PO cijfer

@ Nielzzzo

Dat is het 'm nou juist..als je al jou PO2 cijfers optelt en deelt door het aantal cijfers kom je ook daadwerkelijk uit op een 6 < 91 : 15 = 6,1 >

Maar bij mij is dat dus niet het geval (ik kreeg maar 7 cijfers btw) < 39 : 7 = 5,57 > en ik kreeg een adviescijfer: 4

snap je...

vandaar dat ik aan anderen vraag wat hun PO2 gemiddelde en adviescijfer was???

Bully, ik probeer je juist uit te leggen dat je niet te veel op cijfertjes moet letten. Ze vinden je geschikt, of ze vinden je niet geschikt. Je kan niet zelf cijfertjes gaan optellen en je eigen psychologische conclusie trekken over of je zelf geschikt bent als piloot. Psychologie gaat niet met cijfertjes, het gaat over of ze iemand wel of niet geschikt vinden. Als jij een matige indruk achter hebt gelaten, kunnen ze daarom best beslissen om je niet door te laten gaan. Daar pakken ze geen rekenmachine bij.
En als je toch over cijfers wil praten, dan kun je ook zien dat ik "slechts" 3 vijven had, en verder zessen, zevens en een acht. Misschien compenseert dat het beter. Want het gemiddelde van mijn cijfers, 6,1, is dan zelfs hoger dan jou hoogste cijfer bij PO2; een 6.
 
@ Nielzzzo

Ik snap ook wel dat er niks verkeerd is gegaan en dat ik ben afgewezen. En volgens mij hebben wij niet hetzelfde PO gehad, want jij hebt 15 cijfers terwijl ik er maar 7 heb.
(en jou adviescijfer klopt ook zoals ik al eerder zei met je PO cijfer 6.1>6 en die van mij niet 5.5>4...vandaar dat ik vraag naar PO cijfers van andere kandidaten)

Het gaat mij er gewoon om hoe zo'n adviescijfer uiteindelijk tot stand komt.
 
Is er al iemand verbaal vermoord door bully? Mij is wel redelijk duidelijk waarom hij er niet door heen is, maar dat is slechts mijn (absoluut niet psychologische) benadering.

Gegroet
 
Fase 1: 1x5 1x6 2x7 1x9 = 34 totaal
Fase 2: 2x5 4x6 1x7 = 5.87 gemiddeld

Advies: 4 onvoldoende




Mijn vraag is dus ook: is die 4 een cijfer wat de psychologe geeft alszijnde haar mening over mijn geschiktheid als verkeersvlieger (en heeft dus NIETS te maken met die andere cijfers?), of zit het op een andere manier in elkaar?
 
Het eindcijfer is een cijfer dat door de psycholoog wordt bepaald, ondersteund door de cijfers. Fase 1 geeft een idee over je intelligentie,technisch en rekenkundig inzicht ed. Dat kan je redelijk makkelijk in cijfers uitdrukken. Fase 2, wat veel meer een persoonlijkheidsonderzoek is kan je veel moeilijker in cijfers uitdrukken. Je kan wel voor bepaalde specifieke kwaliteiten een cijfer geven, maar dit kan je absoluut niet middelen. In dat opzicht kijkt de psycholoog naar het gehele plaatje. Je kan dus een onvoldoende niet zomaar compenseren met een ander cijfer omdat het om totaal verschillende eigenschappen gaat, die beide belangrijk zijn voor het beroep.

Een autist zou allemaal 9ens kunnen halen voor data verwerking, technisch inzicht en dat soort zaken. Als hij echter allemaal onvoldoendes haalt voor sociale vaardigheden, teamwork, leiderschap etc. is het gemiddeld misschien wel een 6. Echter is een dergelijk persoon totaal niet geschikt voor het beroep. Dit principe geld dus ook voor minder extreme gevallen, en zo kan hjet dus dat je gemiddeld 5.87 hebt en advies 4 krijgt. Zuur maar waar.

Voor specifieke uitleg zou ik gewoon opbellen en vragen hoe het nou precies zit. Krijg je meteen antwoord op je vraag. Dit helpt je ook om je volgende keer iets beter voor te bereiden of om bepaald aandachtspunten voor jezelf te formuleren. Succes ermee!
 
Juistem.. Het heet niet voor niets een ADVIES cijfer.

De psychologen geven hun idee over jou weer in een cijfer, maar is niet op een bepaalde manier "berekend". Voor de duidelijkheid hadden ze die cijfers ook wel weg kunnen laten. Gewoon niet geschikt/geschikt/zeer geschikt.
 
Het is nu wel duidelijk ja...bedankt allemaal !!!

Zoals Toes al zegt konden ze beter die cijfers weglaten...je raakt er alleen maar in de war door...
 
Vraag over PO 1

Vraag over PO 1

Beste Toes,

ik ga 1 september PO 1 doen in Houten.

tijdens de verschillende testen moeten er ook sommen worden gemaakt. Mag je voor jezelf de uitwerking op een kladblaadje uitwerken of moet alles uit je hoofd.


Hoop wat van je te horen.

groeten

Barry

Juistem.. Het heet niet voor niets een ADVIES cijfer.

De psychologen geven hun idee over jou weer in een cijfer, maar is niet op een bepaalde manier "berekend". Voor de duidelijkheid hadden ze die cijfers ook wel weg kunnen laten. Gewoon niet geschikt/geschikt/zeer geschikt.
 
levensverhaal / beschouwing

levensverhaal / beschouwing

Hoi Toes,

heb een vraagje aan je mbt PO 2.

Heb jij je levensverhaal in een CV verwoord of in een algemeen verhaal?

en hoe ver ga je in het vertellen van je verhaal? (jeugd, basisschool, VWO, werk opvoeding etc.)

Hoop dat jij wat info kunt geven over dit aspect.

groeten

Barry

Juistem.. Het heet niet voor niets een ADVIES cijfer.

De psychologen geven hun idee over jou weer in een cijfer, maar is niet op een bepaalde manier "berekend". Voor de duidelijkheid hadden ze die cijfers ook wel weg kunnen laten. Gewoon niet geschikt/geschikt/zeer geschikt.
 
Hai! PO 1 heb je dus al gehaald? Top, had niet gezien dat je mij een vraag stelde ;)

Maar bij PO 2 heb ik de dingen op papier gezet waarvan ik dacht dat het van belang was voor de vliegopleiding en het vak. Scholing(keuze), sociale aspecten (korte omschrijving gezin), waarom ik denk dat ik geschikt ben en ze mij moeten kiezen. Ik had anderhalf a-4. Niet te diep overal op ingaan, ze moeten je er vragen over kunnen stellen. Op die manier kun je het gesprek natuurlijk ook een beetje sturen. Wanneer ga je?
 
Algemeen verhaal. Ben begonnen bij mijn geboorte (ouders, broertjes, zussen) dan via de basisschool en middelbare school alles doorlopen. Sporten, hobby's, belangrijke gebeurtenissen (overlijden, echtscheiding, verhuizen, ...) en zo heb je binnen no time 2 kantjes vol. Dan nog ff door een paar mensen laten doorlezen, corrigeren en klaar is kees.
 
En het belangrijkste: wat is je motivatie om voor dit beroep te kiezen??? En natuurlijk specifiek deze school.
 
Hai! PO 1 heb je dus al gehaald? Top, had niet gezien dat je mij een vraag stelde ;)

Maar bij PO 2 heb ik de dingen op papier gezet waarvan ik dacht dat het van belang was voor de vliegopleiding en het vak. Scholing(keuze), sociale aspecten (korte omschrijving gezin), waarom ik denk dat ik geschikt ben en ze mij moeten kiezen. Ik had anderhalf a-4. Niet te diep overal op ingaan, ze moeten je er vragen over kunnen stellen. Op die manier kun je het gesprek natuurlijk ook een beetje sturen. Wanneer ga je?

Heb op 1 september PO1 gehad en heb t gehaald!:) 24 september moet ik beginnen met PO2.
 
Zeg bully, ik hoop niet dat ik heel bot overkom, maar als je (voorbeeldje) op de middelbare school voor 3 van de 7 vakken een 5 haalt (en verder zessen) dan ben je ook gewoon "gezakt". Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Of je nou als adviescijfer een 3 hebt of een 5.4 maakt geen mallemoer uit. Het is ook al gezegd dat je niet zo naar de cijfers moet kijken, dus hamer daar nou niet zo op steeds. Je kunt wel zeggen dat je gemiddeld voldoende had, maar zoals nielzzzo uit heeft gelegd maakt dit je nog niet per definitie geschikt. En men kijkt ook naar de rest van de groep uiteraard. Er zijn meer selectanten dan plaatsen, dus kiezen ze de beste uiteindelijk. Het kan best zijn dat er meer mensen geschikt zijn dan dat er plaatsen zijn, dan beginnen ze eenvoudig te strepen van minder goed naar goed, op basis van de onderzoeken (bij wijze van spreken natuurlijk). Dat psychologische onderzoek is er juist omdat ze niet aan de hand van alleen een capaciteitentest kunnen bepalen of jij geschikt bent. Succes nog.
 
Back
Top