Dan kan die bridgecourse ook wel weg straks lijkt me.
MCC is volgens mij niet verplicht, maar elke intergrated opleiding heeft dit in het pakket zitten.
EASA FCL said:Multi-pilot aeroplanes. An applicant for the first type rating course for a multi-pilot aeroplane shall
be a student currently undergoing training on a MPL training course or comply with the following
requirements:
(1) have at least 70 hours as pilot-in-command of aeroplanes;
(2) have a valid multi-engine IR(A);
Page 35 of 647
NPA 2008-17b 3 Jun 2008
(3) have passed the ATPL(A) theoretical knowledge examinations; and
(4) Except when the type rating course is combined with a multi-crew co-operation (MCC)
course:
(i) hold a certificate of satisfactory completion of an MCC course in aeroplanes; or
(ii) hold a certificate of satisfactory completion of MCC in helicopters and have more than
100 hours of flight experience as a pilot of multi-pilot helicopters; or
(iii) have at least 500 hours as a pilot of multi-pilot helicopters; or
(iv) have at least 500 hours as a pilot in multi-pilot operations on single-pilot multi-engine
aeroplanes, in commercial air transport operations.
Marty said:Maar stel de BC wordt aangepast zodat de KLM procedures er niet meer zijn. Waarom zou de 'blauw spuit cursus' er dan moeten blijven voor niet KLS'ers, als het verder toch maar een wat uitgebreidere MCC is. Oke, de naam kan dan veranderd worden, maar lijkt me sterk dat het dan nog 13,5k moet kosten.
Bedankt voor de correctie, Peto. Had ik geen idee van, wel apart zoveel sim gebeuren.Hoho, er zit een verschil tussen de MCC en de BC.
Bij de KLS heb je eerst een MCC (op de B738) - 9 beurtjes
en daarna nog een TRBC (Type Related BridgeCourse, dus kunnen verschillende types zijn) - 12 beurtjes + examen
Over die 10 KLS'ers die bij de DFA kwamen vliegen, moet wel even het volgende bij gezegd worden:
KLS studenten zijn gewend om te vliegen onder KLS/KLM procedures, behoorlijk strikt nog allemaal. Daar begin je mee tijdens de SEP-module en eindig je ook mee op de Bridgecourse op de 737/MD11/744/777.
Die studenten die bij de DFA kwamen moesten zelf maar even hun procedures verzinnen/aanhouden, want bij de DFA waren er simpelweg geen procedures (anders dan een Diamond-checklist). Derhalve kan ik best zeggen dat deze manier van opleiden (waaronder niveau) niet te vergelijken is met de ME opleiding bij de KLS.
Zegt dus allemaal nog steeds niet heel veel.
Dat laatste ben ik met je eens hoor, zeker.
Maar ik zeg nergens dat procedures, opleiden met strikte procedures, kls ME of wat dan ook beter is dan een ander. Echter:
Smarty2000 zei dat DFA goed is omdat 'zelfs' KLS'ers er hun ME doen.
Ik zei dat het niet te vergelijken is omdat de manier van opleiden anders is.
Weet iemand hoe het zit met die dubbele klassen? Ik hoorde laatst iemand hier over een dubbele maart-klas.