De perfecte vliegschool?

M

Morning Glory

Guest
Goeiemiddag,

dit is een serieuze vraag voor de belangstellenden.
Zoals sommigen weten heb ik in het verleden (jaartje geleden) bericht over mijn negatieve ervaring met een niet nader te noemen FTO op Teuge.
Wat o.a. naar voren kwam in die thread was dat geen enkele FTO/vliegschool in Nederland ooit zaligmakend is geweest.
Natuurlijk is elke ervaring subjectief en valt over smaak heel goed te twisten.
Ook zijn er vele threads begonnen over andere (ook niet nader te noemen) FTO's waarin menigeen zijn/haar gal spuwt over de praktijken van die FTO's.
Inmiddels zijn ze allemaal wel meerdere keren de revue gepasseerd.

Mijn verzoek en vraag is nu als volgt:
Zouden de belangstellenden eens willen posten waar de PERFECTE FTO/vliegschool aan zou moeten voldoen.
Het liefst zo kort mogelijk en in kernpunten.
Ik hoop (tegen beter weten in) dat we niet zullen verzanden in een afbranden/vergelijken/ophemelen van de verschillende FTO's, maar dat ik uiteindelijk een lijstje kan maken met punten waar volgens de vliegende gemeenschap een ideale FTO aan zou moeten voldoen.
Ik zal een voorzetje geven.

De perfecte FTO:
*komt gemaakte afspraken/beloftes altijd na.
*bezorgt de geslaagde kandidaten altijd een baan onmiddelijk na beeindiging opleiding.
*heeft de perfecte faciliteiten ten uitvoer van de opleiding (instructeurs, simulators, leermiddelen etc.)
*biedt continuiteit m.b.t. vliegprogramma en instructie.
*biedt een leuke sfeer, waarin studenten en instructeurs het plezier in het vliegen makkelijk kunnen ontplooien dan wel behouden.

Voor de duidelijkheid: ik weet dat niet alle punten reeel zijn, maar het gaat hier dan ook om een fictieve (perfecte) vliegschool.
Het streven naar perfectie kan geen kwaad denk ik en misschien kunnen FTO's of ik als instructeur mijn voordeel doen met jullie opmerkingen/wensen.
Come to think of it: als jullie wensen hebben m.b.t. de perfecte instructeur: go for it.
Alvast bedankt.

MG
 
De perfecte FTO:
* Heeft een garantiefonds c.q. borgstelling voor de studenten.
* Heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding
* Aantal studenten in verhouding met de marktsituatie(hoe lastig dit ook zal zijn, maar in ieder geval geen 500 per jaar)
* Heeft "warme" contacten met maatschappijen(dus iets genuanceerder zoals jij stelt)


Succes met het samenstellen van de ideale FTO. Ambities om voor je zelf te beginnen?
 
VJ,
bedankt voor je snelle inputs en het stellen van de vraag waarvan ik wist dat die komen ging.
Heb er jaren geleden eens over gedacht, maar ben tegenwoordig zo vaak van huis dat het zeker tot een echtscheiding zou komen als ik daarmee zou beginnen. En er is mij verteld: "It's cheaper to keep her".
Verder probeer ik niet zo'n workaholic meer te zijn. Vooralsnog zonder succes en ik ben dan ook weer aan het lesgeven in mijn "vrije tijd".
Vind dat nog steeds erg leuk en zat zo eens te filosoferen.
Ben zelf momenteel vooral benieuwd naar de reakties op de perfecte instructeur, maar wie weet kan ik in de verre toekomst ook mijn voordeel doen met de perfecte FTO comments.
Had het topic misschien ook anders kunnen noemen dus.
Prettig weekend.
 
VJ,
bedankt voor je snelle inputs en het stellen van de vraag waarvan ik wist dat die komen ging.
Heb er jaren geleden eens over gedacht, maar ben tegenwoordig zo vaak van huis dat het zeker tot een echtscheiding zou komen als ik daarmee zou beginnen. En er is mij verteld: "It's cheaper to keep her".
Verder probeer ik niet zo'n workaholic meer te zijn. Vooralsnog zonder succes en ik ben dan ook weer aan het lesgeven in mijn "vrije tijd".
Vind dat nog steeds erg leuk en zat zo eens te filosoferen.
Ben zelf momenteel vooral benieuwd naar de reakties op de perfecte instructeur, maar wie weet kan ik in de verre toekomst ook mijn voordeel doen met de perfecte FTO comments.
Had het topic misschien ook anders kunnen noemen dus.
Prettig weekend.

Filosoferen op z'n tijd kan zeker geen kwaad.


Wat betreft de perfecte instructeur.
* Moet zich kunnen aanpassen aan type student (terughoudend, actief aanwezig, etcetera)
* Moet denk ik ook wel een slappe ouwehoer zijn(waar ga je het in hemelsnaam telkens over hebben)anders gezegd, communicatief zeer sterk.
*Instructeur moet het ook na je 3e fuck-up het leuk blijven vinden om je les te geven(heb dat wel eens anders gezien) oftewel geduld hebben
* Moet niet alles zelf willen doen omdat hij/zij het toch beter kan
*Last but not least, genoeg eelt op het zitvlak, zo'n 150 is niet echt bepaald comfortabel te noemen.

Jij ook een prettig weekend!
 
De perfecte vliegschool moet volgens mij aan 3 voorwaarden voldoen:

1) Baan garantie
2) Baan garantie
3) uhm... Baan garantie.

Al het andere volgt namelijk vanzelf daaruit. Als je een baangarantie biedt, wil de maatschappij waar je mee verbonden bent, namelijk dat je kwaliteit blijft bieden.
 
Ik denk dat de perfecte FTO hetvolgende moet bieden:

* HBO certificaat zodat je een ov kaart krijgt om te reizen en studiefinanciering.
* Kritiek kunnen geven op zo'n manier dat het de student motiveert beter te doen.
* Voorgaande punten uit de vorige reacties vind ik ook belangrijk

mocht ik nog extra punten tegenkomen zal ik deze hier aanpassen.
 
De perfecte FTO:

* Bestaat niet!

Vandaar mijn indicatie: Fictieve vliegschool.
Ik bedenk me ook net dat het misschien niet overbodig is om erbij te zeggen dat het mij gaat om FTO's voor een beroepsopleiding, want natuurlijk heeft een privevlieger niets aan een baangarantie.

Bedankt voor de reakties zover en keep 'm coming.

MG
 
De perfecte FTO:
*komt gemaakte afspraken/beloftes altijd na.
*bezorgt de geslaagde kandidaten altijd een baan onmiddelijk na beeindiging opleiding.
*heeft de perfecte faciliteiten ten uitvoer van de opleiding (instructeurs, simulators, leermiddelen etc.)
*biedt continuiteit m.b.t. vliegprogramma en instructie.
*biedt een leuke sfeer, waarin studenten en instructeurs het plezier in het vliegen makkelijk kunnen ontplooien dan wel behouden.

MG
* vliegtuigen gaan kapot, instructeurs gaan voor regionals vliegen (de stakkers:rolleyes:), slecht weer etc.
*onmogelijk, baan garantie zal zo goed als niet meer bestaan, zeker nu. En als er een soort baan garantie word gegeven dan is het over het algemeen voor een baan die de snotneusje niet willen "onder hun niveau".
*dat hebben een hoop scholen en ik denk dat het daar niet aan ligt.
*is volgens mij ook bijna standaard, en als het niet op een bepaalde vliegschool is dan moet je niet naar die vliegschool toe.
*leuke sfeer is leuk, maar je bent er wel om te leren, en persoonlijk denk ik dat een soort militaire stijl veel beter is. Voornamelijk omdat meeste daarheen gaan als ze rond de 18 zijn, en denken dat ze alles kunnen en mogen.
 
De perfecte FTO:
* Heeft een garantiefonds c.q. borgstelling voor de studenten.
* Heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding
* Aantal studenten in verhouding met de marktsituatie(hoe lastig dit ook zal zijn, maar in ieder geval geen 500 per jaar)
* Heeft "warme" contacten met maatschappijen(dus iets genuanceerder zoals jij stelt)
*Als je het niet haalt omdat je je medical verliest (buiten eigen schuld) ja dan wel. Maar als je het niet haalt omdat je de aanleg niet hebt (mensen die wiskunde en natuurkunde niet denken nodig te hebben) of het gewoon zelf fout doet (teveel feesten, niet studeren of wat voor reden dan ook) dan ben je gewoon je centen kwijt.
* Eens een zuinige Nederlander altijd een zuinige Nederlander.
*Het is een blijft een bedrijf, een bedrijf verdient geld door zijn product te verkopen. Hoe meer producten er worden verkocht hoe meer geld er word verdient. Simpel zat, zelfs een jurist zou dat moeten weten.
*Niks mis mee, dat hebben we hier vroeger ook gedaan. Alleen een hoop maatschappijen bestaan niet meer. En dat zal ook altijd wel het geval zijn.
 
Diana,
I like how your mind works.:kiss:
Sorry, I claim ignorance (again).

Jetcap: ik was inderdaad al tot de conclusie gekomen dat de ideale vliegschool niet bestaat, maar bedankt voor je input.
Ben het niet helemaal met je eens, maar dat hoeft gelukkig niet.
 
De perfecte FTO bestaat niet dus je kunt stoppen met zoeken.

Verder eens met Koning Lucht.

Cheers!

Edit: oh dit was al zo'n 33x gezegd. Neem me niet kwalijk.
 
(over garantiefonds)*Als je het niet haalt omdat je je medical verliest (buiten eigen schuld) ja dan wel. Maar als je het niet haalt omdat je de aanleg niet hebt (mensen die wiskunde en natuurkunde niet denken nodig te hebben) of het gewoon zelf fout doet (teveel feesten, niet studeren of wat voor reden dan ook) dan ben je gewoon je centen kwijt.

Een garantiefonds keert in de meeste gevallen alleen uit als je er ondanks hulp, coaching, gesprekken etc nog steeds niets van bakt. Dus puur als je er, ondanks motivatie, echt niet de vaardigheden voor hebt. Dat is iets wat je niet altijd van te voren volledig kan inschatten, maar wel een vrij lullige (lees dure) manier om daar achter te komen. Als je er zelf mee stopt, of als je er gewoon zelf niets aan doet, keert een garantiefonds niet uit. Een medical verliezen heeft niets met garantiefonds te maken, in die gevallen keert de loss of (medical) license een bedrag uit dat de kosten moet dekken. Wat een garantiefonds ook biedt is borgstelling, dus je hoeft niet op zoek te gaan naar iemand die borg wil staan met zijn/haar huis of fortuin als inzet. Genoeg mensen in het verleden die daardoor geen kans kregen om een opleiding te starten omdat ze geen rijke pappie, mammie of suikeroom hadden. Of als de borg al was ingezet voor de opleiding van de al wat oudere broer of zus.

Een vliegschool zou geen duur experiment moeten zijn om te kijken of je de aanleg wel hebt, met een schuld waar je vervolgens je hele leven mee zit. Het zou ook geen elite beroep moeten zijn, dus een garantiefonds lijkt mij inderdaad een essentieel iets voor een vliegschool (hebben ze zelf voornamelijk profijt van door hoger aanbod van leerlingen).

De goede contacten met een redelijk aantal airlines is ook essentieel naar mijn mening. Althans, dat is kennelijk wat echt belangrijk is als je eenmaal je fATPL en CPL IR op zak hebt en wil gaan solliciteren.... helaas, wellicht. Een goede nazorg is wat uiteindelijk het echte verschil maakt.

Daarnaast de dingen die eigenlijk voor zich spreken, strakke organisatie met duidelijke procedures, goede instructeurs etc etc.
 
Finisch aviation academy..

Baangarantie bij Finair gefinancieerd door de overheid, ME op King air en type rating king air

Je moet alleen vloeiend Fins spreken :S
 
Finisch aviation academy..

Baangarantie bij Finair gefinancieerd door de overheid, ME op King air en type rating king air

Je moet alleen vloeiend Fins spreken :S

Toen ik de 1e 2 regels had gelezen kreeg ik een big smile, de laatste deed de das erover.
 
Back
Top