PCAS, werkt dat een beetje?

chupito

New member
Hoi,

Is er iemand die bekend is met het "PCAS" systeem? Werkt dat een beetje? Kwam het tegen op het internet en vond het de uitkomst voor de GA. Veel voor weinig zeg maar. Het enige probleem is volgens mij dat het systeem je alleen waarschuwt voor kisten met hetzelfde systeem of merk. Maar het is een begin. Plus dat je hem kunt integreren in je Garmin e.d.

What are your thoughts?
 
Werkt prima

Werkt prima

Ik gebruik PCAS MRX van Zaon nu voor een paar vluchten en ik zou niet meer zonder willen. Tijdens de run-up wordt feiloos het verkeer in het circuit gespot (relative altitude +07), afstand geeft al snel aan waar je moet kijken (2nm weg, dan zitten ze op cross wind of begin downwind, binnen 1nm op laatste stuk van downwind).

Ik heb dan niet de duurdere XRX die ook richting aangeeft, maar heb dit tot nu toe nog niet als gemis ervaren. De MRX geeft alleen afstand en hoogte. Hoogte is nauwkeurig aangezien dit door de transponder van het te ontdekken vliegtuig wordt uitgestuurd (mode C), afstand wordt ingeschat door de sterkte van het transponder signaal; dit werkt redelijk. Aan de snelheid waarmee verkeer nadert kun je ook al aardig afleiden of het recht van voren (komt snel dichterbij) of van achter komt (afstand neemt niet snel toe/af, andere vliegtuig volgt dan min of meer je eigen route). Het grootste profijt vind ik vooral als je niet in de buurt van velden vliegt en je b.v. net met een cruise check bezig bent, dan neem je toch wat minder tijd om om je heen te kijken. Een extra waarschuwing is dan best wel handig.

Keer op keer pikt de MRX omliggend verkeer op voordat ik het in de kijker heb. Ook thuis in de tuin leuk te gebruiken, je ziet dat (helaas) niet iedereen de 1000ft rule serieus neemt (regelmatig vliegtuigen op 800 ft of lager over de bebouwde kom).

De waarschuwingspiep is hard genoeg om boven motorgeluid / door de koptelefoons heen te komen. Wees je wel bewust dat alleen vliegtuigen met een transponder "gevangen" worden, dus zwevers zonder transponder zal ook dit apparaat niet ontdekken. Aan de andere kant vliegen de meeste bromtorren keurig met een mode-S transponder, dus ik heb wel het gevoel dat je het grootste deel van het verkeer mee kunt identificeren (NB Flarm wordt veel door zwevers gebruikt en is in feite een GPS ontvanger die zijn positie uitzendt; deze kan dan door andere Flarm gebruikers ontvangen worden: er is dan direct duidelijk waar de toestelen zich t.o.v. elkaar bevinden).

Helaas zit ik nu even zonder: mijn dochter van drie heeft het apparaat op de grond laten stuiteren :eek!:. Ondanks de claim van Zaon dat de MRX "tough as nails" is, lag de multi-function dial eraf (en is het apparaat niet meer in te stellen op andere settings anders dan de default bij het aanzetten). Zaon heeft zich erg sportief getoond en aangeboden de knop onder garantie te vervangen :cool:
 
Ik ben even gaan kijken op de site van FLARM. Ook mooi spul en is door EASA als standard equipment bepaald. De REGA gebruikt hem ook als standaard equipment.

Dat zou eigenlijk verplicht moeten worden. Een systeem wat door iedereen gebruikt moet worden. Het is alles behalve duur (portable versions) en kan geintegreerd worden met je GPS mapmode. Een lifesafer....
 
je ziet dat (helaas) niet iedereen de 1000ft rule serieus neemt (regelmatig vliegtuigen op 800 ft of lager over de bebouwde kom).

Hoi Flake,

los van het feit of iedereen zich aan de regel houdt niet vergeten dat je transponder altijd pressure altitude altitude doorgeeft en NIET QNH altitude. Er kunnen dus omstandigheden voorkomen waar je perfect op 1000 ft QNH zit maar je PA lager is...

grts
 
los van het feit of iedereen zich aan de regel houdt niet vergeten dat je transponder altijd pressure altitude altitude doorgeeft en NIET QNH altitude. Er kunnen dus omstandigheden voorkomen waar je perfect op 1000 ft QNH zit maar je PA lager is...

Daar hebben ze bij Zaon ook over nagedacht: de PCAS MRX werkt ook met de standard pressure setting (1013mb, net als je transponder) dus kan zo altijd correct het hoogteverschil aangeven. ;)

En als je zelf vliegt, pakt de MRX de uitgezonden altitude van je eigen transponder om de hoogte verschil tussen andere vliegtuigen aan te geven. De horizontale afstand is dus op 100 voet nauwkeurig.
 
Hoi Flake,

los van het feit of iedereen zich aan de regel houdt niet vergeten dat je transponder altijd pressure altitude altitude doorgeeft en NIET QNH altitude. Er kunnen dus omstandigheden voorkomen waar je perfect op 1000 ft QNH zit maar je PA lager is...

grts

Dat begrepen ze bij DutchMil volgens mij niet echt. Die kerel heeft vorige keer ongeveer 5 keer tegen iemand geschreeuwd dat hij op 300 voet zat omdat hij dat op zijn radar zag waarop de kist steeds terugzei dat hij toch echt op 700 voet zat...
 
Dat begrepen ze bij DutchMil volgens mij niet echt. Die kerel heeft vorige keer ongeveer 5 keer tegen iemand geschreeuwd dat hij op 300 voet zat omdat hij dat op zijn radar zag waarop de kist steeds terugzei dat hij toch echt op 700 voet zat...

Misschien verkeerd gecalibreerde transponder? :passed:
 
Ik heb een Zaon XRX gekoppeld aan een Garmin 496. Fantastisch - ik heb hem nog niet op een fout betrapt. Als je de audio van de Garnin aan je AUX van je audio panel koppelt krijg je in je headset 'traffic' te horen wanneer iemand te dicht bij komt.
 
Ik gebruik de Zaon XRX, maar dan stand-alone.

Ik heb hem doelbewust niet gekoppeld aan een moving map: je schotelt jezelf in dat geval namelijk een nauwkeurigheid voor die gewoonweg NIET bestaat.

Wees voorzichtig met dit soort koppelingen, verzeker je ervan dat je de gebruikte techniek van die apparaten VOLLEDIG begrijpt en de beperkingen ervan KENT.

Ergo: ook al heb je een PCAS, wees je ervan bewust dat see-and-avoid ten alle tijden het belangrijkste instrument blijft om verhoogde staal- of composiet-concentraties in de lucht te voorkomen!
 
Even een oud topic omhoog halen. Ik lees vaak over FLARM, maar vraag me af hoe dat nou precies werkt. Op de FLARM website kan ik alleen vinden dat het andere FLARM units in de buurt kan detecteren. Maar in dat geval is het toch vrij nutteloos? Ik ken geen enkele (motor)vlieger met zo'n ding. Een PCAS unit lijkt me dan nuttiger.

Hoe dan ook, misschien heeft iemand er ervaring mee?
 
FLARM is een typisch zweefvlieg apparaatje. Relatief goedkoop en initieel vooral bedoeld om in drukke zweefvlieg-luchtruimen op tijd gewaarschuwd te worden(rond wedstrijden, of bergvlieg gebieden).
De moderne varianten zijn gekoppeld aan de vluchtcomputers met een grafische weergave op het scherm van ander verkeer en de mogelijkheid om 'normale' transponders te detecteren.
 
Flarm is een techniek, de techniek wordt door verschillende bedrijven gebruikt in hun producten. PCAS is echt één product, maar er zijn veel verschillende passieve systemen zoals PCAS.

Flarm werkt met een GPS ontvanger en een radiolink op een "vrije" frequentie band. Voordeel is dat je geen certificering voor de zender nodig hebt, en ander voordeel is dat er gebruikt gemaakt word van GPS. Hij weet zowel de eigen positie en de positie van andere vliegtuigen uitgerust met Flarm dus heel exact, en kan deze zelfs op een kaart plotten.

Bij passieve systemen die transponder gebruiken wordt er of alleen afstand gegeven. Waarbij zoals al aangegeven werd de afstand wordt bepaald door de sterkte van de radio signaal. Soms wordt er ook een richting aan gegeven, dit wordt gedaan door gebruik te maken van een peiling, dit is echter vrij onnauwkeurig bij de meeste systemen... Ergens in een sector van 30-45 graden is dan best redelijk.

Er zijn ook nog actieve systemen die zelf transponders ondervragen, en ook afstand bepalen en richting peiling. Dit systeem is wel iets nauwkeuriger maar ook veel duurder en alleen geschikt voor vaste inbouw in het vliegtuig.

Met behulp van mode S transponders is het ook mogelijk ADS-B uit te zenden en te ontvangen. Hierbij wordt ook gebruikt gemaakt van GPS, maar in plaats van een vrij toegangkelijke frequentie band wordt er gebruik gemaakt van de transponder om de data te verzenden. Om de data te ontvangen is een aparte ontvanger nodig, die gekoppeld kan worden met een GPS of MFD op traffic op weer te geven.

Voor/nadelen:


Flarm voordelen: Goedkoop, Redelijk ingeburgerd onder zwevers, nauwkeurig, positie op kaart plotten mogelijk.

Flarm nadeel: Weinig tot geen gebruikers bij overige GA, daardoor zal hij weinig waarschuwen. Ziet alleen vliegtuigen met Flarm.


Passief (PCAS b.v.) voordelen: Goedkoop, los mee te nemen, waarschuwing voor alle andere verkeerd met een transponder (mode S, mode C en mode A)

Passief nadelen: Geen exacte positie plot van ander verkeer op kaart mogelijk. Vereiste functionerende transponder voor al het overige verkeer. Alle verkeer moet onder bereik van radar zijn, anders geeft de transponder geen antwoord en werkt het systeem niet!


Actieve systemen (TAS b.v.) voordelen: Door gebruik te maken van meerdere antennes en betere processor beter nauwkeurigheid dan passieve systemen. Systeem is actief en ondervraagt zelf transponder die in de buurt vliegen. Onder bereik van een ATC radar vliegen is dus niet nodig om het systeem te laten werken. Grote intergratie mogelijk met bijvoorbeeld Garmin GNS-430 GNS-530 en Garmin G1000.

Actieve systemen nadelen: Hoewel beter dan passieve systemen nog steeds geen exacte plot van andere verkeer mogelijk. Overig verkeer moet een goed functionerende transponder hebben. Systeem is niet portable.


ADS-B voordelen: Door GPS technologie is nauwkeurige plaatsbepaling van overig verkeer mogelijk. Verkeer kan op een GPS of MFD kaart geplot worden inclusief extra details zoals callsign. Verkeer via diverse websites of thuis via een ADS-B ontvanger live te volgen.

ADS-B nadelen: Ziet alleen andere transponders in de buurt die uitgerust zijn met mode S transponder EN ADS-B out optie! Deze optionele interface is helaas bij veel GA vliegtuigen NIET aangesloten, deze toestellen zijn dan ook NIET te zien.

In Amerika komt TIS nog voor, hierbij wordt het beeld dat de ATC controller ziet via de transponder geupload naar vliegtuigen met een mode S transponder en TIS aansluiting. Je ziet dus dezelfde vliegtuigen als de controller. Dit systeem wordt in Europa niet gebruikt.

Geen van de systemen ziet dus alles. Moraal van het verhaal is dat een traffic reporting device mooi en handig is, maar ook naar buiten blijven kijken blijft belangrijk!

Het lijkt erop dat ADS-B de toekomst gaat worden. Dit kan ook op de grond gebruikt worden voor ground controllers vanwege de hoge nauwkeurigheid.
 
Mooi verhaal! Bedankt.

Hoe zit het eigenlijk met het transponder gebruik in NL? Een groot deel van het luchtruim is TMZ nietwaar? In dat geval lijkt PCAS/TPAS/etc. me best nuttig. En zijn er geen systemen die FLARM en passieve TCAS combineren?
 
Ik ken ze niet, maar dat betekend niet dat ze er niet zijn, misschien weet iemand anders dit?

Ik weet wel dat er combinaties zijn van ADS-B en Flarm. Onder andere van de firma Garrecht (ook bekend van de Garrecht transponders).

Je hebt dan vooralsnog wel het nadeel dat vele vliegtuigen geen ADS-B out hebben. ADS-B wordt waarschijnlijk wel de toekomst, maar op dit moment dus ook met deze combinatie geen (bijna) volledig beeld.
 
Dat begrepen ze bij DutchMil volgens mij niet echt. Die kerel heeft vorige keer ongeveer 5 keer tegen iemand geschreeuwd dat hij op 300 voet zat omdat hij dat op zijn radar zag waarop de kist steeds terugzei dat hij toch echt op 700 voet zat...

Radarsystemen worden voorzien van de QNH. Het verstuurde hoogtesignaal uit het vliegtuig wordt door de radarsoftware herberekend en als zodanig gepresenteerd op het scherm. Vliegen op 1000 ft QNH geeft een weergave van 1000 ft op de radar, op voorwaarde dat alles correct werkt. Ik zie regelmatig dat encoders een onjuiste hoogte doorgeven...

700 ft is trouwens nog steeds niet bijzonder hoog maar dit terzijde..
 
Ja die zijn er, zowel als kant-en-klaar instrument als toevoeging voor Flarm wat ADS-B ontvangst toevoegt:
http://www.gliderpilotshop.nl/winkel/index.php?cPath=5_108

Die kan inderdaad en passief transponder, ADS-B en Flarm. Let wel dat ADS-B onder general aviation bijna niet voorkomt. Deze worden dus passief gedetecteerd, dus alleen een afstand schatting tot aan target. Er zit geen peil installatie op, dus je weet niet welk kwadrant het zich bevind...

Nu maar hopen dat hij ook met ander fabrikanten transponders werkt :passed:
 
Back
Top