PO cijfer

bully112

New member
Ik heb een vraag over het tot stand komen van je PO cijfer.

Het is namelijk zo dat ik NIET door ben na de twee PO's, maar heb een gemiddelde cijfer van 6.8 voor PO1 en voor PO2 is het gemiddelde cijfer voor mijn competenties een 5.57.

Ik weet nou niet hoe zwaar elk PO telt, maar kan toch niet tot mijn advies-cijfer van een 4 komen. Hoe zwaar PO2 ook telt kan ik toch niet begrijpen dat ik een 4 als eindcijfer heb.
(ook omdat er bij je resultaten overzicht van PO2 staat dat "de resultaten gebaseerd zijn op het interview, de persoonlijkheidsvragen en de praktijkopdrachten)

Dus als iemand hier meer over weet...hoor ik dat graag:(
 
Ik heb een vraag over het tot stand komen van je PO cijfer.

Het is namelijk zo dat ik NIET door ben na de twee PO's, maar heb een gemiddelde cijfer van 6.8 voor PO1 en voor PO2 is het gemiddelde cijfer voor mijn competenties een 5.57.

Ik weet nou niet hoe zwaar elk PO telt, maar kan toch niet tot mijn advies-cijfer van een 4 komen. Hoe zwaar PO2 ook telt kan ik toch niet begrijpen dat ik een 4 als eindcijfer heb.
(ook omdat er bij je resultaten overzicht van PO2 staat dat "de resultaten gebaseerd zijn op het interview, de persoonlijkheidsvragen en de praktijkopdrachten)

Dus als iemand hier meer over weet...hoor ik dat graag:(

Ben bang dat ik je vraag niet helemaal begrijp...
Ten eerste, om welke school gaat het eigenlijk? KLS? Die geven toch nooit je cijfers door bij Psychologische Onderzoeken (neem aan dat je dat hier bedoelt met PO)?
Ten tweede, hoe komt men aan een 4, is dat gecompenseerd met andere cijfers (die dan dus beduidend lager zouden moeten liggen dan die 6.8 en 5.57)?
Graag wat meer info!
 
Het gaat om de KLS ja, en je krijgt wel degelijk een eindcijfer (staat op de 1e pagina van je adviesrapport van de PO's)

Bij mij staat er dan: "4 onvoldoende"

En ten tweede, mijn vraag is dan ook HOE ze aan die 4 komen!....dus kan je geen antwoord geven over hoe men aan dit cijfer komt!

En ja dat cijfer moet inderdaad beduidend lager zijn (lees 0) om op een 4 uit te komen ???
(of het moet wel HEEL zwaar meetellen om het gemiddelde naar een 4 te laten zakken)
 
OK, dat is dan nieuw, d.w.z. ik wist niet dat het tot in honderdsten nauwkeurig werd berekend (jouw 5.57 dus). Lijkt me ook vreemd voor het bepalen van zo'n waarde, psychologie bestaat immers voor een redelijk deel uit subjectieve meningen.

Maar wat die 4 betreft, als je denkt dat het niet klopt zou ik zeker bellen; niet geschoten is altijd mis. Als blijkt dat die 4 klopt, dan maakt het niet uit hoe ze eraan zijn gekomen, dan vonden ze je niet geschikt en daar veranderen evt. afwijkende of onjuiste getallen verder niet veel aan. Als men je wel geschikt vond en er door een vreemde wiskundige berekening ten onrechte een 4 is uitgekomen heb je niet voor niets de telefoon gepakt en ben je misschien alsnog door... Veel succes in elk geval! En laat hier even weten wat het resultaat was van je telefoontje...
 
Die 5.57 heb ik zelf uitgerekend door het gemiddelde te nemen van 4 zessen en 3 vijven (PO2)

en die 6.8 van PO1 zijn

2x 8
1x 7
1x 6
1x 5
 
Naar mijn weten komt je eindcijfer niet op die manier tot stand. Als ik het gemiddelde van mijn scores neem (PO1: 7.6, PO2: 6.8), dan kom ik ook hoger uit dan mijn eindcijfer (6). Het werkt blijkbaar niet op die manier.

Ik heb begrepen dat ze je PO2 scores erbij pakken en dan op basis van hun eigen bevindingen een eindscore vaststellen. Die kan dus lager / hoger liggen dan je scores op de individuele onderdelen.

Ben je het er niet mee eens, of vraag je je af waarom je bent afgevallen? Bel ze dan eens op. Zij kunnen jou het best vertellen hoe je eindcijfer tot stand is gekomen.
 
"Ik heb begrepen dat ze je PO2 scores erbij pakken en dan op basis van hun eigen bevindingen een eindscore vaststellen."

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt maar vind het toch raar als er bij staat "de resultaten zijn gebaseerd op het interview, de persoonlijkheidsvragen en de praktijkopdrachten"
Dus vandaar de onduidelijkheid.

Kunnen meer mensen misschien hun gemiddelde PO1 cijfer en PO2 cijfer posten met het uiteindelijke adviescijfer zodat ik een beetje kan zien hoe dit cijfer tot stand komt?
 
Is er nou niemand die even zijn of haar adviescijfer + PO-cijfers zou willen posten zodat het wat duidelijker wordt...

Bij voorbaat dank...
 
Volgens mij is dit al een veelbesproken onderwerp in het algemene PO1 topic. Maargoed, hierbij mijn idee.

Voor PO1 had ik de volgende score:

figurenreeksen 8
woord analogien 6
technisch inzicht 8
ruimtelijk inzicht 8
rekenvaardigheid 3

Die 3 is natuurlijk uitermate slecht, maar zoals ik begrepen heb geldt de volgende norm: Je moet minstens 25 punten hebben in totaal (dus de cijfers van alle onderdelen van PO1 opgeteld) en voor technisch inzicht hoger dan een 3. Verder ging er bij technisch inzicht meer van het cijfer af per fout dan bijvoorbeeld bij figurenreeksen. Hoe dat precies zit, weet ik niet. Misschien ligt dat ook gewoon aan het aantal opgaven. Ik had niet hetzelfde aantal fouten bij mijn 3 achten.

Als je door bent met een positieve uitslag, dan ga je naar PO2. Dat staat gewoon los van PO1! Voor PO2 krijg je 1 adviescijfer, dat minstens een 5 moet zijn. Dat is op basis van de mening van de psychologen. Ze kijken naar je vragenlijsten, nemen een interview af en kijken hoe je met "collega's" omgaat e.d. Ze gaan na of je volgens hun een goede piloot zou kunnen zijn (en of je goed bij de KLM past.)

5 is matig
6 is voldoende <-- had ik
7 is goed
(8 zeer goed, weet alleen niet zeker of dat ook gegeven wordt)

Vervolgens krijg je een volledig rapport thuisgestuurd met de ervaringen van de psychologen en de uitslagen van je vragenlijsten. Hierin kun je dan zien waarom je al dan niet door bent en wat volgens hun jouw zwakke punten zijn.

Hoop dat je hier wat mee kan.
 
Zou jij misschien ook je gemiddelde PO2 cijfer willen posten. Ik zie dat je ook ongeveer 34 punten voor je PO1 had net als mij. Maar ik had dan weer een eind adviescijfer van een 4.

Nog een off-topic vraagje: Jij bent toch ingedeeld in de mei klas van de NLS of heb ik abuis, waar ben je afgehaakt bij de KLS-selectie als ik vragen mag?
 
Ja.. helaas begin ik pas in mei. Het kon niet eerder :( Maarja, ik moet toch nog najaarscursus natuurkunde volgen, waarvoor het examen pas in januari is. April kleding passen en introductie e.d. dus gaat dan weer redelijk snel. Nu mooi de tijd om wat geld te verdienen :D

En Bully, voor PO2 had ik een 6 als adviescijfer. Kennelijk ging het capaciteiten onderzoek je gewoon goed af, maar vonden de psychologen je niet helemaal geschikt voor de KLS (of dat dat komt door persoonlijkheid/samenwerking of blijk van interesse o.i.d. komt, dat staat in je rapport dat je ontvangen hebt)

Ik was dus wel door naar ronde 3, GVSS, maar ben toen afgevallen omdat mijn vliegkunsten onder de maat waren. Bij de NLS ging de selectie helemaal prima, die man zei zelfs dat hij de uitslag al wist na het gesprek ... En toen was het afwachten, haha, heel flauw!
 
He Toes,

Je begrijpt me verkeerd, ik vroeg niet om je adviescijfer maar het gemiddelde PO2 cijfer (dit zijn de 7 cijfers (blz.3 in je PO verslag) die je voor je competenties hebt gekregen bij PO2 en dan delen door 7 natuurlijk)

Zou je dit alsnog even willen posten ter vergelijking?

Bij voorbaat dank
 
Ooooo.. dat bedoel je..

Dat rapport ligt bij mijn ouders en daar ben ik een paar dagen niet :)
Zal dus even duren.
 
Hoi Toes,

ik heb een vraagje mbt PO 1. Ik ga begin september bij KLS aan PO 1 beginnen. heb je tips hoe ik me kan voorbereiden op het gebied technisch inzicht.

groeten:rt:Barry

Volgens mij is dit al een veelbesproken onderwerp in het algemene PO1 topic. Maargoed, hierbij mijn idee.

Voor PO1 had ik de volgende score:

figurenreeksen 8
woord analogien 6
technisch inzicht 8
ruimtelijk inzicht 8
rekenvaardigheid 3

Die 3 is natuurlijk uitermate slecht, maar zoals ik begrepen heb geldt de volgende norm: Je moet minstens 25 punten hebben in totaal (dus de cijfers van alle onderdelen van PO1 opgeteld) en voor technisch inzicht hoger dan een 3. Verder ging er bij technisch inzicht meer van het cijfer af per fout dan bijvoorbeeld bij figurenreeksen. Hoe dat precies zit, weet ik niet. Misschien ligt dat ook gewoon aan het aantal opgaven. Ik had niet hetzelfde aantal fouten bij mijn 3 achten.

Als je door bent met een positieve uitslag, dan ga je naar PO2. Dat staat gewoon los van PO1! Voor PO2 krijg je 1 adviescijfer, dat minstens een 5 moet zijn. Dat is op basis van de mening van de psychologen. Ze kijken naar je vragenlijsten, nemen een interview af en kijken hoe je met "collega's" omgaat e.d. Ze gaan na of je volgens hun een goede piloot zou kunnen zijn (en of je goed bij de KLM past.)

5 is matig
6 is voldoende <-- had ik
7 is goed
(8 zeer goed, weet alleen niet zeker of dat ook gegeven wordt)

Vervolgens krijg je een volledig rapport thuisgestuurd met de ervaringen van de psychologen en de uitslagen van je vragenlijsten. Hierin kun je dan zien waarom je al dan niet door bent en wat volgens hun jouw zwakke punten zijn.

Hoop dat je hier wat mee kan.
 
Is er nou niemand die even zijn of haar adviescijfer + PO-cijfers zou willen posten zodat het wat duidelijker wordt...

Bij voorbaat dank...
Wou je zoiets? (ik heb niet het hele topic gelezen)

PO1:
Logisch: 9
Verbaal: 8
Technisch: 6
Ruimtelijk: 8
Reken: 5

PO2:
Groepsopdracht:

Samenwerken: 6
Taakgericht leiderschap: 5
Mensgericht leiderschap: 5
Assertiviteit: 5
Effectiviteit: 6
Persoonlijkheidsprofiel:
Besluitvaardig: 6
Planning: 7
Presentatie: 6
Zelfkritisch vermogen: 6
Verantwoordelijkheidsgevoel: 7
Commutatieve vaardigheden: 6
Stabiliteit: 6
Dominantiebehoefte: 6
Klantgerichtheid: 8
Attentheid: 6

Advies PO2: 6; Voldoende

Dit is nu wel al bijna een jaar terug.

De uitslag van dit onderzoek moet je in niet cijfers bekijken. Deze mensen beslissen gewoon of je geschikt bent of niet. Als je dat niet bent, is dit helaas pindakaas, maar ze sturen je nog wel even een rapport om je te laten zien wat je sterke en zwakke punten zijn. Je kan niet met deze punten gaan berekenen of je zelf vind of je door had moeten gaan of niet. Even een extreem voorbeeldje; autistische mensen kunnen heel goed zijn in bepaalde vaardigheden, waarmee ze uiteindelijk met het optellen en delen van de cijfers toch nog een zesje zouden kunnen scoren (2 en 9 maakt 5,5=6?). Maar dat betekent niet dat ze geschikt zijn voor de KLS.
Evenals iemand die allemaal zesjes en vijfjes haalt. Dit persoon is duidelijk niet een bovengemiddeld vaardig persoon, en op basis daarvan kunnen ze best besluiten om diegene af te wijzen.
Als jij 3 vijven haalt, wat aanduidt dat je in bijvoorbeeld effectiviteit, samenwerking en besluitvaardigheid niet de beste bent, en je kan dat ook niet compenseren met andere hoge cijfers, kan dat leiden door een negatief advies doordat je simpelweg niet geschikt zou zijn (ookal is je gemiddelde een 5,57, en geef toe, dit is geen indrukwekkend gemiddelde). Het is veel subjectiever dat cijfers op school; waar je slaagt (met een 5,57) of zakt (met een 5,4), het gaat om wat deze mensen van je denken.
Als je op school altijd alleen maar zesjes haalde, ben je ook een minder goede leerling dan iemand die alleen maar achten haalde. Bij het IAP kunnen ze best liever de mensen met de achten willen.
 
@ Nielzzzo

Dat is het 'm nou juist..als je al jou PO2 cijfers optelt en deelt door het aantal cijfers kom je ook daadwerkelijk uit op een 6 < 91 : 15 = 6,1 >

Maar bij mij is dat dus niet het geval (ik kreeg maar 7 cijfers btw) < 39 : 7 = 5,57 > en ik kreeg een adviescijfer: 4

snap je...

vandaar dat ik aan anderen vraag wat hun PO2 gemiddelde en adviescijfer was???
 
Back
Top