DFA ?? iemand ervaring??

R

Royaldman

Guest
Hallo mensen, zoals vele mensen eerst goed rondkijken welke opleiding het beste is, doe ik dat natuurlijk ook. Het liefst doe ik KLS, NLS of EPST, maar DFA ziet ook niet verkeerd uit.


Dus mijn vraag,

Heeft iemand Ervaring met DFA?? is dat een goede opleiding?

Alvast bedankt.
 
DFA

DFA

Royaldman,

Ik volg mijn opleiding bij de DFA...
Ja, volgens mij is het een goede school... maar wat wil je precies weten?
 
Ik volg mijn opleidingook bij de DFA, al heb ik het tijdelijk stil moeten zetten. Omdat mensen het kennelijk normaal vinden om na een paar drankjes nog te kunnen rijden...

Wees specifiek in wat je wilt weten? Ik heb het er erg naar mijn zin, net als elk ander school heb je aan de eind van de rit je fATPL
 
1 Wat ik wil weten of de leraren duidelijk zijn. Of dat je aan je lot over gelaten word.
2 Structuur of het dus allemaal duidelijk geregeld is wanneer wat.
3 De mogelijkheden na de opleiding.. helpen ze je een beetje met het vinden van een baan.
 
Intake DFA

Intake DFA

Royaldman,

Ik volg mijn opleiding bij de DFA...
Ja, volgens mij is het een goede school... maar wat wil je precies weten?

Heey, las dat je bij de DFA zit..heb je nog wat tips of adviezen?? heb morgen namelijk mijn intake.

Gr
 
hallo,

weet iemand ook hoe de selectie in zijn werk gaat bij de DFA?

en waarom voor de DFA gekozen, waarom niet kls, nls?
 
Waarom DFA?
ik heb er zelf voor gekozen om de volgende punten
1. duaal
2. nieuwe DA42 met glass cocpit
3. groeiende school
4. goede opbouwende naam bij de maatschappijen
5. blijft in nederland
6. meer actual vlieguren
7. er wordt veel overgelaten aan het individu en je draagt zelf veel verantwoordelijkheid.. als jij niet wil studeren best maar daar heb je jezelf mee en uiteindelijk mag je bij slechte resultaten gewoon geen examen doen bij het CBR dan wacht je tot de volgende ronde.

kls en nls zijn niet te vergelijken, NLS doet het vlieg gedeelte in Portugal en kls in Amerika.
het laatste traject multi engine van de KLS is dan wel weer vergelijkbaar aangezien je dat in europa/nederland doet maar dan nog heb je 40 actual uren minder dan op de DA42 bij de DFA.

selectie, intake gesprek, wat is je affiniteit met de luchtvaart wat heb je als doel voor ogen en een stuk vliegen op de sim.... in het kort breng een dot gezonde motivatie mee waarom je vliegenier wil worden :)

en verder shoot wat je wil weten, ow en voor de critici iedereen heeft zijn eigen opinie wat een "goede" school definieerd dus daar hebben we het hier niet over.
 
Als je voor de KLS kiest kies je eigenlijk ook voor de DFA..

Puntje 7? veel overgelaten aan jezelf / verantwoordelijkheid? en toch 24/7 op school zitten zelfs als je niet hoeft te vliegen!
 
3. groeiende school
4. goede opbouwende naam bij de maatschappijen
7. er wordt veel overgelaten aan het individu en je draagt zelf veel verantwoordelijkheid.. als jij niet wil studeren best maar daar heb je jezelf mee en uiteindelijk mag je bij slechte resultaten gewoon geen examen doen bij het CBR dan wacht je tot de volgende ronde.

Voor wat betreft iedereen zijn eigen opinie en critici:

Puntje 3) Wat is hier een voordeel aan? Even meekijken richting Teuge leert ons dat groeiende scholen ook problemen op kunnen leveren;
Puntje 4) Na een flink aantal sollicitaties kan ik je vertellen dat de naam van de school niks uitmaakt in het buitenland. En bij de KLM werkt het alleen maar tegen je, omdat je niet uitgenodigd wordt als je niet op de KLS hebt gezeten;
Puntje 7) Precies hetzelfde als bij de KLS, geen goede resultaten bij je schoolexamens? -> geen CBR-examen. Is dus geen onderscheidend argument.

De rest van de punten?? Precies de redenen waarom ik voor de DFA heb gekozen. En ik heb zelfs nog een toevoeging: een uitstekende persoonlijke begeleiding. De schoolleiding weet wat voor mensen er gezocht worden in het werkveld en helpen je zo'n persoon te worden. Maar bedenk wel dat het belangrijk is dat je jezelf voor 200% geeft.

Als er wordt geschoten, ook graag wat deze kant op:grijns:
 
Duidelijk ^^
het zit namelijk zo, ik zat in de selectie van de KLS, bij het persoonlijkheids onderzoek ben ik afgevallen, omdat ik niet de motivatie zou hebben. Ik wist dat er een kleine percentage toegelaten word bij de KLS, maar ik kon het altijd proberen. Ik weet van mezelf dat ik de motivatie heb. ik ben hier immers al anderhalf jaar mee bezig, vorig jaar HAVO Sprint ( dit gehaald in 1 jaar) gedaan, om in aanmerking te komen voor vliegscholen. Ik zou graag weten hoe de hele selectie van de DFA in zijn werk gaat. Of ik uberhaubt kans maak.
 
marvz0r,

Kans maak je sowieso, zeker als je Havo hebt gedaan en je er van overtuigd bent dat je motivatie wel in orde is. Mijn selectie zag er toen als volgt uit:
1) Intakegesprek op de DFA;
2) Psychologisch onderzoek bij AHFC;
3) Vliegmedische keuring;
4) Eind gesprek op de DFA en rondje vliegen in de DA42 sim.

Dit is volgens hun site nog steeds het selectietraject, maar voor details kan je het beste contact met ze opnemen. En mocht je nog nieuwe dingen tegenkomen die niet in de Kennisbank staan (die je natuurlijk allang bekeken hebt :grijns:) dan is het handig om ze even aan te passen.
 
Om heel eerlijk te zijn zou ik altijd kiezen voor een school met baangarantie. Niet dat DFA een slechte school is, het is een prima school. Ze geeft echter geen baan garantie en met het huidige economische klimaat zal de vraag naar piloten teruglopen. Als er dan geen baangarantie geboden word wordt het een heel gevecht om een baan te vinden. Richt je niet alleen op een Nederlandse school, kijk ook eens naar het buitenland. Kijk bijv. eens naar Flybe, zij nemen alleen aan van hele goede scholen zoals die school in Zuid Spanje, die zit in Gerez geloof ik. CTC is ook een optie. Of de Oxford Aviation Academy.
DFA mag dan een goede school zijn maar aan de contacten van de eerder genoemde scholen kunnen zij niet tippen. Een hoop van mijn Engelse collega's hun kinderen gaan naar Gerez en die hebben al een baan voordat ze klaar zijn met hun opleiding.
Het zou zo zonde zijn om een ton euries uitteven en geen baan te hebben, hoe ga je die ton dan terugbetalen?

Veel succes.
 
Om heel eerlijk te zijn zou ik altijd kiezen voor een school met baangarantie. Niet dat DFA een slechte school is, het is een prima school. Ze geeft echter geen baan garantie en met het huidige economische klimaat zal de vraag naar piloten teruglopen. Als er dan geen baangarantie geboden word wordt het een heel gevecht om een baan te vinden. Richt je niet alleen op een Nederlandse school, kijk ook eens naar het buitenland. Kijk bijv. eens naar Flybe, zij nemen alleen aan van hele goede scholen zoals die school in Zuid Spanje, die zit in Gerez geloof ik. CTC is ook een optie. Of de Oxford Aviation Academy.
DFA mag dan een goede school zijn maar aan de contacten van de eerder genoemde scholen kunnen zij niet tippen. Een hoop van mijn Engelse collega's hun kinderen gaan naar Gerez en die hebben al een baan voordat ze klaar zijn met hun opleiding.
Het zou zo zonde zijn om een ton euries uitteven en geen baan te hebben, hoe ga je die ton dan terugbetalen?

Veel succes.

Krijg je bij die scholen baangarantie, dus gegarandeerd een baan na je opleiding als vlieger?
 
De school die Robbie bedoelt is Flight Training Europe, Jerez. Je kunt het even nachecken op hun site.
 
Dus als ik het allemaal mag begrijpen zien jullie DFA best wel als een goede school, alleen hun contacten zijn nog niet zo als bij KLS NLS EPST en FTE?

Het is mij namelijk echt opgevallen dat er over DFA nergens een kritische noot te lezen is. Wat wel te lezen is bij Stella.

Zelf moet ik komend jaar beginnen aan Havo 4-5. en in de tussentijd ga ik proberen mij te kwalificeren bij Kon.Marine/ luchtmacht, KLS NLS EPST FTE of DFA..

DFA echter geeft wel direct een vertrouwd gevoel. Persoonlijke uitstraling. Tenminste zo zie ik dat. Geen grote massa's.

Ik kan niet wachten.

Baangarantie??? Die heb je id bijna bij niemand. Alleen bij Ethidad, Lufthansa, Air France Cadet, Air Berlin , Kon.Marine/Luchtmacht en nog paar andere, maar inderdaad bij de meeste niet.
 
Baangarantie??? Die heb je id bijna bij niemand. Alleen bij Ethidad, Lufthansa, Air France Cadet, Air Berlin , Kon.Marine/Luchtmacht en nog paar andere, maar inderdaad bij de meeste niet.


Om die reden zou ik het eerst bij de genoemde opties proberen, voordat ik voor een school als DFA zou gaan.
 
Om die reden zou ik het eerst bij de genoemde opties proberen, voordat ik voor een school als DFA zou gaan.

Ik ben bang dat ik KL helemaal gelijk moet geven. DFA is een goede school, maar het is zoveel makkelijker als je al bijna op de rechterstoel zit.

Voor wat betreft de negatieve geluiden: het lijkt bijna wel traditie op airwork om elk half jaar/jaar een andere school op de korrel te nemen. Toen ik begon op de DFA waren zij de pineut, inmiddels is dit Stella en er zal vast wel weer een andere school komen die het moet ontgelden. Probeer door de bomen het bos te blijven zien. Heel belangrijk.

Conclusie: zoek niet alleen een school waar je je prettig voelt, maar zoek er in hemelsnaam 1 die ervoor kan zorgen dat je al op de rechterstoel zit voordat je aan de opleiding begint (bij wijze van). Het woord sponsorship is in dit geval een toverwoord en anders via een vliegschool die aan een maatschappij is gelieerd. En ja, de woorden preferred supplier slaan soms helemaal nergens op, dus goed opletten.
 
Back
Top