Waarom uberhaupt een verkeerspiloot opleiding in NL volgen?

Dat heb ik niet gezegd, echter ik denk wel dat een AB initio van de NLS/Stella/etc met 180 in vergelijking met een AB Initio (met dezelfde kwaliteiten) die bv zijn rating in de VS heeft gehaald en daarnaast een typerating heeft gehaald (met het geld dat hij heeft uitgespaard) MINDER kans maakt. Gewoon omdat het economisch veel aantrekkelijk is...


Ik denk dat je nou dingen aan het roepen bent waar je misschien te weinig/nog geen verstand van heb. Een typerating, naast je vliegopleiding (van het uitgespaarde geld) geeft in mijn ogen geen toegevoegde waarde, of je moet een baangarantie hebben bij een maatschappij. Je zal toch moeten solliciteren en dan sta je op de zelfde rij als alle andere ab initios omdat je simpelweg geen ervaring hebt. En stel je hebt een baan bij een maatschappij gevonden na het doen van een typerating (ik noem een ryanair en je hebt je 737 type gedaan), dan zul je toch echt je type opnieuw moeten doen en opnieuw centjes betalen.... is dat voordeliger?
Verder doe ik geen uitspraak over jou vergelijking met NLS/Stella en VS maar ik denk ook niet dat je die uitspraak zo hard kan stellen...
 
The law of one price is an economic law stated as: "In an efficient market all identical goods must have only one price."
Mooie quote, maar volgens mij niet helemaal van toepassing hier. Een brevet in de VS is een ander product binnen een andere markt. Logisch dus dat er een prijsverschil is.

Je begon zelf al over Harvard, mooi voorbeeld. Ik kan een MBA halen aan Harvard, maar ook bij te TU in Twente. Ik krijg bij beide scholen de zelfde titel, maar ik weet wel zeker dat een bedrijf iets meer onder de indruk is van een MBA aan Harvard. (Overigens is er helemaal niet mis met de TU Twente :eek:fftopic:)

Dat zou je de recruiters van een maatschappij eens moeten vragen! Waar hechten zij waarde aan? Ik denk dat zij echt wel verder kijken dan alleen een vliegschool...
Tsja, vraag het ze eens, mijn conclusie is dan dat de FTO toch wel erg belangrijk kan zijn.

Eerlijk gezegt vind ik het zeker nu de luchtvaart net over een piek heen is nogal een gok om bij een FTO in VS je papieren te halen.
 
Ik denk dat je nou dingen aan het roepen bent waar je misschien te weinig/nog geen verstand van heb. Een typerating, naast je vliegopleiding (van het uitgespaarde geld) geeft in mijn ogen geen toegevoegde waarde, of je moet een baangarantie hebben bij een maatschappij. Je zal toch moeten solliciteren en dan sta je op de zelfde rij als alle andere ab initios omdat je simpelweg geen ervaring hebt. En stel je hebt een baan bij een maatschappij gevonden na het doen van een typerating (ik noem een ryanair en je hebt je 737 type gedaan), dan zul je toch echt je type opnieuw moeten doen en opnieuw centjes betalen.... is dat voordeliger?

Ipv typerating kun je ook andere dingen doen (timebuilding, aanvullingen cv). Echter met het verschil in kosten (65.000 Euro) kun je makkelijk 3 typeratings halen...

Verder doe ik geen uitspraak over jou vergelijking met NLS/Stella en VS maar ik denk ook niet dat je die uitspraak zo hard kan stellen...

Hoezo kan ik dat niet? Vertel mij eens wat er voor wezenlijk verschil is??? Behalve de assumptie die velen maken dat airliners zogenaamd liever een kandidaat van een desbetreffende school zouden willen hebben...
 
Mooie quote, maar volgens mij niet helemaal van toepassing hier. Een brevet in de VS is een ander product binnen een andere markt. Logisch dus dat er een prijsverschil is.

Je begon zelf al over Harvard, mooi voorbeeld. Ik kan een MBA halen aan Harvard, maar ook bij te TU in Twente. Ik krijg bij beide scholen de zelfde titel, maar ik weet wel zeker dat een bedrijf iets meer onder de indruk is van een MBA aan Harvard. (Overigens is er helemaal niet mis met de TU Twente :eek:fftopic:)


Dat komt omdat er een wezenlijk KWALITEITS verschil tussen Twente en Harvard is. ECHTER, tussen 2e rangs scholen in Nederland en een 1e rangs school in de VS is dat er niet!

Het gaat wel degelijk om hetzelfde product en dezelfde markt, omdat het om je JAA brevet gaat. Ik snap niet helemaal dat je dat zelf niet inziet.


Tsja, vraag het ze eens, mijn conclusie is dan dat de FTO toch wel erg belangrijk kan zijn.

Eerlijk gezegt vind ik het zeker nu de luchtvaart net over een piek heen is nogal een gok om bij een FTO in VS je papieren te halen

En geen gok om bij een andere school dan de KLM aan de slag te gaan?

Leg mij nou eens uit waarom de naam van een FTO belangrijk is en waarom een vliegschool meer waarde zou moeten hechten aan een FTO dan aan de kwaliteit van het individu?
 
Chuck, je bent wel heel erg stellig in je beweringen. Je wekt de indruk dat je de markt ontzettend goed kent. Volgens je profiel ben je echter geen beroepsvlieger, mag ik vragen wie je bent en wat je doet dat je alles zo goed weet?

Leg mij nou eens uit waarom de naam van een FTO belangrijk is en waarom een vliegschool meer waarde zou moeten hechten aan een FTO dan aan de kwaliteit van het individu?

Ik denk niet dat de kwaliteit van een vliegschool belangrijker is dan die van een individu. De kwaliteit van een een vliegschool garandeert echter wel een bepaalde basis kwaliteit van een individu omdat dat individu nu eenmaal de selectie en de opleiding heeft doorlopen. Voor een maatschappij is het dus aantrekkelijk AI's van vliegscholen waar ze goede ervaringen mee hebben aan te nemen, dat lijkt me nou niet echt hogere wiskunde.

Okay en leg jij nu eens uit wat je beweegredenen zijn om dit topic te beginnen en er zoveel tijd aan te besteden. Je overtuigt me er niet van dat je geen commercieel belang hebt.
 
Chuck, je bent wel heel erg stellig in je beweringen. Je wekt de indruk dat je de markt ontzettend goed kent. Volgens je profiel ben je echter geen beroepsvlieger, mag ik vragen wie je bent en wat je doet dat je alles zo goed weet?

Okay en leg jij nu eens uit wat je beweegredenen zijn om dit topic te beginnen en er zoveel tijd aan te besteden. Je overtuigt me er niet van dat je geen commercieel belang hebt.

Ok, jij je zin... Ik werk als undercover agent voor het Ministerie van Foreign Trade van de Verenigde Staten :haha: Wat denk je nou in hemelsnaam?

Ik snap gewoon niet dat zoveel jongeren een gigantische lening aangaan zonder verder te kijken...

Ik ben zelf niet werkzaam in de luchtvaart en zou dat ook nooit willen ook (gewoon omdat ik er nooit het geld zou kunnen verdienen met wat ik nu doe). Wel ben ik aan het kijken om mijn ATPL in de VS te halen en ben daar momenteel alles over aan het uitzoeken.


Ik denk niet dat de kwaliteit van een vliegschool belangrijker is dan die van een individu. De kwaliteit van een een vliegschool garandeert echter wel een bepaalde basis kwaliteit van een individu omdat dat individu nu eenmaal de selectie en de opleiding heeft doorlopen. Voor een maatschappij is het dus aantrekkelijk AI's van vliegscholen waar ze goede ervaringen mee hebben aan te nemen, dat lijkt me nou niet echt hogere wiskunde.

Nonsense, veel vliegmaatschappijen doen ook nog hun eigen assesment, waarbij ze die kwaliteit kunnen peilen. Tevens kunnen ze ook kijken naar de behaalde cijfers van examens en raporten van instructeurs...


Vliegmaatschappijen zouden gewoon duidelijk aan moeten geven wat voor hen belangrijk is bij het aannemen van kandidaten. We maken te veel assumpties waarvan we niet zeker weten of het nu wel of niet zo is...
 
Ik ben het wel met je eens CY.

Ik ben nu bij EPST en het Netjets programma bezig met selecties omdat daar een 'baangarantie' aan vast zit. Maar als die niet door gaan ga ik denk ik ook naar Naples of EFT.

Als je hier van een school met een goede reputatie komt heb je daar wel wat aan. Dat kan ik wel begrijpen.
Maar als je in Amerika voor dezelfde prijs vijf keer zoveel uren kan maken zal dat bij een sollicitatie toch ook wel indruk maken. Bovendien is ervaring als instructeur helemaal niet slecht om te hebben als je multi-crew gaat werken. Volgens mij.

En ja... hier in europa met een garantiefonds is de financiele gok wat veiliger. Daarentegen heb je in Amerika niet zoveel nodig en is het dus een wat kleinere gok.

En je moet zeker niet aan zo'n opleiding beginnen in de hoop dat je daarna bij de maatschappij van je keus terecht kunt. Als je bereidt bent om ook in Arabie, Azie of India te gaan werken vergroot je je kansen aanzienlijk.
 
Ik ben het wel met je eens CY.
En je moet zeker niet aan zo'n opleiding beginnen in de hoop dat je daarna bij de maatschappij van je keus terecht kunt. Als je bereidt bent om ook in Arabie, Azie of India te gaan werken vergroot je je kansen aanzienlijk.

Precies! En in die regionen heb je geeneens een JAA ATPL nodig, maar voldoet een FAA ATPL/Commercial. Is toch zonde als je met een JAA brevet van omgerekend 175.000 USD rond vliegt terwijl een FAA brevet van maar 50.000 USD had volstaan...
 
Kwaliteit van de vlieginstructie, het was altijd stukken minder als in europa. Daarom hadden vliegers die in the states ppl en hour building gedaan hadden grootste moeite met het halen van een cpl examen in NL.

Misschien mag je dan wel solliciteren maar val je af op de selectie. En europese maatschappijen zien toch graag tijd binnen Europa.

Maar je praat erover als je er al helemaal uit ben, wat wil je nu precies zeggen. Moeten we je overtuigen om het niet te doen, want alles wat wordt aangedragen is "nonsense" .
 
Ik ben zelf niet werkzaam in de luchtvaart en zou dat ook nooit willen ook (gewoon omdat ik er nooit het geld zou kunnen verdienen met wat ik nu doe)

Wel ben ik aan het kijken om mijn ATPL in de VS te halen en ben daar momenteel alles over aan het uitzoeken.


:1855: Je zou nooit in de luchtvaart willen werken, maar je wilt wel je ATPL halen.
Ik begrijp er helemaal niets meer van :biertje:
 
Kwaliteit van de vlieginstructie, het was altijd stukken minder als in europa. Daarom hadden vliegers die in the states ppl en hour building gedaan hadden grootste moeite met het halen van een cpl examen in NL.

Dat is nu niet meer het geval... Kijk maar eens naar instructeurs van verschillende scholen in NL, sommigen zijn oud-studenten die meteen na hun opleiding als instructeur zijn gaan werken. Daarnaast, als ze hun CPL examen wel halen, is de standaard toch gelijk???

Misschien mag je dan wel solliciteren maar val je af op de selectie. En europese maatschappijen zien toch graag tijd binnen Europa.

Heeft een maatschappij jou dat ooit verteld? Hoe weet je dat zeker?

Maar je praat erover als je er al helemaal uit ben, wat wil je nu precies zeggen. Moeten we je overtuigen om het niet te doen, want alles wat wordt aangedragen is "nonsense"

Mij hoef je nergens van te overtuigen, vind het gewoon grappig dat mensen zoveel geld uitgeven zonder erbij na te denken.

Ik zal email naar HRM van transavia sturen om uit te vinden of ze bij gelijkwaardige kandidaten onderscheid maken tussen Europa en VS (of vliegscholen). Dan weten we iniedergeval hoe het in elkaar steekt.

Buenos noches!
 
:1855: Je zou nooit in de luchtvaart willen werken, maar je wilt wel je ATPL halen.
Ik begrijp er helemaal niets meer van :biertje:

Ik vlieg prive, en wil graag een wat groter vliegtuig aan kunnen schaffen, vandaar. Daarnaast vind ik het leuk om bij te leren en met vliegen bezig te zijn.
 
Dat van europa tijd is mij niet alleen verteld: staat zelfs op sollicitatieformulieren.

En ook Trans die je noemde vraag Europatijd, betaal je 65e kan je het zien :)
 
Dat van europa tijd is mij niet alleen verteld: staat zelfs op sollicitatieformulieren.

En ook Trans die je noemde vraag Europatijd

Dat zal FAA tijd zijn, onder een JAA erkende vliegschool lijkt me dat heel sterk...

Maar ik zal email posten zodra ik reply heb ontvangen :)
 
Stel je voor dat we allemaal voor het goedkoopste gingen. Dan reed iedereen een Lada. Dan zat iedereen achter een Medion pc. Dat wij het liefst zo min mogelijk geld uitgeven is niet gek, maar het moet natuurlijk niet ten kosten gaan van kwaliteit. Bovendien is het niet zo zeer het bedrag waar men vandaag de dag rekening mee moet houden, maar de garantie tot een baan... en die garantie wordt alleen maar kleiner als je je brevet op een schooltje in Amerika tegen budgetprijs gaat halen.
 
Sinds wanneer is dat zo dan?

Dat is niet zo. Let op de ' ' aanhalingstekens. Aan het Netjets programma begin je niet zonder het aanbod van een baan mits je de opleiding naar behoren afrond. En bij EPST is nog geen leerling vandaan gekomen die geen baan heeft gevonden. Vandaar dat die vent die geen baan geld terug garantie durft te geven. Daarom sprak ik van een 'baangarantie'.
 
En ook Trans die je noemde vraag Europatijd

In het verleden is er (erg) veel :1855: met (NIET verifieerbare U.S.) logboekuren.

Ik ken gevallen, waar vliegers schaamteloos 500 uur Turboprop in hun logboek hadden (bij)geschreven, zonder deze ooit gevlogen te hebben.

Voornoemde is een van de (hoofd)redenen, waarom EU maatschappijen alleen nog (maar) EU uren accepteren.

Daarnaast is het zo, dat sommige (FAA) scholen zoals (voorbeeld) Air Ben Aviator :huilt: Multi Engine time building programma's aanbieden (100 uur voor $ 9.995 WET, plus TAX), die FAA (logboek) wise correct zijn, maar EASA/JAA wise (weer) NIET !!
 
Een ding wat ik niet begrijp is waarom studenten uberhaupt nog voor een vliegcursus in Nederland kiezen terwijl de dollar zo laag staat. Als je bij de KLS wordt aangenomen, doen. Echte,r andere vliegscholen bieden niet een dergelijk voordeel en een Naples Air Center doet qua reputatie niet onder voor een NLS, S&T of Stella.

Ik heb zelf het Amerika traject doorlopen (zelfs bij NAC waar ik slechte ervaringen mee heb, maar daar is ooit al een forum aan besteed). Ook heb ik turboprop timebuilding gedaan. JAA FI rating gehaald en lesgegeven voor 2 bekende Nederlandse vliegscholen, nu vlieg ik bij een bekende Nederlandse airline. Ik kan je vertellen dat ik uiteindelijk veel meer geld kwijt ben dan wanneer ik een Nederlandse opleiding had gevolgd. Bovendien was de weg naar een baan ontzettend moeilijk. Het is vervelend om het je te moeten zeggen maar Nederlandse airlines hebben wel degelijk een voorkeur voor ab-initio piloten van een Nederlandse school. Het is niet fair... but hey, life isn't fair.

De ervaring van het Amerika vliegen is goud waard, ik heb de tijd van mijn leven gehad. Maar helaas meten de Airlines in ons land met 2 maten en ben je niet veel meer waard met 10x meer uren (zelfs multi uren) dan iemand van een NL opleiding. Al mijn maatjes van de opleiding hebben erg veel moeite gehad met het vinden van een baan. Daarnaast heb ik tijdens mijn instructeurs periode gezien hoe makkelijk die ab-initio piloten hier aan het werk komen (in deze relatief gunstige tijd). Sommigen hadden al een baan terwijl ze nog niet klaar waren met hun MCC opleiding.

Heel frustrerend maar waar...

Ennieway, Als jij toch niet van plan bent om je beroep ervan te maken, ga lekker knallen in Amerika! Je hoeft je toch geen zorgen te maken om een baan, dus maak je ook niet druk wat de rest van Nederland doet en waar zij hun 110k euro aan uitgeven.

Succes, MH
 
Als je in Europa een baan wilt vinden kan goedkoop wel eens als duurkoop uit komen te pakken.

Zou naar een goedkope opleiding (mooi woord trouwens "goedkope") zoeken in een JAA land en geld overhouden voor een TR.

Het klopt inderdaad dat er vroeger een hoop Nederlanders waren die in Amerika uren kochten in de rechterstoel van chieftains of metroliners/Beech 1900's etc bij cargo bedrijven. Sommige mensen deden niets meer als in die rechter stoel zitten te slapen daar ze hun tijd wilden uitzitten zodat ze naar huis konden om bij de KLM/MP/HV te solliciteren. Daar ook nog eens hun aannname bestond uit niets meer dan het overhandigen van een check om te betalen voor die uren vroegen KLM/MP/HV vroeger 3/500 USA uren of 100 Europese uren (daar in Europa dergelijke programma's niet bestonden, en uiteraard de kwaliteit nihil is als je in de rechterstoel zit puur om je tijd uit te zitten).

Gelukkig bestaan dergelijke programma's amper meer in de VS, daar Amerikaanse maatschappijen daar ook met hele hele scheve ogen naar kijken als je op die manier aan je uren komt.

FD
 
Back
Top