Overal in de wereld world QNE gebruikt dit is de Flightlevel druk. dit is de instelling van de hoogtemeter op 1013.25mbar of 29.92" boven transition hoort iedereen op de STD waarde te vliegen.
reden: ongeacht je plaats van vertrek of plaats op de aarde, als je in het betreffende land STD vliegt, heeft iedereen de juiste separatie.
elke 1 Mbar geeft een afwijking van 27ft. dus als je op hoogte vliegt met bv 1003 zit je 270ft verkeerd.
QNH; insteling op lokale druk, als je de lokale QNH indraait, geeft je hoogtemeter de hoogte boven MSL (zeeniveau) aan. voor elke vlucht kijk je of al je hoogtemeters binnen de tolerantie vallen. binnen een x aantal voeten van de veldhoogte en onderling mogen ze ook niet teveel afwijken.
en dan als laatste
QFE, stel je de QFE in op de hoogtemeter, staat de hoogtemeter op 0. ongeacht veldhoogte
voorbeeld:
amsterdam: veldhoogte -12MSL
QNH instellen->op meter zie je -12(moeilijk te zien)
QFE instellen-> op meter zie je 0ft
beter voorbeeld
Manchester: veldhoogte 350ftMSL
QNH instellen->op meter zie je 350ft
QFE instellen-> op meter zie je 0ft
En nu je vraag.
Of je bedoeld dat er in Rusland met QFE gevlogen word ipv QNH of je bedoelt dat ze in Rusland Metrisch vliegen.
QFE, vliegen is en kan lastig zijn als je het niet gewend bent, en je vliegtuig moet er ook voor gecertificeerd zijn. mijn huidige machine de 747-400 mag bij ons alleen op QNH gevlogen worden wat inhoud dat je moet rekenen of een tabel moet gebruiken voor QFE velden.
Als ik de QNH indraai en QFE vlieg, moet ik de veldhoogte bij elke geklaarde hoogte tellen.. je ziet dat is lastig
Metrisch vliegen, is relatief makelijk, je hebt een tabel voor je en ipv bv climb and maintain FL370, wordt nu climb and maintain FL 10200 meters. je kijkt in de tabel wat 10200 mtrs is in voeten en dat sleutel je in de autopilot.
clear as mudd!!