DFA ?? iemand ervaring??

hee,

Ben door de selectie heen. Ben zo goed als aangenomen. Moet alleen nog in utrecht de med klasse 1 halen. Had 32 punten voor de compass, psychisch was ook goed en intake ging ook erg goed.

Iemand al zijn med gedaan?

Gr
 
Zie kennisbank voor medical verslagje ;).

Gefeliciteerd! (Zie ik je in augustus mits je medical goed is? :))
 
Waarschijnlijk vanwege het grote "tekort" aan piloten wereldwijd ;)

Ik vraag me af wat de motivatie van DFA is voor het verdubbele van het aantal
opleidingen. Waarom zou je een opleiding als die van de DFA nog serieus nemen als er in tijden als deze meer leerlingen opgeleid worden...

Als ik jullie was zou ik oppassen voor dit soort praktijken :eek!:!!

- Waarom zou er spraken zijn van praktijken??

- "De credit crisis" zal geen jaren duren. Je weet niet hoe alles loopt natuurlijk. Op dit moment zitten we gewoon in het diepe dalletje van de conjunctuur. Als het over 2 jaar weer de goede kant opgaan en mensen geld willen uitgeven en dus meer gaan vliegen, zullen er zeker baan openingen komen. Mensen maken elkaar helemaal gek met die crisis! komt heus wel weer goed.
Je kan niet van zekerheid spreken, maar het is nu ook een goede tijd om huizen te kopen, dus een dure opleiding... ik vind het niet, "een verkeerde tijd"
 
- Waarom zou er spraken zijn van praktijken??

- "De credit crisis" zal geen jaren duren. Je weet niet hoe alles loopt natuurlijk. Op dit moment zitten we gewoon in het diepe dalletje van de conjunctuur. Als het over 2 jaar weer de goede kant opgaan en mensen geld willen uitgeven en dus meer gaan vliegen, zullen er zeker baan openingen komen. Mensen maken elkaar helemaal gek met die crisis! komt heus wel weer goed.
Je kan niet van zekerheid spreken, maar het is nu ook een goede tijd om huizen te kopen, dus een dure opleiding... ik vind het niet, "een verkeerde tijd"

Zolang gezinnen blijven consumeren en er mensen blijven lenen is er binnen de kortste keren weer een opgaande conjunctuur. Natuurlijk zal dit niet allemaal over 1 jaartje opgelost zijn maar er zullen waarschijnlijk wel 2 á 3 jaar overheen gaan voor dat de economie echt duidelijk zal gaan groeien. Persoonlijk vind ik de media een van de oorzaken, mensen worden banger gemaakt dan nodig is. Wacht rustig af, neem nu de tijd zaken op orde te stellen en je rustig ( mocht je nog jong zijn ) voor te bereiden op evt. selecties.

Dit is een advies/mening van een Wannabe. Geloof me of niet!:grijns:)
 
Zie kennisbank voor medical verslagje ;).

Gefeliciteerd! (Zie ik je in augustus mits je medical goed is? :))

Bedankt, ik zal even kijken.

En helaas, als ik door de med heen kom zie je me niet in augustus. Ik kom er in november pas op. Maar geen nood, dan zie ik je vanzelf haha:kiss:
 
Even een mail naar DFA gestuurd betreffende de baankansen etc.
Volgens hen groeit de luchtvaart nog steeds, op dit moment ook maar toch even minder. Datzelfde moment las ik dit artikel:grijns:
 
Volgens mij vertelt elke school je dat.

Toevallig heb ik eergisteren ook contact gehad met de DFA. Er zijn nog maar weinig maatschappijen die mensen aannemen op het moment. Een paar daarvan zijn Germanwings en Amsterdam Airlines.
 
dit klopt wel, de luchtvaart groeit altijd,
de groei is er nu in mindere mate, maar die is er wel.

Ook al is er een zogenaamde crisis, het leven gaat wel door.
Mensen pensioneren nog steeds, maatschapijen kopen nog steeds vliegtuigen.
 
dit klopt wel, de luchtvaart groeit altijd,
de groei is er nu in mindere mate, maar die is er wel.

Ook al is er een zogenaamde crisis, het leven gaat wel door.
Mensen pensioneren nog steeds, maatschapijen kopen nog steeds vliegtuigen.

Bewijs graag. WAAR is groei? Volgens mij is er alleen nog maar krimp op dit moment. Boeing en Airbus staan beiden op een negatief saldo dit jaar (betekent meer orders gecancelled dan geplaatst) dus je laatste opmerking kan ook de prullenbak in.

Op dit moment zijn er in NL (bij KLM en MP) al zo'n 200 vliegers teveel. In het buitenland vallen airlines om.

Wat denken jullie eigenlijk allemaal? Over twee jaar is het vast beter? Dat kan best, maar hoeveel vliegers denk je dat er de komende twee jaar worden opgeleid? Zo'n 1500, alleen al in NL. En als niemand aan de bak komt, dan ben je nummer 1501 als je nu met je opleiding begint. Even voor de duidelijkheid, er zijn momenteel ongeveer 3400 airline vliegers in NL aan het werk! Zodat je de scheve verhouding even doorhebt. En dan mag je met 1500 andere low-timers ook nog concurreren met vliegers die wel al een paar duizend uur Airbus, Boeing, Fokker of Embraer hebben.

Good luck with that. En hou jezelf alsjeblieft niet voor de gek.
 
Cognitieve dissonantie (een duur woord voor recht praten wat krom is) ligt nou eenmaal op de loer als je je net dik in de schulden hebt gestoken voor een opleiding of op het punt staat dit te gaan doen.
 
Man, ik denk echt dat ik weer een paar nieuwe petten moet aanvragen, want de laatste heb ik nou al weer opgevreten. Wat kunnen sommigen op dit forum ongelooflijk naief zijn. Ik wil niet lelijk doen, maar de DFA is wel de laatste school waar je voor moet kiezen in deze tijd. Volgens DFA neemt Germanwings en AA nog aan, al betwijfel ik het dat Germanwings aanneemt, maargoed. Als dat twee maatschappijen zijn in Europa die actief aanneemt, denk je dan ook werkelijk dat je daar met je vinger in je neus komt? Nee, je neemt het op tegen dertigers, veertigers met duizenden uren ervaring, omdat zij net van omgevallen maatschappijen komen!

Dan nog iets, heeft DFA een garantiefonds? Voorzover mijn kennis reikt niet. Dat noem ik dan ook echt financiele zelfmoord. Veel aspiranten hebben nog nooit met geld om hoefen gaan, dus die denken dat het wel ''effies'' over gaat. Nou mooi niet dus! Blijf alsjeblieft rationeel en ga niet vliegen, omdat je denkt dat je voor je 23e je epauletten kunt poetsen!

Hoe dan ook, veel succes, maar ga niet huilen als je in de financiele ellende terecht komt.

Als ik jullie was, zou ik arts worden en je eigen Citation kopen ! :grijns:
 
cpw1991, kun je eens uitleggen WAAROM je voor een opleiding als DFA gekozen hebt? Dat kan misschien mensen hier helpen. Verder zie ik wederom dat heel veel ab initio's een totaal verkeerd beeld van de pilotenmarkt hebben.
 
de naiviteit van velen spat er weer vanaf!... houd er rekening mee we hebben dit eerder mee gemaakt, na 9/11 dacht iedere piloot nooit aan de bak te komen. uiteindelijk is het met die lichting ook goed gekomen.
doemdenkers hebben we genoeg en JP in Den Haag weet blijkbaar vele mensen (ook op dit forum) te beïnvloeden.
denk logisch na ga, je voor de pegels kies dan een andere opleiding/beroep, ga een paar jaar in de offshore werken ik kan het beamen dat is beter verdienen dan piloot. wil je je droom en passie naleven en is dat vliegen dan ga je voor het vliegen!!!
en komop zeg wie heeft er een leven gehad zonder tegenslagen en is er niet bovenop gekomen? de meesten van jullie zijn jong en hebben ondanks dat de lening hoog is zat tijd om daar aan te werken.

dus back to topic, de DFA en toekomstige piloten! Ophouden met doemdenken tenzij je de toekomst kan voorspellen voor deze aankomende piloten die pas over ruim 2 jaar op de markt komen.

en ik ben het wel ermee eens, sommige ab-initio's hebben lijkt het wel eens geen benul van wat er speelt op de markt of waar ze uberhaupt terecht kunnen komen (of niet).
 
DFA heeft toch echt een garantiefonds. Afgelopen mei is Actieman (forumdeelnemer hier) afgestudeerd bij de DFA. In januari (toen de crisis er al was) heeft hij te horen gekregen dat hij in dienst kan treden bij AA. Noem het een uitzondering voor mijn part, maar hij is er wel gekomen met nog geen 300 uur.

Niet dat ik hiermee een discussie wil aangaan, ik geef je volledig gelijk dat je wel gek moet zijn om in zulke tijden zoveel geld uit te geven. Maar dan ben ik maar een gek.. maar wel een die niet depri tegen alles aankijkt. Wie weet wat de markt is over 2 jaar? Experts lullen wat ze kunnen, maar uiteindelijk kan niemand er een touw aan vastknopen hoe het gaat lopen. Wie weet zitten we over dik 2 jaar weer in een stijgende lijn, maar misschien gaat het ook weer omlaag.

Ik las laatst posts van eind 2007, toen ging het nog goed met de markt. Ik las topics over dat mensen gevraagd werd met spoed een selectie te doen, want de mensen waren niet aan te slepen. Toen werd gezegd; ga een opleiding doen! DIE mensen, komen nu in de brakke markt. Juist die mensen, voor wie alles zo mooi en welvarend leek, hebben nu een probleem met een baan vinden. Stel je het eens voor, dat het andersom was? Ik bedoel, wie had verwacht dat we rond deze tijd in een dikke recessie zouden zitten?! Misschien zeggen we over 2,5 jaar wel: Wie had gedacht, dat we nu weer in een stijgende lijn zouden zitten?
Misschien wel heel naief, misschien ook niet. As before, er is geen peil op te trekken, zelfs niet door 'financiele experts'.
 
Ok, Marty, om even alle dingen die krom zijn weer recht te trekken: klas van Actieman bestaat uit 5 man, 1 nog steeds bezig, Actieman met een zelf gesponsorde type bij AA, 1 aangenomen bij trans, 1 als fi werkzaam en 1 nog op de bank.
Nu even mijn klas, 10 man, waarvan er nu 3 in de cockpit zitten. Simpel rekensommetje geeft: 7 van de 15 aan de bak, das nog geen 50% en we zijn al ruim 8 maanden verder. Dat betekent dus dat er 8 mensen thuis zitten die rente aan het dokken zijn en maar moeten zien rond te komen. Als het mooie tijden waren geweest, dan had iedereen binnen een half jaar wel aan de bak gekomen, maar zo staat het er dus nog even niet voor.
Dit soort informatie is ook interessant om te vragen aan mensen.

Het enige wat mensen de beginnende piloten mee willen geven is: bouw zekerheid in, zoals je dat altijd zal gaan doen in je vliegende leven. Lufthansa cadet-program, das zekerheid.. en zo zijn er nog een heleboel andere sponsors te vinden.

En vwb het verhaaltje van Actieman: neem de volgende keer mijn verhaal maar, is nog beter. Met net 200 uur aangenomen bij Luxair, zonder een cent te betalen voor de type rating. Zeg er dan ook even bij dat dit een redelijk zware selectie is waar veel mensen ook bij afvallen en dat het dus eigenlijk een uitzondering is. Wil niet zeggen dat ik goed ben en ik wil al helemaal niet arrogant overkomen, ik had gewoon het geluk om er door te komen op dat moment, maar wat ik bedoel is dat je niet moet afgaan op 1 geval. Bekijk de markt en speel op zeker, zover je dat kan.

Over het garantiefonds, vertel daar eens wat meer over, want dat hadden wij nog niet toen ik er zat.
 
Last edited:
Even een snelle vraag dan daarover.. Als je me aanraad op zeker te spelen, waarom heb je dat toentertijd zelf niet gedaan door een bekendere school te kiezen?

Hoe meer info hoe beter, bedankt voor de update! Nadeel van die sponsorships is dat je altijd 18+ moet zijn. Ben ik net niet, dus gaat niet lukken. Wachten? Kan, maar 1 jaar HBO doen zit er qua effectiviteit en costs gewoon niet in. Hele HBO doen kan, maar in feite is het enige wat je doet 4 jaar wachten, en ondertussen nog meer kosten opbouwen. En daarbij, een studie ga je niet doen als je zegt van; lijkt me wel aardig, terwijl je ondertussen enorm graag wil leren vliegen.

Btw, mooi verhaal van luxair! Gefeliciteerd (al is het een tijd geleden)
 
Even een snelle vraag dan daarover.. Als je me aanraad op zeker te spelen, waarom heb je dat toentertijd zelf niet gedaan door een bekendere school te kiezen?

Hoe meer info hoe beter, bedankt voor de update! Nadeel van die sponsorships is dat je altijd 18+ moet zijn. Ben ik net niet, dus gaat niet lukken. Wachten? Kan, maar 1 jaar HBO doen zit er qua effectiviteit en costs gewoon niet in. Hele HBO doen kan, maar in feite is het enige wat je doet 4 jaar wachten, en ondertussen nog meer kosten opbouwen. En daarbij, een studie ga je niet doen als je zegt van; lijkt me wel aardig, terwijl je ondertussen enorm graag wil leren vliegen.

Btw, mooi verhaal van luxair! Gefeliciteerd (al is het een tijd geleden)

Thanx voor de felicitaties, is precies 1 maand en 15 dagen geleden, dus wil het nog geen tijd noemen :grijns:

Het antwoord op je eerste vraag: omdat ik stront-eigenwijs was... dat is nu wel anders en ik had wel het geluk dat ik mijn opleidingskosten zo kon dokken, maar dat neemt niet weg dat ik eigenlijk beter had moeten luisteren naar de oude garde.

HBO=zekerheid. Ook als je heel graag wilt vliegen. En al doe je maar 1 jaar HBO, je laat zien dat je niet stil wilt zitten. En om even op het kostenplaatje terug te komen, 1 jaar HBO t.o.v. de kosten die betaald worden door een maatschappij, weegt niet echt tegen elkaar op. Er zijn ook andere kanten die je moet belichten in dit soort gevallen. Wat niet meevalt, I know.

Anyways, suc6 met je verdere keuzes. :)
 
Back
Top