This is not a threat just an observation

Joe Bar

New member
Memo van het management!?

Het is natuurlijk niet waar, want RYR heeft tenslotte een miljard op de bank staan.


Dear Ladies and Gentlemen,

We have recently been inundated with applications from pilots whose employers (such as Zoom, Futura and XL) have gone bust in the past few weeks. We are also receiving applications from pilots who fear that their airline may go bankrupt shortly.

Since we already have more than treble the applications we require for our possible future needs we have decided to impose a recruitment freeze with immediate effect (from 15th September) until further notice. This freeze will be reviewed again in early January 2009.

Training courses already scheduled for October will be run as planned, however no further recruits will be added to these courses. Delayed aircraft deliveries due to the Boeing strike and a close to zero pilot attrition rate in
recent months means that we are currently overstaffed in our pilot/flight operations department.

We will continue to seek unpaid winter leave applications, particularly at our largest bases, Dublin and Stansted, where our winter base aircraft numbers have been reduced. If we do not receive sufficient applications on/before the end of September, then we will allocate unpaid leave to some Dublin and Stansted based pilots from November onwards.

If you wish to apply for unpaid leave, please contact name witheld before the end of September. As always, even during these extremely difficult times, our focus will be upon maintaining jobs and the security of employment of all our pilots and people.
 
Last edited:
Overload, hoe ga je dit verdedigen? Volgens mij is dit tegen zowel de nationale als Europese wetgeving.
 
Hoezo? Dat is is het risico als je als contracter gaat werken. Ik heb altijd aangegeven dat je beter voor een vast contract kan gaan, ook al verdien je dan wat minder. Veel contracters hebben hun unpaid leave niet aangevraagd terwijl duidelijk in hun contract staat dat ze een maand per jaar vrij krijgen. Daar is niets illegaals aan. Overigens zou ikgewoon blijven solliciteren. De training courses voor de winter zijn nu vol met mensen van andere maatschappijen maar we hebben nog steeds lang niet genoeg aanmedlingen om volgend jaar vol te krijgen. Veel Air Berlin vliegers denken trouwens dat AB failliet gaat. Waarom?
 
Iemand een idee of de cadets die vorige week de assesment gedaan hebben nog wel in aanmerking komen voor de TQ's in oktober, of bedoelen ze met deze memo dat die klassen ook niet meer gevuld gaan worden..
 
Iemand een idee of de cadets die vorige week de assesment gedaan hebben nog wel in aanmerking komen voor de TQ's in oktober, of bedoelen ze met deze memo dat die klassen ook niet meer gevuld gaan worden..
Zoals ik het lees, zijn de kandidaten voor oktober al ingeplanned, en komen er geen nieuwe meer bij. Ik weet neit hoeveel tijd er tussen ingeplanned worden en geïnformeerd worden zit, maar ik vrees dat als je geen bericht hebt, je er niet tussen zit...

Hopen dat ze begin volgend jaar wel weer gaan opleiden, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat wel eens gaat tegenvallen....

Trouwens vreemd dat ze wel opleiden, maar ondertussen ook mensen een maand of langer onbetaald naar huis sturen...
 
Het enige wat er aan de hand is, is dat de opleidingen van November en December nu vol zitten met mensen van XL etc. Daarom is er tijdelijk een aanname stop. Het onbetaald verlof is een onderdeel van het Brookfield contract. Als je voor Brookfield werkt krijg je een maand per jaar vrij, dat staat duidelijk in je contract. Veel mensen proberen daar echter onderuit te komen en hebben die maand niet aangevraagd. Doen ze dat niet, dan krijgen ze er een toegewezen. Heb het nagevraagd en er zijn nog 1600 vliegers nodig, waarvan we er volgend jaar zo'n 500 proberen aan te nemen.
 
Lehman brothers, Merril Lynch, Futura, Zoom, XL...om maar een paar van deze week op te noemen...straks Alitalia, Jet2, Air Berlin, Globespan en dan wordt er gezeurd dat een dergelijke memo van ons management geplaatst wordt...We zitten in een wereldrecessie en dit zou dan tegen de wet zijn? Het is een manier om te blijven bestaan.
Is iedereen nou werkelijk zo naief??!

En kan Joe Bar zo vriendelijk zijn de namen te verwijderen?
 
Lehman brothers, Merril Lynch, Futura, Zoom, XL...om maar een paar van deze week op te noemen...straks Alitalia, Jet2, Air Berlin, Globespan en dan wordt er gezeurd dat een dergelijke memo van ons management geplaatst wordt...We zitten in een wereldrecessie en dit zou dan tegen de wet zijn? Het is een manier om te blijven bestaan.
Is iedereen nou werkelijk zo naief??!
Zo simpel is het niet. Aan de ene kant verkondigt overload dat er 2000 man nodig zijn, een gigantisch aantal, zeker in het huidige economische klimaat. Aan de andere kant is er nu een memo waaruit blijkt dat er mensen verplicht tijdelijk naar huis gestuurd worden. Dat rijmt in principe niet met elkaar.

Blijkbaar, althans volgens overload, gaat het hier om de "standaard" maand die brookfield personeel moeten vrij nemen. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan is er inderdaad weinig aan de hand, echter de toon van het mailtje doet mij persoonlijk anders denken.
-Overstaffed..
-Geen enkele verwijzing naar die "standaard" maand.
-November onwards..
-Het feit dat er slecht twee basissen genoemd worden, terwijl brookfield personeel all of Europe zitten, neem ik aan.

Nogmaals, vergeleken met veel andere (Brits/Ierse) maatschappijen is het peanuts, maar het mooi weer spelen van Overload wekt dit soort posts nu eenmaal op.

@overload, ik neem aan als ze nu al drie keer het aantal benodigde sollicitanten hebben (aldus de memo), hoe komt het dan dat jij vertelt dat jullie nog niet voldoende aanmeldingen hebben?
 
We hebben genoeg aanmeldingen voor de komende winter, maar niet voor de komende drie jaar. (de winter opleidingen zijn gestopt) Verder willen ze vooral in DUB en STN dat de mensen unpaid leave nemen. Het is echter zo dat de Brookfield mensen gemakkelijk naar andere bases te verplaatsen zijn. Ik denk ook dat de nieuwe bases die we deze winter openen vooral met Brookfielders zullen worden gestaffed in het begin.
 
He Overload,

Hoezo alleen contractors?? Volgens mij is de originele memo gericht aan "ALL PILOTS" en daar ben jij er dus ook 1 van..
 
Pyong Yang Syndrome?

Pyong Yang Syndrome?

Lekker kop int zand Overload, en vooral lopen roepen tegen Trans piloten dat ze niet moeten staken voor betere secundaire arbeidsvoorwaarden! Ryanair is immers fantastisch met die final salary pension schemes zonder union.

Zoals ik hier (effe naar beneden scrollen) al schreef, MOL's tijd komt nog wel...

Get that vasiline ready...! :traantjes
 
De één zijn dood is een ander zijn brood!

Memo of geen memo, de komende maanden (jaren?) is het overleven geblazen. RYR zal er wel bij varen.
 
Dus je mag er geen korte- alleen een langetermijn planning op na houden?
Ik geloof dat een klein managementteam en korte communicatielijnen juist de sterke punten van RYR zijn en daardoor in staat zijn om de problemen heen te laveren.
Ja de contracters gaan zometeen 2 maanden niets doen, hebben geen basissalaris dus kosten ook niets.

Gelderen: dat is voor iedereen van toepassing en geen 'cunning plan' van O'Leary...welk bedrijf zou niet de overbodige werknemers er tijdelijk zonder kosten uitzetten en daarna weer aannemen? Dat heeft helemaal niets met een 'visie' van O'Leary te maken, alleen maar goed geluk dat ie ermee weg kan komen

Avi moet leren lezen (en je moet even op je nachtkastje kijken want zo spel je Vaseline)
180back and crack weet niet waar hij over praat
Bedankt voor de aanpassing Joe
 
Natuurlijk....dat is wel nodig met mijn formaat :D

Wat ik wil zeggen is dit: wat Overload vandaag zegt -naar waarheid overigens- kan en moet morgen bijgesteld kunnen worden door het management...de enige manier van overleven. Men noemt dat flexibiliteit.

Kan je je voorstellen hoeveel aanmeldingen van ervaren vliegers RYR op dit moment krijgt...en dat zijn vaak vliegers die het RYR-concept gister niet zagen zitten.
De memo gaat er voornamelijk om te ontmoedigen dat met CV's van vriendjes geleurd wordt (guilty)...vol=vol (he, das een bekend credo)
 
gewoon het simpele feit dat de organisatie zo jong is en zo hard gegroeid is. Oudere bedrijven hebben door ingebakken procedures/bureaucratie veel minder ruimte snel en adequaat te reageren zonder dat het meer geld kost dan de herziening van de procedure op zou moeten brengen

Vergeet niet dat RYR gebaseerd is op een Amerikaans businessplan..en daar heerst al jaren de methodiek van: wil je niet werken? Voor jou 10 anderen
 
Net terug van een diner met de schrijver van de memo en zoals verwacht is er niets aan de hand. Er zijn genoeg vrijwilligers die graag onbetaald verlof willen en de recruitment gaat, na een kleine pauze, gewoon door.
 
Back
Top