Moeilijke Keuze (Opleiding+bril)

PanPanPan

New member
Hallo allemaal,

Elders heb ik mij voorgesteld en het een en ander verteld over het hoe en waarom ik piloot wil worden.

Ik ben nu op een punt beland waarbij ik een moeilijke keuze moet maken:
Of eerst verder studeren aan de universiteit of selecties (bij welke school doet er bij deze vraag niet toe) doen. Op zich is dit geen moeilijke keuze, ware het niet dat er iets is wat deze keuze sterk beïnvloed.

Dit is namelijk mijn bril. Ik heb nu een sterkte van -4.25. Dit is recent gemeten. Het dilemma waar ik mee zit is het volgende: Stel dat ik ga studeren (+/- 5 jaar en ik ben nu bijna 18), en mijn ogen krijgen een sterkte van meer dan -6, dan kan ik geen selectie meer doen want dan val ik buiten de boot, ervan uitgaande dat de eisen voorlopig niet verruimd worden. Anderzijds is het zo: Doe ik selectie en alles loopt voorspoedig, dan hoef ik mij niet veel zorgen te maken over die sterkte aangezien daar ,naar mijn kennis, minder strenge eisen voor zijn bij een herkeuring. En dan is mijn droom werkelijkheid geworden, maar zover is het nog lang niet.


Ik heb gemailed naar de KLM Flight Academy en het Aviation Medical Centre.
AMC zegt het volgende: De sterkte zal afnemen(dus slechter worden) het is echter moeilijk te voorspellen met hoeveel, 2 dioptrieën zou wel veel zijn. Dus de kans is er dat het gebeurt(alhoewel klein). Ook is er een kans dat de eisen worden verruimd en men bijvoorbeeld niet op sterkte maar op gecorrigeerde visus gaat letten.

Als ik geen bril nodig zou hebben gehad zou ik meer neigen naar het studeren om 100% zeker te zijn van mijn keuze.


Wie kan mij beargumenteerde raad geven?
 
Je zou nu een initiële keuring kunnen doen en dan om het jaar gewoon herkeuring. De eisen bij een herkeuring zijn namelijk -8 / +8 dacht ik ;) .
 
Je zou nu een initiële keuring kunnen doen en dan om het jaar gewoon herkeuring. De eisen bij een herkeuring zijn namelijk -8 / +8 dacht ik ;) .

Wat een goede oplossing, dat ik daar niet aan heb gedacht.
Aan wat voor kostenplaatje moet ik dan ongeveer denken mocht ik dit doen?
 
Voor mijn laatste herkeuring moest ik 216 euro's neerleggen, waarvan 69 euro naar het IVW gaat voor printen van een papiertje:confused: Een initiele keuring zal ongeveer het dubbele kosten. Ik geloof dat de herkeuring wel goedkoper is geworden sinds je zo'n rood papier krijgt.
 
wat Julien zegt, gewoon je nu medisch laten keuren.
Elders op dit forum las ik vandaag ook dat als je eenmaal je initiele keuring achter de rug hebt het eventueel ook mogelijk is je ogen te laten laseren, dat zou niet mogen voor je eerste keuring.
hier
Die mogelijkheid houd je dan ook nog open
 
Mee eens, je hoeft niet pas je initiele keuring te doen op het moment van het beginnen met een vliegschool. Heb je hem binnen dan zit je gebakken en kun je bij de selecties vertellen dat je hem al hebt. Destijds heb ik rond de 1000 euro betaald voor de initiele keuring, maar dit was nog inclusief de EEG welke nu niet meer verplicht is. Overigens moet je volgens mij naar mijn weten (correct me if i'm wrong) toch bij elke vliegschool je eigen keuring betalen.
 
Had precies hetzelfde probleem enkele jaren geleden... Heb ook vast de initieele keuring gedaan nog voor ik zeker wist of ik uberhaupt zou gaan vliegen. Bij AEC staat op de website iig 349,- + 69,- voor ivw voor de klasse 1 medische keuring.
 
Ik had een bril genomen toen ik 17 was (nouja lenzen maargoed) ik had toen -1.25. Dit is nu ik 22 ben -2.00 geworden en al een heletijd stabiel. Ik weet niet of het wat zegt maar bij mij is er maar -0.75 bijgekomen en volgens de opticien blijft dit nu ook wel zo.

Verder las ik elders op dit forum dat cylinder ook mee telt dus let hier op. Als je bijv -4.00 hebt en een cylinder van 1.00 dan komt je sterkte "voor de keuring" uit op -5.00 zo kan je ook snel boven de norm van -6 komen
 
Vroeger (ik weet niet of dit nu ook nog zo is) telde de cilinder mee voor de helft, dus zou je in bovenstaand voorbeeld uitkomen op -4,50. Succes met je keuze!
 
Hartstikke bedankt voor de informatie allemaal.

Ik heb besloten dat ik tot eind dit schooljaar ga wachten, en vervolgens mijn ogen laat meten. zit het dan al dicht tegen de de -5 dan doe ik die keuring.

Hoe zit het overigens met die herkeuringen: ik neem aan dat je ook echt elk jaar een herkeuring MOET ondergaan, ook als je niet vliegt? En is het ook zo dat als je bijv. die periode van een jaar overschrijdt dat je dan gewoon je medical kwijt bent?
 
Hoe zit het overigens met die herkeuringen: ik neem aan dat je ook echt elk jaar een herkeuring MOET ondergaan, ook als je niet vliegt? En is het ook zo dat als je bijv. die periode van een jaar overschrijdt dat je dan gewoon je medical kwijt bent?

Je moet voor Class 1 inderdaad ieder jaar een herkeuring doen. Doe je dit niet, dan verloopt hij en is hij dus niet meer geldig. Volgens mij moet je dan zelfs opnieuw een initiële keuring ondergaan wil je hem weer geldig hebben.

Class 2 is nog wel geldig na een jaar (die is 5 jaar geldig of zo (correct me if i'm wrong)). Daarom hoeven piloten in opleiding in principe ook geen herkeuring te doen tot ze bij een airline beginnen. Tijdens de opleiding is immers Class 2 voldoende.

In jouw geval is het dan wellicht wel verstandig om Class 1 bij te houden ieder jaar. (Ik heb dit zelf ook gedaan, zonder dat hier eigenlijk speciale redenen voor zijn. Het is gewoon een stukje zekerheid.)

Tim
 
Je moet voor Class 1 inderdaad ieder jaar een herkeuring doen. Doe je dit niet, dan verloopt hij en is hij dus niet meer geldig. Volgens mij moet je dan zelfs opnieuw een initiële keuring ondergaan wil je hem weer geldig hebben.

Onzin. Initial is minimaal 2, maximaal 5 jaar houdbaar. Gedurende die tijd volstaat een herkeuring, zelfs als de Class 1 niet meer geldig is. (na een jaar dus)
 
Onzin. Initial is minimaal 2, maximaal 5 jaar houdbaar. Gedurende die tijd volstaat een herkeuring, zelfs als de Class 1 niet meer geldig is. (na een jaar dus)

Ok dat is mooi om te horen. Dus als ik het goed begrijp hoef ik maar 1 keer herkeuring te doen als ik 5 jaar ga studeren?
 
@Radix: Heb je daar ergens een bron van? Nooit geweten dat het zo zat namelijk. Dan had ik die herkeuring afgelopen zomer namelijk net zo goed niet kunnen doen :wegkwijt:.

Tim
 
Nou ja..die had je idd niet hoeven doen... ik heb in oktober 2003 mijn initial gedaan, en in Februari 2005 een herkeuring. Geen enkel probleem, kreeg gewoon mijn nieuwe medical thuis.

Hebben ze je dat niet verteld bij het keuringscentrum?
 
Nope, zijn ook een aantal klasgenoten die hem ook wederom hebben laten verlengen (Class 1), dus aan hen is daarover ook niks medegedeeld.
 
Ik had in een JAR regel (de precieze weet ik niet meer, stond ergens in een thread) gelezen dat je tot een maand na het verlopen van je klasse 1 hebt om te herkeuren, anders kan besloten worden tot een strengere keuring of initiele keuring.
Maar als dat niet het geval meer is, komt dat goed uit voor de portemonnee.
 
Gevonden:

Bijlage 1 bij JAR-FCL 3.105
Geldigheid duur / overdracht van medische verklaringen dossiers voor hernieuwde afgifte van klasse 1 en klasse 2
(Zie JAR FCL 3.105)
1. KLASSE 1
(a)Indien een houder van een bewijs van bevoegdheid zijn medische verklaring langer dan vijf jaar laat verlopen, is voor hernieuwde afgifte een initiële of een, naar goeddunken van de AMS, uitgebreide vliegmedische keuring vereist, welke moet worden uitgevoerd door een AMC, dat zijn relevante medische rapporten verkregen heeft. [ ]
(b)Indien een houder van een bewijs van bevoegdheid zijn medische verklaring langer dan twee jaar, maar minder dan vijf jaar laat verlopen, is het voor hernieuwde afgifte vereist dat de voorgeschreven standaard of uitgebreide keuring wordt uitgevoerd door een AMC, dat zijn relevante medische dossiers heeft verkregen, of, naar goeddunken van de AMS, door een AME, op voorwaarde dat de dossiers van medische onderzoeken voor vliegbewijzen van cockpitpersoneel aan de keuringsartsen ter beschikking worden gesteld.
(c)Indien een houder van een bewijs van bevoegdheid zijn verklaring langer dan 90 dagen, maar minder dan twee jaar laat verlopen, is het voor hernieuwde afgifte vereist dat de voorgeschreven standaard- of uitgebreide keuring wordt uitgevoerd door een AMC, of, naar goeddunken van de AMS, door een AME.
(d)Indien een houder van een bewijs van bevoegdheid zijn verklaring minder dan 90 dagen laat verlopen, zal hernieuwde afgifte mogelijk zijn door een standaard- of uitgebreide keuring zoals voorgeschreven.

Het kan dus inderdaad wel :rolleyes:. Mijn excuses voor het geven van niet kloppend advies.

Tim
 
Back
Top