Solliciteren: waar?

Ryanair is momenteel aan het recruiten bij United Airlines in de USA omdat ze in Europa niet genoeg vliegers kunnen vinden.
Momenteel zijn er nog zo'n 1700 tot 2000 nodig de komende paar jaar.

Wat voor contract krijgen die lui, betaald in Euro´s of Dollars?
 
Misschien dat deze thread toch wel goed in zijn recht zou kunnen komen voor aspiranten en ab initio's. Wat ik namelijk merk is dat veel mensen na de opleiding moeten bukken om een TR te betalen. Neem Ryanair bijvoorbeeld. Ik heb niets tegen Ryanair, maar waarom zou je dokken voor je TR als het nog beter kan en dat je op den duur zelfs een beter salaris hebt en goede pensioensregeling, etc.

Air France neemt Ab Initio's aan. Je moet immers wel maximum 30 jaar zijn om te voldoen aan de ureneis. Tot 30 jaar geldt er namelijk geen ureneis (je bent wel competitief als je met 25 jaar met 1000 uur komt solliciteren bv), daarna is het tot 35 jaar 1000 uur, 40 jaar 2000 uur, etc...

Een groot voordeel is dat je niet voor je TR hoeft te betalen, je ervaring speelt initieel geen rol. Als je als Ab Initio komt solliciteren moet je wel sensomotorische test afleggen om te kijken of jij op dat niveau zit dat ze van je verwachten. Er is dus geen grading. Senso-test moet je denk ik vergelijken met COMPASS of NASS.

AF is echter niet zo gek als CLH om je een cursus Frans ''aan te bieden'' dus die zou je zelf moeten doen. Een klein rekensommetje, stel je gaat twee weken naar de nonnen in Vught. Mij kostte het destijds een ''kleine'' 3000 euro. Je zou daarna bij hetFranse IAP :)grijns:) ook een voorbereidingscursus kunnen doen. Hier wordt ook de nadruk gelegd op je verbale communicatie in het Frans. Geloof het of niet, maar ze bieden zelfs Engelse cursussen aan voor Fransen die geen Engels kunnen. Veel Fransen vallen namelijk al af bij de Engelse test.

Als je meer informatie wilt, moet je maar PM'en, maar het is een aanbod om niet af te slaan. Je mag bijvoorbeeld i.t.t bij de KLM drie keer solliciteren met een tussenpose van 3 jaar meen ik. Ook niet verkeerd lijkt mij. Het enige nadeel misschien is dat er zoveel selecties plaats vinden per maand (!) dat je nu wel min. een jaar zou moeten wachten om te beginnen met de TR. Je hebt immers wel het ''toegangsbewijs'' dus je kan juridisch niet worden opgebeld met het bericht dat je toch niet bent aangenomen of dat jenog langer moet wachten.

Voor Ab Initio's lijkt me dit een zeer goed aanbod en zou er ook goed over nadenken ;)

EDIT: Het maakt niet uit waar je je opleiding gedaan hebt. Of dit nou in de suburbs in Alabama is of bij die kakschool in het hoge noorden van Nederland. Modulair of Geïntegreerd, maakt niet uit ;)

EDIT2: In tegenstelling tot KLM is er geen leeftijdsdiscriminatie op basis van salaris en 1st year pay is veel meer dan bij KLM! Life is also much better here, heerlijk het ''joie de vivre'' :grijns: .
 
Last edited:
De banenmarkt is er slecht aan toe, de meesten zijn bang om na een joboffer van bijv. RYR geen kans te maken op een job als piloot of tenminste het veel moeilijker gaat worden en denken dat je de lening anders niet kan afsluiten/zeurende ouders en bank. Als je je nou bij de nonnen aansluit en traint voor de sollicitatiegesprekken dan ben je er nog steeds niet in. Als je nou zekerheid had, had iedereen het gedaan. Als je nou wordt afgewezen, doei mooie job AF maar natuurlijk wel wat ervaring rijker. Maar kan iemand mij helpen wat je eraan heb als je wordt afgewezen? Behalve dat je de franse taal kent natuurlijk.
 
Er wordt een zogenaamde ''dossier de candidature'' van de candidaat bijgehouden. Hier komt alles in dus je resultaten van de selectie tot aan al je checks. Deze dossier de candidature wordt pas vernietigd als je a) 3 keer op selectie bent geweest en onsuccesvol of b) tien jaar nadat je bent afgewezen bij de selectie. Dit betekent overigens niet dat als je een keer selectie hebt gedaan, dat je dan na 11 jaar niet weer kunt solliciteren. Vraag is alleen of je senioriteit wilt opgeven.

Ik weet het niet precies, maar na 3 meen ik, kan je het wéér doen. Ze verwachten niet dat je alles beter doet, het enige dat ze verwachten, is dat je minstens 600 vlieguren meeneemt. Dit kan op een jet, turboprop of je kan als FI gewerkt hebben. Boeit geen flikker. Je vergroot immers wel je kansen als dit in een Multi Crew Concept is, maakt niet uit of het op een A320 is of een Dash 8.

Als je wordt afgewezen blijft dat dossier dus gewoon bestaan. Hier staan wat kanttekeningen van de psycholoog, je testscores, etc. Hetgeen dat zij willen zien veranderen is datgeen waar jij eerder op afgewezen bent.

De selectie bij AF valt overigens niet te vergelijken met ook maar een selectie in Europa denk ik. Het is een uitgebreidere selectie van een vliegschool en vooral je intelligentie en je persoonlijkheid zijn belangrijk. ATPL kennis doet er in principe niet aan toe daar er wordt verondersteld dat je dit al machtig bent. Je willen immers al je resultaten hebben. Grading is er ook niet en de TR kan theoretisch gezien net zolang duren als de candidaat nodig heeft. Hetzelfde geldt met linechecks.
 
Maar is de selectie dan in het Frans of Engels. Beter gezegd, moet je die cursus voor of na de zekerheid doen?
 
Selectie is compleet in het Frans. Interview, vraagstelling, etc. Een van de eisen is namelijk ''s'exprimer couramment dans la langue française''. Als je dat niet kunt, word je niet eens uitgenodigd!
 
Ja het is volgens mij een mooi bedrijf om voor te werken. Maar ja zal wel een hele investering in zowel geld als tijd in zitten. En daarmee ben je er idd nog niet zoals Honeywell al opmerkte, je moet natuurlijk ook de selectie nog maar even halen.

Is het trouwens Frans in woord en geschrift? Of is het spreekvermogen toch wel het belangrijkst?
 
Je moet kunnen lezen, luisteren, spreken en schrijven. Dit komt omdat werkelijk ALLES binnen het bedrijf in het Frans gaat. ATC is in Frankrijk en Franstalige landen ook Frans. Vooral als je long haul vliegt, vlieg je veel naar Afrikaanse gebieden waar ook Frans wordt gesproken tot prachtige eilanden zoals Martinique, Tahiti en Guadeloupe, hier wordt ook Frans gesproken. Checklists zijn in het Frans en Opération Manualls (manuel d'exploitation) zijn in het Frans, loadsheets, etc etc etc.

Kortom, alles is in het Frans. Echter, veel Nederlanders vindne Frans moeilijk. Dit komt vooral, omdat maar weinig woorden overeenkomen met het Nederlanders en de grammatica heel erg anders is. Zodra jij dat allemaal weet en in Frankrijk woont, dan is dat binnen een maand weg mits je getraind hebt bij de nonnen of Berlitz b.v. Ik heb makkelijk praten, ik weet het, maar het is een heel mooi bedrijf om voor te werken. Het enige nadeel voor de meesten is de taal... Maargoed, ik zou die bal gewoon schieten. Als je nou in je examenjaar zit en je hebt al selectie gedaan en bent bijvoorbeeld bij EPST aangenomen, zou ik gewoon na je examen een paar maanden naar Parijs gaan of Nice. Maargoed, mocht je interesse hebben, ik heb nog hele goede oefendocumentjes voor de selectie op mijn notebook staan die een goed beeld geven over wat je vooral de eerste selectiedag te wachten staat :)
 
@ Julien

Zou je mij wat oefendocumentjes willen sturen?

Bij voorbaat dank!
 
Last edited:
Ik snap je punt, denk ook dat het een hele mooie tent is. Maar om als ab-initio 2700 euro per week aan taal les uit te geven bij de nonnen, is misschien wat veel bij je studieschuld. Misschien dan interessanter voor mensen die graag naar AF willen om frans te doen als je al een baan hebt.

Voor de mensen die er wel intresse in hebben, nonnen van vught: http://www.reginacoeli.nl/

Overigens snap ik dat alles in het frans in bij AF, het zijn tenslotte franzen en dus best eigewijs. Maar als je kijkt naar CLH (even buiten het feit dat zei je taalcursus betalen), daar kun je wel selectie doen in het engels en als je bent aangenomen de taal leren. Je kunt moeilijk elke taal leren voor elk land waar je een mail/c.v. heen stuurt.
 
Overigens snap ik dat alles in het frans in bij AF, het zijn tenslotte Fransen en dus best eigenwijs.

Bij KLM moet je als vlieger ook goed Nederlands kunnen spreken en schrijven (naast de NLS/KLS/KLu eis etc). Ik geloof dat je in Engeland genoeg aan Engels hebt ;).
 
Bij KLM moet je als vlieger ook goed Nederlands kunnen spreken en schrijven (naast de NLS/KLS/KLu eis etc). Ik geloof dat je in Engeland genoeg aan Engels hebt ;).

Correct, alleen zijn bij ons ATC, documenten en checklisten wel in het engels. En volgens mij vliegen er bij KL ook niet alleen NL-ers maar ook engelssprekende. (met name gebaseerd op accenten op ATC)
 
Correct, alleen zijn bij ons ATC, documenten en checklisten wel in het engels. En volgens mij vliegen er bij KL ook niet alleen NL-ers maar ook engelssprekende. (met name gebaseerd op accenten op ATC)

Bij KLC is alle documentatie en alle berichtgeving dan ook in het Engels (nog veel KLC-UK vliegers). In KLM is er ook een hoop nog in het Nederlands. De KLC vliegers die nu route training krijgen bij Air France / Air Regional (E190) kregen eigen Engelse checklisten. Kennelijk is de standaard in het Frans inderdaad.
 
Back
Top