@nosig,
respect voor je houding, veel mensen zie je tegenwoordig niet meer die zo een doorzettings vermogen hebben.
had je voordat je aan de vliegopleiding begon al een andere opleiding gevolgd "als backup" of ben je na de middelbare school direct je opleiding gaan volgen?
en heb je eventueel nog tips voor "aankomende" piloten quo op pijl houden van bijvoorbeeld een SEP na de opleiding of plaatsen/ instanties waar je een typerating bij kan houden?
Ik heb mijn hele leven willen vliegen. Alleen wist ik dat niet totdat ik halverwege de middelbare school zat, erachter kwam dat ik VWO deed en gewoon niets anders wist te verzinnen. Omdat ik toen m'n vakkenpakket moest gaan samenstellen en ik niet op 1 paard wilde wedden heb ik toen een beroepskeuzetest laten doen. Ben daar heengegaan, heb verteld dat ik alleen maar piloot wilde worden maar dat ik dat wat riskant vond (stel je wordt medisch afgekeurd of whatever) en dat ik wilde weten wat ik nog meer zou willen worden. Hele dag vraagjes ingevuld, paar dagen daarna teruggekomen (automatisering was nog niet zoals nu, ging ook nog op dat spul genaamd papyrus en een stylus gevuld met inkt of grafiet). Uitkomst; "inderdaad, je wil alleen maar piloot worden". Tsja... daar schoot ik niets mee op. Ik had een zeer eenzijdige voorkeur en een beroep dat er op lijkt bestaat niet echt. Heb toen maar m'n pakket daarop gericht (en eventueel technische studie) en ben er voor gegaan. In examenjaar selectie bij RLS/KLS gedaan (veranderde net van naam geloof ik), maar zoals zovelen gestrand.
Na het behalen van m'n VWO ben ik het leger in gegaan. Dat moest nog toen (al werd de plicht afgeschaft 3 maanden nadat ik er al in zat). Uiteindelijk daar korporaal gewondenverzorgerpantserrupsgewondentransportvoertuigcommandant in Bergen Belsen / Hohne (Duitsland) geworden. Heb toen een hoop over mezelf en over andere mensen geleerd. Had het ook niet erg gevonden om bij te tekenen.
Hierna begonnen met de opleiding bij OBS / Euroflight / Tulip Air. Airwork bestond nog niet (internet sowieso niet) en ik wist niet beter als dat ze gewoon voor dezelfde brevetten zorgde en gewoon goedkoper waren omdat de praktijk in de VS was. OBS trok mij toen aan omdat ze als 1 van de weinige eerst de theorie deden, daarna pas praktijk. Het leek mij veel lekkerder om die vast achter de rug te hebben (leek mij het moeilijkste gedeelte) voordat je ging vliegen. Daarbij, als bleek dat je het niet aan kon (zoals uiteindelijk ca. 90% van mijn theorie avondklas), dan had je nog geen grote tonnen geld aan vlieglessen gespendeerd. Van die beslissing heb ik op zich geen spijt gehad (al was het maar omdat theorie vakken op een gegeven moment gaan verlopen als je ze niet allemaal binnen hebt). De meeste vliegscholen doen het nu ook op die manier. De rest van de opleiding ging prima, op zich geen klachten over gehad. Alle brevetjes gehaald, eind praktijktoets in Amerika ook (die bepaalde of je door mocht naar Tulip), 100 uur Chieftain gevlogen wat toch een goede ervaring was... en de rest van het verhaal is history, to be continued bij de volgende borrel.
Het gratis bijhouden van SEP en MEP bij DFA is mooi geregeld. Maar voor die ca. 6000 euro meer in vergelijk met NLS en ca. 15000 euro meer in vergelijking met het goedkoopste programma van EPST is het een dure sigaar uit eigen doos. Daar kan je heel wat jaartjes je brevet van bijhouden. SEP kan je goed bijhouden bij de KLM aeroclub (EHLE), of elders afhankelijk waar je verblijft. Een VFR profcheck elke 2 jaar zonder uren te maken is voldoende. MEP is een duurdere zaak, hangt ook af wat voor MEP kist je gevlogen hebt. Daar kan je dan ook meteen IFR gedeelte op doen. Training kan je proberen te doen in de VS, profcheck hangt af van het type natuurlijk. Er zijn meerdere bedrijfjes met Twinstars en Seneca's die je kan huren (
Single and Twins,
Wings over Holland etc). IFR specifieke training heb ik altijd gedaan bij
IST Flighttraining. Zorg alleen dat je met je financiering rekening houdt met uitloop en dus de kosten die er dan eventueel bij komen.