KLM Bridge Course

Blijft één ding als een paal boven water: als je perse bij de KLM wil vliegen is er maar één school. Maakt het je niet uit waar je komt te vliegen, dan kun je alle andere scholen overwegen..

Je hebt volkomen gelijk maar ik snap sowieso 1 ding niet, waarom zou iemand nou persé voor de KLM willen vliegen? Je wilt toch piloot worden? Naar mijn mening is dat als iemand een piloot wilt worden dat diegene veel van reizen houd, volwassen is en wel in is voor een verandering (verhuizing etc). Dus een actief persoon. Waarom zou je dan alleen maar dan ook alleen voor de KLM willen vliegen? Je wilt toch piloot worden, dit kan ook bij Netjets/easyJet/Ryanair. Overigens vind ik de eisen van Transavia & KLM wat overdreven. "Als je niet bij een van deze, deze of deze scholen hebt gestudeerd ben je hier niet welkom."
 
Je hebt volkomen gelijk maar ik snap sowieso 1 ding niet, waarom zou iemand nou persé voor de KLM willen vliegen? Je wilt toch piloot worden? Naar mijn mening is dat als iemand een piloot wilt worden dat diegene veel van reizen houd, volwassen is en wel in is voor een verandering (verhuizing etc). Dus een actief persoon. Waarom zou je dan alleen maar dan ook alleen voor de KLM willen vliegen? Je wilt toch piloot worden, dit kan ook bij Netjets/easyJet/Ryanair. Overigens vind ik de eisen van Transavia & KLM wat overdreven. "Als je niet bij een van deze, deze of deze scholen hebt gestudeerd ben je hier niet welkom."
IK denk dat je piloten toch niet allemaal zo kan indelen. Zelf vind ik het prima om lekker in mijn eigen landje te blijven. Mocht ik de keus gehad hebben, dan had ik een Nederlandse maatschappij gekozen en ik denk dat het merendeel van de Nederlandse studenten dat ook zouden doen. Helaas heb je in 90% van de gevallen geen echte keuze en moet je heen waar iemand zo gek is om je ene betaalde baan te geven. Niet dat verhuizen zo erg is, zelf had ik een ander land niet erg gevonden, maar persoonlijk zit ik nu prima. En kies je voor Nederland, dan is de keuze natuurlijk vrij beperkt. Trans, KLM, MP of in Nederland voor een buitenlandse maatschappij gaan werken. Dan kun je niet om het feit heen dat KLM de meeste variatie biedt, mocht je dat willen.
Persoonlijk is het dus voor mij de beste keuze, maar dat zal lang niet voor iedereen op gaan. (gelukkig)
 
Je hebt volkomen gelijk maar ik snap sowieso 1 ding niet, waarom zou iemand nou persé voor de KLM willen vliegen? Je wilt toch piloot worden? Naar mijn mening is dat als iemand een piloot wilt worden dat diegene veel van reizen houd, volwassen is en wel in is voor een verandering (verhuizing etc). Dus een actief persoon. Waarom zou je dan alleen maar dan ook alleen voor de KLM willen vliegen? Je wilt toch piloot worden, dit kan ook bij Netjets/easyJet/Ryanair. Overigens vind ik de eisen van Transavia & KLM wat overdreven. "Als je niet bij een van deze, deze of deze scholen hebt gestudeerd ben je hier niet welkom."

Mensen willen bij de KLM vliegen om dezelfde reden dat mensen aan een bepaalde universiteit willen studeren of een bepaald merk auto graag willen rijden. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur die mede wordt ingekleurd door de specifieke (bedrijfs)eigenschappen. Ik denk dat je hier zelf met enig denkwerk ook wel op was gekomen.

Daarnaast is een motivatie voor een bepaald bedrijf nu eenmaal een goede zaak, hetgeen bij sollicitaties zonder meer een belangrijke rol speelt. Als het je allemaal niet zoveel uitmaakt waar je vliegt, zolang je maar vliegt, missen (sommige) recruiters toch een bepaalde mate van 'drive' die soms wenselijk wordt geacht. Dit wil niet zeggen dat het persé nodig is om te dromen over één maatschappij, maar het is redelijk hypocriet om te stellen dat het hebben van een 'droommaatschappij' raar is.
 
Nieuwsflash: 3 Stella studenten hebben de CBC doorlopen en zijn alle drie gezakt en/of afgewezen. Ervan uitgaande dat Stella niet haar slechtste studenten naar KLM heeft gestuurd, zou ik als ik één van de 200 studenten per jaar bij Stella was, er nog maar eens goed over na denken.
 
Wat ik me dan afvraag, even tussen haakjes dat ik niet wederom de discussie wil opstarten van het aannamebeleid van de KLM. Als KLM nou vliegertekort heeft en dus eventueel een x aantal personen van andere scholen wilt afhalen, waarom dan altijd AI's? Ze kunnen dan toch beter degene van die scholen proberen te krijgen die al een TR hebben gehaald bij een andere maatschappij op een type dat de KLM ook vliegt.

Je geeft AI's een groot financieel risico daar waar je mensen met ervaring alleen met een conversion course zo de vloot op kan sturen. Ik denk toch echt dat ze aan die mensen uiteindelijk meer verdienen dan AI's een BC te laten doen aangezien deze mensen waarschijnlijk een stuk minder training nodig hebben.

Als voorbeeld een jongen van een willekeurige vliegschool, vliegt bij ryan air, heeft een TR van 737NG op zak en een logbook vol uren. Je gooit zo'n persoon 2 weken in de sim en hij kan met een uur of 40 linetraining al volledige junior first officer zijn. Denk niet dat KLM moeite heeft om mensen weg te trekken bij een Ryan Air......
 
Er beginnen voornamelijk 2nd Officers(coco's) bij de KLM, het deel Co's bij cityhopper is heel klein. en dat gat wordt aardig opgevult door een mix van interne doorstroom, KLS en KLu/MLD etc.
Als je dus voornamelijk coco's aanneemt kun je maar het beste de goedkoopste aannemen, en dat zijn de AI's.
 
Nou, de leerlingen van MVVL die de CBC hebben gedaan was er maar 1tje afgewezen. Dus ik geloof 9/10 aangenomen 1/10 afgewezen. Van de EPST zijn ze allemaal aangenomen. Voor de rest geen cijfers.

van de MVVL is toch niemand afgevallen?
geloof dat alle mvvl-ers de CBC hebben gehaald, er is er idd 1 afgevallen vervolgens maar dat was bij de solicitatieprocedure bij de KLM zelf, gesprek is niet lekker verlopen toen
 
Wat ik me dan afvraag, even tussen haakjes dat ik niet wederom de discussie wil opstarten van het aannamebeleid van de KLM. Als KLM nou vliegertekort heeft en dus eventueel een x aantal personen van andere scholen wilt afhalen, waarom dan altijd AI's? Ze kunnen dan toch beter degene van die scholen proberen te krijgen die al een TR hebben gehaald bij een andere maatschappij op een type dat de KLM ook vliegt.

Je geeft AI's een groot financieel risico daar waar je mensen met ervaring alleen met een conversion course zo de vloot op kan sturen. Ik denk toch echt dat ze aan die mensen uiteindelijk meer verdienen dan AI's een BC te laten doen aangezien deze mensen waarschijnlijk een stuk minder training nodig hebben.

Als voorbeeld een jongen van een willekeurige vliegschool, vliegt bij ryan air, heeft een TR van 737NG op zak en een logbook vol uren. Je gooit zo'n persoon 2 weken in de sim en hij kan met een uur of 40 linetraining al volledige junior first officer zijn. Denk niet dat KLM moeite heeft om mensen weg te trekken bij een Ryan Air......


Ten eerste is FO B737 geen startfunctie. Voor de KLM maakt het toch niet uit wat voor rating je hebt. Genoeg jongens die met een F70/100 rating binnenkomen en alsnog op de Fokker 50 beginnen of andersom. Daarnaast moet je toch je typerating overnieuw doen ook al ben je al rated op het type waarop je begint.
Financieel maakt het dus helemaal niet uit..

Ook heeft de KLM een voorkeur voor onervaren KLS ers omdat die optimaal gevormd kunnen worden binnen het bedrijf. Hoe meer ervaring hoe meer "besmet" je bent... ( KLS ers beginnen niet voor niks als Coco's. Betekend dat ze nog 3 jaar opgevoed kunnen worden door een oude "baas" , soort leerschool... :) )

KLC is een ander verhaal
 
Last edited:
Ook heeft de KLM een voorkeur voor onervaren KLS ers omdat die optimaal gevormd kunnen worden binnen het bedrijf. Hoe meer ervaring hoe meer besmet je bent... ( KLS ers beginnen niet voor niks als Coco's. Betekend dat ze nog 3 jaar opgevoed kunnen worden door een oude "baas" , soort leerschool... :) )

KLC is een ander verhaal
Besmet :rolleyes: Als je je niet kan aanpassen, kan het ook betekenen dat je niet flexibel genoeg bent...
Hier in het bedrijf worden mensen aangenomen met 3000+ uur en command op regionals als SO.... De AI's hebben over het algemeen meer moeite met de upgrade... Zegt dus imho niks
 
Besmet :rolleyes: Als je je niet kan aanpassen, kan het ook betekenen dat je niet flexibel genoeg bent...
Hier in het bedrijf worden mensen aangenomen met 3000+ uur en command op regionals als SO.... De AI's hebben over het algemeen meer moeite met de upgrade... Zegt dus imho niks

Jij rekent buiten de SOP's van KLC (f50). Een lekker groene AI kun je het nog wel wijs maken, maar iemand met meer ervaring snapt het niet dat de sim wordt stil gezet als hij dischARGE zegt i.p.v. disch....
 
Ook heeft de KLM een voorkeur voor onervaren KLS ers omdat die optimaal gevormd kunnen worden binnen het bedrijf. Hoe meer ervaring hoe meer "besmet" je bent... ( KLS ers beginnen niet voor niks als Coco's. Betekend dat ze nog 3 jaar opgevoed kunnen worden door een oude "baas" , soort leerschool... :) )

KLC is een ander verhaal

Zo ongeveer elke maatschappij in de wereld neemt mensen met ervaring aan waar ze ook vandaan komen, meestal moeten ze de taal kunnen spreken of moeten ze inwoner zijn in het land, maar er wordt niet gekeken wat de vliegschool achtergrond is. Een gegronde selectie zal laten zien of iemand wel of niet geschikt is.
Bij KLM zijn er afspraken gemaakt met de KLS dat zij de piloten leveren en ik neem aan dat de KLS dat zo wil houden anders is het niet goed voor de school. Ik neem aan dat een hoop mensen binnen de KLS direct of indirect met de KLM te maken hebben.

Het heeft niets met besmetting te maken, als je ooit eens van maatschappij veranderd dan weet je waar ik over praat. Uiteindelijk gaat het om de persoon en zijn of haar persoonlijkheid en de beslissingen die gemaakt worden, maar niet met welke kleur staart hij of zij gevlogen heeft.

cheerio,

PS'99
 
Ook heeft de KLM een voorkeur voor onervaren KLS ers omdat die optimaal gevormd kunnen worden binnen het bedrijf. Hoe meer ervaring hoe meer "besmet" je bent... ( KLS ers beginnen niet voor niks als Coco's. Betekend dat ze nog 3 jaar opgevoed kunnen worden door een oude "baas" , soort leerschool... :) )

KLC is een ander verhaal

Zo ongeveer elke maatschappij in de wereld neemt mensen met ervaring aan waar ze ook vandaan komen, meestal moeten ze de taal kunnen spreken of moeten ze inwoner zijn in het land, maar er wordt niet gekeken wat de vliegschool achtergrond is. Een gegronde selectie zal laten zien of iemand wel of niet geschikt is.
Bij KLM zijn er afspraken gemaakt met de KLS dat zij de piloten leveren en ik neem aan dat de KLS dat zo wil houden anders is het niet goed voor de school. Ik neem aan dat een hoop mensen binnen de KLS direct of indirect met de KLM te maken hebben.

Het heeft niets met besmetting te maken, als je ooit eens van maatschappij veranderd dan weet je waar ik over praat. Uiteindelijk gaat het om de persoon en zijn of haar persoonlijkheid en de beslissingen die gemaakt worden, maar niet met welke kleur staart hij of zij gevlogen heeft.

cheerio,

PS'99[/QUOTE]

Ik zeg niet dat ik het eens ben met deze gang van zaken. Zelf heb ik voor mijn huidige dienstverband bij 2 andere maatschappij gevlogen ( regional van een mainline/mainline ) dus ik weet hoe het bij andere maatschappijen gaat..
 
Ten eerste is FO B737 geen startfunctie...

F/O 737 staat gewoon in blok 5 naast S/O, F/O F50 en F/O F70/100. Dat de kans dat je er direct op begint zeer klein is, is een tweede. Begin van dit jaar toen de opleidingsmolen nog op volle toeren draaide werdt er nog heel even gesproken over direct entries op de 737...

Verder is door de toestroom van mensen van o.a. CLH, Trans, Klu en Ryanair alleen maar gebleken dat er meer wegen naar Rome leiden v.w.b. filosofieën. De scherpe kantjes van het KLC trainings beleid zijn er door die gasten juist afgeschaafd wat de operatie duidelijk ten goede komt, zeker nu ook KLC gaat boppen.
 
De scherpe kantjes van het KLC trainings beleid zijn er door die gasten juist afgeschaafd wat de operatie duidelijk ten goede komt, zeker nu ook KLC gaat boppen.
Ik ken een paar F50 collega's die daar toch echt anders over denken, mijn voorbeeld van een paar posts hierboven is niet gelogen en relatief recent.
 
KLM boeken zijn helemaal dichtgeschreven waardoor er weinig ruimte voor discussie is. Er heerst naar mijn mening een beetje '' het staat in het boek dus het moet zo en het kan niet anders'' mentaliteit. Dit terwijl vrijemarkters weten dat de KLM manier niet perse de heilige manier is. Helaas zie ik ook persoonlijk dat er hierdoor weinig ruimte voor discussie is en dat de mensen een procedure wel kennen, maar niet de achtergrond. Een instructeur zal dit al snel als ''niet kneedbaar'' ervaren omdat hij A.I's gewend is die geen andere manier kennen en dus meteen de KLM manier als beste manier aannemen zonder discussie. Ik denk dan ook dat boppen de operatie ten goede komt omdat er meer ruimte voor discussie is.

Tuurlijk is het moeilijk om oude gewoontes er uit te halen (ik spreek uit eigen ervaring). En tuurlijk is iemand met ervaring meer geneigd de discussie aan te gaan waarom iets is zoals het is. Maar dat betekent nog niet dat dat slecht is.

Ik heb ook wel eens een discussie gehad met een instructeur die vond dat ik mijn duim op de a/p disconnect moest houden terwijl in het BOM toch echt ''near'' staat. Een A.I. zal mischien dit blind opvolgen maar iemand met ervaring is meer geneigd er over na te denken. (Lekker je duim OP de A/P disconnect op 2000' terwijl je door de wake van de preceding 747 gaat)

Wat ik wil zeggen is dat het BS is dat iemand met ervaring niet meer te kneden valt. Voor iedereen is dit anders maar ik heb bij de vrije markters bij KLC op een enkele uitzondering na geen problemen gezien.
 
Nieuwsflash: 3 Stella studenten hebben de CBC doorlopen en zijn alle drie gezakt en/of afgewezen. Ervan uitgaande dat Stella niet haar slechtste studenten naar KLM heeft gestuurd, zou ik als ik één van de 200 studenten per jaar bij Stella was, er nog maar eens goed over na denken.

Misschien wilden de beste studenten van Stella er wel niet zoveel geld tegenaan smijten.
 
Misschien wilden de beste studenten van Stella er wel niet zoveel geld tegenaan smijten.

Die betalen zeker liever 35 000 E tjes voor een typerating bij VLM!?!?:rolleyes:
Oh nee!!, die zijn druk bezig met het leren van de Duitse Taal voor hun horizontale instroom bij Lufthansa mainline op de A320... :)
 
Back
Top