HMRC..help wanted

180backtrack

New member
Blijkbaar moet ik ook geloven aan de inmense papierwinkel en ondoorzichtige rekenmodules van de HMRC. Nu ben ik al zover gekomen dat ik voldoe aan de eisen vwb Non residence, echter krijg ik nu het verzoek om mijn dutytime voor UK en non UK te gaan opsplitsten..en hier begrijp ik dus geen ***** van..

Ik heb begrepen dat er een aantal mensen hier wel ervaring mee hebben en dat er zelfs rekenprogramma's bestaan.

Wie kan mij helpen alsjeblieft!

Alvast bedankt
mvgr
180BT
 
Internationale retour vlucht standaards:

1:00h UK tijd voor briefen
0:15h UK tijd van de bloktijd voor het deel dat in UK airspace plaats vindt
x:xxh International tijd van de bloktijd voor het deel dat buiten de UK plaats vindt
1:30h International tijd standaard berekend voor de turnaround
x:xxh International tijd van de bloktijd voor het deel dat buiten de UK plaats vindt
0:15h UK tijd van de bloktijd voor het deel dat in UK airspace plaats vindt
0:30h UK tijd voor het debriefen

Dezelfde tijden gelden ook voor een domestic flight, uiteraard is dan alles UK duty time.

Daarnaast:
Alle Standby tijd in UK airport/hotel is UK duty time
Training in UK is UK duty time
Layover/standby abroad (dus ook je nachtrust in het hotel!!!) x 25% = duty tijd International

Uiteindelijk heb je dus je UK bloktijd + UK overige tijd en INT bloktijd + INT overige tijd
Neem dan alle UK tijd / Alle UK + alle INT tijd = xx% van je inkomen dat non-liable / non assessable is voor de UK...

En tja, niemand heeft gezegd dat het makkelijk was om een smak geld terug te krijgen van Hare Majesteit...
 
Uiteindelijk heb je dus je UK bloktijd + UK overige tijd en INT bloktijd + INT overige tijd
Neem dan alle UK tijd / Alle UK + alle INT tijd = xx% van je inkomen dat non-liable / non assessable is voor de UK...

En klopt het dat je dit dan invult bij ""Any foreign earnings not taxable in the UK"'? Of moet je dit ergens anders invullen.

Op wat voor percentage non-UK duties komen jullie als UK based vlieger uit?

Thanks
 
Bedankt voor je info!
Nog 1 vraag, vwb de turnaround tijd, hoewel deze bij RYR nooit veel meer is dan 25 min wordt deze blijkbaar toch altijd als 1u30 gerekend? En hoe zit het dan als ik vanuit de UK aan mijn 3e en 4e sector begin; kan ik dan weer opnieuw beginnen met 1u00 briefingtijd of moet ik daar ook de turnaround tijd toepassen?
 
Voor 1 vlucht mag niet en 1h briefen en 1:30h turnaround gerekend worden. Dus als je zoals de meesten van ons 4 vluchten doet is dat 1x briefen, 3x turnaround en 1 x debriefen.

Idd standaard door HMRC 1:30h gerekend voor de turnaround (met dank aan de legacy carriers)...

Evt. verdere info via Mrs. B Campbell, Revenue Officer, +44 (0) 151 472 6385 (zal ongetwijfeld een algemeen nummer zijn...).

@ Sandertje:
In de loopgraven van de "small bases" in Scotland en dus met het meerendeel van mijn vluchten binnen de UK (STN, LTN & BFS), kwam ik over 2007-2008 op ongeveer 32% van mijn duty tijd als international/non-liable. Ik hoop dat het over 2008-2009 zelfs richting de 40-50% (door nieuwe bestemmingen en blokjes CDG) gaat, maar weet niet of het me lukt om non-residence te claimen ivm de 183 dagen UK/Int...

Idd op het aparte "additional information / SA101" form bij (ik geloof) punt 12 op pagina 2 "overseas duties" / "foreign earning not taxable in the uk" het inkomens deel aangeven dat non-liable zou zijn...
 
Voor 1 vlucht mag niet en 1h briefen en 1:30h turnaround gerekend worden. Dus als je zoals de meesten van ons 4 vluchten doet is dat 1x briefen, 3x turnaround en 1 x debriefen.

Idd standaard door HMRC 1:30h gerekend voor de turnaround (met dank aan de legacy carriers)...

Evt. verdere info via Mrs. B Campbell, Revenue Officer, +44 (0) 151 472 6385 (zal ongetwijfeld een algemeen nummer zijn...).

@ Sandertje:
In de loopgraven van de "small bases" in Scotland en dus met het meerendeel van mijn vluchten binnen de UK (STN, LTN & BFS), kwam ik over 2007-2008 op ongeveer 32% van mijn duty tijd als international/non-liable. Ik hoop dat het over 2008-2009 zelfs richting de 40-50% (door nieuwe bestemmingen en blokjes CDG) gaat, maar weet niet of het me lukt om non-residence te claimen ivm de 183 dagen UK/Int...

Idd op het aparte "additional information / SA101" form bij (ik geloof) punt 12 op pagina 2 "overseas duties" / "foreign earning not taxable in the uk" het inkomens deel aangeven dat non-liable zou zijn...

Maar dan nog, al zou het je lukken om non residence te claimen... Dit zal dan toch weer in NL belast worden met een nog hoger belasting percentage? Of ben ik in de war...
 
Last edited:
Idd officieel ben je voor het uk non-liable deel belastingplichtig in het land van residence...

Maar aangezien daar weer een behoorlijke aftrekpost (voor mij krap 100.000 EUR) bestaat wat betreft studiekosten (carry forward regeling), kun je dat weer terugrkrijgen (als je het natuurlijk al opgeeft...).
 
Thanks heren.

Ik meen overigens dat je non-liable UK income pas taxable is in Nederland zodra je langer dan 48u weg bent van je tax-residence (UK). Short-haul ben je meestal binnen 48u weer terug op het apeneiland. Long-haul ander verhaal......
 
@ Sandertje:
Even off topic...
Hoe bevalt MAD, vwb airport, crew, routes, uren, commuten, etc...? Heb vorige maand een verzoek ingediend voor MXP, maar zal pas volgend voorjaar worden gok ik zo...
 
Idd officieel ben je voor het uk non-liable deel belastingplichtig in het land van residence...

Maar aangezien daar weer een behoorlijke aftrekpost (voor mij krap 100.000 EUR) bestaat wat betreft studiekosten (carry forward regeling), kun je dat weer terugrkrijgen (als je het natuurlijk al opgeeft...).

Maar dit bedrag zal je met 2 jaar vermoedelijk verrekend hebben met de NLse fiscus. Na dit zal je voortaan al je belasting in NL moeten betalen en verdien je netto minder dan dat je nu iedere maand gestort krijgt door de hogere NLse inkomstenbelasting. Zou je niet beter af zijn gewoon te blijven betalen in de UK gezien de langere termijn?
 
Bij mij is het 8 jaar carry forward, dus ik heb nog even te gaan... en dan red ik het nog niet om alles in 2 jaar te verrekenen (eerder 4-5-6 jaar aangezien ik geen tonnen verdien)... dus nee!
Tegen de tijd dat ik geen recht meer heb op aftrek in NL, ben ik alweer verhuisd naar een ander land dan de UK (heb het gehad met die Britse Roebel).
 
Als ik jouw was zou ik contact opnemen met de Fry Group voor de UK tax, vraag naar Debbie Brooks, +44 1903 231 545, en voor de NL tax met Boekling en partners, vraag naar Janneke Bergman, 023 5422 124.

Ik kan dit allemaal niet zelf. De regels en verdragen maken het er allemaal niet makkelijker op. Zeker niet m,et alle veranderingen elk jaar. dat is niet bij te houden, althans niet voor mij.

Succes ermee,

Rob.
 
Maar kun je als je je schuld verrekend hebt niet weer terug verhuizen naar UK en dan daar gewoon voor 100% belasting betalen?
 
Clint en iedereen....

1- Het princiepe van een Double Taxation Agreement is dat je over hetzelfde inkomen NIET 2x kan worden belast.. (door 2 verschillende instanties)

2- Je bent belastbaar over je GEHELE (vlieg)inkomen in de UK..

Het feit dat de UK maar een klein deel van je inkomen belasting laat betalen betekend NIET (zie 1) dat de (NL) belastingdienst hierover een claim mag maken (omdat je daat niet belastbaar over dat inkomen bent)..

Deze deal is dus veeeeel beter dan het aftrekbaar zijn van je studieschuld, want zodra dit is afgelopen zou je dus volle NL belasting moeten betalen..

JE BENT ALS JE VOOR EEN UK AIRLINE VLIEGT EN IN NL WOONT DUS NOOIT !!! BELASTBAAR IN NL !!!!

(uitzondering is de 48uurs regel, maar is meer van toepassing als je longhaul vliegt en meer dan 48uur uit de UK bent)
 
inderdaad, duidelijk antwoord Buzzer.

Helaas kom ik voor die 48 uursregeling in aanmerking. Kom (gelukkig) niet echt vaak in de UK en ben er altijd meer dan 48 uur weg...
Ben bang dat mijn inkomen dus volledig/grotendeels in NL zal worden belast...

moet een andere constructie zien te vinden ben ik bang...:traantjes
 
Janneke Bergman is weg bij Boekling....

Buzzer's verhaal klopt in mijn ogen ook.
Heb 2 jaar geleden 2 belasting kantoren bezocht en 4 accountantskantoren en het uiteindelijke algemene antwoord was hetzelfde als buzzer in het kort beschrijft.

Ik heb daarnaast een inkomen als free-lancer in NL, daar kan ik wel mijn hypotheekrente op aftrekken en helpt dus een beetje.

Voor de rest ben ik de man van 3 daagse of 47:23 uur trips ;)
( al is dit vooral vanwege mijn lage senioriteit ! haha)

Succes :)
 
Voor BA-ers is er voor het dure tarief van Fry wel een alternatief met het programma CrewTax. Deze importeert je vliegschema's en berekent je percentage UK en niet-UK uren.
Hiermee kun je je belasting makkelijk evt zelf aangeven.

Mzzl
 
En het Nederlandse (Dutch) alternatief: je kan het ook gewoon zelf bijhouden, helemaal gratis... We kunnen toch niet beweren dat we daar de tijd niet voor zouden hebben...
 
Janneke Bergman is weg bij Boekling....


Ik heb daarnaast een inkomen als free-lancer in NL, daar kan ik wel mijn hypotheekrente op aftrekken en helpt dus een beetje.


Succes :)

Maar jouw werkdagen op vluchten langer dan 48 uur zijn ook gewoon belastbaar in NL en daar kan je volgens mij je hypotheekrente ook op aftrekken.
Inderdaad zou een schema met alleen maar 3 daagse trips ideaal zijn want dan zou dat betekenen dat belasting in NL 0 is maar we weten allebei dat dat met onze blindlines een utopie is.
 
Back
Top