Voelsprieten Fokker 100

Stab trim

New member
Wat is nou precies de functie van de twee voelsprieten op het stuur van de Fokker 100 (en 70)? Ik vraag me dat al een tijdje af. Even snel een foto genomen:

310568243_6_Wuow.jpeg
 
Ja, en dan klap je die twee pootjes uit om te zorgen dat je kaartje recht hangt en niet ombuigt waardoor hij moeilijker af te lezen is. In feite zitten die dingen vaak zo los (zie het linker pootje op jouw foto) dat het geen ene drol uitmaakt of je ze gebruikt, of niet...
 
In feite zitten die dingen vaak zo los (zie het linker pootje op jouw foto) dat het geen ene drol uitmaakt of je ze gebruikt, of niet...


Hierom vroeg ik mij af waar ze voor dienden... zoals ze er nu bij hangen, kunnen zie daarvoor niet gebruikt worden.
 
Niet helemaal... ik gebruik ze eigenlijk altijd. (in de Fokker 50 zitten ze namelijk ook ;))
 
Nou ik ben blij dat dat mysterie is opgelost. Maar helpt dat echt heel veel? Want in de 738 zitten ze niet...
 
In de 737 heb je toch een iets grotere ''plaat'' waarop ook een checklist staat. Ik neem dus aan dat deze ''plaat'' lang genoeg is voor een approach plate.
 
Hij is inderdaad langer in de 73, maar maakt de lengte van het plaatje echt uit mbt het recht hangen?

Edit: ooo, ik denk dat ik nu pas snap wat jullie bedoelen met 'recht' hangen. Niet zo zeer de draaiende beweging, want daarvoor is die vastgeklemt, maar recht in de zin van dat hij plat op het stuur zit en niet afbuigt onderaan het platte kaartje.

Ik dacht al die tijd dat ze recht vooruit moesten staan om zo draaiende bewegingen tegen te gaan, maar ze moeten natuurlijk het plaatje waar de app chart op rust verlengen. In dat geval is dat checklist geval op de 73 wel lang genoeg, ja.
 
Hij is inderdaad langer in de 73, maar maakt de lengte van het plaatje echt uit mbt het recht hangen?

Edit: ooo, ik denk dat ik nu pas snap wat jullie bedoelen met 'recht' hangen. Niet zo zeer de draaiende beweging, want daarvoor is die vastgeklemt, maar recht in de zin van dat hij plat op het stuur zit en niet afbuigt onderaan het platte kaartje.

Ik dacht al die tijd dat ze recht vooruit moesten staan om zo draaiende bewegingen tegen te gaan, maar ze moeten natuurlijk het plaatje waar de app chart op rust verlengen. In dat geval is dat checklist geval op de 73 wel lang genoeg, ja.
Kwartje is gevallen ;)

Die dingen zijn vaak kapot, maar gelukkig kun je er ook prima mee zonder, zeker op die 5 bestemmingen die we op de F50 aandoen... :dozey:
 
Ach bij de VLM krijgen jullie binnenkort vast ook de AF/KL kaartjes, die zijn wat steviger, heb je die sprieten ook nietmeer nodig!
 
Joh, daar is zelf een company notam van uitgekomen dat die dingen niet meer los gehaald mochten worden. :D
 
Back
Top