Leeftijd en discriminatie KLS/KLM?

ontwend of niet, lijkt mij dat je je voor 110% inzet op de opleiding.
Ik ben ook ouder en zal even moeten wennen aan het 'in het bankje zitten van 8 - 5' maar dat is het punt waar ik het minste tegen opzie
 
Last edited:
De KLS/NLS, het zijn allemaal scholen. Scholen mogen eisen stellen. Ook eisen die voor ieder ander niet helemaal zuiver lijken. Voor de KLu etc lijkt me dit een ander verhaal, maar daar dit defensie betreft zal hier vast en zeker een uitzonderingsverordening o.i.d bestaan.


Wat KL volgens mij bedoelt is de eis van KLM dat je KLS/NLS/KLu/MLD hebt gedaan, en je anders niet eens uitgenodigd wordt voor de selectie. Terwijl elke AI hetzelfde JAA ATPL-brevet heeft. Hoe zit dat juridisch?
 
Er is een tijdje geleden een knakker aangenomen van een jaar of 34. Normale student, geen instructeur ofzo.

Overigens heb ik zelf het idee dat de mensen die afvallen/afgewezen worden juist de wat jongere mensen zijn.
 
Wat KL volgens mij bedoelt is de eis van KLM dat je KLS/NLS/KLu/MLD hebt gedaan, en je anders niet eens uitgenodigd wordt voor de selectie. Terwijl elke AI hetzelfde JAA ATPL-brevet heeft. Hoe zit dat juridisch?
Kijk, solliciteren kan in principe iedereen. Ik weet niet wat de KLM mensen zonder KLS achtergrond etc. schrijft, maar ik ga er niet van uit dat dit zal zijn: "U hebt geen KLS etc. gedaan, dus helaas." De woorden "Er zijn andere, meer geschikte kandidaten" kan men als verbloeming van eerstgeschrevene interpreteren, echter hiertegen valt niets te beginnen. Nogmaals, ik weet niet wat er precies wordt gezegd.

Als KLM 200 man nodig heeft en het volgende ontvangt:

150 KLS-ers
50 KLu-ers
800 Stellanezen

KLM neemt alle KLS-ers en KLu-ers aan, de Stellanezen ontvangen schriftelijk een afwijzing, daar onvoldoende passend in het profiel en niet voldoenend aan de bedrijfsvereisten. Overdreven wellicht, maar hiertegen procederen gaat bar weinig uithalen vermoed ik, afgezien van het feit of het al dan niet de waarheid is.
 
De tendens is eerder dat de 'oudere' mensen vaker probleemloos de KLS doorlopen, en logischerwijs daarmee goed scoren bij de COVA van de KLM, dus een goede aannamekans.
Overigens adviseer ik altijd eerst een sponsored traject te doen ipv zelf te betalen.
Voorbeeld www.lufthansa-pilot.de , daar betaal je niets pas na aanname word 40.000euro ingehouden van je salaris (je mag daar overigens 29 jaar zijn bij begin opleiding). Vergelijk dat maar eens met de 117.000euro die je bij de KLS betaald, dat is al snel 15jaar 1500euro netto per maand verschil, daar kun je 2 porsches 911 voor leasen!
Verder voor de 'ouderen': wees ervan bewust dat de pensioenen bij de meeste maatschappijen tussen 55 en 60 jaar beginnen, dus in de dienstjaren die je hebt moet je wel wat extra sparen. En je zult veel mensen in de maatschappij hebben die jonger dan jij zijn, en dus ook links als jou baas naast je zitten.
 
Dankjewel voor je bijdrage, Targetspeed.

Kan ik hieruit opmaken dat iedere KLS-er in principe een uitnodiging krijgt voor de selectieprocedure van de KLM? (staat niet in de Kennisbank)
 
Ik ben het met Von Richthofen eens dat de 'ouderen' over het algemeen tijdens de opleiding vaker wat extra training nodig hebben. Omdat hier ruimte voor is lijdt dit in bijna alle gevallen niet tot verwijdering van de opleiding.

Deze mensen hebben meestal wel weer een groot voordeel als het gaat om volwassenheid, leiderschap etc. Iets waar jongere studenten nog wel eens op afgeschoten worden op het COVA-gesprek bij KLM.
 
Kan ik hieruit opmaken dat iedere KLS-er in principe een uitnodiging krijgt voor de selectieprocedure van de KLM? (staat niet in de Kennisbank)

Iedereen van de KLS mag solliciteren bij de KLM. Wel is het zo dat de KLS een positief, danwel negatief advies meegeeft aan de student om te solliciteren.

Het meerendeel krijgt een positief advies, maar het komt toch ook wel eens voor dat een negatief advies wordt gegeven. Dit is een oordeel vanuit de KLS, gebaseerd op bijvoorbeeld 1) te weinig levenservaring 2) te weinig progressie 3) slechte resultaten. Student staat wel vrij om te solliciteren, maar geadviseerd wordt om een aantal jaar ergens anders te werken voordat je solliciteerd.
 
Iedereen van de KLS mag solliciteren bij de KLM. Wel is het zo dat de KLS een positief, danwel negatief advies meegeeft aan de student om te solliciteren.

Het meerendeel krijgt een positief advies, maar het komt toch ook wel eens voor dat een negatief advies wordt gegeven. Dit is een oordeel vanuit de KLS, gebaseerd op bijvoorbeeld 1) te weinig levenservaring 2) te weinig progressie 3) slechte resultaten. Student staat wel vrij om te solliciteren, maar geadviseerd wordt om een aantal jaar ergens anders te werken voordat je solliciteerd.

Dit advies (rapport) wordt toch ook doorgestuurd naar de KLM?
Indien je een negatief advies krijgt en dit waar is, dan ben jij eigenlijk bij voorbaat al screwed door je eigen school? Want ik neem aan als je tussentijds gaat werken om je negatieve punten te verbeteren, ze nog steeds op je KLS rapport blijven staan (en dus bij de KLM terecht komen).
Maar misschien houdt het iedereen uiteindelijk juist wel bezig om een 'top gun' score neer te zetten.
Of zit het anders?
 
Het meerendeel krijgt een positief advies, maar het komt toch ook wel eens voor dat een negatief advies wordt gegeven. Dit is een oordeel vanuit de KLS, gebaseerd op bijvoorbeeld 1) te weinig levenservaring 2) te weinig progressie 3) slechte resultaten.
Als ik het zo lees heeft iedere KLS-er dus wel een kans om zich te bewijzen. Het negatieve advies komt door dat deze persoon niet optimaal gepresteerd heeft. Presteren heb je goeddeels zelf in de hand, je leeftijd niet.

Goed nieuws dus..
 
Het idee van het negatieve advies is ontstaan omdat je in principe maar 1 keer bij de KLM kan solliciteren. Als je eenmaal afgewezen bent zullen ze (zoals de zaken er nu voor staan) je sollicitatie niet meer in behandeling nemen. Lullig dus als je wordt afgewezen omdat je bijvoorbeeld te jong bent. Die mensen wordt verteld dat ze misschien beter eerst een paar jaar ergens anders kunnen werken voordat ze bij de KLM solliciteren. Overigens staat voor zo ver ik weet dit advies niet in je file. Je moet natuurlijk wel uitleggen wat je in hemelsnaam in de tussentijd hebt gedaan.
 
Ik heb hier op de wandelgangen gehoord dat Air France nogal kritiek heeft op het feit dat KLM uitsluitend van bovenstaande scholen aannemen en het veelal ab initio's betreft. Er is ook kritiek op het feit dat KLM gebruik maakt van het oude systeem met Second Officers. Naar wat ik begrepen heb, is dat als KLM haar onafhankelijkheid kwijt raakt hier in gehakt gaat worden (mogelijk worden er dan cadetships aangeboden, zoals AF dat doet).

Even een schopje, want dit verontrust mij toch wel!

Stel dat AF hun systeem van aannemen doorvoert bij de KLM (met cadetships) zou dit dan ook gelden voor de mensen die op dat moment al op de KLS opleiding zitten?

Die mensen hebben getekend voor een opleiding met sollicitatie-garantie (géén baangarantie natuurlijk!) volgens het oude systeem. En dan zou het ineens veranderd worden.. Sorry , geen wachtlijst en sollicitatie meer, we hebben nu cadetships ! Daar is het gat van de vrije markt, succes! :bwah:

En ze 100.000+euro getekend...

Wie weet hier iets meer van? ?
 
Met mijn 32 jaar ben ik onlangs aangenomen bij de KLS. Ik heb niet het idee dat er gediscrimineerd wordt op leeftijd. Ook is in het gesprek met de COVA bevestigd dat afwijzen op leeftijd niet mogelijk is. Natuurlijk hebben veel mensen zich het een en ander afgevraagd nav mijn leeftijd, maar met een goede onderbouwing is het gelukt ze te overtuigen.

Motivering, attitude en testresultaten gaven de doorslag. Mijn (hogere) leeftijd was iig geen reden tot afwijzing.

Met groet, PINO
 
Met mijn 32 jaar ben ik onlangs aangenomen bij de KLS. Ik heb niet het idee dat er gediscrimineerd wordt op leeftijd. Ook is in het gesprek met de COVA bevestigd dat afwijzen op leeftijd niet mogelijk is. Natuurlijk hebben veel mensen zich het een en ander afgevraagd nav mijn leeftijd, maar met een goede onderbouwing is het gelukt ze te overtuigen.

Motivering, attitude en testresultaten gaven de doorslag. Mijn (hogere) leeftijd was iig geen reden tot afwijzing.

Met groet, PINO
Gefeliciteerd!
 
Even een schopje, want dit verontrust mij toch wel!

Stel dat AF hun systeem van aannemen doorvoert bij de KLM (met cadetships) zou dit dan ook gelden voor de mensen die op dat moment al op de KLS opleiding zitten?

Die mensen hebben getekend voor een opleiding met sollicitatie-garantie (géén baangarantie natuurlijk!) volgens het oude systeem. En dan zou het ineens veranderd worden.. Sorry , geen wachtlijst en sollicitatie meer, we hebben nu cadetships ! Daar is het gat van de vrije markt, succes! :bwah:

En ze 100.000+euro getekend...

Wie weet hier iets meer van? ?

De KLS heeft een Preffered Supplier contract (Geloof tot en met 2010 ?) met de KLM. Dat volgens mij om de 4 jaar (tot nu toe) werd verlengt. Dus je zou denken dat KLSers die tot in 2008 tekenen goed zitten wanneer dit in 2010 eventueel vervalt. Voor zo ver ik weet heb je dus kans wanneer je in 2009 begint, dat het aanname systeem van de KLM ondertussen verandert voor dat je klaar bent. Maar dat hoefd natuurlijk niet zo te zijn.
Kan iemand dit bevestigen of verbeteren?
 
Even een schopje, want dit verontrust mij toch wel!

Stel dat AF hun systeem van aannemen doorvoert bij de KLM (met cadetships) zou dit dan ook gelden voor de mensen die op dat moment al op de KLS opleiding zitten?

Die mensen hebben getekend voor een opleiding met sollicitatie-garantie (géén baangarantie natuurlijk!) volgens het oude systeem. En dan zou het ineens veranderd worden.. Sorry , geen wachtlijst en sollicitatie meer, we hebben nu cadetships ! Daar is het gat van de vrije markt, succes! :bwah:

En ze 100.000+euro getekend...

Wie weet hier iets meer van? ?

Even,.. wandelgangen van vliegers,.. zijn just that; onze baan bestaat uit motoren starten, taxien, take-off, gear up en slap lullen...tot gear down. dat slap lullen neemt vanzelf dus goeie proporties aan.

KLM werkt al 100 jaar met dit systeem,. en ook binnen de klm neemt afentoe het gerucht weer de vrije loop dat we van de 2de2des afgaan.
Laatste keer dat t rondwaarde had het te maken met het feit dat EU-OPS de lokale invulling van 2de2de niet helemaal zou erkennen.
KLM is al lang haar zelfstandigheid kwijt.
Maar het idee van 1 holding, 2 companies is om synergie te halen. En op het moment is het aannamebeleid van vliegers wat voor de klm al jaren werkt niet echt het eerste speerpunt om meer geld mee te verdienen/kosten te besparen.
(of misschien moet de klm invoeren dat je voor je TQ betaald ;))

Ik zeg niet dat er nooit wat aan dit systeem gaat veranderen,. maar de eerst komende jaren hebben de hoofden vliegdienst wel iets beters te doen denk ik.
daarnaast is de klm al een keer redelijk nat gegaan toen er nog wel baan garanties werden gegeven en er geen banen waren, dus maak je niet meteen zo'n zorgen over dat ze hun contract niet na zouden komen.
ps; de klm heeft juist de laatste jaren geprobeerd niet alleen van de kls af te nemen maar ook van andere scholen. toegegeven, dit is gestart omdat de kls niet aan de vraag kon voldoen. en nu weer wel..
 
Back
Top