Ervaringen AP&M

Olivier

New member
Ik heb vandaag m'n aanmeldingsformulier voor AP&M op de bus gedaan, maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen die op dit moment AP&M doen.. Ik geloof dat de eerste lichting nu ongeveer een half jaar bij de KLS zit. Ik vraag me eigenlijk af of jullie het echt een nuttige toevoeging vonden of eigenlijk alleen 1,5 jaar mooie studententijd in Groningen :biertje:, waar op zich ook niks mis mee is. Verder vraag ik me af hoe het studieprogramma eruit ziet: veel college, veel zelfstudie, etc. Ik heb me ook laten vertellen dat je een semester stage loopt bij een luchtvaartgerelateerd bedrijf. Hoe is dat bevallen?

Ik hoop dat jullie een beetje opheldering kunnen geven!

Olivier

Ps. sorry als dit al ergens anders op het forum besproken wordt, ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden.
 
Ik zit dan in de tweede lichting, maar ik kan je vertellen dat Technische Bedrijfskunde en de KLS helemaal niets met elkaar te maken hebben. Qua studie is het dan ook niet echt nuttig. Waar het wel nuttig voor is, is dat je iets hebt om op terug te vallen gedurende mindere tijden (voor wat voor reden dan ook). Daarnaast is het studentenleven een levenservaring die je eigenlijk niet mag missen. Het aantal colleges en zelfstudie uren is ongeveer fity fifty. Meestal heb je wel een dag "vrij" per week, en vrijdag vaak voor 1 uur klaar. Ik ben nu op stage bij een bedrijf in Amerika, geen luchtvaartbedrijf helaas. Wat ik merk is dat 10 weken stage eigenlijk te kort is voor een grondig project en onderzoek.

Je bent trouwens net te laat met je aanmelding, het schooljaar is deze week van start gegaan.

Lensuperman
 
Ik neem aan dat hij het aanmeldings formulier voor studiejaar 2009-1010 op de bus heeft gedaan?

Ik zelf ben ook van plan om mezelf in te schrijven voor deze studie. Ik heb bewust gekozen om in plaats van havo->vliegopleiding een andere route te volgen (MBO->HBO->vliegopleiding). Dit heb ik gedaan omdat ik weet dat de luchvaart een business is die met grote pieken en dalen te maken heeft. Ik vind het dus niet genoeg om alleen te vertrouwen op een ATPL papiertje. Ik voel me toch veiliger met een MBO én een HBO diploma op zak. Ook denk ik dat dit zorgt voor de nodige levens- en werkervaring binnen de luchtvaart die bij veel vliegopleidingen wordt gevraagd.

Nog een klein vraagje aan de persoon boven mij: hoe laat beginnen de lessen s'ochtends meestal? Dit is belangrijk voor mij zodat ik een beetje kan bepalen waar ik mij het beste kan vestigen tijdens de opleiding qua reistijd etc.
 
De meeste lessen beginnen of om half negen of om half elf. Dit is gelijk verdeeld over de week. Sommige groepen beginnen meer om half negen, anderen om half elf. Reistijd lijkt me niet zo'n probleem, ik neem aan dat je gewoon in Groningen gaat wonen? Er is goed openbaar vervoer en je bent er ook zo met de fiets.
 
Oke, bedankt voor jullie reacties!

@Lensuperman

Op de open dag van de kls werd mij verteld dat de studie AP&M vooral is voortgekomen uit de vraag van airlines naar breder opgeleide piloten. Denk je ook dat het bij een sollicitatie verschil kan uitmaken als je zegt dat je TB erbij hebt gedaan?

Ps. het was trouwens inderdaad aanmelding voor schooljaar 09-10... ik zit nu nog in mn examenjaar...
 
Last edited:
Hoi,


Afgelopen week hebben we introductie gehad! Dat was super! En maandag zijn we begonnen met projecten en lessen/colleges. Waarom ik AP&M heb gekozen? Ik heb hiervoor vmbo-MBO gedaan en het is voor mij een perfecte aansluiting om door te stromen naar de kls (inmiddels wel aangenomen bij de kls). Ook is het zo dat je, als je gedwongen of ongedwongen niet maar kan/mag vliegen je altijd iets achter de hand hebt, namemlijk je HBO diploma en dat is tegenwoordig niet niets!

Voor vragen ask us

@ Lens, hoe is het in Amerika ?:D

Mvg, Erky
 
Oke dan, bedankt voor je reactie! Maar denk je ook dat als je havo had gehad, en dus de mogelijkheid om direct naar de kls te gaan, ook voor AP&M had gekozen?

Olivier
 
Ik heb VWO gedaan en hoor ook bij de tweede lichting AP&M'ers (ben nu dus ook bezig met stage (op Lelystad Airport)).

Mijn voornaamste redenen om voor AP&M te kiezen:

* Je hebt een diploma achter de hand (bij het niet vinden van een baan, maar ook bij medische ongeschiktheid)
* Het zijn slechts 2 jaar extra (ik had absoluut geen zin om een x aantal jaren een andere HBO/WO opleiding te gaan volgen)
* Je doet weer meer levenservaring op (ik was 19 toen ik klaar was met VWO, dus een beetje extra levenservaring kan geen kwaad)
* Je kan makkelijker nevenfuncties aannemen (je kan op latere leeftijd bijv. part-time gaan vliegen en nog een tijd op kantoor o.i.d. doorbrengen)
* Je hebt wellicht een "+" bij sollicitaties
* Je krijgt studiefinanciering en een OV-kaart (deze natuurlijk minder laten meewegen in je beslissing ;)!)

Nadelen:

* Het gedeelte Technische Bedrijfskunde heeft, zoals Lennart al zei, niks met vliegen te maken. Hierdoor is het af en toe best saai.

Tim
 
@Tim

ik neem aan dat je ook al selectie hebt gedaan voor de kls.. werden daar (bij po2 of COVA) ook vragen gesteld over waarom je AP&M wilde gaan doen en of zij dat een goeie keuze vonden?
 
Toen ik bij de COVA zei dat ik wel AP&M wilde gaan doen waren ze zeer verheugd. Ik heb er ook ongeveer 10 minuten gezeten. Voor je vraag betreffende sollicitaties: De hele AP&M studie is voortgekomen uit een wens van de KLM naar " breder opgeleide piloten". Het is zelfs zo dat wij niet mogen solliciteren (en de bridgecourse doen) voordat we afgestudeerd zijn aan de Hanze, hoewel ik wel VWO heb gedaan. Wat andere maatschappijen betreft is het natuurlijk altijd een plus om iets extra's te hebben, om je te onderscheiden van de andere ab initio's.
 
@ Erky

Het is hier wel chill :grijns: Alvast een beetje wennen voor Arizona. Cincinnati is best wel een saaie stad, maar sommige cultuurverschillen maken het helemaal goed: :biertje: + :kiss: = :eek:
 
Oke, en ik heb geloof ik ook gelezen dat je al je studiepunten moet halen aan de hanze alvorens je aan de kls mag beginnen... Is dat echt aanpoten of valt dat wel mee? En wat gebeurt er als je niet al je studiepunten haalt?
 
Oke, en ik heb geloof ik ook gelezen dat je al je studiepunten moet halen aan de hanze alvorens je aan de kls mag beginnen... Is dat echt aanpoten of valt dat wel mee? En wat gebeurt er als je niet al je studiepunten haalt?

Je moet inderdaad alle 105 studiepunten halen. Haal je dit niet, dan loop je vertraging op (lees: begin je later op de KLS). Het is op zich goed te doen. Alle AP&M'ers van mijn lichting hebben allemaal (bijna) alle punten gehaald. Een aantal moeten er nog een tentamen maken of een project herkansen. Het is goed te doen, zeker omdat je als AP&M'er extra gemotiveerd bent om alles te halen (je wilt immers niet later beginnen op de KLS). Als je gewoon goed je best doet, moet het te halen zijn ;)!

Tim
 
Oke, dat is mooi, maar als je vertraging oploopt met je TB heeft dat dus geen gevolgen voor je testresultaten (die maar 2 jaar geldig zijn normaalgesproken).. je kunt alsnog gewoon beginnen bij de kls, zij het met een beetje vertraging?

Olivier
 
Het heeft geen gevolgen voor de testresultaten, want die periode van 2 jaar houdt in dat je binnen die 2 jaar of begonnen moet zijn bij de KLS of met AP&M.
 
Oke, dan hadden ze dat bij de hanze een beetje fout, ik citeer:

"De test resultaten zijn 2 jaar geldig en in de opbouw van de studie TB (AP&M) is daar rekening mee gehouden: iedereen die in de periode: maart voorafgaand aan de start van de studie t/m 1e jaar TB getest wordt kan in de loop van het 2e jaar met het vliegdeel van de KLS beginnen.
Het is wel een probleem als u 2 jaar vóór dat u met TB (AP&M) start getest wordt, want het vliegdeel van de opleiding begint in de loop van het 2e jaar van TB (AP&M). Daarmee verlopen er ruim 3 jaar voor u met het vliegdeel van de KLS zou beginnen, en dat is te lang.
Voorbeeld:
GOED: u komt in april 2008 door de selectie. U start in september 2008 met de opleiding TB (AP&M), u gaat in april 2010 naar de KLS
FOUT: u komt in april 2008 door de selectie. U start in september 2010 met de opleiding TB (AP&M); dan zou u pas in april 2012 naar de KLS gaan. Daar zit teveel tijd tussen."


Hier stellen zij dus dat er maar 2 jaar tussen de selectie mag zitten en het starten bij de kls... Overigens bleek uit een mailtje van de kls al dat dat niet klopte..
 
Ik heb er destijds de KLS over gebeld. Wat Lennart zei is inderdaad waar:

Lensuperman said:
Het heeft geen gevolgen voor de testresultaten, want die periode van 2 jaar houdt in dat je binnen die 2 jaar of begonnen moet zijn bij de KLS of met AP&M.

Het volgende voorbeeld vind ik ook niet erg realistisch:

FOUT: u komt in april 2008 door de selectie. U start in september 2010 met de opleiding TB (AP&M); dan zou u pas in april 2012 naar de KLS gaan. Daar zit teveel tijd tussen."

Je zou wel erg veel vertraging hebben opgelopen wil je pas 2 jaar later met AP&M beginnen.

Tim
 
Ik heb ook een vraagje,

Als je instroomt bij het KLS, hoef je zelf geen woning te zoeken neem ik aan? en die 2 jaar TB is gewoon zelf op kamers?
 
TB is op kamers, en bij de KLS kan je gewoon op de campus, hoewel er de laatste tijd geruchten rondgaan dat er een kamertekort is.
 
Dat zou niet zo mooi zijn.. kamertekort. Maar ze zijn laatst inderdaad uitgebreid qua hoeveelheid klassen.. Zou goed kunnen dat er binnenkort niet genoeg kamers meer zijn, maar daar weet ik verder vrij weinig vanaf.

Bedankt voor jullie reacties, in ieder geval!
 
Back
Top