Wat betaalde jij voor je medical?

Ik heb in juni de herkeuring gedaan a 233,- euro bij het Aviation Medical Center te Maarssen. Dit bedrag was inclusief leges van 69,- euro. Stond voor die prijs weer veel te snel buiten :stapelge:

gr
 
Ik ken een aantal NL vliegers die zich laten keuren in Duitsland, dat kan een stuk goedkoper daar mits je niet al te ver van de grens woont. Lang leve JAA tenslotte. Zoals deze: http://www.gempraba.de/html/flieger.html
Preise (incl. MWST) *:
Erstuntersuchung Klasse 2 (ohne Augenarzt), 135,- EUR
Nachuntersuchung Klasse 2, 120,- EUR
Nachuntersuchung Klasse 1 , 135,- EUR
- mit Belastungs-EKG , 165,- EUR

[Warning: spam mode on!]Als je lid bent van de KLM aeroclub (iedereen mag lid worden) krijg je 80 euro korting op een klasse II keuring bij aeromed (= KLM health services), dan heb je de helft van je contributie dus al terug. Profcheck formulieren en zo zijn gratis, daarmee heb je al snel de andere helft eruit.[spam mode off]
 
Volgende week heb ik in Brussel (Zaventem) mijn herhalingskeuring.
101,- eurootjes voor een herkeuring klasse1. Krijg je je medical ook nog eens meteen mee en hoef je niet op een beslissing van het IVW te wachten.
Stukken goedkoper en sneller dan die tokos in Nederland.
 
Ik krijg altijd betaald voor mn medical...:blabla::blabla::blabla:

Hier ook voor de klasse 3, maar 't blijft een beetje een grapje zo'n herkeuring...dat kan de gemiddelde doktersassistente ook.
 
Ik heb vandaag € 439,65 mogen neerleggen voor m'n medical.
Was 1e keuring klasse 1 bij het Aeromedisch Instituut op Schiphol Oost.

Prijzig.. Maarja, heb iig een goedkeuring op zak.
 
Ik heb vandaag € 439,65 mogen neerleggen voor m'n medical.
Was 1e keuring klasse 1 bij het Aeromedisch Instituut op Schiphol Oost.

Prijzig.. Maarja, heb iig een goedkeuring op zak.

Hallo Toes,

Gefeliciteerd met je goedkeuring! Is het inderdaad zo dat de keuringsinstantie tegenwoordig direct kan aangeven of je goed- of afgekeurd bent? Ik hoorde laatst namelijk dat het medisch certificaat direct uitgegeven kon worden na je keuring...

Greetz,
PH-FLY
 
Hi, dankjewel :)

Het certificaat krijg ik binnen 2 weken thuisgestuurd. Wel heb ik van de arts daar een formulier meegekregen met zijn handtekening waarop staat aangegeven dat hij adviseert om mij goed te keuren. In principe wordt daar niet van afgeweken.

(er is dus alsnog een kans dat ik 't niet haal, maar dan zou er iets heel vreemds naar voren moet komen denk)
 
Ja, ik ben ook een piepie-eller en betaal mijn medical class 2 dus ook zelf. Gisteren voor de 3e achtereenvolgende keer laten doen bij AEC. Momenteel op Schiphol-Oost (oude Fokkerterrein) voorheen in Hoofddorp.

Wat ik mij herinner is dat ik altijd € 138,00 heb betaald voor de herhalingskeuring. Gisteren ook. Op zich best een vriendelijk bedrag. Alhoewel, als je ziet wat er voor gedaan wordt, het stelt eigenlijk heel weinig voor. Overigens alle lof aan AEC, ik vind 't een prima tent.

Toen het afrekenen: Of ik € 207,00 wilde betalen! Bleek dus dat er liefst € 69,00 aan IVW leges bij zaten. Precies de helft van het keuringsbedrag. Dat was bij mijn vorige herhalingskeuring in okt 2007 nog niet het geval. Sinds wanneer zit dat er bij en wat een belachelijk hoog bedrag!

Zou je die leges bij een keuring in het buitenland (BRD, Belgie) nu ook moeten betalen?
 
Volgende week heb ik in Brussel (Zaventem) mijn herhalingskeuring.
101,- eurootjes voor een herkeuring klasse1. Krijg je je medical ook nog eens meteen mee en hoef je niet op een beslissing van het IVW te wachten.
Stukken goedkoper en sneller dan die tokos in Nederland.

Even ter correctie:

In Maastricht bij het Aviation Medical Center krijg je gelijk je medical mee na de keuring. Prijs is op dit moment 204 euro dus het papiertje is wel van goede kwaliteit :D
 
Even ter aanvulling op mij eerdere reactie hierboven:

Bij AEC Schiphol-Oost krijg je ook je medical direct mee en hoef je ook niet op het IVW te wachten (wel te betalen). Het is trouwens een behoorlijk document geworden. Zwaar papier dubbelgevouwen A4 formaat, vandaar die kosten zeker.

Maar die € 101,00 in Zaventem Belgie, klinkt ook niet gek. Nog lager dan de € 138,00 die ik gisteren betaald heb. Maar ...

Komt daar dan nog € 69,00 IVW bij of hoeft dat niet omdat je in een "buitenland" gekeurd bent?
 
Het is waar wat Nosig in een aantal posts hierboven al meldt. Keuren in Duitsland is echt véél goedkoper dan bij welk instituut dan ook in ons wonderschone kikkerlandje.

Zelf ga ik al geruime tijd naar Rees, 40 km over de grens via de A12/A3 naar DR. Oschilewski (www.oschilewski.de)

Betaald: €60,- initieel klasse II, idem vervolgkeuringen!
 
(...) Zelf ga ik al geruime tijd naar Rees, 40 km over de grens via de A12/A3 naar DR. Oschilewski (www.oschilewski.de)

Betaald: €60,- initieel klasse II, idem vervolgkeuringen!

Geweldig, bedankt! Zo'n anderhalf uur rijden vanaf Amsterdam, zie ik net. Maar kan er natuurlijk gelijk een leuk dagje uit van maken met de family (kistje huren?). Maar ...

Betaal je nu wel of niet die € 69,00 IVW-leges bij een keuring in het buitenland? Wie?
 
Betaal je nu wel of niet die € 69,00 IVW-leges bij een keuring in het buitenland? Wie?

Negative. Die € 69 is geregeld in de "Tarieven Luchtvaar Staatscourant 2008", en wanneer ik de tekst zo lees, begrijp ik dit artikel niet van toepassing is op keuringen gedaan in het buitenland:
Artikel 7
Voor de behandeling van een aanvraag voor een medische verklaring, inhoudende het afgeven of weigeren van een medische verklaring door het AMS van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, als bedoeld in de Regeling geneeskundige instanties, geneeskundigen en medische verklaringen voor de luchtvaart en het Besluit houdende mandatering van een aantal bevoegdheden met betrekking tot de afgifte van de medische verklaring, is een vast tarief van € 69 verschuldigd.

Ik laat me altijd keuren in Duitsland ( http://www.gemeinschaftspraxis-bahnhofstrasse.lgnw.de - klasse 2 keuring voor € 120 ), en krijg mijn medical een dag na de keuring rechtstreeks van hen in de bus. Zij hebben mij verteld dat zij de melding van hernieuwde afgfite aan LBA en IVW verzorgen (hieraan zijn voor mij geen verdere kosten verbonden).
 
Back
Top