De juiste weg?

appelsap

New member
Hallo allemaal,

Bij deze wil ik mezelf even voorstellen. Mijn naam is jeff en ben 21 jaar oud. Ben nu bezig met een studie rechten maar om eerlijk te zijn wil ik dit opgeven en toch voor mijn jongensdroom vliegen gaan.

Nu zit ik zoals velen met een keuze maken in de maag. Ik neig echter steeds meer naar de Amerikaanse/ Canadese route. Dit omdat het kosten plaatje dan een stuk gunstiger eruit komt te zien.
Maar verkijk ik me hierop?

Ik wil graag terug naar Europa. Ik vind het niet erg om eventueel te verkassen naar de UK, Duitsland of een ander land rond ons mooie landje. Maar ik wil ook Nederland niet wegstrepen. Mijn vraag is dan ook of ik, wanneer ik via de Amerikaanse/ Canadese weg ga nog wel aan de bak kan bij maatschappijen als een klm, transavia, Lufthansa, Ba etc.etc. Ik bedoel ook natuurlijk of ze me al alleen al de kans geven om te solliciteren. Want wanneer je relatief goedkoop aan de nodige papieren komt maar je komt niet aan de bak bij een leuke maatschappij, dan is investeren in een goede europese opleiding niet eens zo gek.

Het spijt me als ik niet goed genoeg de search knop heb gebruikt.

Alvast bedankt,
 
Met search was je inderdaad heel ver gekomen, maar toch even een antwoord op je vraag (of eigenlijk een tegen-vraag); waarom ga je niet als eerste de Lufthansa selectie doen? Volgens mij baangarantie, en in elk geval een fractie van de prijs die je in Nederland betaalt.
Kom je daar niet doorheen, doe dan de KLS selectie. Kom je daar ook niet doorheen, dan weet je in elk geval dat, ook al kom je er bij een selectie bij een andere vliegschool wel doorheen, je kansen op een baan al een stuk kleiner zijn; anders was je immers wel door de LH/KLS selectie gekomen.

Tot slot, de luchtvaart staat op de rand van een afgrond (volgens vele gezaghebbende economen in elk geval), en aan de andere kant zijn de nieuwe vliegscholen de afgelopen tijd als paddenstoelen uit de grond geschoten. Bovendien hebben bestaande scholen hun leerlingenaantal flink uitgebreid. Oftewel, de kans dat je bij een van de genoemde maatschappijen terecht komt is erg klein; dat wil vrijwel iedereen namelijk! Moordende concurrentie voor Ab Initio's dus, met als gevolg dalende salarissen (waarom zou een maatschappij immers meer betalen als er zoveel aanbod is?).

Succes met je keuze in elk geval!
 
Danku voor uw reactie,

Ik zit juist doordat wat u schetst in uw reactie meer en meer te denken aan een goedkopere mogelijkheid. Op het eerste gezicht loop je naar mijn mening minder financieel risico. Het is over het algemeen veel goedkoper en je komt daardoor met minder schuld op je naam het wereldje binnen. Maar mijn bedoelde vraag en ja ik heb hem erg onduidelijk geformuleerd is ofdat je met een Amerikaanse/Canadeese school wel zoveel kans hebt als ik nog iemand van de kls, epst. Ik vraag dit mede omdat je hier leest dat de zogenaamde contacten van scholen niet veel meer inhouden als dat ze weten dat ze bestaan.
 
Check anders even deze thread; is onlangs begonnen en dus actueel, met veel info over het verschil tussen een vliegopleiding volgen in Nederland en de US.
 
Laatste tijd neemt echt niemand meer de moeite om iets op te zoeken, maar deze vraag slaat alles. Is gewoon een actueel topic.

Kom op appelsap, beetje moeite doen is wel gepast.
 
Goedkoop lijkt mij duurkoop in dit geval, zeker als je naar de huidige situatie in de VS kijkt. Als je daar al sowieso een baan kan krijgen (worden alleen maar mensen ontslagen daar, vanwege visum zou dat al niet lukken) ligt het salaris een mega stuk lager voor de normale vliegbanen daar. Dus het terugbetalen van schulden zal zeker niet sneller gaan. En omdat je na zo'n VS opleiding inderdaad een heel stuk minder kans maakt op selecties bij redelijke airlines in en rond NL zal je waarschijnlijk genoodzaakt zijn een flinke investering te maken om ergens bij een shabby turboprop maatschappijtje in de midwest, of een uitbuitende zakenjet operator in NL je total time op te vijzelen zodat je wellicht later wel een grotere kans maakt op een baan bij een wat beter betalende airline (waardoor je eindelijk meer kan afbetalen dan alleen de rente), waardoor je schuld uiteindelijk net zo hoog is als de gemiddelde KLSer/NLSer/EPSTer. Dan heb je ook nog eens allemaal bijkomende kosten zoals verblijf en acco daar, gelijkstelling halen hier, tickets etc.

Je investeert een stuk meer geld voor een opleiding bij een bekende school in NL, maar dan maak je echt een heel veel grotere kans op een baan bij de grotere airlines in NL, UK, BE, D etc. waardoor het je uiteindelijk minder geld, energie, tijd en frustratie kost. Daarbij hebben de grotere scholen tegenwoordig allemaal een garantiefonds waardoor je niet moeilijk hoeft te doen met mensen die borg staan en je je geld terugkrijgt als je toch niet zo'n top gun bent als je denkt. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst etc, maar ik zou er niet aan beginnen. Je houdt initieel een lagere schuld over en hetzelfde brevet, maar helaas is dat niet hetgene wat telt in grote-luchtvaartland. Ik heb wel een NL school gedaan, ook een goedkope. Was de helft kwijt in vergelijking met de gemiddelde NLSer en had twee keer zoveel uur, maar werd keihard door hen en de KLSers overal ingehaald door de deals die zij wel kregen door de lobby van de school. Lang verhaal verder... maar wel een lesje luchtvaart politiek. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen...
 
Last edited:
Lufthansa-selectie: zelfde kostenplaatje als in de States/Canada en je hoeft je geen zorgen te maken over een baan bij een gerenommeerde luchtvaartmaatschappij
Netjets cadets scheme: http://www.oxfordaviation.net/airline_schemes_netjets.htm

En zo zijn er nog wel wat dingetjes te vinden in de buurt van NL die helemaal niet zoveel geld hoeven te kosten. En tegen de tijd dat je hier niet door heen gekomen bent, is het tijd om aan te gaan kloppen bij KLS, EPST etc. etc. Of om Amerika te overwegen..
 
Dankje voor jullie reactie,

Heb veel aan de informatie, en ja ik ga het proberen in Nederland of Duitsland. Maar ik vond het wel verplicht aan mezelf om dit eens goed na te gaan en wat is een betere manier dan hier vragen stellen aan mensen die in het wereldje zitten.
 
Back
Top