DFA ?? iemand ervaring??

Waarom ik voor de DFA gekozen heb is vrij simpel, maar voor dat uit te leggen wil ik even duidelijk hebben dat ik me erg bewust ben van de risico's en natuurlijk niet zonder afwegen voor een pilotenopleiding heb gekozen. Uiteindelijk ben je wel werkloos met een schuld van 120.000 als je van school afkomt. Niet een ideaal plaatje.

Dat te hebben gezegd,

A) Mij lijkt het erg goed dat ze theorie en praktijk combineren
B) Ze hebben meer multiple engine uren(60 ipv30) dan andere scholen.
C) Erg luxe vloot met mooie kisten
D) Zeer persoonlijke school en veel persoonlijke begeleiding
E) Het praktisch gedeelte wordt hier in Nederland gedaan en zoals Dhr. Janse al zei, die is zelf ook captain bij de klm geweest maar nu met pensioen, daar heb je later veel aan omdat je ook leert vliegen in slechte omstandigheden.
F) In tegenstelling tot wat anderen zeggen, is er wel degelijk een garantiefonds. Deze is zeer te vergelijken met die van de kls en is in conform met de Friesland Bank.


Hiermee hoop ik sommige dingen opgehelderd te hebben.

Mvg,

Christian


Hej Christian,

Geweldig dat je replied. Je hebt je ook goed verdiept in de school zelf, zie ik.

Wat ik me alleen afvraag is, of je je realiseert dat er betere opties beschikbaar zijn, qua baanperspectief. Uiteindelijk zijn je genoemde argumenten totaal niet relevant als je na je opleiding niet aan de bak komt.
 
Op alle vliegscholen leer je vliegen. Hoe raar het ook klinkt maakt het helemaal niet uit dat je op de ene school iets beter leert vliegen dan op de andere school. Ook is het niet relevant op welke types je vliegt en dat je van een ex klm Captain MCC cursus krijgt. Het gaat allemaal om knaken en de kans op een goede baan na de opleiding. Ook al kan nog zo strak vliegen, als je niet uitgenodigd wordt voor een solicitatie......De kans op een baan na je opleiding bij DFA lijkt mij kleiner dan na een opleiding bij KLS/NLS/EPST.

Vergeet de typerating niet erbij te financieren. Dikke kans dat je die na je opleiding aan de DFA erbij moet financieren. Dan zit je al snel op 170 000 E. Met de rentes die er genoemd worden zit je dan al op 1000 E per maand rente.
Daarnaast wil de bank dat je een bedrag per maand gaat aflossen ( +/- 500 E ).
Je moet dus eigenlijk al 2500 E per maand netto verdienen om dan rond te komen.
De meeste maatschappijen betalen dit niet eens het eerste jaar.

Waarom zou je in deze periode meer risico nemen dan nodig is door aan de DFA te beginnen?!?!?
 
Waarom zou je in deze periode meer risico nemen dan nodig is door aan de DFA te beginnen?!?!?

risico is er op alle scholen en nu noem je NLS... euhm die zit in het lijstje Stella, denk dat dat genoeg zegt? KLS neemt geen studenten meer aan cq het zij beperkt. EPST zeer goede school vergelijkbaar met Oxford alleen moet je iets meer centjes mee brengen.

en wat aflossen betreft sommige banken willen dat je direct aflost, andere nemen genoegen met de eerste 2 jaar alleen rente betaling en als je meer gaat verdienen dan een bepaalde grens aflossen. Oftewel goed onderhandelen met de bank!

@purno, heb jij een school waarbij de typerating in de opleiding kosten zitten?mocht je bij een maatschappij terecht komen dan kan je vaak via de maatschappij financiering voor je typerating krijgen (okay behalve dan by easy & amsterdam)

@ marty ik zit er nu bijna 1 jaar maart 2008 begonnen, heb in April als het zo door gaat mijn theorie in de pocket en met wat beter weer hopelijk rond augustus CPL.
zoals gezegd, maart begonnen, de hele klas was in begin Juni solo (8 personen).

dus als het weer mee zit kan het snel gaan. de afgelopen november klas heeft wat dat betreft weinig geluk met het weer en dan ben je dus blij dat je daarnaast nog theorie heb.

nog een tip wat leningen betreft, je ouders kunnen 900,- per kwartaal aan levensonderhoud op je rekening storten en dat van de belasting aftrekbaar stellen. dus dat scheelt in je financiering ;-)
 
Hej Christian,

Geweldig dat je replied. Je hebt je ook goed verdiept in de school zelf, zie ik.

Wat ik me alleen afvraag is, of je je realiseert dat er betere opties beschikbaar zijn, qua baanperspectief. Uiteindelijk zijn je genoemde argumenten totaal niet relevant als je na je opleiding niet aan de bak komt.

Eerst zou ik terug willen komen op de respons die ik kreeg vanwege dat ik het bedrag 120.000 noemde. Ik hoef zelf mijn onderhoud niet te betalen, dit betalen mijn ouders de gehele opleiding en tot ik een half jaar een baan heb.

Die 120.000 slaat dus inderdaad op puur de opleidingskosten, en de rente. Dit kwam uit op een totaal van exact:140.000 incl. rente. De rente neemt mijn vader gelukkig ook nog voor zijn rekening dus daar heb ik ook al een zorg minder om. Verder komt het voor mij erop neer dat ik gewoon wil vliegen. Dit is mijn droom en die wil ik graag realiseren. De DFA lijkt mij, voor mij, een erg goede keus. Ookal kunnen zij geen baangarantie bieden etc.. maar zij houden zowel je SE en je ME up to date.

Het kostenplaatje is voor mij dus al geheel anders als voor anderen. Dit weet ik maar al te goed en dit besef ik ook erg goed. Maar ik wil gewoon vliegen. Ik heb ook geen Na in mijn profiel dus ik moet bij het JBI die nog halen. Ik had me ingeschreven voor de selectie op de KLS maar die nemen vanaf 01-01-09 geen mensen meer aan die een deelcertificaat moeten halen. Hier kreeg ik heel mooi een brief van thuis terwijl zij mij 18 dec nog vertelden dat dit allen geen probleem was. Heel vreemd maargoed.

Als ik niet voor de DFA had gekozen, had ik inderdaad voor de Lufthansa opleiding of EPST gekozen.

Gr
 
risico is er op alle scholen en nu noem je NLS... euhm die zit in het lijstje Stella, denk dat dat genoeg zegt? KLS neemt geen studenten meer aan cq het zij beperkt. EPST zeer goede school vergelijkbaar met Oxford alleen moet je iets meer centjes mee brengen.

en wat aflossen betreft sommige banken willen dat je direct aflost, andere nemen genoegen met de eerste 2 jaar alleen rente betaling en als je meer gaat verdienen dan een bepaalde grens aflossen. Oftewel goed onderhandelen met de bank!

@purno, heb jij een school waarbij de typerating in de opleiding kosten zitten?mocht je bij een maatschappij terecht komen dan kan je vaak via de maatschappij financiering voor je typerating krijgen (okay behalve dan by easy & amsterdam)

@ marty ik zit er nu bijna 1 jaar maart 2008 begonnen, heb in April als het zo door gaat mijn theorie in de pocket en met wat beter weer hopelijk rond augustus CPL.
zoals gezegd, maart begonnen, de hele klas was in begin Juni solo (8 personen).

dus als het weer mee zit kan het snel gaan. de afgelopen november klas heeft wat dat betreft weinig geluk met het weer en dan ben je dus blij dat je daarnaast nog theorie heb.

nog een tip wat leningen betreft, je ouders kunnen 900,- per kwartaal aan levensonderhoud op je rekening storten en dat van de belasting aftrekbaar stellen. dus dat scheelt in je financiering ;-)

Dit is dus precies wat mijn ouders ook gaan doen. Bedankt voor je inbreng.

Mvg,

Christian
 
Dit is dus precies wat mijn ouders ook gaan doen. Bedankt voor je inbreng.

Mvg,

Christian

Zou je daar in het kort wat meer over kunnen vertellen? Ik begin binnekort bij de NLS en scheelt namelijk veel geld als je levensonderhoud via je ouders kunt regelen..

Grt PHABC

P.S
KawaSan said:
euhm die zit in het lijstje Stella, denk dat dat genoeg zegt?

Een erg ongenuanceerde opmerking KawaSan. Waarop baseer je dat?
 
Zou je daar in het kort wat meer over kunnen vertellen? Ik begin binnekort bij de NLS en scheelt namelijk veel geld als je levensonderhoud via je ouders kunt regelen..

Grt PHABC

P.S

Een erg ongenuanceerde opmerking KawaSan. Waarop baseer je dat?

Zoals je misschien wel zou weten is niet heel je inkomen en alle uitgaven belastbaar. Simpel gezegd, sommige dingen betaald het rijk.

Aftrekposten zijn bv:
-Rente die je betaald over de hypotheek van je 1e huis
-Een deel van je reiskosten die je maakt om naar je werk te reizen
-Bepaalde kosten voor studie
-Giften aan goede doelen
-Kosten voor de kinderopvang
Etc...

De hoeveelheid je terugkrijgt weet ik niet exact, daarvoor ga ik nog praten mijn de familie accountant. Die weet alles precies op de cent.

Ik zou jou dus ook adviseren om een accountant te raadplegen, dat kan echt een hoop geld voor jou schelen.

Gr
 
Zoals je misschien wel zou weten is niet heel je inkomen en alle uitgaven belastbaar. Simpel gezegd, sommige dingen betaald het rijk.

Aftrekposten zijn bv:
-Rente die je betaald over de hypotheek van je 1e huis
-Een deel van je reiskosten die je maakt om naar je werk te reizen
-Bepaalde kosten voor studie
-Giften aan goede doelen
-Kosten voor de kinderopvang
Etc...

De hoeveelheid je terugkrijgt weet ik niet exact, daarvoor ga ik nog praten mijn de familie accountant. Die weet alles precies op de cent.

Ik zou jou dus ook adviseren om een accountant te raadplegen, dat kan echt een hoop geld voor jou schelen.

Gr

Tipje van een amateur accountant: geldt alleen als je in NL inkomsten genereert, bij een baan in het buitenland heb je die mogelijkheid niet (zolang je niet in NL wordt betaald), dus ook geen teruggave van belastingcentjes. :grijns:

Dus dan komen we weer terug op de hoeveelheid piloten in NL en de aanwas per jaar met de kans op een baan in NL.
 
Als je vader zijn geld verdient en jij gewoon studeert in NL zou dit geen probleem moeten zijn. Als jij in Engeland, duitsland of frankrijk je opleiding doet, geldt dit uiteraard niet. Daar heb je inderdaad gelijk in. Spreekt voor mij voor zich, aangezien je niet in je eigen land geld terug kan vragen als je die niet hebt opgemaakt in je eigen land.

Gr
 
Dat bedoelt hij niet ;). Wil je geld terug krijgen van de belasting, moet je na je opleiding in nederland aan de bak. Als je dat niet doet, wordt het voor je bewaard net zolang tot je wel in NL komt werken.
 
mocht je bij een maatschappij terecht komen dan kan je vaak via de maatschappij financiering voor je typerating krijgen (okay behalve dan by easy & amsterdam)

Goeie research man. Alleen klopt het niet. Juist bij bijna geen enkele airline kan je je financiering voor een type rating regelen. Bij de airlines waar dat wel kan moet je eerder denken aan de financiering die je ook bij een nieuwe auto via de dealer kunt regelen. Je weet zeker dat je of teveel rente betaalt, of in dit geval, meer voor de rating betaalt dan dat het de airline kost.
 
EPST zeer goede school vergelijkbaar met Oxford alleen moet je iets meer centjes mee brengen.

Marty said:
Opleiding kost incl garantiefonds: 114.135 Euro

EPST rekent voor het SAA programma € 101.152 exclusief maaltijden, inclusief accommodatie.
EPST rekent voor het Oxford programma € 118.250,- exclusief maaltijden, inclusief accommodatie.
NLS rekent ca. 102.000 euro exclusief maaltijden en accommodatie.
DFA rekent 108.700 euro exclusief maaltijden en accomodatie.

Dus even niet kijkend naar eventueel verschil in kosten garantiefonds lijkt EPST het goedkoopst (afhankelijk van welke optie) en DFA het duurst (ongeveer evenveel als je accommodatie zou meetellen en zou vergelijken met EPST Oxford). Daarbij kom ik, als je uit gaat van financiering van rente tot 3 jaar na aanvang studie, op ruim 150.000 euro bij NLS voor het totaal. Het lijkt mij dat DFA nog boven dat bedrag uit zal komen als je dezelfde rente en tijd zou nemen. Dus inderdaad, afhankelijk van de opties tussen 140.000 en 170.000 (eerder richting het laatste).

Die "gratis" training, hoe mooi en handig dan ook, is natuurlijk een sigaar uit eigen doos.

En, alhoewel de vliegschool branche redelijk dynamisch is, zou ik nog steeds mijn geld enkel inzetten op EPST, NLS of KLS, gebaseerd op ervaringen dan uit de laatste 12 jaar, puur vanwege de al ontelbaar keer eerder genoemde connecties en aftercare. Wie weet komt DFA ooit ook nog wel in dat rijtje (EPST was ook redelijk onbekend 10 jaar geleden), ik gun het de leerlingen daar van harte, alhoewel ik het betwijfel (al is het maar omdat een klein schooltje zonder echte historie volgens mij niet echt invloed kan hebben). Los van het feit dat een school van die grootte (en met zulke geile twin stars, ongetwijfeld meest efficiente twin die je kan vinden) op zich waarschijnlijk goede kwaliteit kan leveren voor wat betreft instructie / theorie les (al hoeft dat niet natuurlijk).
 
@ nosig

Welke school heb jij gedaan? en in welke periode?
Waar ben jij werkzaam? hoe lang was de periode van afstuderen en werken?
gr marv
 
Ja echt hilarisch..

Is er niemand hier die van de woongelegenheden op de hoogte is?

Jah ik ga in augustus bij de DFA beginnen en ben al wat op zoek geweest naar woningen. Er is genoeg aanbod en spotgoedkoop dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken...
 
OBS, '94-'96, groot bedrijf met blauwe buizen en zwanen, 6 jaar.

Nosig, sorry als ik het nu helemaal fout begrepen heb,
maar heb jij zes jaar moeten 'wachten' vanaf het moment dat je afgestudeerd was op een baan in de luchtvaart?
 
Back
Top