DFA ?? iemand ervaring??

Ik betwijfel dat net afgestudeerde HBOers op dit moment aan een baan kunnen komen. Zelfs stage is denk ik een probleem. Behalve wellicht als je een top school hebt gekozen of net een kant gekozen hebt die op dit moment geen last heeft van recessie. 1 jaar HBO? Heb je echt helemaal niets aan...
 
Marty,

Best case scenario: Airlines nemen weer lekker aan over twee jaar. Dan ben je dus low-timer #1501 die z'n hand ophoudt voor een job. NAAST alle vliegers met ervaring die in die 2 jaar hun baan zijn kwijtgeraakt. En in het buitenland vliegen, leuk, maar in het buitenland worden ook mensen opgeleid! Ja, mensen die over een half jaar klaar zijn zitten in een klotetijd, maar guess what, die zitten er nog steeds als jij klaar bent! Gezellig, dat wel. En om nog maar eens te herhalen: 1500 man op een vliegerkorps van 3400 in NL, dat wordt echt niet verwerkt. Reken op 300 man per jaar aanname als het ècht goed gaat hier in NL. Do the math.

Medium case scenario: Je vindt geen baan door de hevige concurrentie, ook als de markt wel aantrekt. Kijk maar eens in m'n salaristool, je ziet je schuld gewoon oplopen. Totdat de bank zegt: tot zover en niet verder. Dan ben je echt fucked. Je kan je uurtjes om current te blijven niet meer betalen en je kans op een airline job om je schuld (na persoonlijk faillissement) ooit nog terug te betalen is daarmee verkeken.

Worst case scenario: Het duurt te lang voordat de airline industry er weer bovenop is gekomen. Je schuld is wederom zover opgelopen dat je niet meer current kunt blijven en daarnaast zakken ook met minimum uurtjes per jaar je skills zover weg dat het de vraag is of airlines jou nog wel uitnodigen en zo ja, je nog wel door de simcheck komt. Yikes.

En voor diegenen die 9/11 er graag bij halen: Dat was LANG niet zo erg als de structurele economische malaise waar we nu in zitten. Aan de ene kant is die veroorzaakt door doemdenken, aan de andere kant zitten we er nu in en kan in je eentje paradijsdenken daar niets aan veranderen.

Mijn advies: Doe het modulair, werk tegelijkertijd en betaal zoveel mogelijk direkt af. Of doe het niet. Tenzij je het financieel zou trekken als het worse case scenario zou uitspelen (wat je eigenlijk altijd gecovered moet hebben).
 
Iz, niet zeker of ik het al eens gevraagd of gezegd heb. Maar als je een salaris / baan in je tool invoert lijk je die meteen van jaar 1 te krijgen in plaats vanaf het jaar dat je begint met afbetalen. Of zie ik het verkeerd?
 
Iz, handig dat vooruit denken. Ik wil niet zeggen dat je hiermee geen gelijkt hebt, maar in de praktijk gaat het nog wel eens anders dan dat je van te voren hebt uitgestippelt. Wat als je wel een baan weet te krijgen, maar niet in de vliegwereld. Kan je ook doorgaan met afbetalen, alleen dan wat langzamer. Natuurlijk wil de bank dat je sneller afbetaalt, maar inkomsten is de eerste prioriteit.

DFA is volgens mij de enige school waar je jezelf gratis current kunt houden, mocht je geen baan kunnen vinden.

Ik zal je tool er nog eens bijhalen
 
DFA is volgens mij de enige school waar je jezelf gratis current kunt houden, mocht je geen baan kunnen vinden.
Ook je ME? Om je SE bij te houden hoef je niet veel uit te geven, maar ME gaat erg hard. Hoe lang geldt die garantie, wat zijn de voorwaarden (en hun definitie van 'current')?

EDIT: Al gevonden op de site
Instrumentvliegvaardigheden moeten worden onderhouden, de Dutch Flight Academy heeft dat vanaf het begin onderkend en biedt afgestudeerde studenten de mogelijkheid om gratis op één van de simulatoren te oefenen. Verder biedt de DFA de mogelijkheid, als je nog geen vliegbaan hebt, gratis te trainen en gratis je profcheck te doen op onze Diamond DA 42 Twin Star.

Inderdaad mooi geregeld.
 
Ja precies. SE current houden heb je ook niet veel aan als je opzoek ben naar een baan.
Ook tijdens de opleiding bij DFA kan je, mits de sims vrij zijn, gratis trainen. Maargoed, wil dat wel zwart op wit hebben staan natuurlijk.
 
Waarom zou de bank uberhaubt zoveel geld verstrekken als het allemaal zo erg is.
Ik ga er vanuit dat de bank zekerheid een heel belangrijk aspect vind.

Voor iets anders zou ik het geld nooit gekregen hebben, voor deze opleiding wel.
 
Ik denk dat "de bank" de komende tijd misschien nog wel achter zijn oor gaat krabben met deze regelingen. Het zal niet hun eerste inschattingsfout zijn geweest.
 
Zolang de rechtbank je niet failliet verklaart zal de bank er alles aan doen het geld bij je op te halen.
 
Waarom zou de bank uberhaubt zoveel geld verstrekken als het allemaal zo erg is.
Ik ga er vanuit dat de bank zekerheid een heel belangrijk aspect vind.

Voor iets anders zou ik het geld nooit gekregen hebben, voor deze opleiding wel.

Misschien worden ze iets kritischer, gelet op de huidige crisis. Maar het zou echt te naief zijn om te denken dat banken je geen geld lenen als de pilotenmarkt wat slechter gaat.....Met een full-time job bij de AH kan je ook aan je renteplicht voldoen. Reken maar dat je dat gaat doen om jezelf maar niet failliet te laten verklaren door de rechtbank,want dat is echt geen pretje!

:eek:fftopic:mad:Oostblokker GEWELDIGE AVATAR
 
cpw1991, kun je eens uitleggen WAAROM je voor een opleiding als DFA gekozen hebt? Dat kan misschien mensen hier helpen. Verder zie ik wederom dat heel veel ab initio's een totaal verkeerd beeld van de pilotenmarkt hebben.

Waarom ik voor de DFA gekozen heb is vrij simpel, maar voor dat uit te leggen wil ik even duidelijk hebben dat ik me erg bewust ben van de risico's en natuurlijk niet zonder afwegen voor een pilotenopleiding heb gekozen. Uiteindelijk ben je wel werkloos met een schuld van 120.000 als je van school afkomt. Niet een ideaal plaatje.

Dat te hebben gezegd,

A) Mij lijkt het erg goed dat ze theorie en praktijk combineren
B) Ze hebben meer multiple engine uren(60 ipv30) dan andere scholen.
C) Erg luxe vloot met mooie kisten
D) Zeer persoonlijke school en veel persoonlijke begeleiding
E) Het praktisch gedeelte wordt hier in Nederland gedaan en zoals Dhr. Janse al zei, die is zelf ook captain bij de klm geweest maar nu met pensioen, daar heb je later veel aan omdat je ook leert vliegen in slechte omstandigheden.
F) In tegenstelling tot wat anderen zeggen, is er wel degelijk een garantiefonds. Deze is zeer te vergelijken met die van de kls en is in conform met de Friesland Bank.


Hiermee hoop ik sommige dingen opgehelderd te hebben.

Mvg,

Christian
 
Graag even een nuttig antwoord Marty. want dat bedrag kennen we allemaal.

Ben je inmiddels al eens begonnen aan een opleiding?
 
Hij blijkbaar niet, want hij noemt het bedrag van 120k :dozey:

Nee ben nog niet begonnen.

en jij dus ook niet gezien je die hoge bedragen noemt.
de opleiding zelf kost rond de 110.000,- dus financier jij meer mee dan alleen de opleiding. neem aan dat je dan ook een typerating al voor financiert.
 
ik heb het dan over de rente en de overlevingskosten. kan moeilijk van de lucht leven, en gezien je beter niet kan werken en volledig op de opleiding stort is er weinig tijd om geld te verdienen. vandaar dat de gemiddelde lening uiteindelijk tussen 140000 en 170000 zit.

Afhankelijk of je exorbitant gaat bieren in die tijd..en dan wel in de kroeg.. dan kun je beter zelf even paar kratjes halen. Thuis opdrinken en alsnog naar de kroeg. Scheelt een hoop.

En eventueel id na je opleiding zijn velen in deze tijd genoodzaakt een TR zelf te betalen.

Maar KawaSan?? Hoe bevalt het op school? Je was in november begonnen toch zo een beetje?

Al je eerste uurtjes gemaakt zie ik.

Dat vind ik id ook leuk aan DFA dat je niet de eerste 8 maanden van de opleiding alleen maar zware stof moet opnemen. Dat zou mij ook trekken. En in de praktijk kun je ook al veel leren lijkt mij van de theorie.

maar goed..

Beschrijf eens wat van zo een dag op school KawaSan, want daar gaat deze topic over..

DFA iemand ervaring
 
Opleiding kost incl garantiefonds: 114.135 Euro. De rente die daar bij komt is 25.680 Euro
Dan zit je samen op 139.815 Euro. Dan nog huur + levensonderhoud en verzekeringen en je zit op 145-150k.
 
Back
Top