Leeftijd en discriminatie KLS/KLM?

Kazeven

New member
Leeftijdsdiscriminatie, een irritant verschijnsel in de Nederlandse luchtvaart.

Ik vroeg mij af of dat probleem ook speelt bij de doorstroom van de KLS naar de KLM?

Weet iemand of bij die groep van 10/20% van de KLS'ers die niet doorgaat naar de KLM, 'toevallig' vaak de wat oudere studenten zitten?

Groetjes,

Kazeven.
 
Leeftijdsdiscriminatie, een irritant verschijnsel in de Nederlandse luchtvaart.

Ik vroeg mij af of dat probleem ook speelt bij de doorstroom van de KLS naar de KLM?

Weet iemand of bij die groep van 10/20% van de KLS'ers die niet doorgaat naar de KLM, 'toevallig' vaak de wat oudere studenten zitten?

Groetjes,

Kazeven.

Discriminatie naar leeftijd is verboden in Nederland.
 
JudgeKing, leuk verhaal in theorie... :stapelge:

Ik vermoed dat het in de praktijk IN NEDERLAND nog vrij veel voorkomt. hier in Engeland is het al een heel stuk minder. Maar ik denk dat als een maatschappij kan kiezen tussen een ab initio van 21 en een van 50, met allebei 200 uur. Het voordeel toch echt bij de recruit van 21 ligt.

In Nederland wordt het onder andere veroorzaakt door iets wat ik onbegrijpelijk vind. Als je in Nederland dezelfde functie hebt, moet je - als je ouder bent - ineens MEER verdienen. :stapelge:
 
Last edited:
:stapelge:JudgeKing, leuk verhaal in theorie...

Ik vermoed dat het in de praktijk IN NEDERLAND nog vrij veel voorkomt. hier in Engeland is het al een heel stuk minder. Maar ik denk dat als een maatschappij kan kiezen tussen een ab initio van 21 en een van 50, met allebei 200 uur. Het voordeel toch echt bij de recruit van 21 ligt.

In Nederland wordt het onder andere veroorzaakt door iets wat ik onbegrijpelijk vind. Als je in Nederland dezelfde functie hebt, moet je - als je ouder bent - ineens MEER verdienen.

Klopt helemaal, mijn cynisme werd wellicht niet helemaal duidelijk. Formeel is het er niet, maar eigenlijk is het er wel. Bewijslast ligt in principe bij de klager, en dit is over het algemeen moeilijk. Indien klager een vermoeden hard weet te maken zal een rechter hiermee af en toe iets kunnen, maar het blijft een lastig punt in het arbeidsrecht.

Bij problemen ben ik over het algemeen altijd bereid om tegen Airworktarief mijn juridische diensten te verlenen ;)...(geen reclame)
 
Klopt helemaal, mijn cynisme werd wellicht niet helemaal duidelijk. Formeel is het er niet, maar eigenlijk is het er wel. Bewijslast ligt in principe bij de klager, en dit is over het algemeen moeilijk. Indien klager een vermoeden hard weet te maken zal een rechter hiermee af en toe iets kunnen, maar het blijft een lastig punt in het arbeidsrecht.

Bij problemen ben ik over het algemeen altijd bereid om tegen Airworktarief mijn juridische diensten te verlenen ;)...(geen reclame)
Ik hoop niet dat je uurtarief schrijft om mijn post te beantwoorden.. ;)

Per individueel geval is het inderdaad moeilijk om te zeggen dat er discriminatie in het spel was.

Maar als je naar groepen kijkt en je ziet dat een bepaalde groep opvallend vaak achter het net vist, dan is er al wat meer reden om aan te nemen dat hier wat aan de hand is.. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die groep gewoon niet zo goed is, maar ik denk niet dat 20-jarigen stukken betere piloten zijn dan 30-jarigen.
 
Ik hoop niet dat je uurtarief schrijft om mijn post te beantwoorden.. ;)

Per individueel geval is het inderdaad moeilijk om te zeggen dat er discriminatie in het spel was.

Maar als je naar groepen kijkt en je ziet dat een bepaalde groep opvallend vaak achter het net vist, dan is er al wat meer reden om aan te nemen dat hier wat aan de hand is.. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die groep gewoon niet zo goed is, maar ik denk niet dat 20-jarigen stukken betere piloten zijn dan 30-jarigen.

Ook al moge het zo zijn dat statistisch meer ouderen worden afgekeurd dan jongeren, dan nog zal de werkgever in een procedure (die niet als groep tegen wg gevoerd zullen worden, maar solistisch) stellen dat de sollicitant niet voldoet aan het profiel zoals gezocht, niet geschikt was op meerdere fronten, maar nooit zal aangeven dat leeftijd hierbij een rol heeft gespeeld. Zodra schriftelijk ook maar de woorden vallen 'gezien uw leeftijd' is het finito voor de wg. Het is echter maar de vraag wat een wn hiermee opschiet. Alsnog in dienst worden genomen bij de wg? Als de wg niet alsnog een andere (fictieve) afwijzingsreden verzint, zal dit niet iedereen willen.
 
Ook al moge het zo zijn dat statistisch meer ouderen worden afgekeurd dan jongeren, dan nog zal de werkgever in een procedure (die niet als groep tegen wg gevoerd zullen worden, maar solistisch) stellen dat de sollicitant niet voldoet aan het profiel zoals gezocht, niet geschikt was op meerdere fronten, maar nooit zal aangeven dat leeftijd hierbij een rol heeft gespeeld. Zodra schriftelijk ook maar de woorden vallen 'gezien uw leeftijd' is het finito voor de wg.

Ok, leeftijdsdiscriminatie is verboden. Maar mijn vraag was niet zozeer naar de theoretische/juridische achtergrond hiervan.

Ik was meer geïnteresseerd in de kansen van een 30-jarige KLS-er om bij der KLM te komen. Zijn die net zo goed als voor een 20-jarige KLS er, of zijn die, (wellicht door leeftijdsdiscriminatie),slechter?

Wie het weet (of een vaag idee heeft, of KLS gedaan heeft en weet waar de ouderen in zijn klas terechtgekomen zijn!!) mag het zeggen...
 
JudgeKing, even zuiver hypothetisch, zou het mogelijk zijn om de 'harde eis' van KLS/NLS/Marine/Luchtmacht aan te vechten? Daar zie ik meer heil in eerlijk gezegd.

Je kunt hier toch aanvoeren dat mensen in dezelfde situatie (allebei een JAA brevet) ongelijk behandeld worden?

Er staat in de grondwet natuurlijk niet zoiets als 'op basis van opleiding' discrimineren, maar ik vermoed dat dit wel te winnen is, maar ben benieuwd wat een expert er van vindt.
 
JudgeKing, even zuiver hypothetisch, zou het mogelijk zijn om de 'harde eis' van KLS/NLS/Marine/Luchtmacht aan te vechten? Daar zie ik meer heil in eerlijk gezegd.

Je kunt hier toch aanvoeren dat mensen in dezelfde situatie (allebei een JAA brevet) ongelijk behandeld worden?

Er staat in de grondwet natuurlijk niet zoiets als 'op basis van opleiding' discrimineren, maar ik vermoed dat dit wel te winnen is, maar ben benieuwd wat een expert er van vindt.
De KLS/NLS, het zijn allemaal scholen. Scholen mogen eisen stellen. Ook eisen die voor ieder ander niet helemaal zuiver lijken. Voor de KLu etc lijkt me dit een ander verhaal, maar daar dit defensie betreft zal hier vast en zeker een uitzonderingsverordening o.i.d bestaan.
 
Ik was meer geïnteresseerd in de kansen van een 30-jarige KLS-er om bij der KLM te komen. Zijn die net zo goed als voor een 20-jarige KLS er, of zijn die, (wellicht door leeftijdsdiscriminatie),slechter?

Die kansen zijn gelijk.
'In de wandelgangen' wordt gezegd dat klm zelfs een onnatuurlijke leeftijdsopbouw binnen het vliegerscorps heeft, dwz teveel 'jonkies' tov. de wat ouderen. Daardoor zou een 30'er die van de kls af komt misschien wel een grotere kans hebben dan iemand van 20, als de klm op dat moment niet naar economische voor- en nadelen kijkt, maar uitsluitend naar de kwaliteiten van de toekomstig werknemer.
 
Om even op Koning Lucht te reageren. Ik heb hier op de wandelgangen gehoord dat Air France nogal kritiek heeft op het feit dat KLM uitsluitend van bovenstaande scholen aannemen en het veelal ab initio's betreft. Er is ook kritiek op het feit dat KLM gebruik maakt van het oude systeem met Second Officers. Naar wat ik begrepen heb, is dat als KLM haar onafhankelijkheid kwijt raakt hier in gehakt gaat worden (mogelijk worden er dan cadetships aangeboden, zoals AF dat doet). Nogmaals, dit is meer wandelgangenpraatjes en dat ik aan de zoveelste captain duidelijk moet maken waarom ik niet bij de KLM vlieg (hoewel ik wel NLS heb gedaan, maarach) ;)
 
Ja, er wordt op leeftijd gediscrimineerd en ja je maakt meer kans als een jong broekie bent van de KLS/NLS/KLu. Zo werkt het nou eenmaal.

En Julien, die wandelgangverhalen zij exact het tegenovergestelde wat ik hoor in de wandelgangen. Ik wil je geloofwaardigheid niet in diskrediet brengen, maar daarom zijn en blijven het wandelgangverhalen.....
 
In Frankrijk en in de luchtvaart in het bijzonder wordt er ook op leeftijd gediscrimineerd. Zo wil de DGAC (Franse IVW) niet dat er mensen in het luchtruim boven Frankrijk vliegen die ouder zijn dan 63. Air France wil de pensioensleeftijd verhogen naar 65, maar dat wordt ook weer tegengehouden door de DGAC. Verder geldt hier in principe de regel dat je met de leeftijd ervaring meebrengt. Tot dertig jaar gelden er geen eisen wat ervaring betreft. Vanaf 30 jaar moet je inmiddels al 1000 uur meebrengen en vanaf 35 jaar 2000 uur, vanaf 40 3000 uur en vanaf 45 3500 uur. Dit is dus in theorie. Over het algemeen worden mensen vanaf 30 jaar pas uitgenodigd als er plek over is, dus als ze per selectieronde een stuk of 20 man nodig hebben, dan worden die opgevuld met mensen rond de dertig. Je hebt meer kans om als oudere binnen te komen als iemand kent bij de selectie.

Dit noem ik wel leeftijdsdiscriminatie, maarjah, wat doe je er aan :kerst:

O en je sècherai mes pleurs que je n'travaille pas chez KLM, ça me fait trop mal :( :biertje:
 
Ja, er wordt op leeftijd gediscrimineerd en ja je maakt meer kans als een jong broekie bent van de KLS/NLS/KLu. Zo werkt het nou eenmaal.

.
Dat er leeftijdsdiscriminatie is weten we. Dat mensen die onder de rook van Groningen gestudeerd hebben voorrang hebben weten we ook.

Maar ik vroeg me af hoe het zat met leeftijdsdiscriminatie binnen de KLS? Als het je als 28 jarige gelukt is om op de KLS te komen, mag je er dan vanuit gaan dat je kansen op een baan bij de KLM vrij goed zijn? Of pikt de KLM alleen de broekies van de KLS eruit?

En dan heb ik het niet over de theorie, ('leeftijdsdiscriminatie mag niet') maar over wat de praktijk uitwijst . ('ik heb 5 oudere mensen in mijn klas gehad op KLS en daar vliegt maar eentje nu bij de KLM' , iets in die geest )
 
Binnen mijn klas is er geen enkel verband te vinden tussen leeftijd en aanname bij de KLM. Voor zover ik het kan inschatten is dat bij andere klassen net zo. Ken genoeg mensen van boven de 26 die gewoon zijn aangenomen. Geloof wel dat het percentage afvallers tijdens de opleiding een tikkeltje hoger is bij mensen die op een wat 'latere'leeftijd beginnen. Denk dat dat te maken heeft met het feit dat over het algemeen mensen dingen minder snel leren naar mate ze ouder worden.
 
Binnen mijn klas is er geen enkel verband te vinden tussen leeftijd en aanname bij de KLM. Voor zover ik het kan inschatten is dat bij andere klassen net zo. Ken genoeg mensen van boven de 26 die gewoon zijn aangenomen. Geloof wel dat het percentage afvallers tijdens de opleiding een tikkeltje hoger is bij mensen die op een wat 'latere'leeftijd beginnen. Denk dat dat te maken heeft met het feit dat over het algemeen mensen dingen minder snel leren naar mate ze ouder worden.
Ok thanx! :yeehaa: Dat is mooi om te weten.

Wellicht komt het hogere afvalprecentage ook doordat veel ouderen het ritme van leren en dan tentamens maken een beetje ontwend zijn (na enige jaren werken) maar dat is een andere discussie.
 
Back
Top