'kruiwagen'

KLM 2006

New member
In het boek: de lucht in maar waarom met u? wordt gesproken over de term 'kruiwagen'. Nu snap ik hieruit dat hiermee wordt bedoelt dat je connecties hebt binnen een bedrijf waar je solliciteert.

Ik vroeg me af of dat vandaag de dag ook nog zo werkt. Oftewel: heb je meer kans om bijvoorbeeld bij de KLM aangenomen te worden als je een redelijk hoog persoon binnen het bedrijf als referentie kan aangeven tijdens je sollicitatie?
 
In het boek: de lucht in maar waarom met u? wordt gesproken over de term 'kruiwagen'. Nu snap ik hieruit dat hiermee wordt bedoelt dat je connecties hebt binnen een bedrijf waar je solliciteert.

Ik vroeg me af of dat vandaag de dag ook nog zo werkt. Oftewel: heb je meer kans om bijvoorbeeld bij de KLM aangenomen te worden als je een redelijk hoog persoon binnen het bedrijf als referentie kan aangeven tijdens je sollicitatie?

Zie hierboven...:kerst:
 
Hebben mensen hier directe ervaring mee, referentie binnen een bedrijf opgeven tijdens een soll.? Ken namelijk wel wat captains bij de klm :kerst:
 
Heeft geen zak met corruptie te maken. Wel met hoe het werkt in het echte leven.
Geen ticket voor een feestje voor genodigden? kom je niet of moeilijk binnen

Ja referenties zijn heel erg belangrijk...of het helpt binnen de KLM is een tweede, maar is in ieder geval meer dan niets
Noemen dus!
 
Gewoon corruptie man...hoezo zou iemand die een KLM-captain kent voorrang moeten krijgen?

Hoezo zou iemand met veel geld voorrang/voorkeursbehandeling/geen straf enz moeten krijgen? ( -> dit is corruptie namelijk)
 
De eerste paar zinnen van het Chorus(0:37) zijn wel een mooie voor je Coni:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=Xzwi_A0v6ow[/YOUTUBE]

Welkom in de echte wereld:yeehaa:
 
.....Ik vroeg me af of dat vandaag de dag ook nog zo werkt.....

Sterker nog, het wordt steeds belangrijker dankzij het internet en het heet Social Networking. Grote websites zoals LinkedIn (professioneel netwerk) hebben daardoor bestaansrecht. In de luchtvaart zeer zeker van toepassing.

En ja, corruptie bestaat ook nog steeds in de echte wereld maar dat heeft inderdaad niets te maken met de vraag van topic starter.
 
Er word meestal gevraagd naar referenties, bij welke baan dan ook. En een referentie binnen een bedrijf is natuurlijk veel waardevoller, gezien het bedrijf het persoon ( waaraan gerefereerd wordt ) kent. Dat is natuurlijk veel betere reclame voor je dan een of andere sjaak die je al je hele leven kent.

Niks met corrupt te maken, in mijn ogen.
 
Het mag dan wel of niet corrupt zijn...toch is het onzin...
Zo'n referentie die VEEL waardevoller is (zogenaamd) is eigenlijk net zo waardevol als iemand anders in mijn ogen...het corrupte is dan dat bijv. de KLM voorkeur geeft aan een "KLM-referentie" ipv een "Transavia-referentie"...terwijl dit niks hoeft te betekenen.
 
Coni123,

Corrupt, vriendjespolitiek, steekpenningen, voor wat hoort wat, etc.
Fact of life!
Can't handle or deal with it, shoot yourself and you'll be free.;)

Hier in de "joe naait me steeds" is dat zelfs de enige mogelijkheid om in dat witte huisje in Washington te kunnen komen. Heerlijk om met een pilsje in de hand deze race naar naar het witte huis te volgen.

En dan nog een tipje voor Coni123:
"In aviation (life) it's not about who YOU know,....but WHO knows you!"
 
Het mag dan wel of niet corrupt zijn...toch is het onzin...
Zo'n referentie die VEEL waardevoller is (zogenaamd) is eigenlijk net zo waardevol als iemand anders in mijn ogen...het corrupte is dan dat bijv. de KLM voorkeur geeft aan een "KLM-referentie" ipv een "Transavia-referentie"...terwijl dit niks hoeft te betekenen.
Klopt, een naam van een "gewone" 747 KLM vlieger op je referentie lijst voegt niet zoveel toe, maar een naam welke betrokken is bij het selectie gesprek kan er wel voor zorgen dat je überhaupt uitgenodigd wordt, of iets makkelijker door die selectie heen komt, dat is een echte kruiwagen.
 
Referenties van andere mensen binnen het bedrijf waarbij je graag zou willen werken kunnen nooit kwaad lijkt me zo.
 
Het mag dan wel of niet corrupt zijn...toch is het onzin...
Zo'n referentie die VEEL waardevoller is (zogenaamd) is eigenlijk net zo waardevol als iemand anders in mijn ogen...het corrupte is dan dat bijv. de KLM voorkeur geeft aan een "KLM-referentie" ipv een "Transavia-referentie"...terwijl dit niks hoeft te betekenen.

Als jij een bedrijfje nodig hebt voor het één of ander ga je natuurlijk eerst in de gouden gids kijken, of in de telefoongids....

Niet dus. Ik had een schilder nodig, en zag dat er 1 in de buurt aan het werk was. Daardoor kon ik hem en zijn werk beoordelen. Als ik hem niet gezien had, had ik bij bekenden navraag gedaan of ze iemand wisten. Werkt ook dat niet ga ik spitten in de telefoongids/gouden gids.

Is het corruptie om op de mening van een ander die je vertrouwt af te gaan (met een bepaalde mate van 'geen garanties' natuurlijk)?

Voilà de Kruiwagen...
 
Ik heb wel gelijk..ookal klets ik lekker raak

Als ik dit lees, springen mijn nekharen recht overeind. Neem eens een keer wat aan man! Als jij denk dat je er zo komt, dan heb je echt dikke pech snotneus. Als ik zo lees dan hoop ik echt dat zulke types een cockpit nooit zullen betreden. Ook in dit denk je het allemaal maar te weten, maar zo is dat niet. Neem adviezen en statements van beroepsvliegers hier op airwork aan Coni en ik blijf me maar verbazen dat er mensen zijn die het allemaal wel denken te weten en beroepsvliegers met ''man'' aanspreken. Praat je ook zo tegen je ouders of is dat tegenwoordig ''hip'' :stapelge:

Over referenties gesproken. Er zijn genoeg vrije markters die zonder KLS / NLS / ex luchtmacht bij de KLM vliegen door referenties die ze binnen het bedrijf hebben. De luchtvaart is een klein, conservatief wereldje en netwerken is zeer belangrijk. In Hollywood zal een beginnende filmregisseur ook niet zo snel een megabudget film mogen maken tenzij hij als referentie Mel Gibson, Peter Jackson, Steven Spielberg, noem maar op, opgeeft....
 
Back
Top