Salaris: tegenstrijdige verhalen

Status
Not open for further replies.
Het is inderdaad een typisch Nederlands topic. Ik ga hier ook niet meer reageren. Wordt het geleuter een beetje zat.

Als je niet tevreden bent over je salaris, moet je zorgen dat je wat anders gaat doen. Als je jaloers bent op iemand anders' salaris, moet je zorgen dat je hetzelfde bereikt als die persoon.
 
boys...

die vogel is geen vlieger, waarschijnlijk journalist of marktonderzoeker!!!

een paar dingen
- ons salaris is niet te vergelijken met enig ander beroep
- we worden betaald voor onregelmatigheid, elke dag kan een werkdag zijn of je bent er 12 van huis, verantwoordelijkheid, studeren theorie kennis bijhouden, skills bij te houden. noem maar op.
- dagelijks neem je split second beslissingen waar je eventueel de rest van je leven mee moet leven als je de verkeerde beslissing neemt.

ik zie geen enkel raakvlak met een ops officer die 8 uur werkt en dan zn pc uitzet(no offence), laat staan een of andere manager die 4 hoog achter zit te vergaderen over de lengte van het WC papier.

vlieger zijn is nu eenmaal een specifiek vakgebied. klaar
 
Kan je natuurlijk zo achter komen door wat luchtvaartgerelateerde vragen te stellen...

What is the average airspeed of an unladen swallow?
 
En dan nog iets.... hoezo de lonen hoog???

In Nederland verdien je (behalve bij de klm) gem. minder dan bij andere Europese carriers.
En wij betalen ook nog eens meer belasting ook nog!
Het duurt nog heel lang voordat mensen bij mijn maatschappij kunnen zeggen dat ze echt veel verdienen....

Hmmm ok 1 vraag om te kijken of je idd vliegt (en niet google gebruiken he?!). Wat is SLOP?
 
Volgensmij hoeven wij geen antwoord te verwachten want als ie dat doet weten we meteen of ie wel of niet beroeps is en dat is nou net wat ie ons niet wilt vertellen.
 
Twee punten:

1: Ik vind het een heel valide vraag van LZ.

2: Ik geloof er geen reet van dat LZ vlieger is en dat ondermijnt de validiteit van z'n vraag meteen.

Om maar terug te komen op de vraag van LZ en waarom ik vind dat je onze salarissen wèl met andere beroepen mag vergelijken: Er wordt gesteld dat je niet moet gaan vliegen voor het geld. Dit is niet een uitspraak van LZ, maar ook een die menig vlieger hier al heeft gesteld.

Dat betekent per definitie dus dat je het salaris voor het beroep vlieger ten opzichte van andere vakken dus neerzet als 'niet heel veel'.

Als iemand dan ziet dat het toch nog mogelijk is om na aflossing/rente van je lening met studiekostenteruggaaf van de fiscus zo'n 1500-2000 euro over te houden als broekie van vroeg in de twintig, dan is het een valide vraag. Zeker in een topic waar sommigen hier toch redelijk brallerig over hun pecunia's kunnen eh.. brallen.

De werkelijkheid is natuurlijk dat er ook veel vliegers zijn die na hun aflossing/rente helemaal geen geld overhouden of zelfs verder in de min gaan maar die posten hier niet zoveel.

Het is wel grappig om te zien hoe sommigen direkt geïrriteerd de verdediging in schieten en met opmerkingen over de SP etc. komen. Tuurlijk, je bent een ongelofelijke loser als je je anders voordoet dan je werkelijk bent, maar anderzijds is het ook zo dat veel vliegers geen benul heeft wat mensen met 'normale beroepen' verdienen.
 
Beste mensen,
Ik heb deze vraag ook al elders gepost maar daar was ie vrij offtopic dus vandaar een nieuwe thread:

Ik heb een prangende vraag, een ook waar ik (al heb ik niet het hele board, i.e. alle duizenden posts, gelezen) tot nog toe geen antwoord op heb kunnen vinden;
in diverse threads spreken velen over het feit dat je geen vlieger moet worden vanwege het goede salaris dat je gaat verdienen (want zo goed is dat volgens de posts vaak niet, en zeker niet in het begin), daar lijkt vrijwel iedereen het wel over eens te zijn.
Tegelijkertijd verdient men, zeker in vergelijking tot 'het bedrijfsleven' m.i. bovengemiddeld veel.
Mijn vraag: weet men niet dat men in verhouding tot andere beroepen toch eigenlijk erg goed verdient als vlieger, spreken alleen mensen die goed verdienen zich uit over hun salaris, overdrijft men sterk over zijn/haar salaris of is er een andere verklaring?
Ik ben erg benieuwd!

De reden om niet te gaan vliegen voor 'het geld' kun je opsplitsen in drie delen.

1. Het maakt niet uit hoeveel je kunt verdienen als piloot, als je het doet louter voor 'het geld', dan wordt het al snel heel erg vervelend (in de letterlijke zin van het woord).
2. Er is geen enkele garantie dat je na alle investeringen daadwerkelijk 'het geld' gaat en blijft verdienen.
3. Als je eindelijk 'het geld' verdient heb je vaak nog een meervoud van dat geld jarenlang rood staan bij de bank.

Kortom, ja wij weten dat we in verhouding tot andere beroepen (soms) veel verdienen. Maar wie dit als reden gebruikt om piloot te worden komt bedrogen uit. Is jouw vraag hiermee beantwoord?

Misschien een tip voor de volgende keer. Vraag naar de moneytrap, een veel interessanter en enigszins pijnlijk onderwerp voor de mensen die bovengemiddeld verdienen. ;)
 
Kortom, ja wij weten dat we in verhouding tot andere beroepen (soms) veel verdienen. Maar wie dit als reden gebruikt om piloot te worden komt bedrogen uit. Is jouw vraag hiermee beantwoord?

Mijn vraag is onder andere door jou beantwoord, dank daarvoor.
Maar ook is de opgewekte irritatie op zich al een antwoord, en de enorme nieuwsgierigheid van mensen of ik nu wel of niet vlieger ben.
Ik kan natuurlijk wel een klein tipje van de sluier oplichten, ik ben geen journalist, geen onderzoeker (niet officieel in elk geval, ik onderzoek wel voor mezelf en de meelezers op dit forum :)) etc. Weinigen lijken te beseffen dat je ook zowel in de luchtvaart als daarbuiten tegelijkertijd actief kunt zijn maar ik ga geen moeite doen dat uit te leggen, dat is het doel van dit topic niet.

Ik hoor velen denken: 'hee die lul werkt in het bedrijfsleven, vindt onze salarissen te hoog, en hij is een bedreiging voor onze salarissen. Laten we alles uit de kast trekken om het niveau van onze salarissen te rechtvaardigen, en eventueel een rookgordijn opwerpen door die gast persoonlijke vragen te stellen en zo de aandacht af te leiden.'
Onder andere The Fly, camel, Fish, flyguy, Iz en 49015 geven gelukkig antwoorden op de manier zoals het forum bedoeld is, niet als een wesp gestoken, en met objectief geformuleerde antwoorden.
Mijn vraag is op diverse wijzen beantwoord en vanuit verschillende invalshoeken, dank allemaal daarvoor, ook aan de mensen die zich hebben geërgerd. Wat mij betreft een mooi einde voor dit topic :)
 
Ja sorry hoor, om toch het topic open te houden, was namelijk net een reactie aan het typen. En heb het niet voor niets getypt!! Ben zo de snelste niet.

Je vraag:
weet men niet dat men in verhouding tot andere beroepen toch eigenlijk erg goed verdient als vlieger, spreken alleen mensen die goed verdienen zich uit over hun salaris, overdrijft men sterk over zijn/haar salaris of is er een andere verklaring?
Ik ben erg benieuwd!

vraag 1) Ik weet dat ik goed verdien als vlieger, maar dit ligt zeer specifiek waar/wat je vliegt. Antwoord daarom is moeilijk want de perceptie van goed verdienen van de gemiddelde piloot is erg laag.
75% van mijn salaris is al gespendeerd voordat ik uberhaupt iets 'over' heb.
En nou zit ik bij een gerenommeerd bedrijf. God weet hoe andere jongens/meiden het doen. In veel gevallen is het voorzichtig zijn voor een lange tijd tenzij paps/mams bij kunnen schieten.

Opleidingskosten zijn ENORM hoog. 130 000e is een ''normaal'' getal voor de meesten. De perceptie van piloten is zo dat het een 'recht' is om meer te verdienen omdat dat terug betaald moet worden. En ik geef ze gelijk.

Heb wel 1 groot probleem met je post en dat is de vergelijking met een baan op kantoor. Kijk 250-350 man achterin over de Atlantisch Oceaan met 15 man personeel onder je command en een kist van 230 000 000e IS een erg grote verantwoordelijkheid.
Jouw fout kan tot het failliesement van het hele bedrijf leiden, mag toch aannemen dat voor die baan betaald zal moeten worden.

Ik voel dat ik mijn salaris niet hoef te verantwoorden, alhoewel mensen continu met afschuw naar ons kijken en continu wel die vergelijking maken. Dus wat dat betreft heb je een valide vraag.
Maar ik heb absoluut geen oogkleppen op en vind dat ik riant betaald wordt.
Het is een professionele job met veel verantwoordelijkheid en onregelmatigheid.
Dat is verantwoording genoeg voor wat ik verdien.

vraag 2) of men overdrijft over zijn/haar salaris? Dat weet ik niet. Ik zie totaaaal geen reden en zie het ook niet vaak voorkomen behalve tussen piloten onder elkaar.
Ik kan net zo goed een posh club in London binnenstappen en zie daar de snelle jongens in streepjes pakken lullen over hun 150% bonus. En dan hebben we het niet over kleine bedragen. Meer dan jij of ik in 10jr bij elkaar schraap.

Iedere job heeft een markt conform salaris. Helaas denken mensen nog steeds dat de job glamorous is met een enorme beloning aan het eind vd maand.
Die perceptie leeft NOG steeds bij ons op hoodfkantoor en leidt tot heel vervelende discussies.
 
Sorry LZ met alle respect...

Als je geen vlieger bent verander je vandaag nog je profiel.
Ik vind het respectloos naar iedereen die hier hard heeft gewerkt voor zn baan.

Dus als je een echte kerel bent zet je het effe recht.

Of je moet echt een 737 vlieger zijn maar die schijn heb je echt enorm tegen je op dit moment!

Groetjes.
 
Mooie post WW! Voegt wat mij betreft veel toe aan deze discussie.

Ik weet over het algemeen ook wel hoe die discussies kantoor/cockpit personeel verlopen maar ik kies in dit topic expres voor de rol van devil's advocate, op die manier krijg je namelijk een interessante (en soms felle) discussie, waarmee je, zonder dat de deelnemers dat in de gaten hebben, in feite de discussie in het echt op dit board naspeelt...

Jouw lijstje bevat een heel aantal punten (net als posts van anderen trouwens) die je eigenlijk zo moet kunnen 'onelinen' als je met niet-vliegers een discussie over dit onderwerp hebt. Door het duidelijk aan mensen uit te leggen kweek je begrip, terwijl als je antwoordt met bijvoorbeeld "daar gaan we weer", je alleen maar hun evt. 'vooroordelen' gaat bevestigen.

Ik voel dat ik mijn salaris niet hoef te verantwoorden, alhoewel mensen continu met afschuw naar ons kijken en continu wel die vergelijking maken. Dus wat dat betreft heb je een valide vraag.
(...)
Die perceptie leeft NOG steeds bij ons op hoodfkantoor en leidt tot heel vervelende discussies.

===> je schrijft denk ik terecht dat mensen continu die vergelijking maken, ik heb dat bewust in deze thread ook gedaan en direct zie je hoe fel men hier soms op reageert. Ik denk dat de 'vervelende' discussies een heel stuk minder vervelend worden als je mensen duidelijk, en dan zonder ongeduld en frustratie, uitlegt over het hoe en waarom van het salarisniveau; je geeft zelf al aan dat het salaris marktconform is en dat is, in een tak zonder subsidies etc., dan ook een waarde die door vraag en aanbod tot stand is gekomen, ofwel vliegers zijn dat gewoon precies waard, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Wat trouwens ook mooi is om te lezen, is het verschil tussen de fora 'Piloten-in-opleiding' en 'Beroepspiloten'; de eerste categorie spreekt nog rustig over de vrije tijd, het relaxte leven, de glamour, de bakken met geld etc. (in sommige topics), terwijl in het laatstgenoemde forum men duidelijk de realiteit inziet en weet dat het (zeker in het begin) gewoon keihard werken is.
 
LimaZulu,
Je zit op een vliegersforum, als je dus vragen stelt over onderwerpen die vliegers aangaan dan kun je dus een reactie verwachten. Als mensen dus het een en ander terugvragen of iets meer willen weten over jouw achtergrond, dan moet je ook zo sportief zijn om een net antwoord terug te geven, en geen dooddoeners neerzetten als ‘typen uit frustratie’ en ‘ik ga geen moeite doen om dat uit te leggen’ etc.
Je benaderd dit onderwerp nogal vanuit de hoogte, maar vergeet dat veel vliegers wel degelijk kennis hebben van het bedrijfsleven. Salarissen in het bedrijfsleven liggen netto wel degelijk hoger in het buitenland, spreek uit ervaring.
De reden waarom men twijfelt aan jouw oprechtheid is omdat jouw vraagstelling en beargumentering typisch is voor iemand die geen kennis heeft van de vliegerij.
10K 747 captains, en beginnende twintigers met een dik salaris bestaan, net zoals dertigers met een minimum salaris. Er zijn ook in het bedrijfsleven hoogvliegers en laagvliegers, overbetaalde twintigers met een dikke Porsche onder hun kont, snelle bankjongens die bonussen incasseren alsof het om Albert Heijn zegeltjes gaat. Waarom worden daar nooit eens vragen over gesteld? Idem voor advocaten, artsen etc.
Wij behoren tot de ‘qualified professionals’ en krijgen de daarbij behorende beloning. In de ogen van Jan Modaal worden wij en andere professionals uiteraard overbetaald. Er word echter niet geklaagd op het moment dat hij in de rechtbank staat, onder het mes moet, of met zijn gezin in een turbulente cabine zit.
Niemand is hier gefrustreerd, jij krijgt gewoon in klare taal antwoord op jouw vraag.
Als jij inderdaad zelf een vlieger bent en je vind dat je overbetaald word, dan kun je uiteraard het een en ander doneren aan een goed doel. Jij blij, wij blij, en hoeft er niet over mijn salaris geklaagd te worden.
Iemand nog glaasje champagne?...
 
In Cuba verdient een dokter evenveel als een piloot en een piloot evenveel als een onderwijzer en een onderwijzer evenveel als de vuilnisman. Ieder draagt zijn steentje bij, de een geneest de zieken met zijn kennis, de ander handelt verantwoordelijk met 200 man achter zich, en de vuilnisman die maakt zichzelf vies opdat ze allemaal opstaan in een schone wereld... hoe houden ze het vol? ;)

Het communisme interesseert mij niet, wel de gedachte dat we betaald worden voor de verantwoordelijkheid en alle andere redenen die we hierboven (te vuur en te zwaar soms) aandragen voor ons riante salaris. Zolang we niet in Cuba of in een ander utopische staat wonen gelden er wat mij betreft maar 2 'rechtvaardigingen' voor ons salaris: marktwerking een goede vakbond!

Of heeft de onderbetaalde FO bij Amsterdam Airlines soms een kleinere verantwoordelijkheid dan zijn collega bij BA? Of wordt een captain bij Netjets peanuts betaald omdat hij in tegenstelling tot zijn vriendin bij de KLM maar twee of drie passagiers achter zich heeft? Je kunt je als piloot on par voelen met een hersenchirurg, als de markt tegen je werkt dan ben je gewoon sjonnie modaal met een apenpakkie. :D
 
He D,

Pak jij eens even heel snel de metro.
Slds


Kan marauder en 49015 alleen maar gelijk geven overigens.
Simpel antwoord.
 
Ik kan dit topic wel verdragen. Het is eens wat anders. En piloot of niet, Lima Zulu heeft wel een aantal pilootjes op de kast gejaagd. Why would that be! I mean, je wordt duur betaald je om naar eigen zeggen duizenden mensen de oceaan over te vliegen per jaar in de duurste machines ter wereld maar je laat je stangen door een een kleine strontvlieg (allow me the poetic licence LZ)?

Have some pride!
:D
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top