Mbo en piloot!

Weet je zeker dat je bij ons op school zit? Als je echt piloot wilt worden, mag je je wel eens wat verdiepen in de luchtvaart. Met een 'piloot zijn lijkt me wel leuk'-instelling hoef je het niet eens te proberen.


Ik kan me voorstellen dat het werken met afkortingen verwarrend kan werken, met name als je je nog niet hebt verdiept in de verschillende toestellen. Al moet ik wel zeggen dat F50 wel een vrij algemeen gebruikte afkorting voor een Fokker is :grijns: Maar het gaat me te ver om te stellen dat een 'piloot worden lijkt me wel leuk instelling' te bepalen is aan de hand van een afkorting die niet bekend is.

Maar om terug te komen op het onderwerp van het topic: Zoals Beechdriver al zei neemt Turkish voornamelijk oud luchtmachtvliegers aan. De overige kandidaten zijn veelal typerated of hoger geschoold. Dit neemt niet weg dat je altijd zelf even kunt informeren naar de mogelijkheden in Turkije, al dan niet bij Turkish.

Voor wat betreft het verhaal MBO of HBO. Veel vliegscholen zullen je wel aannemen met een dergelijke vooropleiding, maar het gaat er met name om wat de maatschappijen willen zien. Daarom heb ik zelf ervoor gekozen om na mijn MBO nog 4 jaar HBO te doen. Bovendien was dit een mooie tijd om me op persoonlijk vlak ook verder te ontwikkelen. Misschien een optie die het afwegen waard is.....
 
Weet je zeker dat je bij ons op school zit? Als je echt piloot wilt worden, mag je je wel eens wat verdiepen in de luchtvaart. Met een 'piloot zijn lijkt me wel leuk'-instelling hoef je het niet eens te proberen.


Waar slaat dit op .. Alleen omdat ik de fokker 50 niet kende moet ik me meer verdiepen in de luchtvaart ?.. Er zijn tientallen vliegtuigsoorten .. je kan ze toch niet allemaal onthouden!

Als ik niet zo graag piloot zou willen worden .. Wat heb ik hier dan te zoeken..
 
Waar slaat dit op .. Alleen omdat ik de fokker 50 niet kende moet ik me meer verdiepen in de luchtvaart ?.. Er zijn tientallen vliegtuigsoorten .. je kan ze toch niet allemaal onthouden!

Als ik niet zo graag piloot zou willen worden .. Wat heb ik hier dan te zoeken..

Kan misschien aan mij liggen, maar als je in de luchtvaart zit en nog nooit van een Fokker 50 hebt gehoord, of denkt dat VLM een vliegschool is... dan heb ik toch mijn twijfels bij je motivatie. Je hoeft natuurlijk niet alles te weten, maar als je piloot wilt worden mag je toch wel over een aardige algemene kennis over de luchtvaart beschikken. Parate kennis noemen ze dat, en volgens bij komt dat ook ter sprake bij de aannamegesprekken op vliegscholen.

Je moet je goed beseffen dat piloot niet iets is wat je zomaar even gaat doen omdat het je leuk lijkt. Je gaat straks 150K lenen bij een bank, zonder enige garantie op een baan. Zeker met MBO gaat het flink knokken zijn en zul je toch echt veel verder moeten kijken dan alleen Turkish.

En ja, het is trouwens wel mogelijk alle types uit elkaar te houden.
 
Mijn voorkeur is Turkish Airlines .. Anderen mogen ook wel ...


En btw .. Ik ga eerst klu proberen .. mocht ik niet door de selecties komen .. Probeer ik het bij een vliegschool ..
 
Zover ik het weet zijn de selecties van de klu veel zwaarder dan bij een vliegschool..

En zullen we ophouden over dat f50 gedoe xD!
 
Ok, daar houden we over op! Maar wat heeft KLU te maken met vliegen in Turkije? Dat zou je tenslotte het liefste doen! Lees aub wat meer en kom dan met inhoudelijke vragen.
 
Mocht ik de klu selectie niet halen <<< Dan ga ik het bij een vliegschool proberen...

Liefst bij Turkish airlines....

Mijn doel is om uiteindelijk te vliegen




Lees beter waar het over gaat aub ...
 
Last edited:
Turkish Airlines heeft nu genoeg aan piloten, ze nemen niet van verschillende scholen aan, als je Uni hebt gedaan wordt je toegelaten tot de Turkish Airlines Academy (zonder selecties, je moet natuurlijk wel je JAA Cl.1 medical hebben). Als je de opleiding hebt voltooid moet je daarna op selecties bij Turkish Airlines, dan weet je pas of je de baan hebt.
 
als je mbo hebt, kun je niet deelnemen aan de selecties van de kls. heb zelf ook aangemeld voor kls, maar kwam niet in aanmerking voor de selectie vanwege mbo, maakt niet uit welke mbo opleiding je hebt gevolgd
 
Waar slaat dit op .. Alleen omdat ik de fokker 50 niet kende moet ik me meer verdiepen in de luchtvaart ?.. Er zijn tientallen vliegtuigsoorten .. je kan ze toch niet allemaal onthouden!

Als je echt vlieger wilt zijn dan gaat dat voor een groot deel vanzelf.
Een heel groot deel van de vliegers en vlieger wannabe's die zijn al langer met vliegtuigen en luchtvaart bezig omdat ze het leuk en interessant vinden.

Als ik niet zo graag piloot zou willen worden .. Wat heb ik hier dan te zoeken..

Erdi17, ik vermoed dat je 17 bent. Dan is het nog niet te laat om je eens te verdiepen in luchtvaart.

Heb je niet genoeg aan 1 brevet?

Elke opleiding heeft een programma die jou probeert op te leiden voor 1 brevet.
Op dat brevet kun je diverse bevoegdheden halen. Omdat er soms in meervoud word gesproken komt gewoon omdat de meeste integrated opleidingsinstituten opleiden voor frozen ATPL, dat is dan een CPL met ME-IR en ATPL theorie aangevuld met een MCC cursus. Tegenwoordig moet er ook nog een LPE gedaan worden voor R/T geloof ik.
Daarna kun je een type rating volgen. Kun je zelf doen of een maatschappij die jou aanneemt regelt dat voor je.
 
als je mbo hebt, kun je niet deelnemen aan de selecties van de kls. heb zelf ook aangemeld voor kls, maar kwam niet in aanmerking voor de selectie vanwege mbo, maakt niet uit welke mbo opleiding je hebt gevolgd

Met je MBO-4 voldoe je idd niet aan de eisen voor de school, om direct binnen te kunnen stromen. Je optie is dan dus om Airline Pilot & Managment te doen. Dat betekend dus dat je een Bachelor of Engineering op HBO niveau krijgt en je vliegbrevet. Een maatschappij zal tijdens de sollicitatie niet heel erg letten op je vooropleiding. Wat het belangrijkste is, is hoe je gepresteerd hebt tijdens de vliegopleiding.
 
Met je MBO-4 voldoe je idd niet aan de eisen voor de school, om direct binnen te kunnen stromen. Je optie is dan dus om Airline Pilot & Managment te doen. Dat betekend dus dat je een Bachelor of Engineering op HBO niveau krijgt en je vliegbrevet. Een maatschappij zal tijdens de sollicitatie niet heel erg letten op je vooropleiding. Wat het belangrijkste is, is hoe je gepresteerd hebt tijdens de vliegopleiding.

Kun je alsjeblieft geen misleidende berichtgeving posten als je het niet 100% zeker weet?

Zoals je met regelmatig meelezen had kunnen merken kijken luchtvaartmaatschappijen wel degelijk naar je vooropleiding. Zie onder andere Lufthansa met de Fachhochschulreife/ Abitur.
 
Matthijs_ said:
e optie is dan dus om Airline Pilot & Managment te doen. Dat betekend dus dat je een Bachelor of Engineering op HBO niveau krijgt en je vliegbrevet.

Er zit een extra HBO opleiding bij, dat is wat Lufthansa minimaal wil.. toch?

gr.

P.S @ erdi17 ik raad KLS aan dus..
 
Het maakt niet uit of je HBO of Universiteit achter de rug hebt, als je niet met vwo bij Lufthansa main-line aanklopt kom je er niet in. En dat geldt ook voor andere maatschappijen, die willen echt minimaal havo zien, zelfs al heb je al MBO-4 of HBO gedaan. Er is wel een enkeling die het door de vingers ziet, volgens mij kijkt Arkefly daar niet zo sterk naar, maar je kan jezelf niet beperken tot dat selecte groepje.

Overigens wil het niet zeggen dat je plotseling een betere piloot bent als je havo hebt gehaald dan wanneer je vmbo hebt gedaan. Het is gewoon een moeilijke tijd voor de luchtvaart en er is een overvloed aan aspirant vliegers. Het is begrijpelijk dat ze het aantal aannames een beetje willen beperken.
 
toen ik me aanmeldde bij de kls voor selectie, was er geen probleem. Totdat ik een paar dagen voor de test een mail kreeg dat ik met MBO niet voldeed aan de eisen van de KLS. Had me toen sowieso al ingeschreven voor Aviation op de HvA en heb daar nog geen spijt van. Begin nu aan mn 2e jaar.

@erdi17, ben je er al over uit wat je wil gaan doen?
 
Back
Top