Advies gevraagd

J

Julien

Guest
Bonjour à tous,

Ik verkeer op het moment in een situatie waarin graag wat advies zou willen hebben van mensen hier op airwork. Ik zal het kort en bondig uitleggen, maar een aantal jaar geleden heb ik mijn résumé opgestuurd naar Air Tahiti Nui voordat ik bij Air France aan de slag was. Mijn vrouw heeft een aantal jaar gewoond in Polynésie Française en toen ik dat résumé had opgestuurd, hadden we in onze gedachte dat als ik daar aan de bak zou kunnen komen, we daar naartoe gaan. Heb echter die twee jaar helemaal niets gehoord, alleen een standaard bevestigingsbrief waarin stond dat er contact met me wordt opgenomen zodra er interviews zijn. Een maand geleden ontving ik een brief of ik schriftelijk nog mijn vliegervaring uitgebreid wilde opsturen. Afijn, ik heb het er toen over gehad met familie en mijn vrouw en een aantal collega's en ik dacht ook bij mezelf van, ik zit toch aan niets vast, dus waarom zou ik het ook niet opsturen. Dat was een maand geleden en nu heb ik vorige week dinsdag weer een brief op de deurmat ontvangen dat ik langs mag komen voor een interview op het Frans Polynesische eiland Tahiti. Het interview is november en vooralsnog zit ik dan aan niets vast. Op Internet is er heel weinig te vinden over Air Tahiti Nui wat voor roster, pay, upgrade, etc. Ik ga daar dus in november naar toe om ook daar wat meer informatie te halen en wat mensen te spreken. Ik verkeer nu ook een beetje in dubio hoe beroepsvliegers hier op dit board erover denken. Ik zit nu goed bij een maatschappij, heb anderhalf jaar senioriteit en ik heb veel doorgroeimogelijkheden. Er zijn zelfs mogelijkheden dat ik wellicht over 10 jaar op de A380 zit. Dat is natuurlijk een ontzettend mooi vooruitzicht, maar qua lifestyle is het natuurlijk een grote verandering, Frankrijk of een ontzettend mooi eilandengroep. Dan ook nog dat Air Tahiti Nui over een vloot van 8 kisten van het A340 soort, is de enige doorgroeimogelijkheid captain / instructeur / en vul zelf maar in... Daarbij komt bij dat er ook niet echt heel veel bestemmingen worden aangedaan (CDG, JFK, LAX, SYD, AKL, NRT en KIX). Op Internet vind ik ook heel weinig over eventuele orders, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen als je bekijkt dat de populatie op die eilanden zeer klein is en toerisme ook wel meevalt. Daar staat wel weer tegenover dat als je een sector van Papeete naar LAX bijvoorbeeld hebt en weer terug, dat je wel veel vrije tijd hebt als het aankomt op lekker zwemmen, genieten van het mooie land, etc. Ik heb twee kleine kinderen van 6 jaar en die zitten nu anderhalf jaar op de basisschool en aangezien taalverschil er niet is, zal het voor hun ook wel meevallen. Jaa, vriendjes zullen ze missen, etc. maar ik die kunnen ze daar ook maken. Onderwijs is dacht ik volgens hetzelfde systeem als in Frankrijk, dus ik denk dat daar niet veel achterstand op wordt gemaakt.

In november zal ik als ik erheen ben geweest alles nog goed op een rijtje zetten, maar ik zou ook misschien wat advies willen van mensen hier op airwork :)

En wonen in een omgeving als dit is toch geweldig, of niet...

Polynesia_Tahiti_Tautira.JPG
 
Last edited:
Hey Julien, klinkt inderdaad erg mooi allemaal. Had zelf ooit een mogelijkheid om naar Air Mauritius te gaan. Heb het toen niet gedaan, omdat ik net bij Netjets aangenomen was. Heb wel het geluk gehad er met mijn huidige werkgever meerdere malen naar toe te vliegen. Achteraf heb ik ook gesproken met ex Air Mauritius vliegers (nu bij Netjets) en die vertelde mij allemaal dat het super is om op een tropisch eiland te wonen. Alleen het wendt op een geven moment, en je kinderen hebben niet zo goed onderwijs als hier. Ik weet niet hoe dat is op Tahiti, maar denk dat het niet veel anders zou zijn. Als je kinderen dan willen studeren, moeten ze terug naar Europa of naar de VS.

Moet wel toegeven dat ik Fiji en Tahiti een stuk exotischer vind dan Mauritius! ;)

Het enige “advies” wat ik je kan geven is dat je je moet bedenken dat je er gaat wonen en dat het geen vakantie is..

Suc6

Grtz Mike5
 
Tja moeilijke keus! Carriere bij een grote carrier óf keuze voor quality of life? Is dit voor een positie in linker of rechter stoel?
Ex-collega van me heeft die keuze ook moeten maken voor een move van de UK naar Barbados. Hij was echter retired BA captain vliegend voor Jet2 met de kinderen de deur al uit. Hij koos duidelijk voor de lifestyle.
Is Air Tahiti Nui een solide maatschappij waar je tot aan het einde van je carierre kunt blijven vliegen?
Verder zul je je moeten afvragen of je denkt daarginds net zo gelukkig te zijn als in West Europa als je het alléén doet om dat het een avontuurlijke onderneming is (voor een paar jaar) en je je er niet permanent wilt vestigen denk ik dat het beter is om bij Air France te blijven. In dat geval zou ik hiermee wachten tot aan het einde van je carriere.

Lijkt me wel geweldig eiland om te wonen en de lifestyle spreekt me zeer aan.
 
Niet doen!
Als je het zo mooi vindt daar dan moet je er maar met vakantie heen gaan.
Je zit nu bij een major airline met carriere mogelijkheden. Air Tahiti kan van alles mee gebeuren. Wat zou je doen als je het na 10 jaar gezien hebt daar?

Je zou het kunnen overwegen als je bijv 1 of 2 jaar onbetaald verlof kan nemen bij AF. Zodat je de optie hebt om terug te komen. Anders zou ik er niet eens over nadenken.

Maar misschien ben je verliefd op Tahiti en dan zal het geen rationele beslissing zijn. Net zoiets als met trouwen, als je alle feiten op een rijtje zet zou je het ook niet moeten doen.
 
Julien, ik zou hier blijven en daar vaak op vakantie gaan als je het daar mooi vindt. Of koop er t.z.t. een huisje en ga er elke winter een maand zitten..
Als je daarheen gaat kun je een streep trekken door iedereen die in je agenda staat behalve diegenen waarmee je nu 'smorgens aan de keukentafel zit. Als die agenda verder toch al leeg was maakt het niet uit natuurlijk maar ik zou me er niet aan wagen. Als je altijd al had willen weten hoe het was om Robinson Crusoe te zijn wordt de keuze natuurlijk lastiger.. ;)
 
Tahiti is slechts een eiland van Polynésie Française en behoort tot overzees gebied van Frankrijk. Het valt dan ook onder Franse wetgeving, maar er is wel een aparte regering. Maargoed daar gaat het niet om, onderwijs is daardoor vrijwel hetzelfde. Er is echter wel slechts een universiteit op de eilandengroep, dus als de kids gaan studeren, dan hoeven ze niet per se naar de VS of Frankrijk. Overigens, kun je gewoon staan en gaan waar je wilt als je French citizen bent daar. Ik ben er een keer eerder geweest op vakantie en zoals jullie al terecht opmerken, moet je dat niet gaan verwarren met wonen. Die drie weken waren lekker luieren op het strand en veel actief dingen ondernemen. Wonen moet je denk ik gewoon vergelijken als wonen in West-Europa ondanks dat het er daar natuurlijk wel anders aan toe gaat ;). Je woont er, dient hypotheek of huur te betalen, dient verzekerd te zijn, dient te werken, etc.

Ph-gjk, het gaat voor een rechterpositie op de A340. Er is zeer weinig te vinden op het Internet over Air Tahiti Nui. Het enige dat ik gevonden heb en wat zeer recentelijk is, is dat ze de airbus vloot willen vervangen door een nieuwe airbus vloot en economischere vliegtuigen dat ten gunste van de olieprijs. Dit kan pas tot realiteit komen rond 2017, dus dat duurt nog wel even. In de tussentijd willen ze business class uitbreiden en de vloot moderniseren. Artikel kun je hier vinden. Er is heel weinig bekend over Air Tahiti Nui en ik kan dan ook niet echt een duidelijk antwoord geven of het een solide maatschappij is. Het is een kleine maatschappij met ongeveer 900 werknemers. Voor Frans Polynesische begrippen zal het wel een solide maatschappij zijn, maar daar zal ik in november wel een beter beeld van krijgen.

Sandertje, dat onbetaald verlof kun je bij AF voor maximaal twee jaar aanvragen. Een jaar geleden zijn er twee gasten van Air France voor twee jaar weggeweest en hebben een wereldreis gemaakt met een zeiljacht. Het is dus mogelijk, maar je moet er wel een goede reden voor hebben. Ik heb eerdaags ook een gesprek hierover en dan komt dat sowieso ook naar voren.

Barberpole, ik kom uit een boerengezin van het motto ''gezelligheid kent geen tijd'' en heb ook nog erg veel mensen zitten die het ''onzin'' vinden dat ik in Frankrijk woon. Trek me daar nooit zoveel aan en ben meer iemand die zich niet zo snel aan anderen bindt (heb geen bindingsangst hoor). Wat dat betreft, zal ik deze keuze niet laten vervallen als vrienden en familie het niet accepteren. Mijn vrouw heeft er ongeveer 4 jaar gewoond en heeft altijd al gezegd dat ze daar heel graag permanent wilt blijven, dus in principe gaat het wel om permanentheid jaa.

Maargoed, niets is nog zeker! ;)
 
Julien, heb tijdens een vlucht weleens gehoord van mee-ipb-ende air mauritius flightcrew dat een jongen die zij kenden van AF naar tahiti nui is gegaan en op de AF lijst bleef, weet niet hoe de constructie zat (onbetaald verlof o.i.d.), weet dat het vrij vaag klinkt, maar misschien de moeite waard om uit te zoeken of dit echt zo is/was.
 
Naar mijn mening is vliegen bij één van de Europese majors (AF, KL, LH, BA) echt as good as it gets. Om een vaste baan bij een solide bedrijf met zekere toekomstperspectieven op te geven moet daar wel héél véél goeds tegenover staan. En dat zeker in een tijd waarop het lijkt dat we wel eens een flinke crisis tegemoet zouden kunnen gaan. Het gras is ergens anders natuurlijk altijd groener, maar zo slecht is het hier nou ook weer niet. Natuurlijk, een andere (woon)omgeving, nieuw vliegtuigtype, andere routes en bestemmingen leren kennen is heel spannend. Maar gauw genoeg is het toch weer gewoon werk.

Misschien ben ik wat conservatief/voorzichtig, maar zeker met een gezin zou ik er wel heel diep over nadenken of ik dat nou wel zou doen. Ik wens je veel succes met wat je ook kiest.
 
Moeilijke keuze lijkt me! Enerzijds heb je al een goede baan met zekerheid (voor zover dat mogelijk is in de luchtvaart), anderzijds zou je dat mischien willen verlaten voor iets wat heel mooi lijkt maar waarvan je niet helemaal weet hoe zich dat in de toekomst gaat ontwikkelen.

1 ding weten we allemaal, na een tijdje went het en wordt de omgeving normaal al kun je er zeker van genieten.
+: exotische omgeving, werkgever OK
-: ver weg van familie, baan bij AF opzeggen, wat minder zekere toekomst
Maarja, je leeft maar 1 keer, als je bij AF blijft, blijf je op je veilige stekkie in Frankrijk en besluit je weg te gaan dan opent dat weer een nieuw hoofdstuk in je leven. Na een paar duizend uur bij een airline is het voor veel mensen niet meer dan een baan. Ga je ergens anders heen, kun je aan het eind van de rit zeggen dat je wel mooi e.e.a. van de wereld gezien en meegemaakt hebt! A380 is een heel mooi vooruitzicht maar jij weet ook wel dat dat na een tijdje weer gewoon wordt.

Als ik mijzelf even als voorbeeld mag nemen: Over de jaren heb ik samen met mijn vrouw op verschillende lokaties gezeten: Mali (Afrika), Turkije, Frankrijk, Nederland en nu Belgie. Ook al was het af en toe een struggle, we hebben er geen spijt van en zijn blij dit allemaal te hebben mogen meemaken. Een jaar of 2 terug had ik een prachtbaan aangeboden gekregen in Hong Kong, we zijn toen niet gegaan en daar heb ik nu nog wel eens spijt van.

Ik zou in elk geval naar het interview gaan, heb je wat meer feeling met het bedrijf en weet je in elk geval of ze je willen hebben en wordt het makelijker om een beslissing te maken.
 
Hallo Julien,
Je zult zelf het antwoord moeten vinden. Hierna even een lijstje wat misschien kan helpen.

1. Wanneer voel jij jezelf het gelukkigst? (ga dat na a.d.h.v. dingen die je hebt meegemaakt, hoeft niet alleen op vlieg/werk terrein te zijn, gaat om hobbies, de liefde, vrienden etc.etc.).
2. Wat mis jij nu echt nog? (negatief zou je je kunnen afvragen waar je nu ongelukkig mee bent)
3 en 4 Maar dan samen met je gezin
5. Denk je in Frankrijk 1 en 3 nog te kunnen beleven en dat 2 en 4 nog mogelijk zijn?
6. Idem maar dan Tahitit.
7. Vergelijk 5 en 6.

En dan nog geen garantie voor de juiste keuze.

Succes, en laat het ons weten ... ook in Tahiti hebben ze internet toch ;)
 
Last edited:
Julien, niet doen. AF is het neusje van de zalm; verknal het nou niet.
Ik begreep dat na de collapse van Sabena er aardig wat Belgen hebben gesolliciteerd/ gewerkt. Schijnbaar werd er in de interviews sterk de nadruk gelegd op het feit dat je idd op een eiland midden in de oceaan zit; wat een hoop mensen -zeker de partners- na enige tijd toch de strot begint uit te hangen.
 
Julien.

Ga even in de hoek staan en repeat after me,
"Ik heb tijdelijk mijn verstand verloren. "
En herhaal dit duizend maal.

Ga dan met je echtgenote uit eten en vertel haar dat je het een ander niet echt serieus hebt overwogen.

En blijf dan bij AF, for crying out loud, Mon Fils. :passed:

Au revoir.
Art
 
Julien,

Ik ben dan nog wel geen piloot, maar ik kan wel zeggen dat je gek zou zijn als je weggaat bij AF om op zo'n eiland te gaan wonen.
Ik heb zeven jaar op cruise schepen gewerkt met voldoende vrije tijd om bijna iedere dag op eilanden zoals die rond te brengen. Geloof me, het went niet alleen; over een paar jaar wil je weg.
De eerste paar jaar ging ik nog regelmatig van boord om de buurt te verkennen, op het strand te liggen, de lokale cuisine te proeven, noem maar op. De laatste paar jaar bleef ik liever aan boord want die wereld had mij niets meer te bieden. Ik heb daar niets meer te zoeken.
Als je de rest van je leven op het strand wilt doorbrengen, en wilt genieten van jaloerse kreten van vrienden en familie dan moet je gaan. Heb je liever wat meer uitdaging in je toekomst en meer zekerheid voor je kinderen, blijf dan bij AF.
Ik zou het wel weten.
 
Bonjour Julien,

Ik ben Daniel en heb als droom verkeersvlieger te worden. Ik ben nu bezig met de selectie van de KLS en heb 20 okt het GVSS onderdeel. Het grootste gedeelte van de KLS gaat natuurlijk naar de KLM maar het deel dat daar niet naartoe gaat zal bij een andere luchtvaartmaatschappij moeten soliciteren. Ik ben half frans waardoor ik de Franse taal al machtig ben. Wat ik me afvraag is of je kans maakt om bij Air France te werken als je van de KLS af komt of moet je dan hun eigen vliegschool opgeleid zijn?
 
Mannen, hartstikke bedankt voor jullie bijdrage. Zal alles ff op me in laten werken.

Heb ik trouwens al verteld dat accomodatie door hun geregeld wordt, dus ik maak er tevens een soort vakantie van :biertje:

Shockcooling, als je een vrouw was, zou ik je een schat noemen, maar ontzettend bedankt! Zal gelijk ff alles doorlezen en ze een mailtje sturen over de maatschappij opzich! Vriendelijk bedankt! :kiss:
 
Hoi mannen,

We zijn weer wat verder in deze zoektocht en heb het ook afgeblazen. Het blijkt dus dat ik ruim een derde van het salaris dat ik nu verdien de eerste jaren daar ga verdienen en ik ben absoluut niet van plan zoveel salaris in te leveren! Dat betekent echter niet dat we er niet heengaan. We gaan in de kerstvakantie daar heen met de kids en gaan we kijken naar een leuk vakantiehuisje die we kunnen verhuren als we er niet in zitten! Als ik wat meer senioriteit heb, over een jaar denk ik, dan gaan we kijken naar een mooi huis in aan de Côte d'Azur waar we heerlijk kunnen zeilen!

Au revoir!
 
Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
Koop inderdaad een vakantiehuisje. Dan blijft het vakantie als je er heen gaat. Zo blijft het leuk en wordt het niet 'gewoon'.
 
Julien,

Ik woon al tien jaar op Polynésie Française op het eiland Tahiti (Taravao) en ik kan je maar een ding zeggen en dat is dat ik het hier absoluut nooit beter had kunnen hebben in Europa. Qua lifestyle is het hier dan ook écht perfect. Wij wonen ongeveer 500 meter van het strand vandaan en als ik niet moet vliegen en me verveel, dan kan ik duiken, surfen, varen, zwemmen en alles wat met water te maken heeft. Wat dat betreft heb ik hier op Tahiti écht het ''no worries'' gevoel en maak me dan ook niet zo druk om bepaalde dingen.

Op dit moment zit in Amsterdam bij mijn ouders en zonder iemand ook maar iets af te doen, zou ik op dit moment onder geen enkele omstandigheden hier langer dan twee weken kunnen blijven. Ik weet zeker dat ik dan bepaalde afkickverschijnselen zal vertonen :grijns: .

Dit is het uitzicht van ons huis op de zee! Fantastisch toch, als je het mij vraagt! :D

307syz7.jpg


Misschien wil je wat meer achtergrond weten over mij, aangezien ik hier ook zo binnen kom vallen. 1998 ben ik toegelaten bij de KLS op 19-jarige leeftijd, maar wilde onder geen enkele voorwaarde zo'n grote financiële schuld op me nemen. Heb er toen vanaf gezien en ben toen in eerste instantie een plan gaan maken. Ik ben toen naar Tahiti gegaan en heb er gewerkt als poolboy, waiter, heb in hotels gewerkt en tijdens dit alles heb ik een universitaire studie afgerond in Economie en Management (was iets van 1.000 euro per jaar) en tijdens dit alles heb ik mijn PPL, ME/IR, CPL en ATPL(f) gehaald. Ik denk dat ik aan al mijn vliegbrevetten ongeveer 50.000 euro kwijt was, maar ik heb overal voor gewerkt en ik betaalde niet vooruit. Weinig zorgen gehad over dit geheel en het plan was in principe om terug naar Europa te komen, maar laat het nou zo zijn dat ik hier een hele lieve vrouw ben tegengekomen... Je voelt hem al aankomen, ik ben dus gebleven. Mijn vrouw had een hele goede baan (en nog steeds), dus ze wilde dat niet opgeven. Met mijn 230 uurtjes vliegen ben ik daarna aangenomen bij Air Moorea op de DHC6-300, ofwel Twin Otter. Dat zal je nooit op Europa kunnen doen, om op zo'n mooie eilandengroep te mogen vliegen. Na een jaar op de Twin Otter verder gegaan op de ATR72 bij Air Tahiti en na twee jaar had ik ongeveer totaal aantal uren van 2000 uur en ben toen aangenomen bij Air Tahiti Nui.

Om een impressie te geven wat het is om op de ATR72 resp. 42 te vliegen op deze fantastische eilandengroep, het volgende filmpje.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=eYfc1OAQXoQ&feature=related[/YOUTUBE]

Fantastisch he! :D

Air Tahiti Nui is een relatief jong bedrijf en bestaat nu ruim 10 jaar. Er vliegen veel jonge co's aangezien ATN de eerste jaren weinig ervaren mensen kon vinden m.u.v van ex-Sabena piloten, ex-militaire van Frankrijk, ex-Air Liberté. Voor de rest zijn het vaak co-piloten die als Ab Initio zijn aangenomen of via Air Tahiti op de ATR of zelfs via Air Moorea op de Twin Otter. Wat dat betreft is het geen moeilijke klus om binnen te komen, vooral als je Airbus Type Rated bent. Je zit vast aan een bond van drie jaar en mocht je besluiten voor die drie jaar weg te gaan, dan moet je je A340 TR zelf betalen. A340 TR wordt uitbesteed in Canada of VS. Wij werden ondergebracht bij Air Canada destijds, maar het schijnt nu ergens in Miami te worden gedaan.

ATN verkeert op dit moment echter wel in zwaar weer. Het is een staatsbedrijf en er is al tweemaal een kapitaalinjectie geweest van de regering. Vorig jaar zijn er stakingen geweest in verband met het management dat een van de vijf vliegtuigen wilde verkopen en de route PPT-LAX-JFK wilde afschaffen. Dit alles in verband met de economische crisis en stijgende olieprijs destijds. ATN is initieel opgezet om toerisme te trekken en door de economische crisis is dat minder geworden. Een vliegtuig verkopen zou betekenen dat er 15 piloten zouden worden ontslagen. Dit is gelukkig niet gebeurd, maar er wordt wel gesneden in het routenetwork. PPT - SYD wordt afgeblazen vanaf April en ATN zal meer met codesharing partners, zoals Qantas en ANZ gaan werken. PPT - AKL - SYD wordt wel gevlogen, aangezien New Zealand en Australia erg veel toeristen leveren op Polynésie Française.

Er zijn vier bonden voor piloten die allemaal tegenstrijdige belangen behartigen. Tijdens de staking afgelopen jaar, waren er nog maar twee bonden en een bond was voor de staking en de ander tegen de staking, wat dat betreft is het een zooitje met die bonden.

Om van AF naar ATN te gaan, moet je zelf beslissen. Ik zou echter een tijdje wachten en eventueel regelen of je met onbetaald verlof kunt gaan voor een periode van drie jaar (anders moet je de TR terugbetalen).

Het leven is hier wel duur en dat zie je ook terug in het salaris. Startsalaris is ongeveer 600.000 XPF (ofwel iets van 5.000 euro bruto) en je betaalt 7% belasting aan sociale zekerheid, dus netto hou je 4.650 euro per maand over, lijkt mij niet verkeerd. Desalniettemin is er wel veel armoede, vooral in Papeete (de hoofdstad). Dit is het gevolg van zeer dure prijzen, je betaalt hier voor een biertje ongeveer 8 euro en voor een flesje water betaal je 4 euro :stapelge:
 
Back
Top