Laat je hersenen kraken

Inderdaad, eerst × 12 dan delen door 52. Trouwens als iemand fouten ziet in de antwoorden, meld ze dan. Mensen die mee willen helpen aan de quiz (verbeteren, nieuwe vragen o.i.d) stuur dan even een persoonlijk bericht.
 
Pittig vraagje

Pittig vraagje

Leuke test.

Er zat een vraag bij die ik in vergelijking met de andere 9 die ik kreeg onevenredig veel moeilijker vond:

Het max startgewicht van een A320 is 77.000 kg.Het max startgewicht van een 737 is 79.000 kgLeeg wegen ze beide 60% minder. Het type vliegtuig wat jij vliegt is voor aanvang van de vlucht maar 70% volgeladen en weegt daarmee 55300 kg. Welk type vliegtuig vlieg je en hoeveel kg boven het leeg gewicht zit je?
Antwoord: 737 en 23500 kg boven het leeg gewicht

Volgens mij zit hier nog een fout in:
70% van 79.000 = 55.300 (ok, we zitten goed op de 737)

40% (100-60) van 79.000 = 31.600
het verschil is nu dus 55.300 - 31.600 = 23.700 kg boven leeg gewicht.


Ik had de vraag fout, maar dat boeit me niet. Ik had het antwoord niet nagerekend als ik op de goede 737 had geklikt ;-)
Echter ik ben van mening dat de moeilijkheid van deze vraag niet overeenkomt met de andere vragen als bijvoorbeeld "Wat is het gemiddelde van 4, 8, 77, 31?"
 
Kabelbreuk, ik heb die van die A320 en 737 nagerekend. Het klopt inderdaad wat je zegt, de antwoorden zijn bijgewerkt. Trouwens de quiz kent op het moment 25 vragen, sommige zijn inderdaad lastig andere weer wat makkelijker. Toch bepaal ik niet welke vragen er elke ronde komen, er komen elke keer willekeurig 10 vragen.
De vragen zijn zo afwisseld mogelijk gehouden om zoveel mogelijk testen in één te evenaren.
 
Ik vind die vraag niet zo moeilijk eigenlijk. 4*7.9 en 7*7.9 misschien moet je ook nog 4*7.7 en 7*7.7 doen als je de verkeerde kiest om mee te beginnen.

Dat kan toch best uit je hoofd?

Ps. 10 vragen goed in 10 minuten. Ik moet maar eens selectie gaan doen.
 
Last edited:
Ik heb het ook maar geprobeerd, maar tevergeefs, ik kan erg slecht uit mijn hoofd rekenen. Toch maar weer een beetje hoofd rekenen. maar, ik ga deze test zeker nog een keer doen.
Het duurde even voordat ik die van die 1300 euro door had, 1300 p/m * 12 : 52 = 300 pleuro.
Maar, ik zou graag willen weten, wat voor een sommen er bij een selectie naar voren komen?
Moet ik dan maar aan zware wiskunde gaan denken, of zeggen ze alleen maar dat het heel zwaar is ?

Mvg,

Dimplex
 
Een Boeing 747 is verdeeld in 3 klassen. Het is voor 90% volgeladen. Het is bekend dat 2/3 in de Economy class zit. 1/4 zit in Business class. De rest zit in All-in class. Er kunnen in totaal 400 mensen in jullie vliegtuig. Hoeveel mensen zitten er in All-in class?
90

Volgens mij is dit fout! Volgens mijn berekeningen kom ik steeds op 30 uit...
 
Die vraag van die 737/A320 met max gewicht is een beetje verwarrend vind ik.
Je hebt het over 70% volgeladen, door de antwoorden is het duidelijk dat het van max startgewicht is, maar je kan het ook zo interpreteren dat het van de mogelijke payload is, dus max startgewicht - leegewicht en daar dan 70% van, dus "leeggewicht + 0,7x(max gewicht - leeg gewicht)
als je dit doet kom je natuurlijk nooit uit op de mogelijke antwoorden die er staan.
 
Die vraag van die 737/A320 met max gewicht is een beetje verwarrend vind ik.
Je hebt het over 70% volgeladen, door de antwoorden is het duidelijk dat het van max startgewicht is, maar je kan het ook zo interpreteren dat het van de mogelijke payload is, dus max startgewicht - leegewicht en daar dan 70% van, dus "leeggewicht + 0,7x(max gewicht - leeg gewicht)
als je dit doet kom je natuurlijk nooit uit op de mogelijke antwoorden die er staan.

Inderdaad, ik denk dat hij bedoelt hoeveel je onder het maximum startgewicht zit, dan kan het wel kloppen met die antwoorden.
 
Het is een tijdje geleden dat ik hier actief was, maar zo te zien wordt de quiz die ik destijds heb gemaakt nog steeds gebruikt. Die van de 747 is een beetje misleidend, maar was als volgt berekend. In totaal 400 passagiers, 90% vol = 360 passagiers. 2/3 zit in Economy = 240 passagiers. Dan blijven er dus nog 120 over voor de andere twee klassen, waarvan bekend is dat 1/4 in business zit. 1/4 van 120 = 30 en dus 120-30 = 90 voor All-in. Als je 1/4 van 360 neemt kom je inderdaad op 90 uit en blijft er 30 over voor All-in. Ik zal is een nieuwe quiz maken, waarbij geen misverstanden kunnen onstaan.
 
Neem x (t0) = 100. Een toename van 5 % geeft x (t1) = 105. Echter vervolgens een afname van 5% geeft: x (t2) = 105 - ( 105 / 20 ) = 105 - 5,25 = 99,75 < x(t0) = 100

Check die som even. Hier kom ik met rekenmachine ook niet uit. Ciao.
 
Back
Top