Wolken in TMA en VFR

LimaRomeo

New member
Een dom vraagje misschien maar ik heb nog nooit in een TMA zone gevolgen als er veel wolken waren, vandaar. Als je van ATC een hoogte en koers opgelegd krijgt maar een gigantische wolk op je ziet afkomen, wat doe je dan? Kan je aan ATC iets vragen als: Request to climb/descent to remain VFR/avoid clouds".
Hoe lossen we dat op?
Thanks guys!
 
Dat lijkt mij wel. ATC is er om jou van dienst te zijn, jij vliegt er niet om hen van dienst te zijn. Als jij denkt dat je voor de veiligheid beter een andere koers/hoogte kunt vliegen moet je dat doen, maar ATC moet het wel weten/toestemming hebben gegeven (indien zij jou eerder een hoogte/koers hebben opgedragen). Jij blijft uiteindelijk eindverantwoordelijke voor jouw toestel, niet ATC.
 
Je moet je houden aan de regels die gelden voor het luchtruim (klasse) waar je in vliegt. In Nedeland zijn de meeste TMA klasse E (of A - Schiphol TMA). Als je VFR vliegt mag je zo-i-zo niet de wolken in. Dus als je iets moet doen wat je niet kan dan is het: “Unable to comply due to clouds” (ze gaan je dan meestal zelf vragen wat je wel kan: " Are you able to ..bla die bla ....") En zit je op een koers/hoogte en dreig je een wolk in te gaan dan stel je zelf een andere heading voor ("Request heading XXX due to…. “) en of hoogte (meestal een daaling). Precies zoals je zelf al aangeeft...

PS. In luchtruim (E) ben je overigens nog steeds “ongecontroleerd” als VFR vlieger. Dus je hoeft niet de hele tijd klaringen te vragen. Het is echter wel netjes (vooral bij drukke velden)
 
Last edited:
Back
Top