Een veel gestelde vraag

Libra

New member
Beste Allemaal,

Ik ben vol goede moed en vol gas bezig met het PPL.
Beetje laat, (ja ben 38 jaar) toch in mijn geval blijkbaar beter dan nooit.

Welnu,
Mijn vraag is vooral gericht aan mensen die al vliegen
en die door de bomen het bos voor mij kunnen zien.
(pessimisme is voor mij te laat, ben al bezig).

Wat is nog mogenlijk met mijn leeftijd??
Is alleen instructeur nog haalbaar,
of ook vliegen op kleine toestellen in europa?
Ben zeer nieuwsgierig naar alle opties.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Patrick Guy
 
Beste Allemaal,

Ik ben vol goede moed en vol gas bezig met het PPL.
Beetje laat, (ja ben 38 jaar) toch in mijn geval blijkbaar beter dan nooit.

Welnu,
Mijn vraag is vooral gericht aan mensen die al vliegen
en die door de bomen het bos voor mij kunnen zien.
(pessimisme is voor mij te laat, ben al bezig).

Wat is nog mogenlijk met mijn leeftijd??
Is alleen instructeur nog haalbaar,
of ook vliegen op kleine toestellen in europa?
Ben zeer nieuwsgierig naar alle opties.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Patrick Guy
Alles is mogelijk met voldoende geld, geluk, doorzettingsvermogen, goede economie, kruiwagens ;) ,etc etc..

Hoe meer van de bovenstaande items voor jou gelden, hoe groter de kans, echter je being kans is niet al te groot, zeker niet in deze economische tijden..
 
Hangt er van af wat je wilt. Bij Ryanair komen mensen die ver in de veertig zijn soms als cadet binnen. Ik heb al eerder het voorbeeld gepost van een bankdirecteur die op z'n 46e besloot nog een paar jaar piloot te willen zijn en nu alweer een poosje captain bij ons is. Alles kan.
 
Zoals ik al vaker heb gezegd...
Beer = 37, lowtimer en net begonnen bij een maatschappij. Alles kan... je zult er alleen een hoop voor over moeten hebben. Voor de rest klopt het verhaal van Eikie als een bus.
 
Beste allemaal,

Tja, het is een enorme investering, op alle fronten.
Des te meer omdat het zo onzeker is..
Hopenlijk sta ik straks ook tussen jullie voorbeelden.

Thanks!

*Als iemand nog tips heeft, van harte!
 
Precies wat KL zegt... wat ben je bereid op te geven? Ik heb er zelf alles voor opgegeven en daar flink de prijs voor betaald toen het niet goed ging in de luchtvaart. Aan de andere kant... als ik morgen weer voor de keuze stond, zou ik het zo weer doen.
 
Ik ben op m'n 35e met ATPL theorie begonnen heb er alles voor aan de kant gezet en zou het ook zo weer doen.
Juist omdat alle betweters zeiden dat het onmogelijk was om op die leeftijd nog te beginnen in de luchtvaart. Ik kom uit de generatie die als klein kind is opgevoed met de uitspraak: "Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast." en "waar een wil is is een weg".

Moet er wel bij zeggen dat toen ik begon, de situatie minder slecht was dan dat het nu blijkt te zijn. De luchtvaart maatschappijen vallen op dit moment bij bosjes om
 
Ik denk*>

CPL afmaken en eens flink gaan spelevliegen tot ik 500 vlieguren bij elkaar heb.
Ondertussen verder met ATPL theorie en mischien nog een type rating erbij...
Dan zal er toch (%@#**%!) uiteindelijk een kans komen om die opstap te maken?
Mag je ook gratis werken om uren te krijgen, of is dat bij wet verboden?
 
Gewoon gaan met die banaan!

Ik wordt de 11e oktober 40 en heb nu dik anderhalf jaar m'n PPL en vlieg me helemaal suf om in ieder geval een beetje uren te hebben.

Verder ben ik nu dag in dag uit bezig met de ATPL-theorie en zet daar veel, heel veel voor opzij. Ik heb wel het kleine geluk dat mijn lieve wederhelft ook dag in dag uit aan het studeren is en dat scheelt veel. Je zit beiden in hetzelfde schuitje.

Ik ga gewoon knallen en kijken hoever ik het op mijn leeftijd nog kan schoppen in de luchtvaart. Ik ben ervan overtuigd dat ik ergens een plekje kan bemachtigen en of dat nou de GA is of iets anders. Ik wil vliegen! Maar zoals reeds door anderen gezegd, je moet offers brengen. En dan heb ik het nog niet eens over financiële offers.

Oh, en als je er niet zelf van overtuigd bent dat het je gaat lukken dan moet je er niet aan beginnen.

Belangrijk is dat het een ambitie blijft en geen frustratie wordt.

Good Luck!
 
En laat je niet leiden door de “waan van de dag”: gisteren een piloten te kort, vandaag een piloten overschot, morgen alle luchtvaart maatschappijen fait, overmorgen groei van de luchtvaart… je weet het niet en als dat je leidraad moet zijn kan je beter de politiek ingaan..

In de (luchtvaart) economie is alles mogelijk en niets voorspelbaar…
 
Kijk, dat zijn de woorden!
Hey, Oeroeboeroe>
Grappig, we zitten zo'n beetje in hetzelfde pakket!
Mijn vriendin studeert ook en helpt mij met het wiskundige verhaal.
Tja..
Het vliegen laat me niet los en ik weet ook dat het een zware (en dure) weg is.
Vraag me soms af waarom gelijk weer zo hoog gegrepen,
maar als ik dit niet voor mezelf ga uitvogelen ga ik al het andere
halfslachtig te lijf, dit ligt in m'n vizier.

Is de ATPL theorie veel zwaarder als die van PPL
of is het alleen maar meer van hetzelfde?
Vind dit namenlijk ook al best wel pittig (wiskundige gedeelte).

:eek!:
 
Heeft PPL een wiskundig gedeelte dan? Ik vond in mijn ATPL-theorie echt maar heel weinig wiskunde voorkomen. Beetje rekenen misschien, maar dat is nauwelijks wiskunde te noemen.

Succes met je keuze Libra. Ik vind het een moedige stap.

Groet, PH.
 
Is de ATPL theorie veel zwaarder als die van PPL
of is het alleen maar meer van hetzelfde?
Vind dit namenlijk ook al best wel pittig (wiskundige gedeelte). :eek!:

Ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk maar ik vind het ATPL zeker een stuk zwaarder als het PPL. Natuurlijk beschik je door de PPL-theorie over een bepaalde basiskennis maar ik heb wel al gemerkt dat men bij de ATPL-theorie al heel snel de diepte in duikt. Ben nu bijvoorbeeld bezig met 'navigatie over de polen', 'grid-navigatie', 'departure' en 'rhumbline-tracks' :blabla::blabla::blabla::D

Een veelgehoorde ervaring is ook dat de ATPL-theorie wel te doen is maar dat het vooral veel is. En dat klopt wel. Sowieso zijn het veertien vakken.

Kortom, je moet er wel even voor gaan zitten :stapelge:

Groet!
 
Beste Libra,

Ga ervoor, de juiste instelling heb je al. De nuchterheid van eventueel (financiele) concessies te moeten doen, heb je ook.. Ben ook laat begonnen, heb doorgezet, ben ervoor gegaan en ik heb er ook mijn baan van kunnen maken.. Het is erger spijt te hebben van iets dat je niet hebt gedaan, dan van iets dat je hebt geprobeerd en eventueel niet is gelukt.. (maar ook daar ga je natuurlijk niet van uit... Er kan heel veel met de juiste mentaliteit!)

Succes!
 
Last edited:
Wat ik persoonlijk moeilijk vond t.o.v. PPL (en ook privevlieger zijn) zijn alle instrumenten die je als prive-vlieger nooit gebruikt (en vermoedelijk als studerend-beroeps-piloot eerst ook niet)... Dan moet je alles uit je hoofd leren (zonder enige gebruiks ervaring) en daar ben ik niet zo goed in... Heb overigens niet alle ATPL gedaan, maar alleen het CPL/IR deel....
 
Leeftijd heeft er weinig mee te maken.
Huidige situatie ook niet veel, luchtvaart gaat met pieken en dalen.

Waar het wel mee te maken heeft, en dat geldt voor alle leeftijden, is hoe "snel" je bent.
Heb je 100 uur nodig voor je PPL en nog eens 100 voor je IR, dan is een carriere in de luchtvaart als piloot misschien niet voor je weggelegd.
Het wil helemaal niet zeggen dat je het niet kan, alleen moet je op een bepaald moment beslissen hoeveel geld je erin wil steken.

Geldt voor een toekomstige werkgever ook;heb jij 50 uur sim nodig om het geintje te leren of 25 uur zoals de anderen?
Heb je met alles wat je doet extra training nodig?
Het is een kwestie van tijd en geld voor een werkgever.

Enige manier om hier achter te komen is om het te proberen.
Gaat je PPL vrij probleemloos, gemiddeld aantal uren, doorgaan met je IR.
Gaat dat redelijk, doorgaan met je CPL en fATPL

Iets oudere mensen zijn als het goed is wat rustiger en wat meer volwassen.
Luisteren ook wat beter en wat minder geneigd om van dingen af te weiken.
Dat weet een bedrijf ook.

Als leerling geef je een oudere instructeur al meer respect want ouder =meer ervaren.
Tenminste dat is de automatische reactie.
Als passagiers een oudere piloot zien nemen ze aan dat die meer ervaring heeft.

Jong zijn heeft ook zijn nadelen. Als je eruit ziet alsof je 12 jaar oud bent en je gedraagt je ook nog zo.

Ik zou je wel aanraden om met je training modulair te beginnen.
Kom naar de VS voor je PPL en beslis dan of je door wilt gaan.
Training in de VS is goedkoper en sneller, in 6 maanden kan je CPL ME IR halen.
Daarna terug naar Europa voor conversie, of een baan zoeken in Afrika of Azie.
 
Back
Top