Een vraag voor piloten

Matis

New member
Hallo iedereen,

Ik heb als kind al wel de droom om piloot te worden en ben er al een redelijk tijdje over aan het nadenken om me op te gaan geven voor de keuring en er voor proberen te gaan.
Maar ik heb ook nog een aantal andere "abities"/wensen. Ik heb gezocht op het forum, maar kon toch niet zo heel veel informatie hierover vinden, vandaar dat ik het maar vraag (heb het boek "Hoe word ik piloot" trouwens ook gelezen). Hoeveel vrije tijd heb je ongeveer als piloot? En hoe zit het met deeltijd werken? Is dat ook mogelijk?

Ik wil dus graag vliegenier worden, maar er zit, eerlijk is eerlijk nog wat twijfel in me. Ik zou bijv. ook nog graag vrijwilligerswerk doen, zou zoiets in principe mogelijk zijn als werkende vliegenier? Ik vind het leuk om mensen te helpen, dus heb ook weleens zitten denken aan zo'n opleiding (in de richting van maatschappelijk werk), maar goed, m'n jongensdroom is eigenlijk meer om piloot te worden. Maar ik vroeg me dus af, stel ik zou er echt voor gaan (vliegenier worden), en het zou een beetje gaan knagen om toch een "sociaal" vrijwilligersbaantje of iets dergelijks te gaan doen, zou dat nog mogelijk zijn?

Mensen zeggen ook weleens: als je twijfelt of je wel piloot moet worden dan moet je het al niet doen. Maar het is bij mij wel echt al een jongensdroom. Het lijkt me ook zo zonde als ik nu ga voor een sociale opleiding, en dan op m'n 30e denk, verrek, wat had ik graag willen vliegen. Want op die leeftijd is het een stuk lastiger om vliegenier te worden heb ik wel begrepen. Terwijl andersom een stuk makkelijker is, toch (niet dat ik daarvan uitga, dat ik op m'n 35e weer stop met het pilotenberoep, maar even hypothetisch gesproken)? Het liefste zou ik dus vlieger worden, met daarbuiten nog bijv. een vrijwilligersbaan of iets dergelijks! Iedereen alvast bedankt voor jullie tips en raad :)!

Groeten,
Matis
 
Hallo iedereen,

Ik heb als kind al wel de droom om piloot te worden en ben er al een redelijk tijdje over aan het nadenken om me op te gaan geven voor de keuring en er voor proberen te gaan.
Maar ik heb ook nog een aantal andere "abities"/wensen. Ik heb gezocht op het forum, maar kon toch niet zo heel veel informatie hierover vinden, vandaar dat ik het maar vraag (heb het boek "Hoe word ik piloot" trouwens ook gelezen). Hoeveel vrije tijd heb je ongeveer als piloot? En hoe zit het met deeltijd werken? Is dat ook mogelijk?

Ik wil dus graag vliegenier worden, maar er zit, eerlijk is eerlijk nog wat twijfel in me. Ik zou bijv. ook nog graag vrijwilligerswerk doen, zou zoiets in principe mogelijk zijn als werkende vliegenier? Ik vind het leuk om mensen te helpen, dus heb ook weleens zitten denken aan zo'n opleiding (in de richting van maatschappelijk werk), maar goed, m'n jongensdroom is eigenlijk meer om piloot te worden. Maar ik vroeg me dus af, stel ik zou er echt voor gaan (vliegenier worden), en het zou een beetje gaan knagen om toch een "sociaal" vrijwilligersbaantje of iets dergelijks te gaan doen, zou dat nog mogelijk zijn?

Mensen zeggen ook weleens: als je twijfelt of je wel piloot moet worden dan moet je het al niet doen. Maar het is bij mij wel echt al een jongensdroom. Het lijkt me ook zo zonde als ik nu ga voor een sociale opleiding, en dan op m'n 30e denk, verrek, wat had ik graag willen vliegen. Want op die leeftijd is het een stuk lastiger om vliegenier te worden heb ik wel begrepen. Terwijl andersom een stuk makkelijker is, toch (niet dat ik daarvan uitga, dat ik op m'n 35e weer stop met het pilotenberoep, maar even hypothetisch gesproken)? Het liefste zou ik dus vlieger worden, met daarbuiten nog bijv. een vrijwilligersbaan of iets dergelijks! Iedereen alvast bedankt voor jullie tips en raad :)!

Groeten,
Matis


AMREF Flying Doctors???
 
Hmm, dank je voor de tip, wie weet (maar ik denk 't om heel eerlijk te zijn niet). Zou iemand me misschien wat meer kunnen vertellen over die vragen die ik stelde? Tnx alvast!
 
Als je twijfelt; niet doen IMHO. Dan heb je mischien wel het '..had ik het maar gedaan..' gevoel later.

Mocht je toch besluiten te gaan vliegen dan is een vrijwilligersbaan zeker mogelijk maar het hangt helemaal van je werkgever af. Bij sommige bedrijven vlieg je 2-3 weken, daarna ben je een week vrij. Bij andere 5 dagen op/4 af enz..
Veel vliegers hebben naast hun vliegjob nog een baan erbij; eigen bedrijf of hobbies.

Als je het vliegen wilt combineren met iets sociaal zinvol dan kun je het ook nog eens proberen bij Piloten Zonder Grenzen of op wat grotere kisten bij AirServ.
 
Hou er wel rekening mee dat de studieschuld zo hoog zal zijn dat je dit soort dingen waarschijnlijk de eerste jaren niet kunt doen.
 
Bij Air France werkt er een captain die samen met zijn vrouw een aantal ontwikkelingsprojecten in Afrika hebben. Mijn vrouw werkte als flight attendant en ook op de intercontinentale vluchten en toen zijn ze op de layover met de crew langs wat projecten gegaan. Het kan dus wel, maar dan moet je toch wel rekenen op 10 jaar na afstuderen. En persoonlijk denk ik dat het makkelijker valt te combineren als je longhaul vliegt.
 
echt leuk dat je vrijwilligerswerk wil gaan doen heb ik zelf ook over nagedacht maar het is misschien handiger om gewoon voor je opleiding een jaar vrijwilligerswerk te gaan doen
want als je eenmaal werkt heb je wel vrije tijd maar je bent lang niet altijd beschikbaar.
en bij flying doctors of zoiets kom je niet zo maar binnen volgens mij
 
Flying Doctors??? Daar kom je niet zomaar volgens mij.

Heb ooit zelf wel eens gekeken maar ik geloof dat je om te solliciteren alleen al minimaal 3000 uur moet hebben waarvan minimaal 500 ´s nachts , 500 ME en 500 IR.

....is even uit mijn hoofd.
 
Flying Doctors??? Daar kom je niet zomaar volgens mij.

Heb ooit zelf wel eens gekeken maar ik geloof dat je om te solliciteren alleen al minimaal 3000 uur moet hebben waarvan minimaal 500 ´s nachts , 500 ME en 500 IR.

....is even uit mijn hoofd.
En voor een goede reden, vliegen daar is wat anders dan VFR door Nederland en Duitsland heen bromtollen...

Probleem is echter dat je voor het geld dat je bij flying dokters krijgt, je studieschuld niet kan afbetalen en de meesten als ze eenmaal die schuld hebben afbetaald, niet meer geinteresseerd zijn in een leven als flying dokter.
 
Het is zeker even wat anders dan VFR van Teuge naar Osnabruck inderdaad. Heb ooit wat vluchten mogen meemaken in Tanzania. Die uren vragen ze idd niet voor niets. Sommige van die gasten deden echt dingen die ik in Microsoft Flight Simulator nog niet durf.

Probleem is echter dat je voor het geld dat je bij flying dokters krijgt, je studieschuld niet kan afbetalen

En dat is zeker waar, je doet het voor de kick/uitdaging/whatever. Een flinke schuld terugbetalen aan de bank lukt zeker niet vanuit de bush. Al die gasten die in Tanzania vlogen waren vrije markters die geen lening hadden.
 
Het is zeker even wat anders dan VFR van Teuge naar Osnabruck inderdaad. Heb ooit wat vluchten mogen meemaken in Tanzania. Die uren vragen ze idd niet voor niets. Sommige van die gasten deden echt dingen die ik in Microsoft Flight Simulator nog niet durf.



En dat is zeker waar, je doet het voor de kick/uitdaging/whatever. Een flinke schuld terugbetalen aan de bank lukt zeker niet vanuit de bush. Al die gasten die in Tanzania vlogen waren vrije markters die geen lening hadden.

Wat voor dingen deden ze dan? Vraag me af hoe jij er tegen aan kijkt als "groentje". Daarmee bedoel ik gewoon iemand die nog tegen zijn studie aankijkt.
 
Veel vliegers hebben naast hun vliegjob nog een baan erbij; eigen bedrijf of hobbies.

veel vliegers? eigen bedrijf? :1855: heb je daar ook veel voorbeelden van dan?

enne matis, volgens mij ga je als je wat verder in je pilotencarriere bent al gauw 80% werken, en je gaat ook eerder met pensioen dan de gemiddelde Nederlander. Lijkt mij prima te combineren met vrijwilligerswerk (goed voornemen trouwens, dat hoor je niet vaak! top!)
 
Ik wil hierbij wel even opmerken dat vliegen in Afrika niet per definitie slecht betaald. Dit is wel geval als je als low-timer gaat beginnen, dan kom je inderdaad salarissen tegen van US$500,- per maand (+housing+transportation). Als je eenmaal naar de linkerstoel verhuisd kun je ineens een stuk meer verdienen. De salarissen voor turboprop captains in Afrika liggen tussen US$3500,- en ca US$11000,- "taxfree" en dat is voor het spul zeg maar tussen een Kingair 90 en Dash8/F50.
Bij Airserv zit je ook ergens in deze range maar daar heb ik zelf niet gevlogen.

Het vliegen in Afrika is wel op een hele andere standaard dan in Europe, helaas in bepaalde opzichten sub-standaard. Er gebeuren dingen dingen die je in Europa niet in je hoofd haalt maar dat is een ander onderwerp.

...veel vliegers? eigen bedrijf?
1855.gif
heb je daar ook veel voorbeelden van dan?

Het zal dan wel niet de meerderheid zijn maar er lopen er aardig wat rond, ook hier op het pbb incl. mijzelf. Dat is niet zo gek als je bedenkt wat je allemaal met je vrije tijd kan doen i.p.v. TV-kijken, vissen of rokkenjagen :)
 
Matis,
Het lijkt me niet zo'n hele moelijke keuze. Er van uit gaand dat je nog niet zo heel oud bent is het gewoon heel goed mogelijk om eerst een (paar) jaar wat anders te doen. Ga een jaar naar Zuid Amerika of Afrika om daar te werken. Of doe gewoon wat zorg werk hier in Nederland. Je kunt zelfs proberen om in die tijd te gaan (zweef)vliegen. In die tijd kan je bepalen wat je nou echt leuk vind. Het is echt geen enkel probleem om pas op je 22ste aan een vliegopleiding te beginnen. Kan je in de tussentijd er rustig over nadenken. Mocht je het dan nog willen combineren zijn er best wat mogelijkheden hiertoe. Maar daar is hierboven al het een en ander over gezegd.
 
Wat von Richthofen zegt, zou ik inderdaad doen. Als jij echt de ervaring wil hebben om in het buitenland ontwikkelingswerk te doen, moet je dat nú doen. Je bent jong en je kunt er makkelijk een jaartje tussenuit. Als je nu gaat beginnen aan een opleiding als piloot ben je de eerste jaren bezig af te lossen en dan begin je veelal op short haul vluchten danwel een jaar coco bij de KLM eventueel. Als je shorthaul vliegt, dan vlieg je bij de meeste maatschappijen bijvoorbeeld 5 dagen op en 4 dagen af. Die 4 dagen dat je vrij bent, ben je veelal kapot. Vrijwilligerswerk valt denk ik wel makkelijker te combineren als je longhaul vliegt. Ik weet overigens niet of je echt uitsluitend vrijwilligerswerk wilt doen in het buitenland, maar in de zomervakantie heb ik een week op een kamp gezeten met zieke, veelal ongeneeslijke, kinderen. Dat was erg leuk en een erg leuke ervaring om met die kinderen te zingen, dansen, sporten, etc. Zulke dingen kun je vooral doen als je er tijd voor vrij kan nemen in de vakantieperiode, maar je werkgever moet het ook goed vinden als je bijvoorbeeld 4 weken zelf op vakantie gaat en dan nog een week dit gaat doen ;)
 
Tnx everybody! Nou ja, ik ben er nu toch al 2 jaar tussenuit, ben alweer 21, en ik wil nu echt wat gaan doen. Het is of zo'n sociale opleiding, of pilotenopleiding (mocht ik door de keuringen etc. heenkomen), waar ik dan ook helemaal voor zou gaan. Wat het ook is, ik zou er sowieso wel helemaal voor gaan nu, want lopende band werk wordt toch wel snel saai :D.
Ik heb nu al 2 jaar niet echt wat concreets gedaan, wel wat vrijwilligerswerk e.d. in binnenland, maar ik wil toch wat meer van m'n leven maken. Als ik nu nog voor een reis zou gaan (buitenland ontwikkelingswerk), dan zou ik rond de 22 zijn als ik met de keuringen zou gaan beginnen. Ik heb trouwens al wel een reis gemaakt, maar dan zonder vrijwilligerswerk. Ik weet niet, nu nog een reis maken... dan lijkt het haast of dat piloten gebeuren er nooit van komt (klaar met school, werken, reis maken, weer werken, weer reis > piloot). Het hoeft trouwens niet per sé vrijwilligerswerk in buitenland te zijn, binnenland is ook prima, zijn ook allerlei interessante projecten.
Hier nog 2 jaar beetje werken enzo zou me denk ik ook wel gaan vervelen, al m'n vrienden zitten onderhand te studeren en hebben allerlei plannen voor de toekomst. En ik begin ook steeds minder tevreden te raken met dit "chille" leventje. Mijn ideale toekomst: goedgekeurd worden voor pilotenopleiding, die opleiding volgen, vliegenier zijn :rolleyes:, en daaromheen nog allerlei "sociale" dingetjes doen.

Maar goed, als ik het goed begrijp heb je dus nog wel redelijk wat vrije tijd als piloot zijnde? 5 dagen werk, 4 dagen vrij? Dat klinkt op zich ook wel erg goed... ;) 4 dagen voor hobby's/vrijetijdsbesteding enzo.
Ik lees ook: vrijwilligerswerk is wel mogelijk, maar in principe eerder als je al 10 jaar werkt. Heeft dit te maken met het feit dat je voor die tijd vooral nog die schuld aan het afbetalen bent? Hoe zit het, stel die hele schuld zou niet bestaan?

Dat is eigenlijk de enige twijfel van het wel/niet piloot worden... hoeveel vrije tijd je dus nog hebt om dat soort andere dingen te doen. Maar ik krijg de indruk dat dat dus eigenlijk wel redelijk goed zit.
Op zich is nu nog een reis maken ook wel heel verleidelijk, maar ik weet niet of dat goed zou zijn voor m'n ontwikkeling, aangezien ik al even uit de "roulatie" lig (en het feit dat ik na m'n middelbare school ook een reis had gemaakt). Ik zou het liefst nu ergens voor gaan (geeft ook meteen weer goeie structuur), met een fijn idee in m'n achterhoofd voor leuke andere activiteiten naast het werk.

Vliegen is wel erg gaaf :cool: ik denk dat ik er wel voor ga proberen te gaan! Iedereen bedankt voor de tips enzo :) alle tips/suggesties etc. zijn heel welkom:biertje:.
 
Als je shorthaul vliegt, dan vlieg je bij de meeste maatschappijen bijvoorbeeld 5 dagen op en 4 dagen af

Ha ...... Misschien op het europese vaste land, maar hier in de UK werken we toch wat harder... 5-6 op 2 af.....

Gemiddeld 800-850 uur (shorthaul - longhaul) per jaar
 
verhouding 4 op 3 af, waarvan vaak 1 standby of niet indeelbaar (erg vroeg in de ochtend landen = dag er na vrij) voor short/medium haul.
 
Back
Top