Leuke velden in België?

United

New member
Binnenkort ben ik (eindelijk) toe aan mijn PPL praktijk examen. Met +/- 45 vlieguren ben ik er volgens mijn instructeur klaar voor. Tenminste, op nog 1 buitenlandvluchtje na dan... Ik heb dus snel wat uurtjes gereserveerd in één van de weekenden van oktober en mij voorgenomen om een trip naar het altijd mooie België te maken. Ik moet zeggen dat ik nog nooit per vliegtuig naar België ben geweest dus elk veld aldaar is nieuw voor mij. Mijn vraag aan jullie is nu, welk veld is leuk/aan te raden om mijn trip naartoe te plannen? Ik heb niet echt een voorkeur mits een retourtje maar te doen is in een halve dag (er moet natuurlijk wel genoeg tijd zijn voor een welverdiende lunch op het terras :biertje: ). Daarbij prefereer ik een verharde baan en als het aan mijn instructeur ligt moet het veld een "uitdaging" vormen om naartoe te navigeren...

Hoop op wat leuke tips. Alvast bedankt!
 
Of het een uitdaging is weet ik niet, maar Spa is heel geschikt.
Heb ik indertijd gedaan met een tussenlandig op Beek. Beek --> Spa is niet ingewikkeld navigeren, maar de vlucht als geheel is uitdagend zat.
Je kunt vanuit Rotterdam natuurlijk een andere route nemen ipv via Beek, of gewoon geen tussenlanding plannen. Halve dag is wat kort voor ook nog een tussenlanding. Qua bereik prima in 1x te doen.
Het kan natuurlijk wel 'uitdagender' zijn om een grasstrip te vinden ...
 
Antwerpen is wellicht wat afgezaagd, maar blijft toch altijd leuk... vooral goed te doen vanaf EHRD...
 
Ha United,

EBKH (Balen/Keiheuvel) kan ik je zeker aanraden :)

Leuk, gemoedelijk veld, lange brede grasbaan (07-25) in een bosrijke omgeving.

De havenmeester is tevens de uitbater van het taverne ter plekke ;)

Eigenlijk net over grens, maar toch een echt "buitenland-gevoel"...

Waar je ook naar toe gaat, veel plezier en alvast succes voor je examen!

Guillie
 
Oostende: EBOS
Keiheuvel : EBKH
Zwartberg : EBZW

Ik vind Spa leuk, zeker als je via Beek gaat, maar er zijn volgens mij genoeg andere uitdagende plekken. Ik vond Spa prima, maar naar Antwerpen vond ik leuker. Dat had er mee te maken dat het een gecontroleerd veld was en dat was voor mij relatief nieuw (ik leste op EHHV), maar jij bent niet anders gewent.

Ook wel leuk is denk ik een veld langs de Franse kust, maar voor het navigeren geen uitdaging.

Veel succes en plezier.
 
Havenmeester en kroegeigenaar. Ideale combi : Als je genoeg Belgische frieten besteld dan hoef je geen landingsgeld te betalen, maar pas op dat je het MTOW niet overschrijdt! ;)
 
Vlakbij Antwerpen ligt ook nog Brasschaat EBBT (asfalt) en voor een iets grotere uitdaging ga je naar Wevelgem/Kortrijk (EBKT). Beide velden hebben geen ATC, alhoewel bij Wevelgem een aantal enthousiaste vrijwilligers zitten die het verkeer goed en vriendelijk afhandelen. Al deze velden zijn overigens nederlandstalig.

Brasschaat ligt redelijk landelijk overigens, terwijl Wevelgem behoorlijk tussen bebouwing inligt.
 
Voor een uitdaging: Grimbergen (EBGB)

'specialer' dan bij andere velden:
* in space invader style omliggende woonkernen ontwijken (noise abatement)
* vervormd circuit ( combinatie van trapezium en rechthoek)
* gemiddeld korte grasbaan
* onder brussels ctr
* niet makkelijk te vinden (let op dat je niet boven EBBR / brussel zit!)
* gezellige omgeving, terrasje met drank en snack mogelijkheden

verder is ook ursel best gezellig, maar niet echt een uitdaging (wel enkel op in het weekend)

greetings,
digits
 
Hi there,

Bedankt voor jullie leuke en uitgebreide reacties! Ik ga een aantal van de door jullie aangedragen mogelijkheden onder de loep nemen en dan besluit ik daarna naar welk veld ik zal gaan. Ik had zelf nog niet gedacht aan een eventuele tussenlanding maar naar bijvoorbeeld Genk Zwartberg of Kortrijk vliegen via EBKH of EBAW lijkt me een prima optie.

Grimbergen klinkt erg goed Digits, alleen is dat misschien iets te "spectaculair" voor deze soort van final test met eigen instructeur, waarbij hij me vast en zeker het vuur aan de schenen zal leggen. Maar ik zal er zeker aan denken als ik met mijn PPL in the pocket een keer naar Brussel afreis.

Thanks again & happy landings.
 
St. Hubert is zeker een aanrader als je het niet al te makkelijk wil maken. En mijn 'home airfield' Kiewit (EBZH) is ook een aanrader, hier hebben er veel moeite mee. vergis je niet met Zwartberg (asfalt) of zelfs Zutendaal, want dat zou genant kunnen worden. Kiewit is wel gras.
 
Back
Top