SEP current maken

Honeywell

New member
Hallo allemaal,

Vraagje, ik heb in juli 2006 mijn CPL VFR SEP afgerond. In 2006/07 heb ik nog een uur of 20 gevlogen op een SEP kist. Ik ken vaag nog een regel van 12 uur in het laatste jaar maar hoe het precies zat weet ik niet meer.

Vandaar mijn vraag, wat moet ik doen om mijn SEP weer current te maken? Is dat alleen je laten uitchecken of moet je dan ook weer een x aantal uren maken (buiten de uurtjes die je nodig hebt om weer beetje los te komen op het kleine spul).

BVD voor de antwoorden.

Groetjes
 
Hoe zit het nou precies als je SEP verlopen is? Die van mij is helaas vorig jaar verlopen maar wil hem wel graag ASAP weer geldig maken. En moet dat in NL of kan dat onder JAR overal?
 
dudes.

heb sinds kort mn JAA SEP weer geldig.
mn ATPL was geldig maar mn SEP paar jaar verlopen.

paar uur in een SEP gelest, bovenwerk ok, maar dat landen!! of je reet over de baan schraapt.

heb ongeveer 4 uur gedaan incl een overland EHSE-EHHV. daarna met een examinator op stap. die tekent een examenformulier.
opsturen IVW->centen overmaken-> brevet in de bus 2 weken later

overall minder pijnlijk dan ik van te voren dacht
 
Kan het ergens anders niet goedkoper?

Ik wil ook graag m'n sep weer geldig maken, om zo weer eens met een GA kistje rond te crossen.
Mijn ervaring met Nl is dat het hier allemaal duurder is dan de omringende landen, iemand recente ervaring hier mee?

Ja in een SE kist lig je aardig lager boven de grond als je werkpaardje ;)
Wat mij vooral lastig lijkt, is de 1e keer dat je weer in het werkpaardje stapt en weer de flare op 40 ft moet beginnen.....
 
Haha ja dat zal wel ff wennen zijn. In ieder geval dank voor de antwoorden tot op heden. Nu wordt het inderdaad een kwestie van de goedkoopste oplossing vinden.
 
Maar moet je nou lessen of kan je gewoon examen doen? Ik vlieg regelmatig (mee) dus ik heb denk ik geen lessen nodig, alleen een checkride. En ja, dat flaren is doodeng.
 
ik dacht dat als je sep .... tijd verlopen is (is bij mij bijv iig het geval) dat je dan een aantal vluchten met instructeur gedaan moet hebben, alvorens je het examen aflegt.
 
Maar moet je nou lessen of kan je gewoon examen doen? Ik vlieg regelmatig (mee) dus ik heb denk ik geen lessen nodig, alleen een checkride. En ja, dat flaren is doodeng.

Als ik kliko goed begrijp is alleen een examen noodzakelijk als je denkt geen lessen nodig te hebben.
 
ik dacht dat als je sep .... tijd verlopen is (is bij mij bijv iig het geval) dat je dan een aantal vluchten met instructeur gedaan moet hebben, alvorens je het examen aflegt.
Negative. Theoretisch volstaat alleen het examen.

Of het echter verstandig is weer current te worden met alleen een examen te doen is een tweede natuurlijk. 'Op papier current' is toch wat anders dan 'current' :D
 
Voor zover ik weet is een profcheck voldoende om er weer twee jaar bij hebben. Globaal 1 uur kist en 100 euro voor de examinator.
 
JO,

ik heb het op EHSE gedaan. bij de SAS
Op een maandag begonnen en examen op donderdag,
idd je hoeft niet te lessen, een examen is voldoende. ik wilde voor mezelf alles weer eens doen stalls, eng failures, flapless etc aangezien ik met mn kleine van 4 op stap ga, wil ik dat het lekker voelt. was 9 jaar geleden dat ik een sep heb gevlogen.

voor de duidelijkheid, mijn SEP was van mn license, dus moest ik een examen doen, andrs krijg je het niet op je papiertje bijgeschreven. heb je het nog wel op je license maar verlopen is een profcheck voldoende.
zo begeep ik het. de examinator vroeg hier specifiek naar, en heeft ook mn brevet bekeken. en heeft daarna het juiste formulier uitgeprint

kosten,
vliegtuighuur + inst., en dan het examengeld+huur. iemand anders heeft het voor me betaald dus weet niet het exacte bedrag.

K.
 
Eens in de 2 jaar met examinator vliegen en je bent weer current. Je hoeft geen uren te maken hiervoor. Indien je toevallig wel 12 uur hebt gevlogen in de 12 maanden voorafgaand aan einde SEP datum kan je ook volstaan met een trainingsvlucht met instructeur. Volgens mij doen je dan overigens exact dezelfde dingen en kost het ook exact hetzelfde.

[spam mode on]
Goedkoop SEP vliegen kan je in NL o.a. bij de KLM aeroclub, based op EHLE: www.klmaeroclub.com . Zitten meerdere instructeurs en tevens 4 examinatoren bij de club. Zijn meerdere mensen die ik ken die hun SEP weer geldig maken binnen de club. Afhankelijk van hoe lang je niet gevlogen hebt is het meestal een half uurtje (of hoelang je ook nodig hebt) met instructeur weer even inkomen, dan je profcheck doen en alles is weer geldig (maar als je wil kan je ook meteen de profcheck doen natuurlijk). Je kan natuurlijk dat halve lesvluchtje gewoon met diezelfde examinator doen, weet je meteen beetje waar je aan toe bent. Maar in principe dus niet echt een moeilijke of dure operatie om je SEP weer valid te maken, noch te houden. Bij de KLM aeroclub zijn de formulieren in ieder geval gratis (heb ongelooflijk hoge bedragen gehoord in het verleden bij bepaalde commerciele verhuurders) en het instructie tarief van de club is flink concurrerend. Je moet wel lid zijn natuurlijk, maar de contributie heb je door de serieus lage huurtarieven er zeer snel uit. En nee, je hoeft geen KLMer te zijn. En ja, iedereen kan z'n PPL er halen. En je kan natuurlijk de profcheck meteen de check out vlucht van de club laten zijn, scheelt ook weer geld. Kan je daarna meteen de kisten huren en daadwerkelijk van je SEP gaan genieten.
[/spam mode off]

Ik noem het toch maar even spam, aangezien ik de ledenadministratie op me heb genomen (vrijwillgerswerk, is tenslotte vereniging, dus spam gehalte is niet al te commercieel). Meer info of lid worden, PB mij. Vloot bestaat uit 2 x C172P en 1 x Piper Archer II PA28:

305084980_SGviW-M.jpg
 
Hmm... Bij mij was het (Duitsland, maar JAR) vorig jaar zo:

Rating nog geldig, laatste 12 maanden van 24 maanden:

óf 12 uur, plus 1 uur met instructeur

óf 1 examen met examinator.

Dat was het bij mij niet, en daarom:

Rating afgelopen:

1 uur les, plus 1 uur examen/profcheck.

Examinatoren rekenen meestal meer geld, maar ik had geluk, maatje van me is examinator en hij moet een minimum aantal examens afnemen, dus hij rekent er niet alteveel voor.

Overigens heeft het wel wat, je vliegtuig ff voor stationsgebouw parkeren. Krijg je toch een beetje een uiver-gevoel van...
 
Overigens heeft het wel wat, je vliegtuig ff voor stationsgebouw parkeren. Krijg je toch een beetje een uiver-gevoel van...
Ja, dat was erg leuk. Met toestemming van het Aviodrome en voor een kleine fee mag je je kist daar (tijdelijk) neerzetten, in dit geval was het een surprise die ik had geregeld voor een verjaardag van schoonfamilie.

Zelfde uiver-achtige gevoel had ik ook op Tempelhof vorige maand met een grote fly in waar veel airline-vliegclubs bij vertegenwoordigd waren (Lufthansa, KLM, Air France, BA, Finnair, Austrian etc), ruim 200 kisten. Nog nostalgischer omdat het veld over een maand of twee sluit. Helaas werden onze kisten niet onder het dak geparkeerd, maar de DC3 en de Junkers pasten perfect het plaatje daar:

313115440_VvAdg-M.jpg


313113607_KxBCf-M.jpg


313529881_ozF9G-M-1.jpg


Ideale woonplek voor een spotter daar overigens:

313089821_QfCC2-M.jpg


Monumentaal vliegveld, jammer dat het moet wijken vanwege een andere politieke agenda. Lijkt me overigens leuk wonen in Berlijn.
 
Als je SEP twee jaar geldig is, zijn er twee mogelijkheden,

In het 2e jaar tenminste 11 uur maken en dan mag het 12e uur met een instructeur/examinator een trainingsvlucht zijn. Hiervoor kun je officieel niet zakken. Is de vlucht goed gegaan dan verlengt de instr./exam. het brevetdocument handmatig, hij stuurt een formulier naar IVW en je krijgt vanzelf én gratis bericht thuis dat ie weer current is tot (?)

Voldoe je niet aan die uren eis, dan wordt het automatisch een prof-check waarvoor je officieel wél kunt zakken én is hij verplicht om aan het IVW door te geven dat je gezakt bent. Beetje lullig als je toevallig wel ATPLér bent.
Of dat in de praktijk ook voorkomt weet ik niet maar het kán gebeuren.

In de praktijk kan het dus ook zo zijn dat je SEP al een aantal jaar is verlopen en is het dus verstandig om eerst weer ff een opfrisvluchtje te nemen en dan de instructeur/examinator te laten bepalen of je direct aansluitend je prof-check kunt doen.

Ik weet dat sommigen die 12 uur te duur vinden en gewoon alleen een prof-check nemen met alleen een lesje vooraf. Als je je elementaire vliegvaardigheden goed op peil hebt, heb je natuurlijk niets te vrezen bij direct alleen een prof-check afleggen.
 
Back
Top