Marty,
Best case scenario: Airlines nemen weer lekker aan over twee jaar. Dan ben je dus low-timer #1501 die z'n hand ophoudt voor een job. NAAST alle vliegers met ervaring die in die 2 jaar hun baan zijn kwijtgeraakt. En in het buitenland vliegen, leuk, maar in het buitenland worden ook mensen opgeleid! Ja, mensen die over een half jaar klaar zijn zitten in een klotetijd, maar guess what, die zitten er nog steeds als jij klaar bent! Gezellig, dat wel. En om nog maar eens te herhalen: 1500 man op een vliegerkorps van 3400 in NL, dat wordt echt niet verwerkt. Reken op 300 man per jaar aanname als het ècht goed gaat hier in NL. Do the math.
Medium case scenario: Je vindt geen baan door de hevige concurrentie, ook als de markt wel aantrekt. Kijk maar eens in m'n salaristool, je ziet je schuld gewoon oplopen. Totdat de bank zegt: tot zover en niet verder. Dan ben je echt fucked. Je kan je uurtjes om current te blijven niet meer betalen en je kans op een airline job om je schuld (na persoonlijk faillissement) ooit nog terug te betalen is daarmee verkeken.
Worst case scenario: Het duurt te lang voordat de airline industry er weer bovenop is gekomen. Je schuld is wederom zover opgelopen dat je niet meer current kunt blijven en daarnaast zakken ook met minimum uurtjes per jaar je skills zover weg dat het de vraag is of airlines jou nog wel uitnodigen en zo ja, je nog wel door de simcheck komt. Yikes.
En voor diegenen die 9/11 er graag bij halen: Dat was LANG niet zo erg als de structurele economische malaise waar we nu in zitten. Aan de ene kant is die veroorzaakt door doemdenken, aan de andere kant zitten we er nu in en kan in je eentje paradijsdenken daar niets aan veranderen.
Mijn advies: Doe het modulair, werk tegelijkertijd en betaal zoveel mogelijk direkt af. Of doe het niet. Tenzij je het financieel zou trekken als het worse case scenario zou uitspelen (wat je eigenlijk altijd gecovered moet hebben).