KLM Bridge Course

Vanaf januari volgens mij 18 crews CBC geweest, dus 54 studenten van o.a. NLS, EPST, Stella en MVVL. Van dit totaal zijn er 45 aangenomen. Ik ga geen uitspraken doen wie er wel of niet doorheen kwamen. CBC is ruim een maand geleden officieel al stop gezet. Bij mijn weten was een NLS-crew de laatste crew en is daarna de A310 sim op eelde stopgezet.

Verder is de KLS voornemens om 180 man per jaar op te leiden, maar nu zijn er ook al ideen gaande om de grootte van de klas (momenteel 30 man) terug te schroeven. Uiteindelijk blijft het koffiedik kijken en is het afwachten welke prognose de KLM hanteert. Afgelopen jaren waren de AI's niet aan te slepen, vandaar ook de grote instroom CBC-ers en het opschroeven van het aantal KLS-ers, maar voorlopig zijn het alleen de AI's van de KLS (met eventueel instroom met uren-eis??) die bij de KLM worden aangenomen.

Sinds begin dit jaar is ook de eerste KLS-er begonnen op de Fokker 50, terwijl die plaatsen tot op heden werden vergeven aan niet KLS-ers of mensen die reeds uren hadden opgebouwd. Het inkrimpen van de opleidingsplekken is nu dus ook praktisch te merken bij de KLM.

Greetz,
 
Ik snap het verhaal van het "kneden" van AI's enigszins wel, alleen daarintegen denk ik dat je er ook heel veel voor terug krijgt als je mensen met ervaring aanneemt. Zoals ik in mijn vorige bericht schreef, gaf ik bij de persoon van ryan air met een 737 rating een voorbeeld, dat dat misschien geen begin positie is, so be it.

Ik blijf het gewoon bijzonder vinden dat KLM geen waarde kan hechten aan eventuele ratingen/ervaringen. Ik denk nogsteeds dat je echt ook heel veel kunt hebben aan iemand die misschien andere procedures gewent is. Hij hoeft die procedures niet uit te gaan voeren bij KLM maar je kunt wel leren van elkaar. Een volgeschreven boek met regels zijn nog steeds niet altijd de beste regels.

Het feit van het aannemen van iemand met een laten we zeggen Fokker 70 rating opnieuw een typerating te laten doen op een Fokker 70 is ronduit belachelijk. Pure geldverspilling. Bijna elke maatschappij heeft gewoon conversion courses en over het algemeen ben je interessanter met een type rating.
 
RTO, je kent duidelijk alleen de KLC-werkwijze, kom zelf uit de eerste bop divisie en de vrijheid daarin is heerlijk, inmiddels boppen volgens mij bij alle klm divisies en is ook het BOM gebopt, waardoor er zeeen van ruimte zijn voor eigen inbreng. Ook training e.d. was bij klm vele malen relaxeter en collegialer, dat viel me wel zwaar toen ik naar klc ging.
 
Precies wat jij verteld zeg ik in iets andere woorden, maar van dezelfde strekking;)

Ik heb dan niet bij KLM gebopt, maar wel 2 jaar met airbus procedures bij een andere operator gevlogen. In die hoedanigheid vergelijk ik de KLC/KLM procedures met het boppen, iets wat ik bij mijn vorige maatschappij dus ook deed...
 
Back
Top