Buiklanding PH-PHE (Stella Aviation) GG

Aan de foto's vallen drie zaken op;

1. Toestel ligt mooi op de centreline. Prachtig gedaan door de crew;

2. Flaps zijn helemaal naar beneden. Om schade te voorkomen was het wellicht beter geweest om ze in te laten. Elke knoop te veel is in een noodgeval natuurlijk een uitnodiging voor meer ellende maar de stallspeeds met en zonder flaps liggen nu ook weer niet dramatisch veel uit elkaar. Bij een voorzorgslanding had ik overwogen om ze in te houden om schade te beperken;

3. Prop is aan alle bladen krom. Men heeft dus met motorvermogen het toestel aan de grond gezet. Handiger was het geweest om op final de branstoftoevoer te sluiten en de prop zo veel mogelijk grof te zetten. Krukas en andere vitale motorcomponenten waren dan gespaard gebleven en slechts 1 blad had krom hoeven zijn.

Kortom, ik trek geen conclusies maar het lijkt toch erg veel op "human error"


Hoi Doubleflush,

Je snapt natuurlijk wel dat jij vraagt omafgefikt te worden. Ik zou in het vervolg wat voorzichtiger omspringen met je reakties op gevalletjes als deze. Gezien jouw al BEHOOORLIJKE ervaring "not" kan ik me het enigszins voorstellen dat je ook graag in de picture wil zijn, maar ik stel voor dat je eerst zelf nog even wat oefent voordat je je voegt tussen de amateurs op de afdeling "airwok"-ongevallen inspectie.

En tegen de vlieger die de belly heeft gemaakt: "good job!"
 
Ik weet het niet of een precautionary landing is geweest maar de schade lijkt mee te vallen en de crew is gelukkig ongedeerd.
Het enige wat ik anders zou doen is gewoon naast de baan landen, lekker op de gras. Vonken en brandstof zijn niet altijd een goede combinatie.
!

hmmm...
Banen zijn vlak.
Wat er onder gras schuil gaat, dat weet je niet. Wat van boven een mooi grasveldje lijkt kan net zo goed een maanlandschap zijn vol kuilen en roestend ijzerwerk. Your choice!
 
Hoi Doubleflush,

Je snapt natuurlijk wel dat jij vraagt omafgefikt te worden. Ik zou in het vervolg wat voorzichtiger omspringen met je reakties op gevalletjes als deze. Gezien jouw al BEHOOORLIJKE ervaring "not" kan ik me het enigszins voorstellen dat je ook graag in de picture wil zijn, maar ik stel voor dat je eerst zelf nog even wat oefent voordat je je voegt tussen de amateurs op de afdeling "airwok"-ongevallen inspectie.

En tegen de vlieger die de belly heeft gemaakt: "good job!"

Ik loop al wat langer rond in luchtvaartland en ken jouw soort. Ik heb in mijn mail geen oorzaak genoemd alleen de feiten bekeken als vlieger met een groot aantal Turbo Arrow uren.
Ik zet een krat bier op de conclusie "crew failed to lower the landing gear".
Verder branden jullie maar lekker door hoor, ik heb voor hetere vuren gestaan:haha::haha:
 
Flush,

Als je al een tijdje rondloopt in de luchtvaart moet je zeker ook weten dat het zeer veel gevolgen heeft als je al zo vroeg na een incident dingen gaat roepen. Er staat helemaal niet bij de foto's vermeld over de periode voor de landing.. Om dan meteen maar te roepen dat de vliegers vergeten zijn het landingsgestel om laag te doen voor de landing vind ik persoonlijk een gevaarlijk uitspraak die mensen in een verdere carriere het behoorlijk moeilijk kan maken.

De arrow is bekend vanwege de relatief hoge faal kansen van het landingsgestel, en heeft men mischien wel gekozen voor de optie om met het gear up te landen omdat het maar partial omlaag kwam. Zoals eerder al geopperd door mij en andere mensen ff geduld hebben en wachten met dingen roepen.

Dit is een openbaar forum en zeker een "ervaren" luchtvarende zou moeten weten dat er meer mensen meelezen. Kijk maar eens naar de Engelse media die informatie van pprune gebruiken wanneer het ze uitkomt...
 
Ik zet een krat bier op de conclusie "crew failed to lower the landing gear".
Verder branden jullie maar lekker door hoor, ik heb voor hetere vuren gestaan:haha::haha:

Sluit me hier graag bij aan, 2 kratjes :)

EELDE - De 'buikschuiver' van een lesvliegtuigje maandagmiddag is waarschijnlijk te wijten aan een menselijke fout. Dat zegt Stella Aviation, het opleidingscentrum dat de lesvluchten op Eelde verzorgt.

Het vliegtuigje, een Piper, kwam op de buik terecht, omdat het landingsgestel niet leek te werken. De twee inzittenden konden het vliegtuig ongedeerd verlaten.

Waarschijnlijk leken de lampjes van het landingsgestel op groen te staan door de verblindende zon. Daardoor dacht de piloot dat het onderstel uitgeklapt was, terwijl dit niet het geval was.
 
Je snapt natuurlijk wel dat jij vraagt omafgefikt te worden. Ik zou in het vervolg wat voorzichtiger omspringen met je reakties op gevalletjes als deze. Gezien jouw al BEHOOORLIJKE ervaring "not" kan ik me het enigszins voorstellen dat je ook graag in de picture wil zijn, maar ik stel voor dat je eerst zelf nog even wat oefent voordat je je voegt tussen de amateurs op de afdeling "airwok"-ongevallen inspectie.

En tegen de vlieger die de belly heeft gemaakt: "good job!"

Hier spreekt zeker een 'echte' top gun?

Flush heeft een aantal feiten op een rijtje gezet en daar de meest aannemelijke (en juiste) conclusie uit getrokken, niets mis mee...
 
Sluit me hier graag bij aan, 2 kratjes :)

EELDE - De 'buikschuiver' van een lesvliegtuigje maandagmiddag is waarschijnlijk te wijten aan een menselijke fout. Dat zegt Stella Aviation, het opleidingscentrum dat de lesvluchten op Eelde verzorgt.

Het vliegtuigje, een Piper, kwam op de buik terecht, omdat het landingsgestel niet leek te werken. De twee inzittenden konden het vliegtuig ongedeerd verlaten.

Waarschijnlijk leken de lampjes van het landingsgestel op groen te staan door de verblindende zon. Daardoor dacht de piloot dat het onderstel uitgeklapt was, terwijl dit niet het geval was.

Nou, lekker club is dat Stella. Het begint al vroeg blijkbaar, net zoals bij een hoop maatschappijen. Je bent net bekomen van een emergency en in plaats van een positieve evaluatie krijg je alvast een trap na.
Zal me niets verbazen als de vliegers aangeklaagt worden wegens het mollen van schooleigendommen. :eek:

Dus aan alle vliegers, wees gewaarschuwd en CYA (cover your ass).

GF.
 
Nou, lekker club is dat Stella. Het begint al vroeg blijkbaar, net zoals bij een hoop maatschappijen. Je bent net bekomen van een emergency en in plaats van een positieve evaluatie krijg je alvast een trap na.
Zal me niets verbazen als de vliegers aangeklaagt worden wegens het mollen van schooleigendommen. :eek:

Dus aan alle vliegers, wees gewaarschuwd en CYA (cover your ass).

GF.

Lekkere club is Stella....?

Wat voor positieve evaluatie wil jij geven als mensen het landings gestel vergeten zijn? Dat is gewoon een ernstige individuele fout waarbij de vliegschool geen blaam treft en die wel de reputatie van een vliegschool aan kan tasten. Dan is het toch logisch dat dit wordt gecommuniceerd?
 
En dus meet je dit als school maar breed uit in de pers binnen een dag? Zegt ook iets over de kwaliteit van de opleiding dan natuurlijk, of misschien wel over de selectie. Speculatief: iets te commercieel misschien?

Laten we het onderzoek maar eens afwachten eigenlijk....:biertje:

GF.
 
Waarschijnlijk leken de lampjes van het landingsgestel op groen te staan door de verblindende zon. Daardoor dacht de piloot dat het onderstel uitgeklapt was, terwijl dit niet het geval was.


Hoe gaat dat gestel dan naar beneden, met een pushbutton ofzo? Je ziet toch aan de positie van de hendel of ie naar beneden is of niet? Als ze 'm wel geselecteerd hebben maar ze kregen geen 3-green is er dus niet alleen sprake van een human error maar ook van een technische fout!
 
En dus meet je dit als school maar breed uit in de pers binnen een dag? Zegt ook iets over de kwaliteit van de opleiding dan natuurlijk, of misschien wel over de selectie. Speculatief: iets te commercieel misschien?

Ik ken Stella verder niet goed, maar het lijkt also heel veel mensen iets tegen Stella hebben en elke mogelijkheid om het af te kraken aangrijpen.

Natuurlijk wordt dit aan de pers doorgegeven, Stella is toch geen liefdadigheidsinstelling? Hoezo zegt een individuele fout iets over de kwaliteit van de hele opleiding? Heb jij enig idee hoeveel vlieguren een vliegschool maakt? Ik vind jouw assumpties een stuk ongenuanceerder dan de conclusie dat dit ongeval door een menselijke fout tot stand is gekomen.

Reputatie is belangrijk voor een commercieel bedrijf. Mensen die zeiken dat sommige vliegscholen te commercieel zijn, hebben de vrije keuze om een andere vliegschool te kiezen.
 
Even "semi" off topic..

Mij is in een andere post (waarin ik vroeg wie er op R'dam vlieg) verteld dat mensen hier op dit forum nogal van privacy houden, dus wordt info als homebase etc niet vrijgegeven. Geen probleem.

Dit is een openbaar topic, dus moet iedereen zijn/haar mening kunnen geven, toch? Dat er mensen tussen zitten die hele onsubtiele meningen verkondigen, die misschien helemaal niet stroken met de "normale" gedachte, hoort er nu eenmaal bij en om eerlijk te zijn zet dat vaak juist aan tot (nuttige) discussie. En met hun boute uitspraken forceren ze ook regelmatig.

Wat ik niet goed begrijp is dat er dan meteen wordt geroepen:
"leuk om te zien dat met name de onervaren mensen wel weer weten wat er gebeurd is". Of "ik zou maar niet zulke uitspraken doen, want......".

Ik heb nog niet een post gezien waarin staat: HET IS een pilot error. HET IS. ..... etc.

En wat dan nog als de "onervaren" piloot zijn/haar mening verteld. Als je die mening niet wil weten, moet je geen topic over dit soort zaken maken. Maar dat zou niet goed zijn, want vrijheid van meningsuiting staat hoog bovenaan ("ongecensureerd").

En wie zegt dat ik onervaren ben qua piloot (is overigens wel zo, maar ik neem mijzelf maar even als voorbeeld). Omdat er bij mijn naam PPL en SEP staat met 32 uur TT? Dat is zo gewijzigd. Ben ik dan ineens wel een ervaren rot en heb ik "recht van spreken"? En de media weet dat (hopelijk) ook, en zo niet is het een waardeloze journalist (maar goed...die zijn er ook genoeg).



Overigens denk ik ook dat het niet uitmaakt wat de schade is aan het toestel. Veilig kunnen uitstappen is prio 1. Als later blijkt dat je toch "fout" zat als piloot, zie je dan wel verder hoe je e.e.a. regelt met de verzekering. Mensen..dat vliegtuig is slecht een attribuut. Far less important than a life!
 
Last edited:
En dus meet je dit als school maar breed uit in de pers binnen een dag? Zegt ook iets over de kwaliteit van de opleiding dan natuurlijk, of misschien wel over de selectie. Speculatief: iets te commercieel misschien?

Laten we het onderzoek maar eens afwachten eigenlijk....:biertje:

GF.

Ik ben erg benieuwd hoe het woord 'voorzorgslanding' in de pers terecht is gekomen...
Zo'n term lijkt me voor een vliegschool in ieder geval niet ongunstig, aangezien dit woord het hele gebeuren samenvat als goed goed optreden van de vliegers, waar evt. een technische fout aan ten grondslag heeft gelegen.
Dat Stella vervolgens het 'echte' (?) verhaal naar buiten brengt is wel eerlijk, maar zal bij het publiek negatievere gevoelens achterlaten dan het verhaal over de 'voorzorgslanding'.
 
Er is dus sprake van een voorzorgslanding (volgens de pers), in dat geval moet de brandweer ten tijde van de landing naast de baan hebben gestaan. Kan iemand dit bevestigen?

Van horen zeggen was er bij de brandweer een "crashcall" wat inhoud dat het geen voorzorgslanding geweest zou zijn maar een alarmering als gevolg van een crash.

Een wezenlijk verschil wat een heel ander licht op de zaak werpt.

Waar ik mij aan stoor is het hedendaagse gebrek aan integriteit. Wat Stella voor mening over dit geval heeft mbt de vliegers is een interne zaak en dient dan ook als zodanig afgehandeld te worden. Het uiteindelijke rapport van IVW komt wel in de pers.

Zoals iemand als eens melde in dit topic, lezen er meer mensen mee en kon het voor de betreffende vliegers wel eens nare gevolgen hebben.

GF.
 
Ik ben erg benieuwd hoe het woord 'voorzorgslanding' in de pers terecht is gekomen...
Zo'n term lijkt me voor een vliegschool in ieder geval niet ongunstig, aangezien dit woord het hele gebeuren samenvat als goed goed optreden van de vliegers, waar evt. een technische fout aan ten grondslag heeft gelegen.
Dat Stella vervolgens het 'echte' (?) verhaal naar buiten brengt is wel eerlijk, maar zal bij het publiek negatievere gevoelens achterlaten dan het verhaal over de 'voorzorgslanding'.

Helemaal mee eens. "Hoe geef ik er een mooie draai aan....", zullen ze bij Stella wel gedacht hebben, zeker omdat de geschiedienis zich lijkt te herhalen......

phjbjbj6.jpg


Looks familiar ?? Sounds familiar ?? Deze Seneca PH-JBJ lag een jaar of twee geleden na een buikschuiver op Beek er zo bij. Déjà vu situatie. Toevallig lijken de kleurenschema's ook nog op elkaar en dat kun je niet van alle Stella machines zeggen ! Overigens is Stella niet uniek of bijzonder in het "Buikschuiven". Ook de NLS en de KLS hebben op dit gebied voldoende ervaring:D:D

Dit soort landingen lopen over het algemeen goed af. Het blijft meestal bij deuken in plaatwerk en ego's. Ik vind daarom dat we op dit forum gerust een mening mogen ventileren over dit soort zaken. Bij menselijk leed ligt het anders, daar past terughoudendheid.

Twee kratjes bier op human error en een cover-up verhaal van Stella, wie durft in te zetten op een technisch mankement ?
 
Mijn mening is dat iedereen dit kan overkomen, vooral in stress situaties/perioden. Check dit filmpje bijv. met de gear warning zelfs aan

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=-K4QHpVXtxI[/YOUTUBE]
 
Back
Top