Lesvliegtuig maakt voorzorgslanding op luchthaven Eelde

Status
Not open for further replies.

RoaldL

New member
"28-07-2008

EELDE - Een klein vliegtuig heeft maandag (28 juli) aan het eind van de middag een buiklanding gemaakt op Groningen Airport Eelde in Drenthe. Het toestel landde zonder gebruik te maken van het landingsgestel. Dit meldt de luchtvaartpolitie in Amsterdam. De inzittenden van de Piper Arrow zijn met de schrik vrijgekomen.

Volgens het Dagblad van het Noorden gaat het om een lesvliegtuig van vliegschool Stella Aviation. De luchtvaartpolitie doet op het vliegveld van Groningen nader onderzoek naar het incident."

lekker dan, ik begin 14 augustus bij stella.
iemand al feedback hierover?? insiders ofzo?
 
Buiklanding, veld is enige tijd dicht geweest. Opgetakeld en op z'n wielen gezet. All I know.
 
Zou er maar vanuit gaan dat dit een human factor is geweest, zoals al zo vaak zelfs bij ervaren piloten is voorgekomen.

Maak je geen zorgen over de kwaliteit van je vliegschool, elke vliegschool in Nederland moet aan bepaalde standaarden voldoen.
 
Zou er maar vanuit gaan dat dit een human factor is geweest, zoals al zo vaak zelfs bij ervaren piloten het geval is geweest.

Maak je geen zorgen over de kwaliteit van je vliegschool, elke vliegschool in Nederland moet aan bepaalde standaards voldoen.

Er wordt gesproken over een voorzorgslanding. Dit klinkt niet alsof men de wielen is vergeten, maar alsof ze het niet meer deden.
Als je ze vergeet is het geen voorzorgslanding.
 
Vind het eerder een gevaarlijke uitspraak om dit meteen aan het materiaal te wijten. Ongeveer 85 procent van alle vlieg ongelukken komt door menselijke fouten.

Daarnaast: vertel mij eens welk type vliegtuig dit is?
 
Daarnaast: vertel mij eens welk type vliegtuig dit is?

Registratie PH-PHE
Registratienummer 6049
Naam Houder Stella Aviation Charter B.V.
Adres De Zanden 59
Postcode 7395 PA
Woonplaats TEUGE
Type Luchtvaartuig Piper PA-28RT-201T
Type Motoren 1 TSIO-360-FB
Serienummer 28R-8331022
Bouwjaar 1983
MTOM 1315
Luchtwaardigheids categorie code CS-23N
Bewijs van inschrijving geldig tot
Bewijs van luchtwaardigheid geldig tot 29-09-2008
Rol Houder Holder/Owner
Categorie luchtvaartuig Prop-driven (Piston)

Hoezo trouwens ? Maakt het vliegtuigtype je (voorbarige) conclusie waarschijnlijker ?

Edit: alien was me voor zie ik nu
 
Was inderdaad onwaarschijnlijker afhankelijk van het type retractable gear...

Arrow staat er wel bekend om (vooral in het verleden) dat dit systeem niet altijd even betrouwbaar was.

Gear troubles
The automatic extension system, though often a boon in preventing inadvertent gear-up landings, isn’t perfect. The Arrow has suffered its share of gear-up landings: either its automatic gear-extension system didn’t work, or pilots had overridden it and forgotten to reengage it. Also, like most retractable-gear airplanes, the Arrow’s system is prone to a variety of malfunctions (many of which could be avoided with regular maintenance and frequent inspections, including a good preflight, in which you actually bend down and stick your head under the wheel wells for a good inspection).

During a representative five-year survey of the FAA’s accident/incident reports, The Aviation Consumer counted 95 Arrow gear-ups involving some type of pilot error. Many occurred during an instructional flight with a CFI aboard. Often, the automatic extension system was overridden while pilots were practicing slow flight or performing stalls.

Other gear-ups occurred when the pilot simply forgot to lower the gear; the automatic extension system either didn’t work at all, or only partially extended. Many gear-ups occurred when the pilot—after selecting “gear down”—failed to note that he didn’t have a “three-green” indication. Had he followed the emergency extension procedure, the mishap probably wouldn’t have occurred.

Fifty-one gear-ups or collapses occurred due to a malfunction—broken actuator rods, trunnions, etc. Given this record—not overwhelmingly better than similar retractables—it’s not surprising that you probably won’t find an insurance carrier today who offers lower rates purely because of the Arrow’s automatic extension system.

We zullen zien...
 
Tuurlijk is het een mogelijkheid, maar wat is de toegevoegde waarde van uit de lucht gegrepen 'assumptions'?
 
Idd moeten we de berichtgeving geloven dat het een voorzorgslanding is, dan werkte de gear gewoon niet. Human factors is als je het vergeet, maar daar kom je altijd pas na afloop achter oftewel geen voorzorglanding.
Maar ja we horen het wel, of niet.

Dan nog, het heeft niet veel met de school te maken, maar met maintenance.
 
Speculaas, speculaas, speculaas... laten we eerst maar weer eens afwachten wat de goed heiligmannen van de IVW er van weten te maken.
 
Arrow staat er wel bekend om (vooral in het verleden) dat dit systeem niet altijd even betrouwbaar was.
We zullen zien...

Dat maak het dan toch juist onwaarschijnlijker dat het human error was ?
Maar goed, we zullen wel zien inderdaad.
 
Was inderdaad onwaarschijnlijker afhankelijk van het type retractable gear...

Arrow staat er wel bekend om (vooral in het verleden) dat dit systeem niet altijd even betrouwbaar was.



We zullen zien...

Bij de meeste Arrows is dit systeem "disabled", uitgeschakeld dus. Ik neem aan dat dit bij de PH-PHE ook het geval was maar wellicht kan een Stella piloot licht op deze zaak werpen.

Verder blijft het natuurlijk gissen en is het veel te vroeg om conclusies te trekken.
 
Bij alle Arrows van Stella is inderdaad het automatic gear extension systeem uitgeschakeld.

Voor de rest zal ik me ook niet wagen aan het gissen naar de oorzaak, laten we dat maar mooi afwachten.
 
Het vliegtuig is gebouwd door mensen, wordt onderhouden door mensen en heeft mensen aan boord die het mogen bedienen, dus uiteindelijk is er altijd wel een human als factor in de hele ketting... Is het niet als deel van de oorzaak, dan is het wel als deel van het gevolg waar de mens het met of zonder succes mag proberen op te lossen. Eigenlijk is de "85% is human factor" een beetje nietszeggend dus...

Zelfs als een vleugel er door een tornado worden afgescheurd zou je kunnen zeggen dat het mens aan boord daar niet had moeten vliegen, dat het mens aan boord het daarna met de andere vleugel beter had kunnen oplossen, dat het mens in de toren beter had moeten vectoren, dat het mens bij het meteo kantoor beter had moeten waarschuwen of dat het mens dat de doppler radar computer ontworpen heeft / gebouwd heeft / besloten heeft om te plaatsen op die plek / onderhouden heeft beter zijn werk had moeten doen... ramble ramble blah blah... Het zegt allemaal niets totdat je het rapport gelezen hebt inderdaad.
 
Bij alle Arrows van Stella is inderdaad het automatic gear extension systeem uitgeschakeld.

"The arrow was originally manufactured with an emergency automatic free-fall system that has since been removed by FAA airworthiness directive. However, references to the auto free fall are still in the pilots operating handbook."

Bron

BTW de Gear Override was errug handig, als je van korte banen met obstakels vertrok ;)

note: dubbele post, zie Buiklanding PH-PHE (Stella Aviation) GG
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top