Salaris: tegenstrijdige verhalen

Status
Not open for further replies.
G

Guest

Guest
Beste mensen,
Ik heb deze vraag ook al elders gepost maar daar was ie vrij offtopic dus vandaar een nieuwe thread:

Ik heb een prangende vraag, een ook waar ik (al heb ik niet het hele board, i.e. alle duizenden posts, gelezen) tot nog toe geen antwoord op heb kunnen vinden;
in diverse threads spreken velen over het feit dat je geen vlieger moet worden vanwege het goede salaris dat je gaat verdienen (want zo goed is dat volgens de posts vaak niet, en zeker niet in het begin), daar lijkt vrijwel iedereen het wel over eens te zijn.
Tegelijkertijd verdient men, zeker in vergelijking tot 'het bedrijfsleven' m.i. bovengemiddeld veel.
Mijn vraag: weet men niet dat men in verhouding tot andere beroepen toch eigenlijk erg goed verdient als vlieger, spreken alleen mensen die goed verdienen zich uit over hun salaris, overdrijft men sterk over zijn/haar salaris of is er een andere verklaring?
Ik ben erg benieuwd!
 
Andere bedrijfstakken (behalve een eigen zaak o.i.d.) steken zich niet 130k in de schulden om daarna *misschien* een baan te vinden. Dan kan je wel wat meer verdienen maar tegelijkertijd zit je wel 130.000e af te betalen. Duurt wel even voordat je quitte speelt.

Daarnaast zijn het uiteraard the lucky few die als eerste hun salaris overal posten terwijl de mannen die bij de Appie de chocoladevla op datum aan het zetten zijn zich wijselijk achterwege laten.

Als laatste is de luchtvaart een nogal volatiele markt en kan het zomaar flink misgaan. Kijk naar de topics over Amerikaanse airliners, waar veel piloten flink hebben moeten inleveren of zelfs naar huis worden gestuurd. En als je dan nog met 130k op schoot zit...
 
Mee eens, in de US sta je zo weer op straat. Maar dat is wat dat betreft een andere wereld dan Nederland; bij mijn weten is er bij de maatschappij waar de meeste Nederlanders vliegen in alle jaren van haar bestaan nog nooit een vlieger om economische redenen ontslagen.

Dat je heel veel geld hebt geïnvesteerd is zeker waar, maar het salaris wat sommige midden-twintigers verdienen (4.000 netto bijv.) is zodanig dat ook na aftrek van rente+aflossing nog veel meer overblijft dan het netto salaris in het bedrijfsleven voor iemand met een vergelijkbaar niveau opleiding en dezelfde leeftijd.
Bovendien kun je (in Nederland) een grote hap uit je schuld laten nemen door de fiscus (studiekosten aftrek).

Ik ben het ook met je eens dat waarschijnlijk alleen de mensen die trots op hun salaris zijn hier posten, maar dat zijn er zoveel dat het lijkt dat eigenlijk iedereen in Nederland wel prima verdient. Voor de US lijkt dat anders in elkaar te steken, daar posten Nederlanders die daar werken ook over.
 
4000 euro netto is al behoorlijk hoog. Moet je sowieso ervaring voor meebrengen, uitzonderingen bestaan er natuurlijk altijd.
Denk 2500 tot 3000e is meer marktconform in mijn ogen, maar weet niet wat de aflossing rente is momenteel, maar je kan wel op 1500e rekenen als je het snel wil aflossen. Maar ja kan ook niet zeggen dat het hard werken is :D
 
Ik denk dat die uitspraak vooral komt vanwege de vereiste investering en het grote risico dat je loopt. Natuurlijk bestaat het risico dat je op een dag een 747 captain bent en dat je je derde Porsche koopt omdat je niet weer wat je anders met je geld moet doen. Maar het risico bestaat ook dat je 150.000 euro schuld hebt en al een paar jaar bij een tankstation of call-centre werkt. En er zijn ook genoeg "beginnersbaantjes" in de luchtvaart die echt geen vetpot zijn.

Bij mij is het gelukkig tot nu toe allemaal goed en vrij vlot gegaan en zijn mijn financiele problemen nooit erg groot geweest, maar er zijn er genoeg hier die diep hebben moeten gaan voor hun droom, en sommigen komen er ondanks alles nooit.
 
Daar gaan we weer....

Lima -

Ik wilde eigenlijk niet reageren maar ben jij echt piloot ??

Wat kan mij het nou schelen wat iemand in het "normale" leven verdient per maand? als mensen in het "normale" leven een piloten salaris willen verdienen, moeten ze piloot worden. Een Nederlandse 73 piloot heeft zn salaris niet te vergelijken met een Nederlandse leraar. Hij heeft zn salaris te vergelijken met andere 73 piloten bij Westerse maatschappijen.
 
Last edited:
Daar gaan we weer....

Lima -

Ik wilde eigenlijk niet reageren maar ben jij echt piloot ??

Wat kan mij het nou schelen wat iemand in het "normale" leven verdient per maand? als mensen in het "normale" leven een piloten salaris willen verdienen, moeten ze piloot worden. Een Nederlandse 73 piloot heeft zn salaris niet te vergelijken met een Nederlandse leraar. Hij heeft zn salaris te vergelijken met andere 73 piloten bij Westerse maatschappijen.

Beste FD,
Voor zover ik kan concluderen op basis van je post (het gebruik van dubbele leestekens, teksten als "daar gaan we weer" en "wat kan mij het nou schelen") heb je je tekst getypt uit frustratie; op iedere post kan ik reageren met "wat kan mij dat nou schelen", een opmerking die m.i. niets bijdraagt aan een discussie op zichzelf. Het kan de discussie wel in rap tempo escaleren wat natuurlijk leuk en/of vermakelijk is voor de mensen die meelezen.
Anyway, ik wil zelf wel graag de vergelijking maken met het salaris van een niet-vlieger. Dat doet vrijwel iedereen, en hoe harder iemand roept dat ie het niet wil of dat het nergens op slaat, hoe harder diegene waarschijnlijk zelf wel vergelijkt of heeft vergeleken.
Neem bijvoorbeeld eens de vergelijking tussen collega's binnen een luchtvaartmaatschappij, en vergelijk dan eens de salarissen van de vliegers met die van bijv. de mensen bij operations. Je moet toch behoorlijk 'hoog' in de organisatie zitten wil je salaris op hetzelfde niveau zitten als dat van een vlieger met dezelfde leeftijd/(voor-)opleiding.
Kortom, ik ben deze post onder meer gestart om die vergelijking te maken, en als dat irritatie opwekt dan ben je uiteraard niet verplicht mee te lezen/posten :)
 
je moet een piloten salaris niet vergelijken met het salaris van iemand van ops, kom nou... zijn toch wel 2 hele andere beroepen.....
Je moet het gewoon helemaal niet vergelijken met andere beroepen. Wij lopen eerst een enorm financieel risico en dat heb je bij bijna geen enkel ander beroep.
Vergelijk ons maar met de mannen die in de OK staan en je open snijden. Dan doen wij het denk ik zo goed nog niet.....

Altijd die vergelijkenissen, nergens voor nodig!
Je vergelijkt toch ook niet het salaris van een putjeschepper met dat van een manager?
 
je moet een piloten salaris niet vergelijken met het salaris van iemand van ops, kom nou... zijn toch wel 2 hele andere beroepen.....
Je moet het gewoon helemaal niet vergelijken met andere beroepen. Wij lopen eerst een enorm financieel risico en dat heb je bij bijna geen enkel ander beroep.
Vergelijk ons maar met de mannen die in de OK staan en je open snijden. Dan doen wij het denk ik zo goed nog niet.....

Altijd die vergelijkenissen, nergens voor nodig!
Je vergelijkt toch ook niet het salaris van een putjeschepper met dat van een manager?

Maar de vraag is of maatschappijen hun vliegers zo 'veel' betalen omdat ze zo'n groot financieel risico hebben gelopen, dat betwijfel ik; dan zouden Lufthansa piloten veel minder hoeven verdienen omdat hun financiële risico ten tijde van de opleiding een stuk kleiner was. Voor vliegers bij bijv. Etihad of Luxair (de gesponsorde vliegers) geldt dat nog sterker, en die worden volgens mij echt niet minder marktconform betaald omdat zij geen financieel risico hebben gelopen.

Ik maak de vergelijking juist wel, omdat heel veel mensen bij het nemen van de beslissing een vliegopleiding te gaan doen, òf juist bij het verruilen van een vliegcarrière voor een 'gewone' carrière, zich laten leiden door 'wat ze anders zouden verdienen'. Het forum staat bol van dit soort verhalen en vergelijkingen...
 
Even off topic:

het feit dat je in die korte periode dat je lid bent hier al verschillende topics hebt gestart over vergelijkingen van salarissen en het feit dat je steeds maar dingen vraagt en vergelijkt in andere topics wekt het vermoeden dat je geen 737 rating hebt en misschien ook geen 1500+ uren.


On topic:

Vraag voor jou: wanneer zouden de verhalen rond het salaris niet tegenstrijdig zijn?

als iedere fo zegt dat ie 5000 verdient en iedere captain 10000? Is dat geloofwaardig?



PS: Om de vorige vraag te herhalen aangezien je daar op je vorige post geen antwoord hebt gegeven, Waar en voor wie vlieg je?
 
Even off topic:

het feit dat je in die korte periode dat je lid bent hier al verschillende topics hebt gestart over vergelijkingen van salarissen en het feit dat je steeds maar dingen vraagt en vergelijkt in andere topics wekt het vermoeden dat je geen 737 rating hebt en misschien ook geen 1500+ uren.


On topic:

Vraag voor jou: wanneer zouden de verhalen rond het salaris niet tegenstrijdig zijn?

als iedere fo zegt dat ie 5000 verdient en iedere captain 10000? Is dat geloofwaardig?



PS: Om de vorige vraag te herhalen aangezien je daar op je vorige post geen antwoord hebt gegeven, Waar en voor wie vlieg je?

Dit is het eerste en enige topic dat ik over salarissen heb gestart; check het anders zelf nog even.

Voor mij zouden de verhalen in twee gevallen niet tegenstrijdig zijn, namelijk indien;
1 - iedereen zegt dat je niet voor het geld moet gaan vliegen, en als je vervolgens de salarissen van piloten onderzoekt blijkt dat de salarissen, gecorrigeerd voor o.a. leeftijd, opleidingsniveau en land waar men werkt gemiddeld genomen gelijk zijn aan die in andere sectoren
2 - veel mensen aan een vliegopleiding beginnen omdat dat zo lekker verdient, en vervolgens ook blijkt dat men met 3.000+ euro netto naar huis gaat als twintiger (met hooguit een paar jaar/paar duizend uur achter de rug)

Echter, nu is het een mix van feiten uit bovenstaande punten 1 en 2...
 
(...) PS: Om de vorige vraag te herhalen aangezien je daar op je vorige post geen antwoord hebt gegeven, Waar en voor wie vlieg je?

LimaZulu waar vlieg je nou?

Beste TF en KL,
Ik begrijp jullie nieuwsgierigheid volledig, ik zou zelf ook graag aan de linkerkant voor-, achternamen, werkgever, vooropleiding etc. zien staan, graag nog gevalideerd ook. Maarja dit is een anoniem forum met de mogelijkheid nicknames te gebruiken. Iets wat iedereen dan ook van harte doet.
Mijn oprechte excuses voor het feit dat ik jullie in deze post geen antwoord ga geven op jullie brandende vraag...
Je kunt natuurlijk ook altijd nog een PM proberen...
 
Je maakt jezelf aardig ongeloofwaardig. Dank trouwens voor je "Freuderiaanse" analyze of my post.

Leg mij nou eens uit waarom ik mijn piloten salaris moet vergelijken met die van de melkboer. Als hij een foutje maakt, laat hij een pak melk vallen. Als ik een foutje maak valt een kist met 180 passagiers tegen de grond aan.

Mijn baan met OPS (dispatch hier) vergelijken? you kidding me??? Ten eerste zijn dat hier (geen idee hoe dat in Europa werkt) high schoolers, en ten tweede maakt de vlieger aan het eind van de rit de beslissingen niet een dispatcher.

Hoe vaak moet een dispatcher een kist landen 3/4/5 legs per dag/nacht in een 12 hour duty day?
Hoe vaak staat een dispatcher op het punt zijn baan te verliezen tijdens elke prof check?
Hoe vaak moet een dispatcher vrezen zn medical kwijt te raken?


Mijn hele leven krijg ik betaald voor dat ene moment. En het is meer als gerechtvaardigd. Om maar te zwijgen over het bloed, zweet, geld en tranen (alle 4 letterlijk) dat het gekost heeft om te komen waar ik ben.

Ben jij nou wel of niet een beroepsvlieger? ja of nee

1 - iedereen zegt dat je niet voor het geld moet gaan vliegen

Dan heeft iedereen gelijk! kan je namelijk niet voor teleurstellingen komen te staan.
 
Ik maak de vergelijking juist wel, omdat heel veel mensen bij het nemen van de beslissing een vliegopleiding te gaan doen, òf juist bij het verruilen van een vliegcarrière voor een 'gewone' carrière, zich laten leiden door 'wat ze anders zouden verdienen'. Het forum staat bol van dit soort verhalen en vergelijkingen...

Prima, maar moet je de vergelijking wel op de juiste manier doen.
Dus als je naar die "gewone baan" kijkt dan moet dat er wel een zijn in het buitenland want die hoge salarissen waar jij hebt over hebt worden bijna allemaal verdient bij niet NL bedrijven. Waarbij je dus ook meteen de belastingaftrek van je studiekosten kunt vergeten. Tel daarbij ook nog even de kosten van levensonderhoud e.d. in het buitenland op (woon zelf in Londen). Verder zijn de netto salarissen vaak goed omdat je met een ander belastingsysteem te maken hebt, ik zou zelf mijn bruto salaris moeten verdubbelen om in NL netto hetzelfde over te houden.
Het is algemeen bekend dat hoogopgeleiden (ik neem aan dat je het daar over hebt) in het buitenland veel meer kunnen verdienen dan in NL.
Als je "gewone NL banen" wilt vergelijken met die van piloot dan kan dat makkelijk; moet je effe al die buitenlandse salarissen wegstrepen en dan alleen kijken naar de (start)salarissen van o.a. solidair, denim, vlm, arkefly, transavia en klm. Denk dat het gemmiddelde dan best tegenvalt...
 
Inderdaad. En nogmaals, leg mij nou eens in een goed antwoord uit, waarom ik mijn salaris moet verantwoorden in vergelijking met een leraar (noem maar wat) in Nederland. Ik vergelijk mijn salaris met die van andere vliegers. Makes more sense now doesn't it?

Have a good one.
FD

PS: wat een heerlijk Nederlands SP topic is dit weer trouwens....
 
Je maakt jezelf aardig ongeloofwaardig. (...)
Ben jij nou wel of niet een beroepsvlieger? ja of nee

Op deze twee persoonlijke opmerkingen/vragen ga ik even niet in. Voegt m.i. niets toe aan de discussie namelijk...

Mijn baan met OPS (dispatch hier) vergelijken? you kidding me??? Ten eerste zijn dat hier (geen idee hoe dat in Europa werkt) high schoolers, en ten tweede maakt de vlieger aan het eind van de rit de beslissingen niet een dispatcher.

Nee natuurlijk moet je het daar niet vergelijken! Je moet het vergelijken met iemand van - bijvoorbeeld OPS - met hetzelfde salaris, en dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een manager zijn. Misschien kan ik het beter met een KLM voorbeeld illustreren; neem een captain 74. Stel hij verdient 10k netto per maand.
Neem dan iemand van het hoofdkantoor in Amstelveen. Dan moet je toch behoorlijk hoog in de organisatie (lees: managementniveau) zitten wil je hetzelfde mee naar huis nemen.
En vergeet daarbij niet dat dat niet lekker 36 uurtjes per week koffie drinken en naar een beeldscherm staren is; nee waarschijnlijk eerder 60 uur per week, met verantwoordelijkheid voor een hoop mensen, en met elk half jaar functioneringsgesprekken waarbij je zomaar je functie kwijt kunt raken als je niet aan de vooraf gestelde targets voldoet...

Kijk FD, het gaat me uiteraard niet om jouw situatie; natuurlijk heb jij er keihard voor moeten knokken, en verdien je precies wat je verdient (d.w.z. je krijgt in geld hoogstens dat wat je ook hoort te krijgen), dat kan ik direct opmaken aan je ergernissen die tussen de regels door in je berichten doorschemeren en het feit dat je al duizenden posts hebt gedaan op dit forum.
Ik wil het alleen gewoon veel breder trekken, alhoewel ik me ervan bewust ben hoe gevoelig het onderwerp 'salaris' nu eenmaal ligt bij de gemiddelde Nederlander.
 
Prima, maar moet je de vergelijking wel op de juiste manier doen.
Dus als je naar die "gewone baan" kijkt dan moet dat er wel een zijn in het buitenland want die hoge salarissen waar jij hebt over hebt worden bijna allemaal verdient bij niet NL bedrijven. Waarbij je dus ook meteen de belastingaftrek van je studiekosten kunt vergeten. Tel daarbij ook nog even de kosten van levensonderhoud e.d. in het buitenland op (woon zelf in Londen). Verder zijn de netto salarissen vaak goed omdat je met een ander belastingsysteem te maken hebt, ik zou zelf mijn bruto salaris moeten verdubbelen om in NL netto hetzelfde over te houden.
Het is algemeen bekend dat hoogopgeleiden (ik neem aan dat je het daar over hebt) in het buitenland veel meer kunnen verdienen dan in NL.
Als je "gewone NL banen" wilt vergelijken met die van piloot dan kan dat makkelijk; moet je effe al die buitenlandse salarissen wegstrepen en dan alleen kijken naar de (start)salarissen van o.a. solidair, denim, vlm, arkefly, transavia en klm. Denk dat het gemmiddelde dan best tegenvalt...

Ik doelde eigenlijk juist wel (ook) op NL bedrijven; neem KLM, de grootste werkgever van Nederlandse vliegers. Mèt studiekostenaftrek.

Hoogopgeleiden buiten NL veel meer verdienen? Hmm misschien de happy few die topman/-vrouw bij een multinational worden maar over het algemeen liggen de salarissen (in vergelijking tot de kosten van levensonderhoud, dus niet te vergelijken met bijv. de UK) in NL zeker niet lager dan de ons omringende landen.

Maar wat betreft de rest van je post, dat is wel precies het soort antwoord waar ik naar op zoek was, en wat ook klopt denk ik. Dank daarvoor.
 
Op deze twee persoonlijke opmerkingen/vragen ga ik even niet in. Voegt m.i. niets toe aan de discussie namelijk...

Voegt heel veel toe! 1) lieg je over je achtergrond 2) weet je waar je het overhebt van een "pilot perspective" of niet?


Nee natuurlijk moet je het daar niet vergelijken! Je moet het vergelijken met iemand van - bijvoorbeeld OPS - met hetzelfde salaris, en dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een manager zijn.

Leg me nou eens uit wie ooit heeft gezegd dat ik het met een ops manager moet vergelijken ipv met andere vliegers???? Ik hoef het helemaal niet met een ops manager te vergelijken, ben namelijk een vlieger, niet een ops manager bij een ander bedrijf.



M
isschien kan ik het beter met een KLM voorbeeld illustreren; neem een captain 74. Stel hij verdient 10k netto per maand.

Ik mag hopen dat een F/O bij de KLM op de 74 10K netto per maand vangt niet de capt.


Neem dan iemand van het hoofdkantoor in Amstelveen. Dan moet je toch behoorlijk hoog in de organisatie (lees: managementniveau) zitten wil je hetzelfde mee naar huis nemen.
En vergeet daarbij niet dat dat niet lekker 36 uurtjes per week koffie drinken en naar een beeldscherm staren is; nee waarschijnlijk eerder 60 uur per week, met verantwoordelijkheid voor een hoop mensen, en met elk half jaar functioneringsgesprekken waarbij je zomaar je functie kwijt kunt raken als je niet aan de vooraf gestelde targets voldoet...

Ok... Dus..... Wat is je punt? Ik zit niet op kantoor. Een captain zit niet op kantoor, een captain vliegt een kist van 70.000.000 Euro en heeft 180+ levens in zn handen 4x per dag.

Kijk FD, het gaat me uiteraard niet om jouw situatie; natuurlijk heb jij er keihard voor moeten knokken, en verdien je precies wat je verdient (d.w.z. je krijgt in geld hoogstens dat wat je ook hoort te krijgen)
Fout, ik verdien veel meer als dat ik krijg op het moment.

dat kan ik direct opmaken aan je ergernissen die tussen de regels door in je berichten doorschemeren en het feit dat je al duizenden posts hebt gedaan op dit forum.

Och, ik zit hier vanaf 2001 jij vanaf 2008. En ja ik kan me ergeren aan mensen die denken dat je mijn beroep moet vergelijken met die van Jan Modaal.

Ik wil het alleen gewoon veel breder trekken, alhoewel ik me ervan bewust ben hoe gevoelig het onderwerp 'salaris' nu eenmaal ligt bij de gemiddelde Nederlander.

Ben, zoals de meeste vliegers, geen gemiddelde Nederlander.

Laatste poging. Leg mij nou eens in klare heldere taal uit waarom ik mijn salaris moet vergelijken met iemand in het bedijfsleven in Nederland in plaats van met andere vliegers bij Westerse maatschappijen?

Back to you.
FD

PS: De enige frustratie die ik voel hier is bij jou en bij sommige andere lieden hier op Airwork. Luister, als je vlieger wilt worden. Then put your feet where your mouth is and become a pilot!

Als dit niet het geval is zit dan niet te verkondigen hier dat piloten teveel verdienen. Het is zo relatief allemaal. Zoek iets wat je gelukkig maakt en hou daar aan vast.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top