DFA ?? iemand ervaring??

woow, met alle respect, maar ik vind dat relatief best lang.
Komt dit omdat jij intussen eeen andere studie hebt gevolgd?.
gr.
 
woow, met alle respect, maar ik vind dat relatief best lang.
Komt dit omdat jij intussen eeen andere studie hebt gevolgd?.
gr.

Nee. Niet de goede school in m'n cv en markt lang op z'n gat. Kunnen anderen op airwork over meepraten (zelfs de jongens met betere scholen (lees de betere connecties, niet perse beter les ofzo) hebben er paar jaar over gedaan). Het kan de komende jaren nog veel erger worden voor vliegers van kleinere / minder bekende vliegscholen (zoals DFA, you've been warned).
 
6 jaar 'wachten' is lang, maar zeker geen uitzondering.
Afgelopen paar jaren hoefden mensen maar relatief kort te wachten, maar ik ken ook jongens die al langer dan 6 jaar aan het solliciteren zijn...
 
Nosig, hoe heb al die 6 jaar je vliegskills onderhouden? Volgens mij ben je na 6 jaar al redelijk de draad kwijt of niet?
 
Nosig, hoe heb al die 6 jaar je vliegskills onderhouden? Volgens mij ben je na 6 jaar al redelijk de draad kwijt of niet?

Ben lid van de KLM aeroclub, daar gewoon SE blijven vliegen. Chieftain rating (Tulip Air) 1 jaar geldig gehouden, maar daarna niet meer (was niet nodig toen, had toen 100 uur charter ervaring). Voor de echte skills ging ik af en toe naar IST Flighttraining in Alphen a/d Rijn (aanrader voor bijhouden en aanleren goede skills en voorbereiding gradings). Ook tussentijds een CRM en MCC cursus gedaan bij de ATP Academy (CTC) in Southampton, waarna ik ook in een soort EPST achtige pool kwam (nooit meer wat van gehoord). Dat was ook ideaal om weer scherp te worden. Was de draad niet kwijt na die 6 jaar. Een TQ is sowieso vol met nieuwe dingen, het vliegtuig is altijd nieuw en anders, de hele airline omgeving is nieuw (al had ik net 6 jaar verschillende banen bij grond afhandeling gedaan, dat scheelde weer). Ik had geen enkel probleem met basis vliegen, ik denk dat IST (en flightsim) wel geholpen hebben naast het single engine vliegen.

Voor de rest een zeer lang en frustrerend verhaal dat ik je nog wel eens persoonlijk bij een airwork borrel vertel. Iedereen heeft weer een ander persoonlijk verhaal, dus die details doen er niet heel veel toe.
 
Allejezus, 6 jaar is inderdaad erg lang! Niet dat ik er nu wel over denk om niet te beginnen aan de opleiding, ik wil gewoon vliegen!(haha)

Maar wat ik me af vraag is: bestond er toen niet zoiets als het garantiefonds die je rente schuld de eerste 2 jaar overneemt en in zijn geheel na 5 of 4 jaar?

Gr

Cpw
 
Allejezus, 6 jaar is inderdaad erg lang! Niet dat ik er nu wel over denk om niet te beginnen aan de opleiding, ik wil gewoon vliegen!(haha)

Maar wat ik me af vraag is: bestond er toen niet zoiets als het garantiefonds die je rente schuld de eerste 2 jaar overneemt en in zijn geheel na 5 of 4 jaar?

Gr

Cpw

Je rente of schuld wordt nooit helemaal overgenomen hoor, was dat maar waar.
Garantiefonds in geval van geen baan zoals dat bij KLS ligt:
-12 maanden zelf rente betalen
-4 jaar rente door garantiefonds

En daarna zijn de kosten gewoon weer voor jezelf..
 
Ik heb mijn gesprek bij de Frieslandbank nog niet gehad dus ik kan ook geen verdere details geven over het garantiefonds van de DFA.

Maar de 4 jaar rente overgenomen is toch ook al heel erg mooi?

Gr
 
Maar wat ik me af vraag is: bestond er toen niet zoiets als het garantiefonds die je rente schuld de eerste 2 jaar overneemt en in zijn geheel na 5 of 4 jaar?

Nee, geen garantiefonds in mijn tijd voor mijn school (school bestaat sowieso niet meer). Sowieso is er geen enkel garantiefonds die jou schuld letterlijk gaat betalen (het is altijd voorschieten, de schuld wordt altijd bij je verhaald). Baangaranties waren er alleen vroegah bij de KLS.
 
Pilot Recruitment

Fly for the World’s Favourite Airline!

Following last years recruitment freeze, recruitment has now been reopened and we welcome applications for courses starting in April 2009 onwards.



bron ryanair
 
@nosig,
respect voor je houding, veel mensen zie je tegenwoordig niet meer die zo een doorzettings vermogen hebben.
had je voordat je aan de vliegopleiding begon al een andere opleiding gevolgd "als backup" of ben je na de middelbare school direct je opleiding gaan volgen?
en heb je eventueel nog tips voor "aankomende" piloten quo op pijl houden van bijvoorbeeld een SEP na de opleiding of plaatsen/ instanties waar je een typerating bij kan houden?
 
@nosig,
respect voor je houding, veel mensen zie je tegenwoordig niet meer die zo een doorzettings vermogen hebben.
had je voordat je aan de vliegopleiding begon al een andere opleiding gevolgd "als backup" of ben je na de middelbare school direct je opleiding gaan volgen?
en heb je eventueel nog tips voor "aankomende" piloten quo op pijl houden van bijvoorbeeld een SEP na de opleiding of plaatsen/ instanties waar je een typerating bij kan houden?

Ik heb mijn hele leven willen vliegen. Alleen wist ik dat niet totdat ik halverwege de middelbare school zat, erachter kwam dat ik VWO deed en gewoon niets anders wist te verzinnen. Omdat ik toen m'n vakkenpakket moest gaan samenstellen en ik niet op 1 paard wilde wedden heb ik toen een beroepskeuzetest laten doen. Ben daar heengegaan, heb verteld dat ik alleen maar piloot wilde worden maar dat ik dat wat riskant vond (stel je wordt medisch afgekeurd of whatever) en dat ik wilde weten wat ik nog meer zou willen worden. Hele dag vraagjes ingevuld, paar dagen daarna teruggekomen (automatisering was nog niet zoals nu, ging ook nog op dat spul genaamd papyrus en een stylus gevuld met inkt of grafiet). Uitkomst; "inderdaad, je wil alleen maar piloot worden". Tsja... daar schoot ik niets mee op. Ik had een zeer eenzijdige voorkeur en een beroep dat er op lijkt bestaat niet echt. Heb toen maar m'n pakket daarop gericht (en eventueel technische studie) en ben er voor gegaan. In examenjaar selectie bij RLS/KLS gedaan (veranderde net van naam geloof ik), maar zoals zovelen gestrand.

Na het behalen van m'n VWO ben ik het leger in gegaan. Dat moest nog toen (al werd de plicht afgeschaft 3 maanden nadat ik er al in zat). Uiteindelijk daar korporaal gewondenverzorgerpantserrupsgewondentransportvoertuigcommandant in Bergen Belsen / Hohne (Duitsland) geworden. Heb toen een hoop over mezelf en over andere mensen geleerd. Had het ook niet erg gevonden om bij te tekenen.

Hierna begonnen met de opleiding bij OBS / Euroflight / Tulip Air. Airwork bestond nog niet (internet sowieso niet) en ik wist niet beter als dat ze gewoon voor dezelfde brevetten zorgde en gewoon goedkoper waren omdat de praktijk in de VS was. OBS trok mij toen aan omdat ze als 1 van de weinige eerst de theorie deden, daarna pas praktijk. Het leek mij veel lekkerder om die vast achter de rug te hebben (leek mij het moeilijkste gedeelte) voordat je ging vliegen. Daarbij, als bleek dat je het niet aan kon (zoals uiteindelijk ca. 90% van mijn theorie avondklas), dan had je nog geen grote tonnen geld aan vlieglessen gespendeerd. Van die beslissing heb ik op zich geen spijt gehad (al was het maar omdat theorie vakken op een gegeven moment gaan verlopen als je ze niet allemaal binnen hebt). De meeste vliegscholen doen het nu ook op die manier. De rest van de opleiding ging prima, op zich geen klachten over gehad. Alle brevetjes gehaald, eind praktijktoets in Amerika ook (die bepaalde of je door mocht naar Tulip), 100 uur Chieftain gevlogen wat toch een goede ervaring was... en de rest van het verhaal is history, to be continued bij de volgende borrel.

Het gratis bijhouden van SEP en MEP bij DFA is mooi geregeld. Maar voor die ca. 6000 euro meer in vergelijk met NLS en ca. 15000 euro meer in vergelijking met het goedkoopste programma van EPST is het een dure sigaar uit eigen doos. Daar kan je heel wat jaartjes je brevet van bijhouden. SEP kan je goed bijhouden bij de KLM aeroclub (EHLE), of elders afhankelijk waar je verblijft. Een VFR profcheck elke 2 jaar zonder uren te maken is voldoende. MEP is een duurdere zaak, hangt ook af wat voor MEP kist je gevlogen hebt. Daar kan je dan ook meteen IFR gedeelte op doen. Training kan je proberen te doen in de VS, profcheck hangt af van het type natuurlijk. Er zijn meerdere bedrijfjes met Twinstars en Seneca's die je kan huren (Single and Twins, Wings over Holland etc). IFR specifieke training heb ik altijd gedaan bij IST Flighttraining. Zorg alleen dat je met je financiering rekening houdt met uitloop en dus de kosten die er dan eventueel bij komen.
 
Late reactie maar goed!

Er wordt gevraagt waar dat lijstje op gebaseerd is maar dat lijkt me vrij duidelijk!! welke school je de beste toekomst kan geven.!!! Toen ik dit lijstje kreeg wist ik ook niet veel van de luchtvaart(nog steeds een rookie) maar toch dit werdt me geadviseert door 2 Mensen van de KLS/KLM die al meerdere jaren ervaringen hebben in de luchtvaart.

voor de rest de DFA is een hele leuke school heel erg goed contact tussen de studenten!
ook ligt het niveau gewoon goed(Nordian).
Kortom de DFA is een school met een goed toekomst perspectief ze zijn druk bezig met de studenten en ook met de toekomst van de school zelf!
Ik heb het er naar me zin !!!

mvg !!
 
voor de rest de DFA is een hele leuke school heel erg goed contact tussen de studenten!
ook ligt het niveau gewoon goed(Nordian).
Kortom de DFA is een school met een goed toekomst perspectief ze zijn druk bezig met de studenten en ook met de toekomst van de school zelf!
Ik heb het er naar me zin !!!mvg !!

De goede punten die je opsomt komen eigenlijk allemaal op hetzelfde neer; persoonlijke benadering, gezellige mensen :blabla:
Hebben ze soms ook zo'n koffieautomaat die van die heerlijke cappuccino's en espresso's uitspuugt?

Je vind verder dat het niveau goed is omdat ze Nordian (theorie)boeken gebruiken? Knappe jongens daar bij DFA, dat ze die zomaar aanschaffen. Ja, dan zit het niveau wel snor.

Ik wil niet beweren dat de DFA een slechte vliegschool is, maar jouw argumenten raken kant nog wal. Daar help je wannabees niet mee.
 
Inderdaad... de studenten vinden elkaar allemaal erg leuk en ze hebben aardige boeken... en daarom is het toekomst perspectief goed? En ik dacht dat ik naief was vroeger... :passed:
 
World’s Favourite Airline?! Ik denk dat de bedenkers van deze slogan niet blij zullen zijn met de referentie naar Ryanair. Het was (is?) de slogan van BA. ;)
 
Klopt, inderdaad een mooie vooruitgang.
Kreeg een mailtje van ze.
Ook breiden ze hun vloot uit met 3 Piper Warriors.
Ze gaven ook aan dat er een verbouwing aan zat te komen.
Ik ben benieuwd.
Toch maar eens langsgaan op een open dag.:grijns:
 
Back
Top