Alitalia, hoe lang nog?

A

a$x

Guest
Aangezien ik mijn reactie niet in het topic kan zetten dat al loopt maar even een nieuw topic gemaakt. Alitalia, hoe lang nog?

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft faillissement aangevraagd. Het bedrijf kan het hoofd niet boven water houden in de felle concurrentiestrijd in de luchtvaartwereld.

De faillissementsaanvraag komt dan ook niet onverwacht. Tegelijk ligt er een plan klaar van zestien Italiaanse financiers om de gezonde delen van het bedrijf over te nemen. De verliesgevende delen zouden worden geliquideerd.

Met AirFrance-KLM en de Duitse maatschappij Lufthansa wordt gepraat over een minderheidsbelang. De Italiaanse minister van Transport zette woensdag de deur voor AirFrance-KLM weer open.

Controle
Eerder dit jaar mislukte een overnamepoging van het Frans-Nederlandse bedrijf omdat de vakbonden bij Alitalia er niet mee akkoord gingen.

Premier Silvio Berlusconi liet eerder deze week weten dat een meerderheidsbelang er voor buitenlandse gegadigden niet in zit. De controle over het bedrijf moet volgens hem in Italiaanse handen blijven.

Bron: Nos.nl

:traantjes
 
Laatste woorden met EU-unie zijn er nog niet over gesproken, zoals ontslagen werknemers 7 jaar wachtgeld geven van uit de overheid.
 
7 jaar wachtgeld is niet mis. Volgens mij heeft Alitalia de italiaanse belastingbetaler al genoeg gekost. Maar ja we wachten af.
 
Gekonkel en gedraai van Berlusconi. Die kerel denkt nog steeds dat Italië een "wereld macht" is waarbij het faillisement van de "national carrier" ondenkbaar is.
....dus dan maar even de wet aanpassen, zodat "zijn national carrier" niet in buitenlandse handen komt, want dat zou natuurlijk gezichts verlies zijn.
 
Zijn bedoeling is het bedrijf op te splitsen in twee gedeeltes. De ene met financieel gezonde delen en de ander met de verliesgevende delen. Je kan wel raden wat er dan gebeurt. Het slechte deel gaat echt failliet en de schuldeisers hebben het nakijken. Met de rest starten ze dan gewoon door.
Is al vaker gebeurt. Swiss air?
 
Ben ik nou kortzichtig of niet? Berlusconi en de vakbonden denken dus: liever met zijn allen ten onder dan dat er ontslagen vallen.
 
Ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ze willen voorkomen dat een meerderheidsbelang van Alitalia in buitenlandse handen komt. Los gezien van het feit dat Alitalia al eeuwen geen bestaansrecht meer heeft lijkt het mij sowieso onverstandig van elk groot nationaal bedrijf om zichzelf te verkopen aan een buitenlandse speler. We weten allemaal dondersgoed waar er het eerst gesneden gaat worden mochten er turbulente tijden zijn.

Vind het niet gek dat die maffiosi zich eenbeetje in proberen te dekken, hoewel het natuurlijk tevergeefs is als ze inderdaad de winstmakende delen van het bedrijf niet isoleren en uitbreiden.
 
Zijn bedoeling is het bedrijf op te splitsen in twee gedeeltes. De ene met financieel gezonde delen en de ander met de verliesgevende delen. Je kan wel raden wat er dan gebeurt. Het slechte deel gaat echt failliet en de schuldeisers hebben het nakijken. Met de rest starten ze dan gewoon door.
Is al vaker gebeurt. Swiss air?

De Sterfhuis constructie wordt dit genoemd. Het staat me bij dat in het verleden hiervoor ondernemers zijn veroordeeld. Ook de hele RSV-enquete in Nederland had een hoog sterfhuis gehalte. Echter hierbij was het niet de ondernemer, maar de nederlandse staat die de zieke bedrijven door de strot van ondernemer Verolme drukte. Alitalia is de Berlusconi variant.
 
Back
Top