Aan alle UK Vliegers: NL wordt heffingsbevoegd...

Ben er mee bezig en de belastingdienst in Heerlen heeft me gezegd dat je niet in NL hoeft te betalen.
Mijn lokale Belastingdienst heeft me ook laten betalen maar ik ben er mee bezig om dit terug te krijgen.

Ik kan niet zo snel de link vinden maar zoek ff het belasting verdrag op van NL en jou land.
Dan zul je bij artikel 16 lid 3 Niet zelfstandige arbeid vinden dat je moet betalen in die staat met die "staat" bedoelen ze het land waar jou werkgever gevestigd is.

Mvg

Janus
 
Artikel 16 Niet-zelfstandige arbeid

Lid 3

Niettegenstaande de voorgaande bepalingen van dit artikel is de beloning genoten door een inwoner van een van de staten ter zake van een dienstbetrekking, uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig in internationaal verkeer, of aan boord van een schip dat dient voor vervoer in de binnenwateren, slechts in die Staat belastbaar.

Het gaat me iets te ver om het gehele art over te typen (lees bestand)
 
Ik houd jullie echter op de hoogte.
Zo snel ik weer iets meer weet zal ik het hier posten.

J
 
Thanks,
Dit betekent dus dat als je in Nederland belasting zou moeten betalen, dat de opleiding dus wel eerst afgetrokken mag worden. Met andere woorden: Je bruto-loon wordt dan dus je netto-loon. Dat zou een gigantisch voordeel zijn.

Als je je volledig uitschrijft uit Nederland (maar het paspoort nog wel behoudt) dan ben je toch ook niet meer belastingplichtig in NL?

Dit is overigens allemaal suggestief van mijn kant, want nogmaals ik weet er bar weinig van.
 
LET OP!!!

Wat Janus hierboven schrijft is niet correct. Het gaat om de staat waar jij woont (country of residence) en niet waar je werkgever is gevestigd. Als je in NL woont maar werkt voor een buitenlandse werkgever en/of je inkomen ontvangt op een buitenlandse rekening ben je in principe (kleine verschillen per land en belastingverdrag) in NL belastingplichtig. Als er al belasting is ingehouden in het land van je werkgever hoef je er niet nog eens belasting over te betalen in NL (ook dat staat in het toepasselijke belastingverdrag), maar je kunt ervoor kiezen om in het land van je werkgever de ingehouden belasting terug te vragen en belasting te betalen in NL als dat gunstiger uitpakt m.b.t. aftrekposten.

In het belastingverdrag tussen de UK en NL staat nu de 183-dagenbepaling, d.w.z. dat je in de UK belastingplichtig bent tenzij je meer dan 183 dagen per jaar buiten de UK verblijft. In het nieuwe verdrag is die bepaling eruit en ben je belastingplichtig waar je woont (country of residence) ongeacht het aantal dagen dat je binnen of buiten het land bent. Vandaar de 'paniek' onder NL vliegers die in de UK werken.
 
Weet iemand wat de gevolgen zijn van uitschrijving zoals Ambitious al eerder vroeg?
Ik kan me zo voorstellen dat de opbouw van je AOW wordt stopgezet evenals een eventuele aanspraak op WW en andere uitkeringen, maar tegen een belastingtarief van 52% kun je waarschijnlijk zelf wel iets leuks bij elkaar sparen.
Enige belastingdeskundigen onder ons die meer kunnen vertellen over deze optie? Maakt het bijvoorbeeld nog verschil als het gezin achter blijft?
 
Je hebt de mogelijkheid om je AOW etc door te laten lopen, maar dat is vrij kostbaar. Zelf heb ik dat dan ook niet gedaan. VWB je gezin, dat weet ik niet. Is wel een goede vraag trouwens, want dat zal vaak voorkomen.
Leuk detail. Als je uit Nederland uitgeschreven bent, sturen het gak en de belastingdienst je post naar je nieuwe adres in Engeland. Zonder postzegel..... Dus als je een brief van de Royal mail vindt met het verzoek porto te komen betalen, is het waarschijnlijk daar voor......
 
Dit klopt idd in geval van de UK niet.

Zoals SlimJim al aangeeft, als je in de UK werkt maar in NL woont ben je in NL belastingplichtig. Voldoe je op dit moment aan de 183 dagen regel dan betaal je in de UK nagenoeg niets en NL heft een percentage dat wordt bepaald door de hoeveelheid reizen die je langer dan 48 uur weg bent.
Als je trip langer heeft geduurd dan 48 uur, worden je " werkdagen" als belastingplichtig in NL aangemerkt. Is je trip korter dan 48 uur, dan hoef je over deze "werkdagen" geen belasting in NL te betalen.

Dus: de werkdagen van een 3 daagse NY (maandag weg, woensdag terug) worden niet in NL belast.
Bij een 4 daagse Bombay worden de WERKdagen belast in NL.

Als je dus in totaal 120 dagen in een jaar hebt gewerkt, waarvan 20 dagen tijdens trips langer dan 48 uur, dan betaal je over 20/120 van je wereldinkomen belasting in NL.
DUS: doe je uitsluitend trips die binnen de 48 uur vallen dan betaal je niks in NL.

Negatief inkomen wordt idd ook nog verrekend.

Dit is zoals ik het begrijp maar ik doe mijn belastingen in NL niet zelf. LAAT JE GOED VOORLICHTEN. Gezeik met de belastingdienst wil je volgens mij niet.

PS. de tijd die een trip definieert loopt van 15 minuten na Take off tot 15 minuten voor de landing.

PS. Dit bovenstaande geld voor longhaul vanuit de UK. De shorthaul situatie lijkt me hetzelfde maar misschien kan iemand anders daar zijn licht over laten schijnen (de 183 dagen regel komt bij shorthaul in het geding lijkt me).

Er zit idd een nieuw verdrag aan te komen (waarbij NL volledig heffingsbevoegd wordt) maar op het moment is het een beetje stil op dat front.
 
Ik ben blij dat ik dit punt opnieuw heb aangesneden want ik zie wel een aantal mogelijkheden.
Ik laat denk ik wel even liever over een iemand die een jaartje of 5 voor heeft gestudeerd (inclusief de nodige pils in een van onze studentensteden).

Ziet iemand een match met deze profielschets?

Ok, even serieus: weet iemand een goede accountant/accountantskantoor welke flinke doses kennis heeft over zowel NL als de UK?

PM of publieke post, alles is welkom.

Groeten
 
Weet iemand wat de gevolgen zijn van uitschrijving zoals Ambitious al eerder vroeg?
Ik kan me zo voorstellen dat de opbouw van je AOW wordt stopgezet evenals een eventuele aanspraak op WW en andere uitkeringen, maar tegen een belastingtarief van 52% kun je waarschijnlijk zelf wel iets leuks bij elkaar sparen.
Enige belastingdeskundigen onder ons die meer kunnen vertellen over deze optie? Maakt het bijvoorbeeld nog verschil als het gezin achter blijft?

Wat ik zo snel over het achterblijven van het gezin mbt internationaal belastingrecht kan zeggen is het volgende: 'bij het bepalen van je woonplaats voor verdragstoepassing is 'mede' van belang waar je gezin woont. Er wordt bij twijfel onder andere gekeken naar het centrum van je sociale en economische leven (lees: waar je je post ontvangt, lidmaatschap sportvereniging..etc). Het zou dus kunnen dat op basis van dergelijke gegevens Nederland alsnog als woonland wordt aangemerkt. Dit is echter pas het geval als er twijfel is.

Wat betreft de AOW en WW zijn er inderdaad faciliteiten voor doorschuiving, maar daar durf ik zo snel niets zinnigs over te zeggen.
 
Weet iemand trouwens hoe dit precies zit?
Ik heb me vrij recent uitgeschreven, maar de laatste jaren in de UK gewerkt en belasting betaald. Kom zelden in NL, maar had me nooit uitgeschreven omdat ik niet wist dat het belangrijk was. Nu zegt de Nederlandse belastingdienst dat ze me gaan belasten voor het verschil tussen wat in al in de UK aan belasting betaald heb en wat ik Nederland had moeten betalen als ik daar had gewoond. Dat kan kennelijk omdat ik in NL ingeschreven stond. Iemand die me kan uitleggen hoe dat zit? Mijn beide accountants zijn het een beetje kwijt...
 
Ik ben momenteel belastingplichtig in 3 landen!!! WTFO?
Als je de belastingtelefoon 5 X belt met dezelfde vraag, krijg je 5 verschillende antwoorden. Ben het eerlijk gezegd ook even kwijt, maar denk inderdaad dat het verstandig is om me snel uit te laten schrijven uit dit walhalla.
Te meer daar ik al meerdere jaren meer dan de helft van mijn tijd in het buitenland zit.
Zou ook graag een deskundige om de tafel te gaan zitten, maar ben bang dat dit zó ingewikkeld is dat er niemand precieze antwoorden heeft.
Het gaat m.i. puur om de interpretatie van de wet.
Het sociale leven hebben in een land, de 183 dagen regeling of de 15 minuten voor tot 15 minuten na-regeling zijn maar 3 voorbeelden van regelgeving die in verschillende landen telkens anders wordt geinterpreteerd.

Als de regel is dat je officieel woont in het land waar je je meer dan 183 dagen bevindt, hoe zit dat dan met mensen die NERGENS meer dan 183 dagen zijn. Bijvoorbeeld 100 dagen Nederland, 100 dagen Ijsland, 100 dagen U.S.A., 65 dagen Turkmenistan.

Misschien is het verstandig om in het financiele forum hier een boompje over op te zetten.

Staatssecretaris de Jager doet zijn naam eer aan. Het jachtseizoen is blijkbaar geopend.
 
Boys!

Het is nog erger,
er is voor vliegers een ng kloterige regeling die backdated is tot
2001!!
Vliegers die werken buiten nl, moeten het verschil bijbetalen in NL!!!

Ik ben over 2006 nu net aangeslagen!
De fiscus heeft me een kopie meegestuurd van dit recent getekende
contract en is specfiek voor luchtvaarenden en zeelui!!!

Ben nu niet thuis, ligt thuis op tafel

wil je deze info bel met belastingkantoor Goes
en vraag naar diegene die hierover gaat!
Zodra ik thuis ben zal ik z'n naam posten en het artikelnummer

en het zuigt!!!!
 
Nu ben ik erg naief, maar ik kan me niet voorstellen dat de Nederlandse staat hier mee weg komt als we dit voor laten komen. Een regeling aanpassen met terugwerkende kracht vanaf 2001!
Dat betekent dat ze me ook moeten toestaan om me uit het Nederlandse bevolkingsregister te laten uitschrijven met terugwerkende kracht vanaf 2001.
Ik durf te wedden dat dat ook niet kan.

Ik maak keuzes voor mijn woon-en verblijfsplaats voor mij en mijn gezin op basis van de informatie en de wetten die op dat moment gelden.
Als die wetgeving dan vervolgens wordt aangepast/veranderd, is dat prima en kan ik mijn keuzes opnieuw bepalen.
Als de wet echter MET TERUGWERKENDE KRACHT wordt veranderd, kan ik mijn keuzes niet met terugwerkende kracht veranderen. M.a.w. ik kan niet bepalen dat ik eigenlijk vanaf 2001 in Engeland of Monaco had willen wonen.
Gedane zaken nemen geen keer.
Als dit wel zo is, wil ik wel een potje Monopoly spelen met de staatssecretaris, waarbij IK de regels bepaal en verander als en wanneer mij dat uitkomt.
We spelen dan natuurlijk wel met echt geld.

Waarschijnlijk is dit een gevalletje van wel gelijk hebben, maar geen gelijk krijgen.

Heb overigens een topic geopend op het financiele forum.
 
Boys!

Het is nog erger,
er is voor vliegers een ng kloterige regeling die backdated is tot
2001!!
Vliegers die werken buiten nl, moeten het verschil bijbetalen in NL!!!

Ik ben over 2006 nu net aangeslagen!
De fiscus heeft me een kopie meegestuurd van dit recent getekende
contract en is specfiek voor luchtvaarenden en zeelui!!!

Ben nu niet thuis, ligt thuis op tafel

wil je deze info bel met belastingkantoor Goes
en vraag naar diegene die hierover gaat!
Zodra ik thuis ben zal ik z'n naam posten en het artikelnummer

en het zuigt!!!!

Interessant.... heb hier nog nooit van gehoord. Dit is een contract tussen NL en de UK?
Ben benieuwd.
 
Ik heb de zelfde brief als KLIKO. Ik heb me geprobeerd met terugwerkende kracht uit te schrijven, maar dat gaat niet. Ik moet geloof ik voor midden Februari een paar ton overmaken.......... Dus.
 
Overload, overdrijf je nu of is dit serieus?
Mocht dit waar zijn, wat denk je van bovenstaande redenering?
Ik begrijp wel dat JIJ het er mee eens bent, maar dit kan toch niet met terugwerkende kracht stand houden in een rechtzaal?
Kan de vliegende jurist zich vast gaan omscholen in belastingrecht?
 
Nee, het is helaas echt waar. Ik heb het papierwerk zelf nog niet gezien, maar ik heb ze gebeld. De belastingdienst beweert dat ze het verschil mogen claimen (met terugwerkende kracht vanaf 2001) tussen wat ik de UK aan belasting heb betaald en wat ik in NL zou hebben moeten betalen in die jaren. Samen is dat een paar ton (schat ik, moet ik nog uitrekenen). Ik vind het belachelijk en schandalig en ga zeker in beroep, maar moet eerst al het papierwerk dus nog lezen. Ik heb in die jaren ook nooit hypotheekrente aftrek of studieschuld aftrek gehad, dus daar zou ik dan ook recht op moeten hebben. Het slaat werkelijk helemaal nergens op en volgen mij is het gewoon een groot misverstand en een verkeerde interpretatie van de wet door een overijverige inspecteur. Maar ik lig dr wel wakker van ondertussen...... Misschien met alle Airworkers maar eens iemand inhuren... Ik heb een accountant in de UK en die weet er niks van en een boekhouder in NL die er nog nooit van gehoord heeft.
Eerlijke, hardwerkende mensen worden gepakt vanwege de incompetentie van de overheid. Ik kan beter van een uitkering gaan leven, dan hou ik meer over en heb ik minder stress.
 
Ik heb net met een advocaat gesproken die zegt dat de wet niet met terugwerkende kracht gewijzigd kan worden, met de redenen die MG al geeft in post nr. 34.
Ben benieuwd.
 
Overload!! Vriend

me moeten eens praten om hier een stokje voor te steken

overload is correct, voor mij gaan
2006-2009 iets over de ton kosten!!!!!

Ik ben dus weg uit NL!!!

Ciao NL
 
Back
Top