Keuze 737 of KLC?

Ondanks dat 5c verlichting zou moeten brengen heb ik daar nog weinig van gemerkt idd. 75 block uur in 4 weken is geen uitzondering meer en 5 dagen op, 2 dagen af, 6 dagen op helaas ook niet.
We hebben het natuurlijk helemaal niet slecht, maar je moet altijd wat te klagen hebben.
 
Mee eens, ik denk niet dat ze op de 737 een 5-4-4-4-3 schema hebben. Op de 50 zijn er genoeg.
Momenteel hebben ze momenteel geen 5daagse op de 737 (zo te lezen op mijnklem, alhoewel ze ook daar volgens mij ook wel 6 dagen achter elkaar aan het werk gezet worden, de klachten vorig jaar over werkdruk waren in ieder geval gigantisch, waarschijnlijk reden waarom zoveel vliegers naar 80% gaan). Daarbij komen ze sinds kort wel voor op de 50, maar zeker niet in grote getale. Sowieso is het denk ik een beetje oneerlijke vergelijking. Een op en neertje IST duurt volgens mij nog steeds langer dan twee retourtjes CGN, waarbij die laatste waarschijnlijk een stuk sneller voorbij "vliegt". Het is maar wat je leuker vind natuurlijk.

Maar goed, bovenstaande discussie doet er niet toe aangezien Ainsley wellicht co KLC wil worden en dat niet kan op de F50 (alleen baas). Het zijn vaak een stuk langere legs op de 73, zelfs in vergelijking met de 170/190, dus het aantal landingen zegt niet altijd wat, voor wat betreft lange werkdagen. Baas F50 valt natuurlijk wel te overwegen, we hebben bijna geen Engelsen meer (die toch meestal liever op de kamer blijven, wat ik zo hoor van andere cabine althans) en de crew zit bijna altijd de gehele 3 / 4 daagse bij elkaar wat toch best gezellig kan worden. Helaas wordt het al beperkte aantal bestemmingen snel minder, alhoewel ik BRE, DUS en CGN toch wel weer erg leuk vind. Maar goed, zodra MST eruit is (op dit moment de leukste inslaap) ben ik als het goed is op weg naar de Jungle Jet :cool:, iets wat mij weer een stuk leuker lijkt (jaar of 15 nieuwer in design dan de F170 en 40 jaar nieuwer dan de 73, en baas zijn). Live's all about priorities / preferences.
 
Ik krijg op het moment veel 2x 3daagses op de 70/100 of een 5 daagse met een dubbele op en neer of een profcheck!!! erachteraan, wordt je niet echt blij van, om over het aantal stretches nog maar te zwijgen. Ik zou ook liever een half uurtje langer vliegen en 2 stretches doen ipv 4 aangezien de omdraaien de meeste energie kosten, zeker met de huidige technische staat van de vloot. Misschien zijn die embraers van alitalia wat voor klc?
 
Wat een gezever. Op de 737 hebben we net zo goed 3-4-4-3- schema's en 6 daagse werkperiodes. Niet zo zeuren, vliegen is leuk! Bovendien, de hypotheek moet ook betaald worden.
En als we toch een wedstijdje verpissen gaan doen, ik denk dat een op en neer Kiev met een aansluitende Birmingham zwaarder is dan een dubbele Parijs..
 
allemaal bedankt voor de input! Het bod is er inmiddels uit en de keuze is gevallen op 737 en 70/100/190. Dus kijken wat het wordt maar mijn voorkeur gaat nu lichtjes uit naar de Fokker.

Trouwens ook bedankt voor de tip van het meevliegen, daar wordt aan gewerkt.

Ainsley
 
Ik krijg op het moment veel 2x 3daagses op de 70/100 of een 5 daagse met een dubbele op en neer of een profcheck!!! erachteraan, wordt je niet echt blij van, om over het aantal stretches nog maar te zwijgen. Ik zou ook liever een half uurtje langer vliegen en 2 stretches doen ipv 4 aangezien de omdraaien de meeste energie kosten, zeker met de huidige technische staat van de vloot. Misschien zijn die embraers van alitalia wat voor klc?

Probeer eens wat meer te PBS-en. Daar kun je aageven hoeveel-daagse je het liefst ziet in je rooster. Ik heb op dit moment (bijna) alleen maar 4 om 3. Werkt prima.
 
Dus als ik het hier goed lees, kan je 'tussen' KLM & KLC 'hoppen' ? Dus als je wat senioriteit hebt bij KLC, gewoon op een grotere kist vliegen bij KLM desondanks er een verschil is tussen de 2, en gewoon van F/O KLM naar KLC overstappen & vice versa ? ;)
 
Dus als ik het hier goed lees, kan je 'tussen' KLM & KLC 'hoppen' ? Dus als je wat senioriteit hebt bij KLC, gewoon op een grotere kist vliegen bij KLM desondanks er een verschil is tussen de 2, en gewoon van F/O KLM naar KLC overstappen & vice versa ? ;)
Vliegers bij KLC zijn van KLM, gedetacheerd bij KLC. Je hebt dus co's 737 die baas F70/100/E190 worden, coco's die na half jaar co F50 baas F50 worden, zelfs co ICA's die baas F70/100/E190 worden (zelden). Maar kan ook co F50 > co 737 > baas E190 doen ofzo. Het is allemaal deel van hetzelfde systeem. Wat een luxe hè? En inderdaad heel anders dan de kleine dochters van AF (air regional, britair, cityjet), BA en LH (cityline) die geheel los staan van de moedermaatschappijen.
 
desondanks er een verschil is tussen de 2,
Afgezien wat nosig al duidelijk maakt, namelijk dat er geen verschil is tussen een KLC vlieger en KLM vlieger qua contract, zijn er ook steeds minder verschillen tussen de beide operaties. Bestemmingen worden om het seizoen gewisseld tussen KLC en KLM, KLM springt bij op KLC routes en met de komst van de E190 beginnen zelfs de vliegtuigen fysiek steeds meer op elkaar te lijken ;)
 
KLM springt bij op KLC routes en met de komst van de E190 beginnen zelfs de vliegtuigen fysiek steeds meer op elkaar te lijken ;)
Dat vind ik nou wel een beetje ver gaan hoor. Om zo'n geavanceerde fly by wire kist met concorde stuur nou te vergelijken met een tractor die 40 jaar eerder ontworpen is... :p:
 
Ik zit ook te twijfelen tussen wachten op de 737 of bieden voor co F70/F100/E190. Inmiddels heb ik een redelijk beeld van de 737 schema's, maar ben nog opzoek naar voorbeelden van KLC schema's. Ik woon een eindje van SPL en heb geen trek in dagelijks op en neer rijden... Heb je bij KLC regelmatig meerdaagse omlopen en kan je hiervoor een voorkeur uitspreken? Zou iemand zijn indeling met me willen delen? Bedankt!
 
Scheelt erg per type, scheelt erg per seizoen / jaar en gaat snel weer veranderen als er een hoop gare F100's uit zijn, vervangen door de E-kist. Wat je wel ziet is dat het nu op de Fokkers steeds meer is gaan lijken op de 737 operatie, helemaal nu de CAO eigenlijk gelijk is. Carmen is sinds kort operationeel bij KLC, dus je kan op allerlei manieren voorkeuren in het systeem zetten.

Ik denk dat in de praktijk het verschil, op de meest exotische bestemmingen na, de roosters redelijk gelijk zijn. De 737 jongens hadden het kennelijk erg druk, de jet Fokkers hadden het erg chaotisch door kisten die constant stuk gaan (en Engelsen die verschillende bases hebben, crew bijna nooit bij elkaar tijdens omlopen), de F50 (als dat een optie is voor je) blijft volgens mij relatief stabiel (crew altijd bij elkaar, mensen over het algemeen genoeg, kist gaat minder vaak stuk) en rustig (al hebben bazen het meestal drukker). Maar goed, ook dat zal nu veranderen. Maastricht, Rotterdam en Eindhoven zijn uit de schema's, London City (zie ook VLM > Cityjet thread) wordt van alles gerotzooid, kisten gaan er langzaam maar zeker uit etc.

E190 rooster zal heel anders zijn dan het F70/100 rooster denk ik, zeker in het begin als er nog nauwelijks kisten zijn. En zelfs als ze er allemaal zijn, heb je het nog maar over 10 kisten. Dus ik vermoed dat het redelijk overzichtelijk zal blijven. Maar goed, het is afwachten. Baas F50 niets voor je (ben je eerst half jaar co geloof ik)?
 
Back
Top