90 dagen regel

PA-28

New member
Hallo allemaal,

Alle sportvliegers kennen hier uiteraard de 90 dagen regel. In de laatste 90 dagen geen 3 landingen/start gemaakt is niet meer mogen vliegen met paxen.

Gaat dit ook op als je pax cq co-pilot een PPL heeft?



Ciao,
PA-28
 
Nog een aansluitende vraag, maakt het ook uit in wat voor type toestel je die landingen maakt?
Bijv. je vliegt voor je beroep B737... en maakt daar uiteraard minimaal 3 starts/landingen ...., stel dat je dan 3 maanden niet in Cessna vliegt. Mag je daarna toch nog met pax. in Cessna boren??
 
Gaat dit ook op als je pax cq co-pilot een PPL heeft?

Nee! Je vliegt in een single pilot operation en de man/vrouw op de linker stoel is PIC. Als die niet voldoet aan de 90 dagen regel van 3 starts/landingen mag er dus niemand mee. Ook niet iemand met een PPL.

Deze persoon op de rechter stoel blijft gedefinieerd als pax tenzij deze persoon een vliegonderricht bevoegdverklaring heeft.

@ wasabi:
Ja, dan voldoe je aan de verplichte 3 starts en landingen. Een SEP class rating wordt ook in de simulator afgetekend voor verkeersvliegers. (maar bijvoorbeeld een SEP/IR en een MEP/IR weer niet)
 
P51D said:
Je vliegt in een single pilot operation en de man/vrouw op de linker stoel is PIC.

dat is een kwestie van afspraak. Als je met ze tweeen vliegt en de één is pic dan is de ander dat niet. Staat (volgens mij) nergens dat je persé links moet zitten.

Meer dan eens heb ik rechts gevlogen met passagiers.

Maar je heb wel gelijk als je zegt dat degene met de ppl die rechts zit (en blijkbaar wel aan de 90 dagen eis voldoet) degene is die pic is. En dan heeft het nog steeds geen zin voor degene die links zit...

Dus gewoon 3 circuitjes vliegen, 20 minuten tops.
 
Thanks, trouwens... m'n SEP-IR werd laatst ook afgetekend d.m.v. profcheck B737. Alleen kun je schijnbaar niet EN je SEP EN je SEP-IR laten aftekenen d.m.v. profcheck. Je moet dus kiezen... heb maar gekozen voor m'n IR aangezien dat toch altijd stukken duurder is om te verlengen....
 
Dat mag dus helaas niet Wasabi. Ik ben heel lang met de IVW in discussie geweest om daar toestemming voor te krijgen en een aantal KLM vliegers ook. Het kwam er uiteindelijk op neer dat je SE IF alleen mag vernieuwen nadat je een SE IF profcheck gedaan hebt. Zie ook het forum op de VNV site, daar is een hele lange discussie over dit onderwerp geweest. Ik heb daarom helaas mijn SE IR laten verlopen. Ik hoop overigens dat je gelijk hebt en dat er iets veranderd is waardoor het nu wel mag. Dan laat ik de mijne weer geldig maken.
 
PA-28,

Het gaat om de PIC, degene die voor aanvang van de vlucht is aangewezen als gezagvoerder. Het maakt niet uit of die nou links of rechts zit. Voor een single-pilot type, kun je geen co hebben.

Wasabi,

de drie starts en landingen in de laatste 90 dagen moeten zijn uitgevoerd op dezelfde klasse, of type in geval een TR required is. JAR-FCL 1.026

JAR–FCL 1.026 Recent experience for pilots not operating in
accordance with JAR–OPS 1
(a) A pilot shall not operate an aeroplane carrying passengers as pilot-in-command or copilot unless he has carried out at least three takeoffs and three landings as pilot flying in an aeroplane of the same type/class or a flight simulator of the aeroplane type/class to be used, in the preceding 90 days


Erik.
 
flyboy.nl,

Bedankt... binnenkort maar weer eens een klein kistje huren dan! hehe...


Overload,

Hmm... vreemd. Onlangs m'n TQ examen gedaan B737... en de examinator had zo'n formulier bij zich waarin stond dat je je SE-IR kon verlengen d.m.v. een Profcheck op bijv. B737. Als je dat binnen 3 maanden van verloop datum zou doen zou de SE-IR verlengd worden vanaf verloopdatum.

Binnenkort zal ik m'n brevet wel in de bus ontvangen. Als m'n IR-SE daadwerkelijk verlengd is op basis van deze B737 check laat ik het je wel weten.
 
kijk eens in de nederlandse wetgeving:
regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaring voor luchtvarenden 2001 (die is naast de jar nog steeds van toepassing)

Artikel I, F
voor wat betreft het eerste lid (artikel 29, red.) dient te worden vermeld dat door een verandering in jar-fcl 1.185(a) respectievelijk 2.185(a) het niet meer is toegestaan een proeve van bekwaamheid voor de verlenging van de bevoegdverklaring ir-se af te leggen op een vluchtnabootser. Het nieuwe tweede lid heeft betrekking op het volgende. tot op heden was het niet toegestaan een bevoegdverklaring ir-se te verlengen door middel van het afleggen van een proeve van bekwaamheid in het kader van de verlenging van een bevoegdverklaring ir-me. dit aangezien:
-de bevoegdheden behorend bij een becoegdverklaring ir-se overwegend worden uitgeoefend op single enginepiston vliegtuigen, die over andere vliegeigenschappen beschikken dan multi engine vliegtuigen, en
-de klassebevoegdverklaring sep in veel gevallen wordt verlengd door middel van een exaenvlucht of proeve van bekwaamheid op een andere type of klasse vliegtuig.
zou het zijn toegestaan de bevoegdverklaring ir-se met een proeve van bekwaamheid voor de verlenging van de bevoegdverklaring ir-me te verlengen, dan zou in het geval, bedoeld in het tweede punt, nimmer naar voren komen of een persoon de bevoegdheden die hij mede onder ifr uitoefent op een sep vliegtuig nog wel voldoende beheerst. dit te meer daar hij dan voor de verlenging van de bevoegdverklaring sep geen proeve van bekwaamheid behoeft af te leggen.
de afgelopen tijd is een systematiek ontwikkeld om alsnog toe te staan de bevoegdverklaring ir-se met een proeve van bekwaamheid voor de bevoegdverklaring ir-me te verlengen, op een wijze die zeker stelt dat in ieder geval geregeld naar voren komt dat de betrokkenen het vliegen op een sep vliegtuig voldoende beheersen. is dat het geval, dan kan aannemelijk worden gemaakt dat zij dit ook onder ifr omstandigheden doen.
de uitkomst van het ontwikkelingsproces is dat het vanaf heden wordt toegestaan de bevoegdverklaring ir-se te verlengen door middel van een proeve van bekwaamheid in het kader van de verlenging van de bevoegdverklaring ir-me, onder de voorwaarde dat de betrokkene een eventueel in het bezit zijnde bevoegdverklaring sep laatstelijk heeft verlengd door middel van hetzij een proeve van bekwaamheid op een sep vliegtuig, hetzij door middel van een instructievlucht op een sep vliegtuig. op deze wijze kan de betrokkene aantonen, het vliegen op een sep vliegtuig voldoende te beheersen.



mijn excuus voor de eventuele typefoutjes

m.h.
 
er is ook een informatieblad van ivw met de naam:
hernieuwde afgifte bevoegdverklaringen

hier in staat oa.

algemene voorwaarden

voor de voorgenoemde bevoegdverklaringen gelde de volgende algemene voorwaarden:
1 voor de procefure van toewijzing van een examinator wordt verwezen naar B. procedure
2 duur van een trainigssessie op een std3 moet tenminste 3uur zijn en op het vlieguig tenminste 1,5 uur.
3 de instructeur, die uw traning verzorgt, moet naar eigen inzicht inhoud geven aan de trainingssessie(s).
4 indien zowel de typebevoegdverklaring of klassebevoegdverklaring als ir hernieuwd moeten worden afgegeven, kunnen trainingssessies ter beoordeling van ivw divisie luchtvaart worden gecombineerd.
5 cat. 2 en 3 trainingssessies - indien voorgeschreven door de maatschappij - komen aanvullend bovenop de voor hernieuwde afgifte bedoelde trainingssessies.


m.h.
 
dus voor wassabi en overload:

als je het heel aannemelijk maakt dat je nog steeds sep kan vliegen (doordat je regelmatig vfr of ifr sep aan het rondboren bent) dan is het mogelijk...

of heb ik ongelijk?
 
Overload,

Heb onlangs m'n brevet ontvangen en jahoor m'n SE-IR is ook verlengd d.m.v. het examen B737 dat ik onlangs afgelegd heb.

Wat ik destijds begreep van die examinator is dat je niet én je SE-rating én je SE-IR kunt verlengen d.m.v. een profcheck op bijv. B737. Je moet dus kiezen.
SE-IR leek mij het verstandigst aangezien die maar een looptijd van één jaar heeft en het toch ieder jaar een duur geintje is om effe een check af te leggen ter verlenging van je SE-IR. Dan maar liever eens in de 2 jaar een rondje op een Cessna vliegen voor m'n SE rating.

Succes ermee mocht je het ook willen gaan proberen.

Wasabi
 
Voor het verlengen van je IR op een SE geldt volgens IVW.

In de "FAQ Praktijkexaminatoren 2003.pdf" staat op pagina 8:

34. Wat is de status van het al dan niet combineren van een IR-SE tijdens een JAR-FCL check op een Multi Pilot Aircraft (MPA)?

In de gewijzigde tekst van artikel 29 van de Regeling bewijzen van bevoegdheid voor
luchtvarenden 2001 is opgenomen dat 'de houder van zowel een geldige bevoegdverklaring IR-ME als een geldige bevoegdverklaring IR-SE voor de categorie vliegtuigen de proeve van bekwaamheid
voor de verlenging van de bevoegdverklaring IR-SE kan vervangen door een proeve van
bekwaamheid voor de bevoegdverklaring IR-ME, onder de voorwaarde, dat hij als hij in het bezit is van een geldige bevoegdverklaring SEP deze laatstelijk heeft verlengd door middel van hetzij een proeve van bekwaamheid op een SEP vliegtuig hetzij door middel van een trainingsvlucht op een SEP vliegtuig'. Deze tekst is vanaf 1 mei 2002 van kracht.
Indien een MPA check in het kader van een verlenging van de MPA type bevoegdverklaring tevens een IR-ME check inhoudt voor verlenging van de IR-ME bevoegdverklaring geldt het bovenstaande.

Voor de Examinator geldt het volgende:
In Artikel 3 van de Regeling Examinatoren voor luchtvarenden 2004 staat:

Een geautoriseerde examinator is bevoegd om, indien een kandidaat aan alle voorwaarden heeft voldaan, de desbetreffende bevoegdverklaring te verlengen dan wel hernieuwd af te geven door daarvan namens de Minister aantekening te maken op het document, waarop bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen worden weergegeven, en dit document af te tekenen.

Indien een kandidaat aantoonbaar aan de voorwaarden heeft voldaan het hetgeen u in het voorbeeld noemt dan is de examinator bevoegd, gelet op voorgaande, de IR-SE van deze kandidaat af te tekenen.


Maar dit is alleeen voor het IR deel.

Om je SEP te verlengen tijdens een profcheck heb je 12 uur nodig en een trainingsvlucht met een instructeur. Daarna kan je SE afgetekend worden na een JAR-FCL check op een Multi Pilot Aircraft MPA door de examinator.
 
Yup, SE-IR mag gewoon verlengd worden d.m.v. bijvoorbeeld Profcheck op B737. Je mag je SE-IR niet verlengen d.m.v. profcheck als coco, aangezien je dan niet een 'volwaardige' check vliegt.

I.p.v. je SE-IR verlengen d.m.v. een profcheck op bijv. B737, kun je er ook voor kiezen je SEP te verlengen d.m.v. zo'n profcheck (als je tenminste aan de 12-uren-eis voldoet). Je kunt die profcheck dan zien als de trainingsvlucht die je normaalgesproken moet doen.

Het is echter het één of het ander, je kunt ze jammergenoeg niet allebei verlengen d.m.v. één profcheck.
 
FCL-check vs OPS-check

FCL-check vs OPS-check

Hoi Larspl,
Weet niet of dat kan, aangezien de ene check een OPS-check is en de andere een FCL-check. Weet niet of het de bedoeling is om op een OPS-check een IR of SEP rating te verlengen...
Grtn.
 
ik ook niet :)
maar t zou t probleem hier boven wel oplossen ;)

alles goed verder? mis de 330 wel een beetje..
 
Back
Top