EPST - Kan je rekenen?

Frank2, no offence maar dit is eerste klas wiskunde.

Manier 1:
De verhouding van de afstand is de verhouding van de snelheiden. Als vliegtuig A 3 kilometer aflegt, legt vliegtuig B er 2 af. Ze zullen elkaar dus op 300 km van het beginpunt van A (dit is hetzelfde als 200 Km van beginpunt B) tegenkomen.

Manier 2:

De vliegtuigen vliegen met een gecombineerde snelheid van 1500 Km. Ze leggen de afstand dus binnen 20 minuten af. Vliegtuig A is dan 300 Km van zijn beginpunt en Vliegtuig B 200 Km.

Vind deze manier even duidelijker. En ook de vraag altijd goed lezen, geen 700kmh maar 900kmh. Worden de meeste fouten op gemaakt.
 
Terug naar de eerste klas om de wiskunde op te halen, voor mike.taks, Future Pilot en Jester 747...

Waar slaat die opmerking op?
Ik verbeterde mike.taks dat 900/500 nooit 0.66..7 kan zijn en dat het wellicht 500/900 was.

Maar goed, het voorbeeld van 2 vliegtuigen.

Vliegtuig A vliegt met 600 km richting vliegtuig B.
Vliegtuig B vliegt met 700 km richting vliegtuig A.
De afstand tussen de 2 vliegtuigen is 500 km.

Hoe lang duurt het voordat ze elkaar kruisen?

Gezamelijk leggen ze 1300 km in een uur. Dus doen ze over die afstand 500/1300 = ... en dan nu het truukje. Achter de komma rekenen is misschien lastig dus veranderen we 500 in 5000.
1300/5000\ nu past 1300 er 3x in maar dan hou je 1100 over. Dan maken we er 11000* van. Daar past 1300 8× in want 8×1300 = 10400. Denk eraan dat we het orginele getal (1100) met 10 hebben vermenigvuldigd dus we delen het antwoord door 10, daardoor gaat de komma 1 plaats naar links 0,8
1300/5000\3,8 maar omdat we 500 met 10× hadden vermenigvuldigd is het antwoord 0.38

Na 0.38 uur komen ze elkaar tegen. 0.38 ×60
0,3×60= 18 0,08×60 = 4,8
Dus na 22,8 minuten. (,8×60 = 48 sec).


* bij 11000. We weten dat we 1100 over hadden, je kan daarom ook 1300 verkleinen tot 130 en dat je dan 130/1100\ deelt. Het is maar wat je makkelijker vindt.

Maar als de vraag is, na hoeveel km kruisen ze elkaar?
Dit kan je berekenen met het antwoord hierboven (0.38) alleen moet je dan niet × 60 doen (van het aantal minuten) maar keer de snelheid van het vliegtuig.
0,38 × 700 =
0,3 × 700 = 210 (denk aan 3×70)
0.08 × 700 = 56 (denk aan 8×7)
Dus dat is 266 km.

Denk eraan dat dit alleen geldt voor vliegtuig A.
Vliegtuig B zit dan op
0,38 × 600 =
0,3 × 600 = 180 (denk aan 3×60)
0,08×600 = 48 (denk aan 8×6)

Dus na 228 km.

Future Pilot

P.S de antwoorden zijn gebaseerd op afgeronde getallen. Maar met multiple choice vragen staat je antwoord er dan wel tussen.
 
@ Future Pilot: Goed dat je deze topic hebt geplaatst, ik was namelijk ook erg nieuwsgierig naar de soorten rekensommen die we krijgen tijdens fase 1 en 2. Voorbeeld van het vliegtuig heb ik indd ook eerder horen vallen, dus deze heb je al binnen.
@Smarty2000: mucho gracias, ik neem aan dat deze redactiesommen vanuit google enigzins representatief zijn..?
@ Camel: Speed Mathematics van Bill Handley, die ga ik even bestellen 11,99 bij bol :p


Succes aan hen die nog moeten!
 
1 + 1 = ?

a. 1
b. 2
c. 20
d. 50

zowel a als b kunnen juist zijn. 1 is namelijk een variabele tussen 0,5 en 1,4. 0,5 + 0,5 = 1. Echter, alleen in theorie kan 1 daadwerkelijk 1 zijn (komt in de praktijk niet voor). In dit geval is de uitkomst 2.:stapelge:
 
zowel a als b kunnen juist zijn. 1 is namelijk een variabele tussen 0,5 en 1,4. 0,5 + 0,5 = 1. Echter, alleen in theorie kan 1 daadwerkelijk 1 zijn (komt in de praktijk niet voor). In dit geval is de uitkomst 2.:stapelge:

Dacht dat het binaire stelsel hier gebruikt diende te worden 1+1=10 dus in het decimale stelsel 2.

:blabla:
 
zowel a als b kunnen juist zijn. 1 is namelijk een variabele tussen 0,5 en 1,4. 0,5 + 0,5 = 1. Echter, alleen in theorie kan 1 daadwerkelijk 1 zijn (komt in de praktijk niet voor). In dit geval is de uitkomst 2.:stapelge:

serieus...:naund:
 
Het heeft met de significantie te maken. Als er staat 1,0 dan kan het cijfer tussen de 0,95 en de 1,04 liggen. Hoe meer nullen achter de komma, hoe preciezer het getal. Daarom is 1 nooit 1, behalve als de significantie oneindig is, wat alleen in de theorie voorkomt. Breuken zijn bijvoorbeeld ook oneindig significant.
 
Ik heb even een reken quiz gemaakt. De vragen kunnen nogal pittig zijn voor mensen die niet hebben geoefend of niet weten hoe ze het moeten doen. Ik heb de vragen deels zelf bedacht.
Ik hoop dat de quiz een goede manier is om je voorkennis te testen en dat het een goed hulpmiddel is om te oefenen.

Dan nu de link http://www.mijnquiz.nl/quiz/Airwork

Succes!
 
Ik heb even een reken quiz gemaakt. De vragen kunnen nogal pittig zijn voor mensen die niet hebben geoefend of niet weten hoe ze het moeten doen. Ik heb de vragen deels zelf bedacht.
Ik hoop dat de quiz een goede manier is om je voorkennis te testen en dat het een goed hulpmiddel is om te oefenen.

Dan nu de link http://www.mijnquiz.nl/quiz/Airwork

Succes!

Hey kerel,

Top dat je dit gemaakt hebt, maar vraag 10 klopt alleen niet. je stelt dat je je moet aanmelden om 6.15 daarentegen je 25 minuten nodig hebt om je aan te kleden ed. dan 90 km moet rijden tegen een gem snelheid van 120km/u en dan nog 15 min met de bus naar het bemmaningencentrum moet, hoe laat je dan van huis moet. Volgens jouw antwoord zeg je dat dit 5.15 uur moet zijn maar als ik me niet vergis moet dit toch echt 4.50 uur zijn. iig top dat je de moeite hebt genomen om dit te maken.

Frank
 
Hey kerel,

Top dat je dit gemaakt hebt, maar vraag 10 klopt alleen niet. je stelt dat je je moet aanmelden om 6.15 daarentegen je 25 minuten nodig hebt om je aan te kleden ed. dan 90 km moet rijden tegen een gem snelheid van 120km/u en dan nog 15 min met de bus naar het bemmaningencentrum moet, hoe laat je dan van huis moet. Volgens jouw antwoord zeg je dat dit 5.15 uur moet zijn maar als ik me niet vergis moet dit toch echt 4.50 uur zijn. iig top dat je de moeite hebt genomen om dit te maken.

Frank

Volgens mij klopt dat wel. Want de vraag is hoe laat vanaf je van je huis vertrekt. Dus de 25 minuten voor eten douchen en aankleden hoef je niet mee te rekenen. Instinker dus.

Overigens erg realistisch met de vragen die je krijgt op zo'n test. Mooi gemaakt.
 
Volgens mij klopt dat wel. Want de vraag is hoe laat vanaf je van je huis vertrekt. Dus de 25 minuten voor eten douchen en aankleden hoef je niet mee te rekenen. Instinker dus.

Overigens erg realistisch met de vragen die je krijgt op zo'n test. Mooi gemaakt.

Sorry mijn fout, je hebt gelijk!
 
Mooi gemaakt Future Pilot. Een kleine goedbedoelde tip: er staan aardig wat taalfouten in de quiz. Dus als je een levensbeschrijving moet inleveren bij EPST (vermoed van wel), laat hem in godsnaam door iemand nakijken op spelling- en grammatica fouten (uberhaupt handig, maar zeker als je hier wat zwakker in bent). Succes.
 
Back
Top