Naslagwerken profielwerkstuk?

Leonias

New member
Hallo allen,

Op dit moment ben ik informatie aan het zoeken voor mijn profielwerkstuk over vliegen/vliegtuigen. Omdat ik een beroep als piloot ambieer vindt ik het interessant om me hier in te verdiepen:).

Nu is mijn vraag of iemand een paar goeie titels van boeken weet, waarin natuurkundig wordt uitgelegd hoe:
- een vliegtuig kan vliegen
- het zit met aerodynamica

Maakt niet uit of het boek in het Engels is of Nederlands.

Bij voorbaat dank,

PS: ik heb de zoekfunctie en google geraadpleegd
 
Ik wil ook mn PWS over iets met vliegen doen.. Laat het maar eventjes weten als je nog een leuk onderwerp ofzo bedenkt ;) Welk niveau doe je?
 
Hoe een vliegtuig kan vliegen,qua performance, aerodynamica etc, vnl jets: "Handling the Big Jets" van Davies.
Als je diep in wilt gaan op aerodymica: "Aerodynamics for Naval Aviators" ff googlen.
Wil je wat weten over vliegen op een praktisch niveau, dan kun je het FAA 'Airplane Flying Handbook' lezen. Via de volgende link gratis te downloaden: http://www.faa.gov/library/manuals/aircraft/airplane_handbook/

cheers
 
Ik heb zelf als PWS onderzoek naar vleugelprofielen gedaan :biertje:. Erg leerzaam en ook leuk om je er in te verdiepen! Als practicum hadden we een kleine windtunnel gebouwd om daarin van verschillende vleugelprofielen de liftkracht te bepalen.

Tim
 
Ik heb zelf als PWS onderzoek naar vleugelprofielen gedaan :biertje:. Erg leerzaam en ook leuk om je er in te verdiepen! Als practicum hadden we een kleine windtunnel gebouwd om daarin van verschillende vleugelprofielen de liftkracht te bepalen.

Tim

Is dit niet een beetje te 'simpel' als profielwerkstuk? Je hebt namelijk zelf niet echt een onderzoek gedaan of wel?
 
Wij hebben verschillende vleugelprofielen gemaakt en onderzocht welke de meeste liftkracht gaf en waarom. Het is geen heel uitgebreid onderzoek, maar met het maken van de vleugels en de windtunnel ben je al lang genoeg bezig ;).

Tim
 
Profielwerkstuk

Profielwerkstuk

Is dit niet een beetje te 'simpel' als profielwerkstuk? Je hebt namelijk zelf niet echt een onderzoek gedaan of wel?

Nee 'iets met vliegen' is erg ingewikkeld :).

Persoonlijk zou ik mij meer richten op de relatie tussen mens en machine in de context van de luchtvaart. Wat de relatie is tussen de commerciele, menselijke en technische factoren m.b.t. de veiligheid van een luchtvaartoperatie of iets in die richting. Het probleem is namelijk dat als je je gaat richten op de technische aspecten zoals de aerodynamica, dat je heel snel way over je head zit met natuurkunde en wiskunde die je nog niet hebt gehad en waar je als het goed is de ballen van snapt. Dan is het resultaat een oppervlakkig stuk over iets waar je maar weinig van begrijpt en dat zou natuurlijk zonde zijn.
 
Je zou ook eens in de bibliotheek van de TU Delft kunnen zoeken, ze hebben daar een opleiding lucht- en ruimtevaart. Er staan interessante stukken tussen. Je kunt gewoon online zoeken.

Groeten CLown
 
Zo dat schiet mooi op! :)
Dank u allen voor de reacties, ik zal eens even kijken wat ik er mee kan.

@Kimberley: Ik doe VWO6 N&G

Nogmaals dank,:kiss:
 
Dat bedoelde ik niet hoor.. Maar bij mij op School (VWO6) zeuren ze vreselijk over de moeilijkheidsgraad van je onderzoek.. Wilde niemand beledigen..
:angel:
 
Dat bedoelde ik niet hoor.. Maar bij mij op School (VWO6) zeuren ze vreselijk over de moeilijkheidsgraad van je onderzoek.. Wilde niemand beledigen..
:angel:

Bij ons is daar nog geen woord over gesproken, je hebt een begeleider en die zal denk ik wel zeggen dat je er iets dieper op in moet gaan.
 
Momenteel ook bezig met een PWS ;)

Zit nu in 6VWO en doe N&G ;)

Hoofdvraag uitgebreid: Hoe kun je het brandstofverbruik van een passagiers-vliegtuig minimaliseren door aanpassingen van vlieghoote, vliegsnelheid (zeer actueel) en de stroomlijn aan te passen...

Deze vraag is voorlopig ;)
 
Hoofdvraag uitgebreid: Hoe kun je het brandstofverbruik van een passagiers-vliegtuig minimaliseren door aanpassingen van vlieghoote, vliegsnelheid (zeer actueel) en de stroomlijn aan te passen...

Dat is inderdaad een actueel en interessant onderwerp. Ik vraag me alleen af hoe wil je dat gaan onderzoeken?

Succes in ieder geval :biertje:
 
Dat is inderdaad een actueel en interessant onderwerp. Ik vraag me alleen af hoe wil je dat gaan onderzoeken?

Succes in ieder geval :biertje:

Hoofdvraag uitgebreid: Hoe kun je het brandstofverbruik van een passagiers-vliegtuig minimaliseren door aanpassingen van vlieghoote, vliegsnelheid (zeer actueel) en de stroomlijn aan te passen...

Vlieghoogt: Hoe hoger, des te minder lucht weerstand? = Zuiniger... Bij korte afstanden (AMS - Madrid) lijkt mij 11 km niet zo geslaagt... Omdat het veel energie kost om omhoog te komen... Maar je kunt wel gliden naar bestemming....

Vliegsnelheid: Is actueel: Hoe langzamer hoe meer brandstof je bespaard... Des te minder brandstof je mee hoeft te nemen... Dus werkt kwadratisch...

Stroomlijn: Een vierkante kist vliegt minder makkelijk dan een kogel vorm... Dit willen we in een windtunnel van de TU Delft gaan testen ;) We hebben al conact gehad ;)

Bovenste twee is meer theorie :) en zelf onderzoeken met FS :p? :biertje:
 
@PH-TIM,
Mag ik vragen hoe je zo'n windtunnel hebt gebouwd, had je er een handleiding of iets dergelijks voor?


@tim427
Áls ik jouw hoofdvraag gebruik laat ik het weten en ik moet zeggen je hebt zeer interessante vragen bedacht! :biertje:

Garoeten,
 
Back
Top