EAA of BAFA?

Philippe918

New member
Beste piloten/piloten in opleiding,

Ik zit met een klein maar toch groot probleem.

Ik ben ingescrheven bij EAA (medisch + gewoon gekeurd) en ik kan in oktober beginnen, maar nu ben ik gaan informeren bij BAFA en daar mag ik ook beginnen.

Bij EAA zit er een typerating bij (A320), bij BAFA niet.


kan iemand mij meer vertellen over de 2 scholen?

Groetjes, Phil
 
BAFA heeft geen selectieprocedure,

Je legt je geld & medical op tafel en je mag beginnen, zegt genoeg toch?
 
Ik zeg.. EAA lijkt mij het beste. Ik heb zojuist even de site bekeken, maar EAA komt mij het beste over..Ik moet overigens ook nog beginnen. Eerst volgend jaar mijn Havo alsnog halen op 24 jarige leeftijd en daarna selecteren welke school ik graag mijn opleiding zou willen doen. Het liefst KLS , NLS of EPST, maar EAA ziet er ook niet verkeerd uit. En wat handig is , is ook die typerating. Dat maakt het wel makkelijker voor later, gezien vooral veel duitse maatschappijen met Airbus vliegen.

Overigens, DFA heeft ook inclusief Typerating, geloof 73 en Airbus.
 
DFA heeft geen typerating, dat is een MCC cursus bij TFC Kaufer in Essen. En daarop kan je als leerling teminste, als je een leerling bent van DFA, korting krijgen op een typerating.
 
DFA heeft geen typerating, dat is een MCC cursus bij TFC Kaufer in Essen. En daarop kan je als leerling teminste, als je een leerling bent van DFA, korting krijgen op een typerating.

Doen!!! Die paar honderd euro die maken het verschil! :1855:
 
Philippe, heb je de selectie bij een school met baangarantie geprobeerd? Waarom dit niet eerst doen? Air France, Lufthansa, AirBerlin, Netjets via Oxford, Etihad?
 
BAFA is in principe een prima school, er zijn geen selecties, maar wel minimum eisen. Ik heb zelf een weekje bij BAFA gezeten, kan daardoor geen ècht realistische beeld van de school geven, maar alles oogde positief. Nadeel is echter dat de klassen ERG groot zijn (in mijn geval rond de 30). Na een week heb ik echter moeten stoppen omdat ik niet in aanmerking kwam voor een Belgische medical (ogen vielen buiten limiet, Belgische medicals zijn zowat strengste van EU).

Daarna zonder probleem een Nederlandse medical verkregen en verder gaan orienteren wat betreft vliegscholen. Wilde sowieso naar het buitenland en kwam snel bij EAA/Aeromadrid terecht. Zit hier nu een half jaar en heb het prima naar mijn zin. Als ik nogmaals de keuze zou mogen maken, zou ik 200% zeker voor EAA/Aeromadrid kiezen en niet voor BAFA om de volgende redenen:

- Bekendheid van de school, AeroMadrid is een stuk bekender dan BAFA
- Kleinere klassen bij EAA/Aeromadrid
- TR 320, bij BAFA niet
- AeroMadrid is een stuk internationaler
- Sfeer, bij AeroMadrid viel de goede sfeer me direct op
- Zeg nou zelf....een regenachtig saai Antwerpen of een warm en gezellig Madrid...

Ik hoop dat je iets aan bovenstaande hebt, mocht je nog vragen hebben, feel free to contact me. Veel succes met je keuze anyway! Saludos, R.C.
 
Last edited:
Ter aanvulling/info:

Bij bafa gebruiken ze nu ook de compass test voor ab initio's. Hieruit wordt echter enkel een advies afgeleid denk ik of het raadzaam is al dan niet met de opleiding te beginnen.

Dat een klas van 30 personen te groot is, hebben ze zelf ook begrepen. Dit jaar worden er dan ook twee dagscholen ingericht en zullen de klassen daardoor een grootte van rond de 20 leerlingen hebben.

Veel succes in elk geval met je keuze!

grts
 
Ik zou ook geen school kiezen op basis van een type-rating, ja als je er 500uur on type bij krijgt want anders is het zo goed als niks waard.
 
Ik zou ook geen school kiezen op basis van een type-rating, ja als je er 500uur on type bij krijgt want anders is het zo goed als niks waard.

De discussie over al dan niet nut hebben van een TR zonder uren is al veel (teveel) gevoerd hier op het board. Feit blijft dat men zeker niet slèchter zal worden van een self sponsored type, ik zie het als een mooie verrijking van mijn CV, maar dat is persoonlijk.

Als je je laatste (geleende) pecunia in een TR pomt, lijkt het me logisch dat je ook daadwerkelijk op het betreffende type wil vliegen. In dat geval is een "kale" TR dus van relatief weinig waarde ja.

Sommige mensen zien een "kale" TR als een mooi stukje extra ervaring, "just to stand out from the crowd". Een baan angeboden krijgen op betreffende kist is dan mooi megenomen, maar niet direct noodzakelijk. Zoals gezegd, de keuze is dus vrij persoonlijk en afhankelijk van vele factoren. Voor mij is kaal prima dus (excuses, kon het niet laten :angel:)

Ik groet u allen, R.C.
 
Back
Top