Wis en Natuurkunde

Frenky4

New member
Beste mensen,

Ondanks het feit dat ik een mbo, hbo en wo diploma heb, heb ik in geen van deze opleidingen wiskunde noch natuurkunde gehad. Laatste keer dat ik Wis/Nat had, was op de Mavo, maar dat is onvoldoende voor de vliegscholen.

Nu wil ik graag een aparte cursus Wis/Natuurkunde volgen om uiteindelijk zsm een certificaat te behalen. Ik zie op dit moment 2 opties, met elk zijn voor- en grotendeels nadeel, namelijk LOI of James Boswell Instituut.

James boswell: Wiskunde word wel aangeboden alleen kan ik pas een examen afleggen in januari 2009, eerder is niet mogelijk. De cursus en examen word wel alleen op vwo niveau gegeven. En de examens worden louter gegeven wanneer de cursist ook heeft deelgenomen aan de cursus (dus geen aanbod van losse examens).

LOI: Gaat uit van een staatsexamen (wel op Havo), welke dus 1 keer per jaar word aangeboden, in dit geval pas helemaal in mei 2009.

Nu word ik er op dag niet jonger op (ben nu 26, en in febr 27) en wil daarom iig zsm starten met de selecties.

Ik vroeg me daarom af of er meerdere (snellere) alternatieven zijn om een Wis/Nat certificaat op Havo niveau te behalen? Zijn er mensen die weten of er losse examens worden aangeboden naast het james boswell instituut? Dan zou een combinatie van zelfstudie (LOI) en een losse non-staatsexamen wellicht sneller zijn.

Alvast bedankt!!

Groeten Frenky4
 
Raadpleeg een ROC/VAVO-school bij jou in de buurt. Hier kun je via dag - of avondschool losse certificaten scoren. Je doet gewoon in mei eindexamen. Wel hoor je, volgens de regels, het hele jaar wekelijks een paar uur in de banken te zitten. Bovendien moet je ook gewoon schoolexamens doen gedurende het schooljaar.

Informeer even, er valt vaak wel iets te regelen als je aan kunt tonen dat het je wel gaat lukken.
 
Let wel dat om de vavo te doen je in een gemeente woont die dat aanbiedt, of in een gemeente woont die een contract heeft met een gemeente die dat aanbiedt. Doe je dat niet, moet je gaan bedelen bij jouw lokale leerlingenambtenaar en dat is doorgaans geen makkelijke taak. Vooral als je al een diploma hebt.
 
Ik zie op dit moment 2 opties

Ik zie nog een optie 3 ;)


Als je alvast selectie gaat doen, en haal het niet, weet je direct waar je aan toe bent, haal je het wel, ben je nog gemotiveerder voor je wis en natuurkunde en weet je in elk geval waar je het voor doet!




Flantua
 
Thanks voor de reacties !

@ Flantua: Welke vliegschool doet dit? Voor zover ik heb begrepen eisen EPST, KLS, NLS etc, allen dat je wel een wiskunde en/of natuurkunde certificaat hebt. :)

Ik ben serieus aan het overwegen om gewoon op het JBI Wiskunde vwo te volgen, dan kan ik hopelijk in januari examen doen en daarna meteen beginnen met de selecties, dan ben ik nog 26. Wel ben ik dan 895eurotjes (excl boeken) lichter.. Maar ik zie op dit moment geen andere optie..
 
Voor zover ik weet kun je bij iedere vliegschool selectie doen zonder de benodigde certificaten. Bij positief resultaat krijg je twee jaar de tijd om je papieren in orde te maken.
 
Voor de KLS kan ik dat (uit eigen ervaring) bevestigen.

Hoe dat gaat bij andere scholen weet ik niet, maar volgens mij is dat bij vrijwel alle scholen zo.

Ik heb net deze week WisB1 afgerond, ook bij JBI, een erg goede cursus!


succes ermee

Flantua
 
Ik zou ook eerst selectie gaan doen! (Of tegelijk met je cursus, kun je meteen aantonen dat je gemotiveerd bent)

Over het algemeen kun je toch niet meteen beginnen bij een opleiding, dus heb je dan juist mooi de tijd om je cursus te doen. Je bent alleen al aan een selectieprocedure zo een paar maanden kwijt..
 
Ik zit met een klein dilemma en hoop dat jullie mij kunnen adviseren..

Situatie is namelijk hetvolgende:

Ik wil allereerst het liefst in december/Januari (max) een Wiskunde certificaat behalen (omdat dit bij de meeste vliegscholen een min. vereiste is, behalve bv KLS-intentieverklaring), dit kan dus voor zover ik heb uitgezocht alleen op het JBI (onafhankelijk van staatsexamens). Het beste zou zijn: een Wiskunde B1 Havo certificaat of een Wiskunde VWO A12 of B1. Dit is in beide gevallen helaas niet mogelijk op het JBI, omdat deze cursus pas volgend jaar word aangeboden of simpelweg vol zit en ik geen zin heb om te wachten, omdat ik nogmaals in feb 27 word :) , dus ik wil er een beetje haast achter zetten..

Wiskunde A1 VWO wordt wel aangeboden op het JBI en er is ‘gelukkig’ nog plek.
Cursus aanvang: Sept en examen in Januari.

Jammergenoeg is dit niet voldoende voor de KLS, maar wel voor de EPST (min vereiste Havo Wis A1)..
Nu zit ik serieus te overwegen om alsnog Wiskunde VWO A1 te volgen en hier hopelijk in januari examen in te doen, zodat ik tenminste al kan meedoen aan de selectie voor EPST (zou ik net 27 worden).. Wanneer ik Wiskunde VWO A1 zou hebben, zal ik bij de meeste/alle vliegscholen wel de selectie kunnen afleggen..

Misschien dat ik in ongeveer in november (heb paar maanden tijd nodig om wiskunde op te krikken) ook selectie kan doen bij de KLS, met intentieverklaring, en als ik daar niet zou doorgaan kan ik alsnog selectie doen bij de EPST (vangnet), omdat ik dan in januari mn Wis Vwo A1 binnen zal hebben. En bovendien, zou het 'wel' positief uitlopen met de KLS, dan kan ik met zekerheid tot pilotenopleiding beginnen aan Wiskunde B1 + Natuurkunde.

Ik hoop dat jullie het nog steeds kunnen volgen maar mijn plan voor sept-febr ziet er als volgt uit:

  • Sept-Jan : Start Cursus Wiskunde VWO A1 bij JBI
  • November : Start KLS met intentieverklaring.
  • Februari : Start Selectie EPST, (mits KLS niet doorgaat)

Waarschijnlijk zal dit geintje me de hoofdprijs kosten, maar goed..
Ben benieuwd naar jullie adviesen!

Gr
Faruk
 
Last edited:
Ik zou de school kiezen waar je het liefste heen wil, niet omdat je toevallig bij EPST paar maandjes eerder kan beginnen, daardoor je besluit door laten beinvloeden.

Je kan voor elk examen in mei volgend jaar staatexamen doen, alleen moet je zelfstudie doen. Dan zou je dat examen Wis A1 in januari kunnen doen, dat scheelt maar 4, 5 maanden maximaal.

Doe rustig aan en kies wat je echt wil...
 
Ben het met Camel eens. Don't rush it. Gewoon lekker in mei je papiertje halen. Dan voldoe je aan alle eisen voor iedere school. Ben je 27 en een paar maandjes bij aanvang opleiding.

Zowel bij EPST als bij de KLS lopen genoeg mannen en vrouwen rond van 27+

No worries
 
Dit topic past ook erg goed bij de weg die ik wil bewandelen. Ik heb alleen geen WO gehaald.
Ik heb de Mavo + MBO. Maar ik heb geen Wiskunde, Natuurkunde en Engels op Havo niveau gehad. Ik ga volgend jaar eerst mijn P te halen op het HBO. Maar heb ik aan de P + Wiskunde en Natuurkunde certificaten genoeg om geaccepteerd te worden door maatschappijen in Nederland?
En moet ik dan ook nog een certificaat voor Engels behalen, of accepteren ze het dat ik in mijn P jaar Engels heb gehad?
 
Nee, een propedeuse is niet veel waard voor een maatschappij. Voor wat wel?

Voor een goede kans moet je echt minimaal HAVO hebben met wiskunde (B), natuurkunde en Engels. Dat kun je ook in een jaartje doen, net als een P. Is zelfs nog makkelijker.
 
Yo boyz,
Thanks voor de reacties. Eigenlijk weet ik dat ik het niet moet rushen (maar ik sta te popelen :)), maar word de kans dat ik straks na mijn vliegopleiding snel aan de bak kom dan niet kleiner?
 
Back
Top