Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Snel en meteen in de roos, perfect.

Lang heeft men geloofd dat Vesna inderdaad een val van 10.000m heeft overleefd. Totdat een paar Tsjechische journalisten achter de ware toedracht kwamen:

De buiteling van stewardess Vesna Vulovic vanuit een neerstortend vliegtuig op meer dan 10.000 meter hoogte is een verzinsel. Vulonic overleefde de val en kreeg zo een vermelding in het Guinness book of World Records. Twee Tsjechische journalisten hebben het verhaal, nu 37 jaar later weten te ontrafelen.

Vesna Vulovic werd ten tijde van de Koude Oorlog uitgeroepen tot nationale heldin, wanneer ze een val uit een vliegtuig op grootte hoogte, zonder parachute overleefde. Het toestel zou zijn opgeblazen door Kroatische extremisten.

In werkelijkheid is het vliegtuig per vergissing door de Tsjechen zelf uit de lucht geknald. Ze veronderstelden dat Sovjet leider Leonid Brezhnev en zijn Oost Duitse collega Erich Honecker in het toestel zaten, maar oeps foutje: 27 landgenoten dood, alleen het stewardesje overleefde.

Om het fatale foutje voor de bevolking van Tsjecho-Slowakije geheim te houden, werd er door de geheime politie bedacht dat de stewardess op een fantastische manier had overleefd. Ze zou zijn gevallen, vanaf 10.000 meter. In werkelijkheid viel het meisje 'maar' 800 meter naar beneden. Het verhaal was zo geweldig, dat er niemand vragen stelde over de ware toeslag, dus dekmantel geslaagd.

Overigens kwam de stewardess niet helemaal op beide benen terecht, ze brak er twee en liep tevens een schedelbasisfractuur op. Maar ze ademde nog, nu heeft mevrouw minder geluk, als gevolg van alle misleiding wordt haar naam uit de volgende uitgaven van het Guinness book of World Records geschrapt.


Wie heeft een mooie opgave?

Greetz,
TD
 
1024.jpg


Wie is deze mevrouw, wat heeft zij net als Amelia gedaan, alleen dan anders.....
 
Last edited:
Dat zal heel goed kunnen, maar het is niet mevr Boeing......

1024.jpg


1024.jpg


Iets teveel vertrouwen in Goegel, dit wordt de krijgsraad voor Kebab, zo'n cock-up.

De eerste foto is van een hele mooie vrouw die de dame in kwestie vertolkte in een film. De daadwerkelijke madam waar ik op zoek naar ben staat in deze post. Vragen onveranderd, plaatje dus in eerste instantie misleidend, nu gecorrigeerd.....
 
Last edited:
Het is Beryl Markham, de eerste vrouw die solo vloog over de Atlantische Oceaan:

British aviator and writer Beryl Markham was the first woman to fly solo westward across the Atlantic Ocean. In September 1936 she flew from England to Cape Breton Island, Canada, in a trip that took 24 hours 25 minutes. Markham was born Beryl Clutterbuck in Melton Mowbray, Leicestershire, England, on Oct. 26, 1902. She was taken to Kenya in 1906 by her father. At 17 she began training racehorses, and in her late 20s she learned to fly. She was one of the first to scout elephants for hunters from airplanes. She married Mansfield Markham in 1927; they were later divorced. Her account of her flight across the Atlantic, West with the Night, was published in 1942, though some believed that the book was actually written by her second husband, Raoul Schumacher. Markham traveled to the United States but returned to Kenya in the 1950s and resumed training horses. She trained six winners of the Kenya Derby. Markham died on Aug. 3, 1986, in Nairobi, Kenya.

images


http://www.century-of-flight.net/Aviation history/pathfinders/Beryl Markham.htm

http://www.karenblixen.com/gale.html
 
Wat zien we hier:

2537629820101100647s600.jpg


Het is een toestel van formaat gelet op de afmetingen van het landingsgestel en de mensen die erbij staan.

Wat is het verhaal over deze bijzondere kist?
 
Nee, hinnik, hinnik, het is niet een opvolger van het Paard van Troje. Maar net als deze trouwe viervoeter komt de kist van deze raadplaat uit een land in de wereld dat voor deels Europees en deels Aziatisch is. Het toestel staat afgebeeld op de kaft van een boek uit dit land:

2281487210101100647s600.jpg


Nog een tip: ten behoeve van de motoren speelden twee nog altijd bestaande autofabrikanten een rol.
 
Nog maar een paar tips ertegenaan!

Deze mythologische figuur heeft dezelfde naam als het vliegtuig van deze raadplaat

rp191020106.jpg


Deze black metal groep eveneens:

rp191020104.jpg


Het logo van deze groep:

rp191020103.jpg


Dit is de schepper van deze unieke kist:

rp19102010.jpg


Persoon in kwestie hield zich in eerste instantie bezig met een studie aangaande de vlucht van insecten. Bouwde daarvoor ook een high speed camera.
 
Святого́р (рос. Святогор)- прототип бомбардувальника, був спроектований конструктором В. А. Слєсарєвим. В літаку було застосовано ряд новітніх рішень, які були пізніше перейняті іншими конструкторами.

Nu nog ff in 't Nederlands het verhaal TD and the floor is yours! :)
 
Hou de tekst voor de spiegel en je leest het alsof het de Donald Duck is, LOL.

Het is het verhaal van Slesarev Svyatogor, een Russische ontwerper die in 1913 het volgende ondernam:

The work on the Svyatogor began in 1913. It was a large wooden biplane, with wings and fuselage covered in fabric. The aircraft was propelled by two large propellers, 6 meters in diameter. Everything on the aircraft was over-sized, the nose wheel was 1.5 meter in diameter and the four rear wheels were 2 meters in diameter. The engines were placed inside the fuselage to allow accuss during flight.

The aircraft awoke much interest, but failed to receive funding before WWI. In desperate need of aircraft, the project was given a 100,000 rubles funding by E.M.Malynsky and production started in December 1914.

As suitable engines were hard to come by, Slesarev tried to mount some that had been taken from a downed Zeppelin. He contacted the French when this didn't work out, and received some Renault engines, which could produce 220 horsepowers. These arrived in January 1916. Despite being without money, the construction of the revised design continued. The project stalled however with the transmission problems and the death of Slesarev in 1921.


Wat een lelijk monster was het. It definitely didn't look good and wouldn't have flown good as well (if it would have flown anyway)!

Open floor als je dit antwoord goedkeurt.

Greetz,
TD
 
En ja, TD, ik keur dit antwoord goed. Eén opmerking: de ontwerper van dit inderdaad meer dan lelijke bouwsel was Vasily Slesarev, de kist zelf werd Svyatogor (Святого́р) gedoopt.

Eventueel geïnteresseerden kunnen hier nog het mythologische verhaal lezen over Svyatogor:
http://www.artrusse.ca/byliny/ilya_svyatogor.htm

En omdat je de vloer opengooit TD vraag ik maar eens een welverdiende aandacht voor deze man:

rp201020101.jpg


Wie is dit?
Waar raakte hij bij betrokken?
Wat is het verhaal?
Vliegtuig - datum enz.
 
Last edited:
Kennelijk toch minder bekend dan dat ik dacht.
Dus nog maar ff een tweetal tips ertegenaan :radar:

1. Het getal 4 speelt een rol;
2. Zij wisten nog erger te voorkomen.
 
Is dat niet Dennis Fitch van UA232?

Nope, het is niet Dennis Fitch, al zie ik zeker enige gelijkenis:

304458main_dennis_fitch_226x170.jpg


De man op de raadplaat vloog echter ook voor United Airlines. En de dochter van zijn collega zei over hem dat als X (die behalve collega ook vriend van haar vader was) deze vlucht niet had gemaakt, haar vader hem zou hebben moeten uitvoeren. En dat ze zich daarvoor dankbaar en schuldig voelt.
 
Back
Top