CPL met Class II keuring

QED

New member
Zo, nu het niveau in het topic 'niveau Airwork' met een duikvlucht verder daalt (wellicht niet onaardig entertainment), hierdan maar weer een serieuze vraag:

Mag je – met een CPL die je niet voor commercieel vluchten gebruikt – volstaan met een Class II keuring? Of mag je dan ook niet privé vliegen?
 
Lijkt me dat je dan niks meer hebt aan je CPL. Om laten zetten naar een PPL en met een Class 2 rondvliegen... Weet zeker dat je er anders een hoop gezeik mee krijgt.
 
Je schijnt nu een PPL/IR te hebben. Als je nu een CPL wilt halen, omdat het een iets hogere standaard vooruit zet, dan denk ik eigenlijk niet dat het een probleem is. Een CPL is in feite een PPL met extra bevoegdheden. Dus problemen kun je er niet mee krijgen, tenzij je natuurlijk betrapt wordt op het for-hire uitvoeren van rondvluchten.

Maar voor extra zekerheid kun je altijd nog de JAR-OPS (EU-OPS?) erop naslaan.
 
Heb nu inderdaad een PPL en een IR. Het ging me natuurlijk eerst alleen om de IR, maar heb ook CPL theorie gedaan... Aangezien ik nog uitgechecked moet worden op de Arrow (omdat ik daar op ga vliegen) kan je net zogoed de 15 uur CPL DBO doen... maar ja, ik heb geen zin in een de hogere frq keuringen.... Het is eigenlijk een beetje zo: nu of nooit verhaal, omdat je (CPL) theorie natuurlijk ook verloopt.. (maar heb geen ambitie om de C van CPL te gebruiken..)
 
Zo, nu het niveau in het topic 'niveau Airwork' met een duikvlucht verder daalt (wellicht niet onaardig entertainment), hierdan maar weer een serieuze vraag:

Mag je – met een CPL die je niet voor commercieel vluchten gebruikt – volstaan met een Class II keuring?

Ja! En volgens mij mag je dan zelfs een gemaximeerd aantal uren gebruik maken van je CPL-bevoegdheid commercieel te vliegen. Wat dat maximum aantal is weet ik niet uit mijn hoofd - dacht 150 PIC uren per jaar. Heb nu ook even geen zin het op te zoeken. Als je meer dan dat maximum vliegt, dan moet je klasse 1 goed gekeurd zijn. Ik neem elk halfjaar maar het zekere voor het onzekere en doe een klasse 1 keuring. Overigens een belletje naar een keuringsinstituut en je weet het zeker (AEC bijvoorbeeld).
 
Elk half jaar? Dan ben je ouder dan 60, of niet? Ik dacht dat de freq. over het algemeen nu bij 1 jaar ligt?
 
Volgens mij moet je bij eerste aanvraag CPL class 1 hebben, daarna mag je class 1 laten verlopen (mits je uiteraard niet commercieel vliegt).
Hert verhaal van Putty ken ik niet, zou wel interessant zijn. Ik ben zelf aan hetzelfde traject bezig (IR aan het lessen, october eerste helft theorie examens) en zal nooit meer dan 150 uur commercieel vliegen (misschien af en toe rondvlucht).
Putty, weet je waar dit ergens staat ?
 
Last edited:
Klopt inderdaad voor CPL eerst klasse 1 en daarna mag je terug naar klasse 2 mits je niet commercieel vliegt. Overigens wordt dat niet toegestaan voor ME!
 
Klopt inderdaad voor CPL eerst klasse 1 en daarna mag je terug naar klasse 2 mits je niet commercieel vliegt. Overigens wordt dat niet toegestaan voor ME!

Hoe bedoel je ? Mag je geen MEP vliegen (niet commercieel uiteraard) met CPL en klasse 2 ?
Dat zou ik een beetje krom vinden, want met PPL en klasse 2 (en MEP rating uiteraard) mag het dan weer wel.
 
@ LHU; vond ik ook raar toen ik dat antwoord van IVW kreeg. Maar goed, omdat ik af en toe een commercieel vluchtje maak vond ik het voor mij niet interessant genoeg om er in te duiken. In principe klinkt het logisch; PPL+IR+ME+klasse 2 = CPL+IR+ME+klasse 2 (mits niet commercieel).
 
@ LHU; vond ik ook raar toen ik dat antwoord van IVW kreeg. Maar goed, omdat ik af en toe een commercieel vluchtje maak vond ik het voor mij niet interessant genoeg om er in te duiken. In principe klinkt het logisch; PPL+IR+ME+klasse 2 = CPL+IR+ME+klasse 2 (mits niet commercieel).

Of bedoelen ze het (niet meer bestaande) multi engine instrument ?
Maar ja, als je er over nadenkt zou dat ook niet moeten uitmaken, al zullen er niet zo heel veel mensen zijn met een MEI op een JAR PPL
 
Sorry. Heb me niet goed laten voorlichten of het niet goed begrepen. Heb de JAR-FCL er nog eens op nagespit -> voor commercieel vervoer moet je klasse 1 goedgekeurd zijn.

En o ja, ik ben ouder dan 40 en dan mag je elk half jaar naar EHAM-oost.
 
Volgens JAR-FCL 3.105 mag je Class I ook 12 maanden geldig zijn als je ouder bent dan 40 indien je niet commercieel passagiers vervoert (“air transport operations carrying passengers”) … nu ik er induik lees je steeds meer… anyway… zou je mogelijk een ritje RTM R355 30DME (ofzo) besparen.. en wat kosten natuurlijk…
 
Volgens JAR-FCL 3.105 mag je Class I ook 12 maanden geldig zijn als je ouder bent dan 40 indien je niet commercieel passagiers vervoert (“air transport operations carrying passengers”) … nu ik er induik lees je steeds meer… anyway… zou je mogelijk een ritje RTM R355 30DME (ofzo) besparen.. en wat kosten natuurlijk…

Maar wat heb je dan aan die class 1, als je geen passagiers mag vervoeren ?

Edit: Ik weet het al, instructie geven.
 
Back
Top