Opleiding in Canada

Caesar

New member
Kort maar krachtig;

Ik wil volgend jaar augustus/september voor 3 jaar naar het buitenland om te kijken of ik daar eventueel naar wil migreren (heb nu 7 maanden in de VS afgesloten).

Ik wil daarbij mijn heli-papieren gaan halen wat naar schatting 6 tot 7 maanden max duurt. De rest van de 3 jaar zou ik graag daar willen werken met mijn papieren omdat:

1. De ervaring daar in mijn ogen veel waard is (hoger gelegen gebieden, gebergtes, extreme kou, bijzondere verrichtingen zoals loaddrops, vuurbestrijding etc)
2. Ik dus heel graag in het buitenland wil vertoeven, met grote voorkeur voor Canada of de VS (hoewel de opleidingen in Canada beter zijn; zo is mij verteld)
3. Men zit te springen om heli piloten in allerlei verschillende takken van de sport
4. Z.s.m. mijn schulden wil kwijtschelden, met het salaris wat ik aldaar kan verdienen.
5. Een goede CV wil opbouwen om vroeg of laat op de trauma heli te eindigen in Nederland (voor zover mijn voorkeur op dat moment nog daarvoor geldt).


Ik heb verschillende gerenomeerde scholen in Canada aangeschreven waarvan ik een aantal reacties heb teruggekregen;

Zij melden dat:

-Een opleiding met 20 uur turbine ongeveer 95.000 tot 110.000 CAD dollar kost incl. nachtvliegen en commerciele licentie, en natuurlijk de theorie.

-De opleiding ongeveer 5 tot 7 maanden duurt (afhankelijk van inzet, tijd en aanleg); ik denk dat ik een maand uitloop nodig heb. Op basis van fulltime tijdbesteding aan de opleiding.

-de mogelijkheden om meteen voor een werkgever te vliegen groot en legio zijn; de een biedt je een instructeurs cursus aan, om vervolgens als instructeur uren te maken, de ander heeft connecties in de oliewereld en weer een ander kan je meer turbine uren geven via tour-operators (rondje NY, Hooverdam etc).

-Type-specifieke opleiding mogelijk zodat ik meteen ready to rock'n roll ben.

Mijn voorkeur ligt voornamelijk voor een goede vliegschool en minder bij de toekomstperspectieven.


Nu ja mijn concrete vragen:

1. Iemand ervaring met een opleiding volgen in het buitenland en dan eventueel specifiek Canada
2. Hoe heeft u dit visum technisch opgelost? Zeker als je 2.5 jaar extra wil blijven om te werken (dus gedeeltelijk student in opleiding en gedeeltelijk werknemer in Canada)
3. Kunnen jullie een voorkeur voor een aantal scholen noemen? Zijn er bepaalde scholen die ook in Nederland hoog aangeschreven zijn?
4. Zijn er deel-certificaten waar ik nog achteraan moet gaan om te zorgen dat ik helemaal klaar ben. (ik zie soms door de vele bomen het bos niet meer; hoewel ik daar nu nog druk mee bezig ben).
5. Ik ben inmiddels 24, in januari 25; niet meer de jongste; zou dit problemen kunnen opleveren om een proffesionele carriere op te bouwen? Motivitatie is er al mijn hele leven ;).


AL met al iets minder kort, maar hopelijk wel krachtig verhaal ;).

[edit] stomme fout in onderwerp; Canda = Canada uiteraard [/edit]
 
Is er niemand die enige begeleidende info kan geven? Of kent een van jullie iemand die dit traject globaal heeft gevolgd. Als ik iemand kan vinden die alleen al zijn brevetten heeft gehaald in Canada zou ik al blij zijn!

Mijn zoektocht gaat gewoon verder. Binnenkort een aantal afspraken met een paar banken maken om de financieen door te nemen. Druk bezig een financieelplan te maken om e.e.a. te verantwoorden.
 
Kick!

Financieen zijn zo goed als rond, maar het volgende;

Ik zie door de vele bomen het bos niet meer. Als het goed is krijg ik na mijn vliegopleiding (100 uur minimaal) mijn CPL.

Wat houdt dit nou eigenlijk in? Dit is geen ATPL, maar kan ik wel mee in Nederland vliegen of heeft ieder land weer zijn eigen CPL en moet ik dus conversie doen? Voor zover ik begrijp kent zowel Nederland als Canada het CPL, dus mag ik wel of niet commercieel vliegen?

Ik wil dit graag weten omdat de perspectieven in Canada goed zijn, maar mijn visum loopt te morren. Daarom wil ik voordat ik de lening afsluit weten of ik eventueel hier in Nederland kan vliegen via welk traject met navenand de kosten.

Ik zie nog niet helemaal hoe JAA, FAA zich verhouden t.o.v. de Nederlandse commerciele licentie.
 
Europa (en een aantal andere landen) hebben JAA, Joint Aviation Authorities. Ook Nederland dus. Amerika heeft FAA, waar ik niet van weet waar het voor staat :) Ongeveer hetzelfde, iets andere wetten. De JAA zet de wetten op, de JAR zorgt er voor dat ze uitgevoerd worden. Hoe dat exact in Amerika zit weet ik niet, maar het zal niet veel verschillen. De JAA heeft bijvoorbeeld het aantal uren voor je (JAR-FCL 2) CPL(H) certificaat op 135 uur minimaal gezet. In JAA landen moet je voor iedere heli een type-check hebben, voor de FAA gaat het op gewicht.
CPL staat voor Commercial Pilot License, de H er achter voor Helicopter. Dat is gewoon een internationale aanduiding voor een 'helikopter piloot certificaat', of hoe je het ook wilt noemen.
Voor de JAA mag je geen skilltest (het grote examen zeg maar) doen in een dual-engine helikopter. Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij moet je eerst een minimaal aantal uren hebben voordat je dual engine mag vliegen. Je kan dus niet direct vanuit school de offshore in gaan. Maar zoals ik al eerder zei, de FAA houdt andere regels aan.
Staat trouwens voor Federal Aviation Administration en ze hebben dan de FAR (Federal Aviation Regulations). Correct me if I'm wrong.

Maar is het zo dat Canada ook de FAA aanhoudt?

Je mag iniedergeval niet met je FAA certificaat in een JAA land vliegen en andersom. Dan moet je eerst er voor zorgen dat je dat certificaat haalt. Je hebt dan natuurlijk al grotendeels de kennis (JAA is iets strenger geloof ik) dus het zal geen gigantisch probleem zijn. Maar het kost je wel tijd en geld. Offshore is dan weer een uitzondering, misschien omdat dat onder ICAO valt, ik weet het niet.

Ik weet niet of het er momenteel wel zo rooskleurig bij staat met de banenmarkt als ze je doen geloven. Maar dat zal je zelf moeten uitzoeken.

Ik volg mijn opleiding in Noorwegen, bij het European Helicopter Center. Ik heb nu 3 weken er op zitten en vandaag m'n eerste echte vliegles gehad. Ik weet dus niet alles, maar ik heb morgen een proficiency check van Air Law, dus dan gaan we zien hoeveel ik echt weet :)
 
Ik zie net dat Canada wat anders heeft: Canadian Aviation Regulations (CAR)
Dus volgens mij kan je niet met je Canada papiertje naar een ander land.
Ik zit ook net die prijs om te rekenen naar Euro's. Het is zelfs nog zo'n 10.000 euro duurder dan hier in Noorwegen. Had ik niet verwacht.

Oh en bij de weg, ik ben ook 24 ;) Er zijn hier zelfs studenten van in de 40. No worry's
 
Last edited:
Met een Canadese CPL(H) kun je niets in Europa. Zelfs niet converteren naar een JAA CPL(H). De Canades CPL heb je met 100 uur of 105 met Night VFR, om de conversie naar een JAA CPL te mogen doen heb je minimaal 185 uur nodig, dan pas ziet de JAA de Canadades CPL als CPL daarvoor wordt het beschouwd als een PPL(H).

Met een FAA (Federal Aviation Administration) kun je meer kanten op, het blijft dat je 185 uur nodig hebt voor de conversie (150 uur voor de FAA CPL(H))

Als je de Canadese doet en daar kunt werken, weinig aan de hand maar het vinden van een baan met 105 uur is vrijwel onmogelijk, zeker in het huidige klimaat, en de beschikbare banen gaan naar Canadezen. In Canada kun je ook niet meteen vlieginstructeur worden na het behalen van een CPL maar moet je 450 uur hebben, dus die route om uren te bouwen bestaat in Canada niet.

Ik heb een aantal vrienden in Canada en het is bijzonder slecht gesteld met de makt voor vliegers, heel veel ervaren jongens met soms duizenden uren zijn werkeloos! Vergeet niet je bent buitenlander en discriminatie is de orde van de dag.

In mijn ogen is de enige mogelijkheid Bristows in Florida, maar baan garanties zijn er niet.
 
Tjee....ja dat de arbeidsmarkt niet over rozen gaat weet ik, zeker nu.....ik zit daar nu ook echt mee.

Noorwegen ben ik aan het overwegen,maar ik wil eigenlijk gewoon niet in Europa wonen. Ik wil echt mijn bestaan in Noord-Amerika opbouwen en Canada is wat dat betreft wel makkelijker dan de VS visum technisch gezien.

Echt zuur om deze vooruitzichten zo te zien, maar lichtpuntje; dromen moeten waargemaakt worden.

Hoewel een Europese licentie, de JAR-FCL 2 wellicht meer "garantie" biedt, zie ik mezelf toch liever in Canada vliegen.....argh.....waarom waarom waarom.

Probeer nu wel een solide plan uit te werken en wil best Canada opgeven voor een rozekleurigere toekomst, maar hoe ver kom in ik Europa; zijn die perspectieven zo veel beter? En helaas is de opleiding in Noorwegen beduidend duurder. Al in prijs met IR en 20 uur ranger (turbine dus), 10uur R44 kost grand-total 52k CAD. Zo'n slordige 35k euro max met deze koers. Daar komt living bij maar voor zo'n 50K ben ik rond, maar ik heb 75k tot mijn beschikking (gelukkig :( )

Conversie na mijn opleiding zal zeker geen optie zijn. Dat is mij wel duidelijk. Dat zou ik nog beter de opleiding opnieuw kunnen doen ;).

Overigens ga ik over 2 weken naar de vliegschool en langs een aantal bedrijven in die wereld om te kijken wat de toekomst perspectieven zijn. Enerzijds snap ik dat Canadezen worden voorgetrokken, anderzijds heb ik contact gehad met verscheidene Europese piloten die wel aan de bak zijn gekomen.

Ik denk dat het wereldwijd gewoon K*t met hoofdletter "K" is.....en het gaat nog erger worden vrees ik. Dat is echt zuur, maar doe ik het nu niet, doe ik het nooit niet en als tegen die tijd de markt aantrekt kan ik opnieuw solliciteren.

Gelukkig dat ik al een opleiding afgerond heb, maar toch ;(.

En laten we wel wezen door de recessie zullen er dus ook minder mensen de opleiding kunnen betalen ;).
 
CND

CND

Het nadeel van je opleiding in Canada is dat je met 100 uur je CPL hebt. Het is redelijk lastig om daarmee een baan te vinden. Vooral dit jaar maak je weinig kans, maar misschien als je je opleiding nu start dat je volgend jaar klaar bent en het er wat beter uitziet.
Met 100 uur moet je ook niet verwachten dat je een mooie baan kan vinden waarbij je alleen maar hoeft te vliegen. Je zult beginnen met de hangar schoon maken en misschien auto's wassen voor een minimum salaris. Als je geluk hebt krijg je in je eerst jaar al een beetje vliegtijd en wordt het langzaam aan meer.

Wat ik normaal gesproken zou doen als je in Canada wilt werken, is eerst je opleiding in de VS doen en een jaar als instructeur werken. In voorgaande jaren had je met 750-1000 een hele goeie kans op een baan in Canada. De omscholing is ook heel makkelijk, dit kun je in 2 weken doen.
Maar dit jaar ziet het er ook in de VS redelijk slecht uit voor een CFI met 200 uur, hopelijk wordt het volgend jaar beter, maar dat weet niemand!


Noorwegen lijkt me niet echt een goed plan, gezien de kosten, alleen de levenskosten zijn er al het dubbele van in Nederland. Daarin tegen ken ik wel wat mensen die met 200 uur vanuit de VS terug naar Noorwegen zijn gegaan, in de hoop een baan als loader te krijgen en van daaruit omhoog te werken.

Misschien is het beter om je huidige baan nog niet op te zeggen en volgend jaar met je opleiding te starten (denk ik). Persoonlijk zou ik mijn opleiding in de VS doen, vooral als je niet per se in Europa of Nederland wilt werken. Veel succes!

WB
 
Het spijt me om te zeggen, maar jullie hebben beide verkeerde ideeën over Noorwegen. De tijd dat hier alles veel duurder was dan in Nederland is voorbij. Of het ligt aan de prijzen die in Nederland omhoog zijn gegaan of de prijzen in Noorwegen die omlaag zijn gegaan, ik weet het niet, maar het verschil is er niet meer.

De opleiding kost hier 60.000 euro voor een volledige integrated course met 135 vlieguren minimaal. Dan betaal je nog voor een onderkomen, maar dat heb je overal.
 
Momenteel nog wel. Ze willen een cursus in het Engels starten mits er genoeg geïnteresseerden zijn. Maar het is mij ook gelukt om Noors te leren binnen een half jaar en ik volg hier alles zonder problemen. De boeken en testen zijn in het Engels, dus dat is ook al geen probleem. Het ligt er maar net aan wat je wil :)
 
Noors in een half jaar, dat is niet verkeerd!
Mag ik vragen waarom je hebt besloten je opleiding in Noorwegen te doen en wat je plan is als je je CPL eenmaal hebt?
 
Het is een redelijk gemakkelijke taal om te leren. Het heeft veel weg van het Engels, Duits en soms ook een beetje Nederlands. Mits je een goede leraar of lerares hebt moet het geen probleem zijn. Ik was vroeger op school ook geen ster in talen en als het moet spreken ze allemaal Engels.

Ik heb voor Noorwegen gekozen omdat:
- Mooi land (5 miljoen inwoners op een gebied 9x groter dan Nederland)
- Ik wilde weg uit Nederland. Hier mag je simpel gezegd landen waar je wil!
- Het is ook weer niet te ver weg van Nederland. Ik loop naar het vliegveld, stap in een Ryanair toestel en ben voor 75 euro binnen 1,5 uur in Bremen en weer terug.
- Het is een goede school, staat goed bekend (bij degenen die hem kennen dan :) ) en de sfeer hier bevalt me goed. Ik zit in een klas van 18 man en er is ook goede persoonlijke aandacht.
- Het is een integrated course

Uhm....dat was het wel zo'n beetje denk ik :) Ik weet nog niet wat ik hierna wil. M'n vriendin werkt nog voor 3,5 jaar in Groningen. Als zij klaar is willen we kijken waar we heen gaan, misschien wel ergens buiten Europa.

Waar vlieg jij Wanna-be?

Edit: Ik bedoel integrated course, sorry. Caesar, mocht je geïnteresseerd zijn in de Noorse of Engelse cursus, dan kan ik wel vragen of ze informatie voor je hebben.
 
Last edited:
Ik heb mijn opleiding in de VS gedaan en iets minder dan een jaar als instructeur gewerkt. Momenteel ben ik in Canada om mijn FAA CPL om te zetten naar de Canadese versie. Het zal misschien niet meevallen een baan te vinden, maar ik probeer het toch. In ieder geval heb ik dan mijn Canadese papieren en kan ik het altijd later nog proberen! Mocht het niet lukken dan kom ik waarschijnlijk terug naar Europa om de JAA te doen, maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig zin in!

Als ik de JAA ga doen, lijkt me het ook leuk om in Noorwegen te werken, aangezien ik daar aardig wat mensen ken en het vliegen er wat interessanter zal zijn dan in Nederland!
 
In vergelijking met Noorwegen is Nederland inderdaad wat saai. Ik hoop dat je een baan vind in Canada, moet een prachtig land zijn om in te vliegen. Succes!

Hoe zit dat in Amerika met instructeur worden? Is daar een laag minimum aantal vlieguren voor nodig? Als ik het me goed herinner moet je in Europa minimaal aan de 250 zitten voordat je aan de opleiding mag beginnen en dan moet je er nog meer hebben voordat je het echt mag zijn.
 
Om de opleiding te beginnen heb je een CPL nodig. Als je op de R22 les wilt geven moet je minimaal 200 heli uur hebben en 50 in de robinson. Dit geldt dus alleen voor de Robinsons, als je Schweizer wilt vliegen is een CFI en wat Schweizer uren genoeg.

Normaal gesproken heb je na je PPL CPL IFR CFI & CFII wel je 200 uur, als je er iets onder zit vlieg je er nog een paar bij, maar de meeste mensen hebben iets meer dan 200 als ze klaar zijn.
 
En als je die 200 uur hebt is het dan dat je mag beginnen met de opleiding tot instructeur, of is dat gewoon al genoeg?
 
Back
Top