DFA ?? iemand ervaring??

Ook een beetje kort door de bocht niet? ;)

MCC ligt nadruk voornamelijk op vliegen, bij de BC ga je wat meer in op ook de andere aspecten van een 'vlieger'. Meer LOFT enzo.
 
Dan kan die bridgecourse ook wel weg straks lijkt me.

De Bridgecourse is gewoon een uitgebreide MCC voor KLSers, die tegenwoordig al afgestemd wordt op het type waar de leerling op komt te vliegen (meestal coco). De MCC is voor zover ik weet wettelijk en zal sowieso moeten blijven. Zelfs als het niet verplicht zou zijn is het (MCC) een goede voorbereiding op verdere complexe kisten en multicrew vliegen.

Ik neem aan dat die SE en ME AOM's verder uitgekleed zullen worden / vervangen worden door het handboek van de kist met wellicht wat extra bijlagen en een BOM achtig handboek.
 
MCC is volgens mij niet verplicht, maar elke intergrated opleiding heeft dit in het pakket zitten.

Maar stel de BC wordt aangepast zodat de KLM procedures er niet meer zijn. Waarom zou de 'blauw spuit cursus' er dan moeten blijven voor niet KLS'ers, als het verder toch maar een wat uitgebreidere MCC is. Oke, de naam kan dan veranderd worden, maar lijkt me sterk dat het dan nog 13,5k moet kosten.
 
MCC is volgens mij niet verplicht, maar elke intergrated opleiding heeft dit in het pakket zitten.

Meteen maar even de EASA FCL doorgezocht, maar MCC is wel verplicht:

EASA FCL said:
Multi-pilot aeroplanes. An applicant for the first type rating course for a multi-pilot aeroplane shall
be a student currently undergoing training on a MPL training course or comply with the following
requirements:
(1) have at least 70 hours as pilot-in-command of aeroplanes;
(2) have a valid multi-engine IR(A);
Page 35 of 647
NPA 2008-17b 3 Jun 2008
(3) have passed the ATPL(A) theoretical knowledge examinations; and
(4) Except when the type rating course is combined with a multi-crew co-operation (MCC)
course:
(i) hold a certificate of satisfactory completion of an MCC course in aeroplanes;
or
(ii) hold a certificate of satisfactory completion of MCC in helicopters and have more than
100 hours of flight experience as a pilot of multi-pilot helicopters; or
(iii) have at least 500 hours as a pilot of multi-pilot helicopters; or
(iv) have at least 500 hours as a pilot in multi-pilot operations on single-pilot multi-engine
aeroplanes, in commercial air transport operations.
Marty said:
Maar stel de BC wordt aangepast zodat de KLM procedures er niet meer zijn. Waarom zou de 'blauw spuit cursus' er dan moeten blijven voor niet KLS'ers, als het verder toch maar een wat uitgebreidere MCC is. Oke, de naam kan dan veranderd worden, maar lijkt me sterk dat het dan nog 13,5k moet kosten.

Er bestaan geen KLM procedures meer, sinds het BOP ingevoerd is zijn de procedures zo goed als gelijk met de procedures zoals ze in het handboek van de fabrikant staan. Als je al een MCC gedaan hebt is het inderdaad triest dat je nog een MCC moet doen als je bij KLM binnen wilt komen (al heet die daar dan BC). Ik had ook al (bij EPST / ATP / CTC) een MCC gevolgd en mocht voor KLC nog een "bridgecourse" doen op de F50 (via CAE, volgens Fokker procedures, zelf betaald ca. 14000 euro (aan CAE dus, niet KLM!)), enkele maanden daarna gevolgd door een volledige type rating F50 (via KLC, door KLC betaald volgens KLM procedures), wat precies hetzelfde was plus de circuits alleen dan KLM stijl ipv Fokker stijl. Zonde? Jep... Je zou dan ook met je huidige school moeten afspreken (als de bridgecourse in het verschiet ligt) dat je de MCC bij KLS doet via de BC, ware het niet dat je vaak al voor de MCC betaald hebt bij het begin van de opleiding (die ook in de integrale opleiding hoort te zitten wettelijk). Of KLM overtuigen dat jou MCC voldoende was, maar dat gaat je nog niet lukken.

Beetje nutteloze discussie nu sinds klm de komende tijd zeker geen ab initio's van andere scholen aan zal nemen.
 
Hoho, er zit een verschil tussen de MCC en de BC.

Bij de KLS heb je eerst een MCC (op de B738) - 9 beurtjes
en daarna nog een TRBC (Type Related BridgeCourse, dus kunnen verschillende types zijn) - 12 beurtjes + examen
Die laatste is waar Nosig het over heeft.

En er zit wel degelijk een verschil in, ook al zijn er dan geen KLM-procedures die op die kisten gebruikt worden.
Onder andere dat hele LOFT verhaal dus.

Over de discussie waarom je die BC zou moeten doen om blauw gespoten te worden, dat weet ik ook niet. Dat moet je aan het management van KLM/KLS vragen.
 
Oke, duidelijk verhaal Nosig, bedankt!


Zeg ook niet dat MCC en BC hetzelfde zijn Peto. We hebben het hier inderdaad over de BC na de MCC. Maargoed, misschien wel leuk om hier een ander draadje over aan te maken straks.

Verder met DFA nu? ;)
Zijn er al mensen die augustus willen beginnen?
 
Hoho, er zit een verschil tussen de MCC en de BC.
Bij de KLS heb je eerst een MCC (op de B738) - 9 beurtjes
en daarna nog een TRBC (Type Related BridgeCourse, dus kunnen verschillende types zijn) - 12 beurtjes + examen
Bedankt voor de correctie, Peto. Had ik geen idee van, wel apart zoveel sim gebeuren.
 
Ja idd best veel uren, elk beurtje is 3,5 uur. Maar dat mag je niet allemaal loggen omdat het een drie-mans crew is (ook observer tijd)

Ik doelde dus ook op Nosig Marty.

Maar ok, DFA.
 
Over die 10 KLS'ers die bij de DFA kwamen vliegen, moet wel even het volgende bij gezegd worden:

KLS studenten zijn gewend om te vliegen onder KLS/KLM procedures, behoorlijk strikt nog allemaal. Daar begin je mee tijdens de SEP-module en eindig je ook mee op de Bridgecourse op de 737/MD11/744/777.

Die studenten die bij de DFA kwamen moesten zelf maar even hun procedures verzinnen/aanhouden, want bij de DFA waren er simpelweg geen procedures (anders dan een Diamond-checklist). Derhalve kan ik best zeggen dat deze manier van opleiden (waaronder niveau) niet te vergelijken is met de ME opleiding bij de KLS.

Zegt dus allemaal nog steeds niet heel veel.

Wat een grapige redenatie heb jij. Jij impliceert dat strikt per definitie beter zou zijn. Leg dat maar eens uit aan Airbus. Ik geloof voor geen seconde dat de kwaliteit van de ME opleiding bij de KLS hoger zou liggen dan bij de DFA simpelweg vanwege het feit dat ze allemaal nota bene KLM instrukteurs hebben en op hetzelfde type vliegen.

Elke aap kan zichzelf nog een aantal cross-checkjes aanleren, maar dat zegt nog steeds helemaal niets over a) je flying skills en b) misschien nog veel belangrijker: vliegerschap, je belastbaarheid, stressbestendigheid en werken in crew concept.

Dat laatste zijn nu net de dingen waar veel mensen op tekort schieten in een lijn georienteerde omgeving. Dat is nu net iets wat je leert in de MCC/JOC en niet op je multi-engine fase. Als je eenbeetje kan stick-en-rudderen en jezelf niet te snel kwijtraakt heb je die in de pocket, maar wat erna komt is zo veel belangrijker en ik denk dan ook persoonlijk dat de gros van de scholen zich dáár pas gaat onderscheiden.

Daarentegen moet ik wel zeggen dat de KLS in combo met de KLM en het MCC/TRBC concept een heel mooie vervolgopleiding heeft waar je ongetwijfeld zéér goed klaargestoomd wordt om aan de bak te gaan. Als je alleen al de kwantiteit aan sessies bekijkt in uren, dat is vaak al het dubbele dan bij de meeste andere scholen.

Dáárom is de kwaliteit van de KLS studenten op moment van afstuderen waarschijnlijk wel hoger dan die van zeg, een DFA of stella. Maar dat trekt zichzelf echt wel recht zodra er een typerating en linetraining is gedaan. Maar een enigszins significant verschil in de ME opleiding die er ook echt toe zou doen? Nah, denk het niet.
 
Dat laatste ben ik met je eens hoor, zeker.

Maar ik zeg nergens dat procedures, opleiden met strikte procedures, kls ME of wat dan ook beter is dan een ander. Echter:
Smarty2000 zei dat DFA goed is omdat 'zelfs' KLS'ers er hun ME doen.
Ik zei dat het niet te vergelijken is omdat de manier van opleiden anders is.
 
dat kls er ook mee doen zegt id niets, maar kls is misschien een goede opleiding, maar nu worden er ook van de KLS weinig aangenomen bij KLM omdat er crisis is. Kan Kls niets aan doen. Ik vind het al een goede stap dat ze niet veel mensen nu het zo slecht gaat.

Maar goed ,, weer on topic,

waar blijven de relevante antwoorden op de thread naam,,

DFA?? Iemand ervaring.. Mensen die klaar zijn en daarna een job hebben bemachtigd bij een maatschappij. En waar ze nu vliegen, maar hoe ze de opleiding hadden ervaren.

Groeten,
 
Dat laatste ben ik met je eens hoor, zeker.

Maar ik zeg nergens dat procedures, opleiden met strikte procedures, kls ME of wat dan ook beter is dan een ander. Echter:
Smarty2000 zei dat DFA goed is omdat 'zelfs' KLS'ers er hun ME doen.
Ik zei dat het niet te vergelijken is omdat de manier van opleiden anders is.

Hehe, terugkrabbelen is ook een vak :grijns:

Anyways, na even terug lezen vraag ik me af of de opleiding nou echt zo anders is. Ik begreep uit Nosig zijn post dat er inmiddels veel meer getraind wordt met BOM e.d. dus eigenlijk is die groep heren/dames die bij de DFA is geweest al opgeleid volgens de nieuwe principes, zelfs voor dat ze dit al wisten :grijns:

@Peto: neem het allemaal niet zo serieus, die post van mij waar je zo graag naar refereert, die grijns staat er niet voor niks. En ik weet precies wat je kennis/vriend/collega door heeft moeten maken, want toen de eerste groep van vier is geweest zat ik er midden in. Het was keihard bikkelen voor ze om te voldoen aan de verwachtingen die er waren en kan niet anders zeggen dat ik trots ben om hun te hebben mogen zien werken. Tis niet niks wat ze gepresteerd hebben. En als je op de DFA had gezeten, dan had je precies geweten waarop ik doel ;).
 
Weet iemand hoe het zit met die dubbele klassen? Ik hoorde laatst iemand hier over een dubbele maart-klas.
 
Weet iemand hoe het zit met die dubbele klassen? Ik hoorde laatst iemand hier over een dubbele maart-klas.

Waarschijnlijk vanwege het grote "tekort" aan piloten wereldwijd ;)

Ik vraag me af wat de motivatie van DFA is voor het verdubbele van het aantal
opleidingen. Waarom zou je een opleiding als die van de DFA nog serieus nemen als er in tijden als deze meer leerlingen opgeleid worden...

Als ik jullie was zou ik oppassen voor dit soort praktijken :eek!:!!
 
Er zijn geen praktijken..
Heb even gebeld met DFA: Ze nemen in augustus 1x12 man + ongeveer 1x7 man, om capaciteit op te vullen. Vorig jaar hebben ze 2x een kleinere klas gehad, dus nu hebben ze nog plekken over die ze hiermee willen opvullen.

DFA gaat niet uitbreiden qua leerlingen, alleen met gebouwen (lees: nieuwe sim). Verkleinen doen ze ook niet, omdat ze al klein zijn.
 
Pfoe, ben best zenuwachtig. Heb morgen mijn 1e selectiedag op de DFA:D Als het goed is zou ik in de klas van november geplaatst worden, maar dit is nog niet zeker vanwege het halen van mijn Natuurkunde certificaat aan het JBI:)
 
Back
Top