Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Stilstand is achteruitgang

Stilstand is achteruitgang

11tlroy.png


Wat?
Wat heeft België te maken met dit vliegding?
Waar was dit toestel voor gemaakt?
(bonus voor diegene die weet welk patent meermaals werd geschonden door Piper aan de hand van dit toestel).

Succes :biertje:
 
Hintje dan maar: Voor 1.4 miljoen eurootjes heb je zijn veel jongere, buitenechtelijke broertje.

:biertje:
 
Ik zie hier iets van een Stemme in.............

Overigens las ik op de tweede link van die foto's uit de Eerste Wereldoorlog, dat het een hoax was.

Blijken modelletjes te zijn tegen een achtergrond.
 
Dat dure broertje kent dit als logo ;)

zy5zya.png


Zijn dure broertje kent dit als logo, en waarschijnlijk zou het vliegding ook dit logo voeren als het in de grootschalige productie zou zijn genomen.

Lukt 't nu?
 
Dat dure broertje kent dit als logo ;)

zy5zya.png


Zijn dure broertje kent dit als logo, en waarschijnlijk zou het vliegding ook dit logo voeren als het in de grootschalige productie zou zijn genomen.

Lukt 't nu?


Het wat? een Bugatti (als hij onder die naam ook gebouwd was)

Waar voor gemaakt. kan je al beantwoorden door puur naar het ontwerp te kijken. Snelheid! (gebouwd om toendertijd een record te zetten geloof ik, maar toen is het er vanwege de 2e WO niet van gekomen geloof ik)

Maar wat belgie er mee te maken heeft :wegkwijt:

en patenten is mij al helemaal onbekend

ooit deze foto en wat close ups ergens gezien. Leuke kist om te zien, maar ik heb eigenlijk geen idee of hij ooit gevlogen heeft.
 
Stimmt.

Het is inderdaad de Bugatti 100P. De informatie waarna ik vroeg was te vinden in de Piloot en Vliegtuig Nr. 4 van 2008 met daarin een heel artikel over die toch wel wonderbaarlijke vliegtuigje. Even wat citeren:

Dat België in het verleden voortreffelijke vliegtuigen bouwde, weet inmiddels elke luchtvaarthistoricus. Dat Bugatti een te kloppen merk was op het gebied van racewagens, is ook bekend. Maar dat het ook een Belg was die een racevliegtuig ontwierp, dat aangedreven werd door Bugatti-motoren, weet bijna niemand
De deelnemende toestellen mochten slecht een cilinderinhoud van acht liter of minder hebben. Bugatti was een genie op het gebied van motoren, maar als het op het ontwerpen van vliegtuigen aankwam, had hij hulp nodig.
Dus wendde hij zich in 1936 tot burggraaf Pierre Louis de Monge de Franeau: een Belg van adel die al zijn vrije tijd besteedde aan de bouw van vliegtuigen.
Op dit automatisch landingsgestel nam Bugatti overigens in mei 1939 een Amerikaans patent dat later door Piper tientallen keren zonder blikken of blozen werd geschonden...
Het werd inderdaad in elkaar gezet voor de racerij. Jullie mogen zelf uitvechten wie de vloer mag pakken.

:biertje:

N.B
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk[/youtube]​
:grijns:
 
Ik geef hem graag aan VNA9216.

Ben benieuwd wat zijn tweede post gaat worden.


Bij gebrek aan inspiratie geef ik hem even terug. Ik ga eerst nog eens het topic doorlopen en kijken wat er allemaal al geweest is. Bij een volgend goed antwoord zorg ik dan wel dat ik een moeilijke vraag klaar heb liggen :angel:
 
Nu VNA 9216 nog even bezig is vul ik de leegte maar weer eens :yeehaa:


foto20zeemeeuw.jpg

[URL[/URL]

Wat heeft deze vogel met een Fleet te maken?
Vlieger?
Van welke speciale persoonlijke noot is hier sprake?
 
On the "Discovery" satellite channel, I once saw a programme about female heavyjet pilots. Among others there was a B747 captain (the only one maybe). She explained that when she was about 14 years of age, she wrote a letter to Richard Bach, and told him that she was fond of his book 'Jonathan Livingston Seagull' and that she would like to become a pilot one day. He answered back and encouraged her to go on. At the same time he enclosed a 50$ bill as a start for her flying exercises. Again, Richard Bach's authorship made interference into someone's life.

http://flyingworld.dk/history.html

I guess....
 
Je gok is helemaal juist, BR! :yeehaa:

In zijn boek 'Illusions', de opvolger van de bestseller 'Jonathan Livingston Seagull', verhaalt Richard Bach in een ik-verhaal over een piloot die in een oude tweedekker, een Fleet, vluchtjes maakt van het ene dorp naar het andere: drie dollar voor tien minuten in de lucht.
Het concept van vliegen speelt een belangrijke rol in de publicaties van Bach: als - semi-autobiografisch - decor voor het verhaal én als metafoor om Bachs filosofie van vrijheid over te brengen.
Na een universitaire studie werd hij piloot bij de Amerikaanse luchtmacht. Vliegen werd zijn grote passie. Als stuntvlieger verkende hij allerlei grenzen, als vlieginstructeur bracht hij anderen de kunst van het vliegen bij.
Een speciale persoonlijke noot met betrekking tot deze vllieger en auteur is dat hij een verre nazaat blijkt te zijn van Johann Sebastian Bach, de vermaarde Duitse componist.

Nu maar afwachten of VNA9216 al een raadplaat voor ons heeft of dat jij, BR, nog iets voor ons in de aanbieding hebt.

Vol verwachting klopt ons hart...
 
Vandaag gemaakt:



1. welke types (negen verschillende)
2. waar
3. beetje automatisch, welke luchtmacht
4. bonus voor de voormalige eigenaar van tweede kist links
 
Last edited:
Leuk een eigen gemaakte raadplaat!

Een voorzetje voor de types:
- F84 Thunderstreak
- (N)F5/ T38

Tweede kist links zal wellicht een voormalig Klu kist zijn.

De rest moet ik je op dit moment echt schuldig blijven :wegkwijt:
 
Back
Top