hyves en de kls

pim_brink

New member
hallo allemaal

gister stond er in de krant een berichtje dat er steeds meer bedrijven zijn
die bij het screen van sollicitanten ook op netwerk site's zoals hyves kijken.
persoonlijk denk ik dat ze dat bij de kls niet doen puur omdat het teveel moeite is
maar weet iemand toevallig of dat ook echt zo is of dat ze dat wel doen?

greetz
 
dit gebeurt al jaren. bij sollicitaties wordt er regelmatig gegoogled op een naam. als je naam dan in verband wordt gebracht met de hells angels, je bent lid van de hyves groep tegen uitbreiding van schiphol, je schrijft op een luchtvaartforum rare dingen, je bent 4 jaar actief geweest voor greenpeace als activist, etc. dat kan allemaal invloed op je sollicitatie hebben. (bepaal even zelf of deze voorbeelden je sollicitatie postief of negatief kunnen beinvloeden).

als ik een intake heb met iemand waarvan ik alleen zijn cv heb, dan google ik zelf ook op die persoon. ook kijk ik of hij/zij voorkomt op linkedin. ik heb tenslotte zijn/haar voor en achternaam. je moet toch wel weten wat voor iemand je binnen haalt.

GRATIS TIP: google regelmatig op je naam ;)

succes!

Grt RAH
 
Ga er vanuit dat ze het wel doen.
Als ze het doen, zie het als een kans om een eerste goede indruk van jezelf te geven.


Flantua
 
Ik ben me er persoonlijk goed van bewust dat wat je op internet schrijft totaal openbaar is, en ook dat de KLM/KLS en andere vliegmaatschappijen en -scholen hier op zullen letten, dus ik probeer een beetje binnen de perken te blijven met reacties op diverse fora. Zowieso vind ik het beter om niet de schreeuwer uit te hangen, in real life ben ik dat ook helemaal niet namelijk. Op internet zijn al genoeg "helden" te vinden, die lekker anoniem anderen de grond in lopen te trappen.

Maar wat denken jullie van het volgende? Ik weet dat er in Nederland (in ieder geval) nog 2 personen zijn die exact dezelfde voor- en achternaam hebben als ik. Als je mijn naam googled vind je deze dus ook, kriskras door elkaar met mijn eigen 'hits'. Hoe zullen bedrijven hiermee omgaan? Uiteraard heb ik geen invloed op hun gedrag op internet, want ik ken ze totaal niet.
 
Ben er niet van op de hoogte hoe ze met die gegevens zullen omgaan. Maar ik denk niet dat een bedrijf erg veel waarde gaat hechten aan de info die ze op internet over je vinden, mits het wel hele rare/belangrijke dingen zijn.
 
Misschien ben ik wel een afzeikerd.

Maar wat een vragen tegenwoordig hier op het PBB. Als ik jou was zou ik me zorgen maken om andere dingen dan hyves.

Ik ben trouwens allergisch voor ganzenveren van de A. brachyrhynchus. Zijn de kussens op de campus van de KLS vrij van deze veren? Anders ga ik naar EPST, in Oxford hebben ze namelijk synthetische kussens.


Hebben ze bij de KLS WC papier met kussentjes of hebben ze gewoon dubbelzijdig papier. Ik moet anders maar eens bij een open dag flink gaan kakken om er achter te komen. Mag je trouwens je eigen WC papier gebruiken op je kamer? Heeft iemand nog tips voor piloten WC papier? Ik wil er natuurlijk wel bij horen.
 
Maar wat denken jullie van het volgende? Ik weet dat er in Nederland (in ieder geval) nog 2 personen zijn die exact dezelfde voor- en achternaam hebben als ik. Als je mijn naam googled vind je deze dus ook, kriskras door elkaar met mijn eigen 'hits'. Hoe zullen bedrijven hiermee omgaan? Uiteraard heb ik geen invloed op hun gedrag op internet, want ik ken ze totaal niet.

Combineer jou naam met je leeftijd, of het feit dat je in onze hoofdstad woont, of met je interesses (vliegtuigjes) en je krijgt al heel wat minder hits. Als ze bijvoorbeeld op hyves zoeken, en ze komen een Sapphire van 41 jaar oud tegen, dan weten ze al dat het niet de Sapphire is die bij hen solliciteert (overdreven voorbeeld, maar meestal zal je precieze leeftijd ook bekent zijn bij de betreffende instelling waar je je hebt aangemeld). Ook zullen de profielen van de meeste bezoekers van dit forum één of meer afbeelding/text met betrekking tot de luchtvaart bevatten. Allemaal kleine dingetjes waarmee je alleen maar beter vindbaar bent.
 
Zorg dat je op een forum nooit je echte voor- en achternaam gebruikt. Doe je dit wel, let dan goed op wat je schrijft.
Ook je hyves kun je zo instellen dat je niet te vinden bent. Ik ben bijvoorbeeld niet te vinden op hyves. Al zoek je op mijn voornaam, achternaam en woonplaats.

Er zijn vast mensen die het schijnheilig of stiekem vinden, maar ik vind dat niemand wat te maken heeft met wat ik op internet uitspook.
Ik heb overigens niets te verbergen hoor :biertje:
 
Back
Top